Hauki
kierroksella ohitettava
Hyvä kysymys, ja on näköjään herättänyt keskusteluakin. Itse miellän asian siten, että itse tekona kilpailijaan törmääminen on pahempi temppu, sillä näin aiheutetaan "varmuudella" yhden sijaan kaksi hylkyä radalle tai rata-alueelle. Lisäksi toisen auton kanssa kolaroinnin tuloksia on vaikeampi ennustaa, joten onnettomuusriski kasvaa edelleen. Toisaalta teon suunnitelmallisuus ja monien henkilöiden osallisuus pahentaa asiaa, silllä se kielii siitä, että säännöt, turvallisuusnäkökohdat ja urheilullisuus ollaan valmiita uhraamaan häikäilemättömästi oman edun vuoksi. Eli jos pitäisi laittaa "pahemmuusjärjestykseen", laittaisin näin:Mitenkään vähättelemättä Renaultin tekosia, kumpi on vakavampi rike:
- oman tallin kuljettajan suunniteltu seinäänajo
- pahimpaan kilpailijaan törmääminen?
Ainakaan jälkimmäisestä ei ole kilpailu- tai toimitsijakieltoja jaeltu. Tuloksia kyllä on diskailtu.
1) Kuski törmää suunnitellusti kilpailijaan sovitun taktiikan mukaisesti.
2) Kuski törmää seinään/spinnaa keskelle rataa tms. sovitun taktiikan mukaisesti (tapaus Renault).
3) Kuski törmää spontaanisti (mutta tahallaan) kilpailijaan.
4) Kuski törmää/spinnaa tahallaan hetken mielijohteesta. En kylläkään keksi miksi kukaan tällaista tekisi kilpailussa? Schumihan taisi tehdä näin Monacon aika-ajossa 2006.
5) Ylioptimistiset/tyhmät/taitamattomat mutta tahattomat kolaroinnit tai muut töpeksinnät.
Summa summarum, vaikka rellun tapaus ei olekaan törkein kuviteltavissa oleva skenaario, on se mielstäni ainakin lähihistorian pahin tapahtunut, tai ainakin julkisuuteen tullut kisatulosten manipulaatio.
PS. Tervehdys foorumilaisille jonkin asteisen hiljaiselon jälkeen. Jospa sitä taas aktivoituisi tälläkin saralla...