Siinä Joukahaisen linkittämässä "Belief in Evolution Versus National Wealth" -kuvaajassa ei muuten mun mielestäni kauhean kaksista riippuvuutta ole evoluutioon uskomisen ja kansantuotteen(?) välillä. Ihan itsestäänselvyyksiä heitelläkseni sanon, että varmaan löytyy vahvempi riippuvuus maiden uskonnollisuuden ja evoluutioon uskomisen välillä.
Korrelaatio uskonnollisuuden ja evoluutioon uskomisen suhteen on varmaan vahvempi, mutta tämä ei varmaankaan sulje pois korrelaatiota evoluutioon uskomisen ja kansantuotteen välillä. (riippuvuushan löytyy myös uskonnollisuuden ja kansatuotteen väliltä)
Suomen osalta prosentti on huomattavan alhainen, mutta toisaalta jos ajatellaan minkälaisia uskonnollisia reaktioita (kirkon nokkamiesten suvaiseviin kantoihin ei oltu tyytyväisiä ja jäävuoren huippuna osa irtisanoutui kirkosta) aiheutti taanoinen "homolaki" niin en oikeastaan ihmettele. Vanhakantaisia/vanhanaikaisia/uskonnollisia ihmisiä tuntuu suomesta löytyvän enemmän kuin olisin uskonut.
Itse olen pitänyt mm. katollisia etelä-euroopan maita (kuten Portugali, Espanja, Italia) Suomea syvemmin uskonnollisempina. Joukahaisen linkittämän kuvaajan mukaan Espanjassa ja Italiassa on enemmän evoluutioon uskovia, kuin Suomessa. Tämä on periaatteessa vastoin myös oletettua vahvempaa korrelaatiota (jos eka lause pitäisi paikkaansa?!) uskonnollisuuden ja evoluutioon uskomisen suhteen.
USAn osalta näkyy ehkä id-teorian (ja muiden "muotiuskontojen") merkitys kuvaajissa. Joissakin osavaltioissa taisi olla niin, että id-teoria on hyväksytty mm. opetussuunnitelmiin. Ei käy kieltäminen, että USA selvästi outo lintu näissä kuvaajissa.
Mitä tämänkertaiseen älämölöön tämänkertaisen asian tiimoilta tulee, niin nousee mieleen kysymys, että johtuuko se a) kuvaajan piirtovälineisiin (kynä vs. tietokone), b) sen sijaintiin (internet vs. kirja/lehti), c) sen sisältämään informaatioon, d) sen sisältämän informaation uskottavuuteen, e) sen sisältämän informaation aiheuttamiin johtopäätöksiin vai f) sen postaajaan. Ainakin kuvaajalla olis vissiin huomattavasti enemmän uskottavuutta jos se olisi piirretty tietokoneella ja linkitetty perinteisemmän tekniikan areenoilta. Nythän tilanne oli päinvastainen eli kuvaaja oli tuotettu vanhalla teknologialla (kynä) ja linkitetty uude(mma)n teknologian areenalta (internet) :doubtful:.
Varmaan vastaus oli f. Turhaa älämölöä.