FINrace vakioautoluokka suomen radoille 2012

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Pikaisesti katsoin aihioiden hintoja ja hieman yllätyin, kn tuollaisesta Polosta Abarth:sta tai Scirocosta joutuu maksamaan n 12 - 15 keuroa. Purettaessa toki saa jotain omiaan pois, mutta tuskin tonnia puoltatoista enempää.
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Voi voi Finracea

Finrace astuu pahasti V1600-luokan varpaille. Samanlaista menoa siis kuin formuloissakin. Pian on taas alle 10 auton luokkia. Näin se rata-autoilu Suomessa nostetaan SM-tasolle.

Googlailin vähän vaihtoehtoja ja tuli mieleen että kuinkahan moni noista aiemmin luetelluista potentiaalisista autoista menee minimipainoon.

Kilpa-auton vähimmäispaino kuljettajan kanssa on:
1200cm3: 1080 kg
1400cm3: 1130 kg

Omapainot seuraavilla on:
Renault Megane Coupé 1,4 T 1210kg
Opel Astra 1.4T 1393kg
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 1290kg
Seat Ibiza SC Cupra 1,4 TSI 1259kg
VW Scirocco 1,4 TSI 1346kg
VW Polo 1,4 TSI 1269kg
Audi A1 1,4 TFSI 1175kg
Skoda Fabia 1.4 TSI RS 1318kg
Fiat Abarth 500 1110kg

Omapainohan sisältää kuljettajan 75kg. Kisakuljettajalla lienee 5 kg ylipainoa ;)

Tuohon 1130kg:n painoon ei varmastikaan kaikkia noista saa. Kisakuntoon tuollainen nykyaikainen pikkuauto auto kevennee sääntöjä noudattaen vain jotakuinkin 100 kg kun penkit ja ilmastoinnit lähtee mutta tilalle tulee turvavarusteet.

RaceDigger totesi että kierrosajassa eroa Alastarolla on noin 10 sekuntia. Katurenkaillako arvioituna? Paljonko V1600 nopeutuisi kunnon slickseillä?

Mielestäni ero Finracen ja V1600 luokkien välillä on liian pieni. Finracea ei voi verrata kuin korkeintaan 1995 vuoden Sport 2000:een. Toisaalta ei siihenkään koska merkkikirjo ja automäärä jää harmittavan pieneksi.
 

RaceDigger

Member
Liittynyt
5.10.2011
Viestit
9
Kilpa-auton vähimmäispaino kuljettajan kanssa on:
1200cm3: 1080 kg
1400cm3: 1130 kg



RaceDigger totesi että kierrosajassa eroa Alastarolla on noin 10 sekuntia. Katurenkaillako arvioituna? Paljonko V1600 nopeutuisi kunnon slickseillä?
Abarth-merkkiluokan auto painaa 970 kg, Seat 1063 kg. Tuosta voi vetää johtopäätöksiä.

Vertailu Alastaron kierrosajoissa on tietysti tehty luokan sääntöjen mukaisilla renkailla. FinRacen rengasmerkki ja -seos ei ole kaiketi tiedossa, mutta vertailuaika on tehty Michelinin kovimmalla slicksillä. V1600-auto ei ole käytännössä yhtään nopeampi slicksillä. Nykyinen rengas sopii tuohon kokonaisuuteen erinomaisesti.

Sen verran tuosta vertailusta vielä, että se ei ole arvio.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Joutuukohan tuollaiseen valmiiseen autoon (Abarth, Seat) tekemään minkälaisia muutoksia, että mahtuu FINracen sääntöihin? Ainakin alkuperäinen johtosarja näytetään vaadittavan, ja tekisi mieli arvata, ettei "kilpa-autoon" ole tehtaalla laitettu katuauton kaapelikasaa ainakaan kokonaisuudessaan...
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036
http://www.nettiauto.com/fiat/500/4499603

Ainakin tuolla sanotaan auton sopivan suoraan ja eikös Pellinen ole mukana tässä sarjan suunnittelussa?
Eiköhän sarjan mestaruus mene sille kuskille, joka tajuaa hankkia valmiin abarthin tai seatin.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Eiköhän sarjan mestaruus mene sille kuskille, joka tajuaa hankkia valmiin abarthin tai seatin.[/QUOTE] Juuri noin. joku muu aihio [I]periaatteessa[/I] voisi olla nopeampi, mutta Fiat ja Seat on jo valmiiksi mietitty kokonaisuus. Samoin alustan palikat toimii heti laakista.
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Toivon että luokasta tulee suosittu ja näyttävä. Ja ennen kaikkea toivon että nuo valmiit merkkiluokkien autot, joilla on selvästi sääntövapauksia, eivät osoittaudu aivan liian ylivoimaisiksi kotikutoisiin verrattuna.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Toivon että luokasta tulee suosittu ja näyttävä. Ja ennen kaikkea toivon että nuo valmiit merkkiluokkien autot, joilla on selvästi sääntövapauksia, eivät osoittaudu aivan liian ylivoimaisiksi kotikutoisiin verrattuna.
Sääntöerivapauksien vastapainoksi niille voisi lyödä hieman lyijyä kyytiin. Mutta noin henk.koht. koko luokan idealle voisi lyödä lyijyä kyytiin ja viedä järven jäälle kevättä vartoomaan.....
1400-kuutioinen kone (ahdettuna tai ilman) kuulostaa ihan joltain moottoripyörältä tai vaimon kauppakassilta. :yuck:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tää on oikea menestys, yksi ilmoittautunut.

/Kimi
Just joo.

V1600:ssa, Legendsissä, Porscheissa ja Bemareissa näyttää sentään olevan autoja ihan kohtuullisesti.


PS. Kauden avaukseen, eli Alastarolle olisi tarkoitus lähteä tuomaroimaan pitkästä aikaa.
 

Vortex

Active member
Liittynyt
28.12.2007
Viestit
30
Tää on oikea menestys, yksi ilmoittautunut.

/Kimi
Taitaa olla niin, että aika moni rakentelee ja testaa autoa vielä tämän kesän ja panostaa 2013 kesään jolloin luokalla on SM-arvo. Vaikea tosin siltikään uskoa, että luokkaan mitään suurempaa ryntäystä tulee.
 
Viimeksi muokattu:

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Taitaa olla niin, että aika moni rakentelee ja testaa autoa vielä tämän kesän ja panostaa 2013 kesään jolloin luokalla on SM-arvo. Vaikea tosin siltikään uskoa, että luokkaan mitään suurempaa ryntäystä tulee.
Toivotaan vaan että säännöt ja luokka pidetään ihan oikeesti mukana sen väh. 3 vuotta. Olis jotenkin AKK:n tyylistä todeta kolmen kisan jälkeen et ei tää toimikaa ja julkasta ens vuodelle uus luokka.

P.S. Ei sentään onneks oo enää ihan noin poukkoilevaa ku on saatu järkimiehiä mukaan sinnekin firmaan
 
Ylös