Force India 2008

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
WebSlave sanoi:
Kyllähän Bernie varmasti haluaisi. Hänen (=rahan) kannaltaan parasta olisi mahdollisimman tasainen kilpailu, jossa olisi mahdollisimman monta tallia taistelemassa voitoista. Mosley/FIA myös halusi mukaan kilpailukykyisempiä talleja ostoautojen sallimisen kautta, mutta pikkutallit Williams etunenässä torpedoivat ajatuksen ainakin toistaiseksi. Prodrivea käy sääliksi, kun samaan aikaan Toro Rosson ja Super Agurin de facto ostoautoja katsotaan läpi sormien.
Tietenkin Berniellä kytee se ajatus että sarjasta pitäisi saada tasaisesti. Autojakin tähän lajiin saataisiin vaikka kuinka paljon, pyrkihän Prodriven lisäksi parikymmentä muutakin projektin vetäjää mukaan 12. talliksi. Tietenkään jokaista halukasta ei kannata välttämättä päästää mukaan (ei laji enää tarvitse uusia Lifeja tai Andrea Modia). Mosley on perustellut tätä sillä ettei kuulemma varikkopilttuut riitä (kummasti ne riittivät silloin 90-luvun alussa). Tosiasiassahan kyse on rahasta, kun mitä enemmän talleja on niin niillehän pitää myös jakaa TV-rahoja, mitkä ovat sitten pois isommilta.

Lajiin pitäisi saada hieman lisää talleja. Varikkosuorat olisivat näin pitempiä ja näin ollen pysähdykseen tuhraantuisi enemmän aikaa (ovathan nopeudet rajoitettua, toisin kuin silloin ennen). Näin ollen voitaisiin saada enemmän 0-1 pysähdyksen yrittäjiä ja kilpailut ratkaistaisiin radalla varikon sijasta. :p

Midland/Spyker/Force India valitsivat toisen, perinteisemmän tien, eli mennään omillaan. Isokaan raha ei kuitenkaan tee autuaaksi, kuten Toyotan touhuista on nähty. Mutta mikäli menestystä aiotaan parin vuoden päästä saavuttaa, niin Force Indiankin on löydettävä projektiin omistautuva moottorinvalmistaja. (Ja siitä herääkin jossain aiemminkin esitetty kysymys, että kun moottoreita ei saa juurikaan kehittää, niin mitä mahdollisuuksia uusille moottoritoimittajille edes on? Kuinka se saa kehittää moottoriaan?)
Jos uusia moottoritoimittajia tulisi lajiin mukaan niin en tiedä mikä niitä estäisi, jääväthän ne Concorde-sopimuksen ulkopuolelle ja sitä kautta voisivat rauhassa kehitellä moottorin partnerilleen. Sitten kun se saadaan valmiiksi ja julkistetaan yhteistyö tallin kanssa niin sitten vasta tuo moottori sinetöidään FIAssa ja odotellaan 10 vuotta että saadaan taas kehittää sitä. Näin olen itse ymärtänyt vaan mitähän säännöissä sanotaan moisesta?
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Jason Voorhees sanoi:
Lajiin pitäisi saada hieman lisää talleja. Varikkosuorat olisivat näin pitempiä ja näin ollen pysähdykseen tuhraantuisi enemmän aikaa (ovathan nopeudet rajoitettua, toisin kuin silloin ennen). Näin ollen voitaisiin saada enemmän 0-1 pysähdyksen yrittäjiä ja kilpailut ratkaistaisiin radalla varikon sijasta. :p
Miten tallien määrän kasvu pidentäisi varikkosuoran fyysistä pituutta? Pilttuiden määräänhän se ei vaikuta millään tavalla, useimmilla Grand Prix-tason moottoriradoilla taitaa olla pilttuita 25-35kpl. Nopeusrajoitusalue on joka tapauksessa yhtä pitkä, täysin riippumatta siitä kuinka monessa pilttuussa on väkeä.

Tuohon on tietysti poikkeuksiakin, eikös esimerkiksi Indianapolisin GP-radan varikkosuora ollut ihan mittaustilaustyönä rajattu Formuloille?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Anteeksi offtopic (vai onko se täällä offtoik :D)
Jason Voorhees sanoi:
Mosley on perustellut tätä sillä ettei kuulemma varikkopilttuut riitä (kummasti ne riittivät silloin 90-luvun alussa).
Nykyisin ei olla enää valmiita tyytymään niihin tiloihin, joihin vielä 90-luvun alkupuolella oltiin. Käytännössä F1-talli varaa varikkosuoralta kolme pilttuuta (joillakin radoilla häntäpään talleille taitaa jäädä vain kaksi). Vaatimus 12 (F1-tason) varikkopilttuusta on myös todennäköisesti Tilkelle annetuissa ohjeistuksissa. Toisin sanoen kyllä sinne mahtuisi enemmänkin talleja, mutta ahtaisiin tiloihin.
Tosiasiassahan kyse on rahasta, kun mitä enemmän talleja on niin niillehän pitää myös jakaa TV-rahoja, mitkä ovat sitten pois isommilta.
En tiedä onko tilanne muuttunut, mutta aikaisemmin tv-rahoja sai vain 10 parasta tallia (mistä Stoddart oli jokseenkin ärsyyntynyt).
Lajiin pitäisi saada hieman lisää talleja. Varikkosuorat olisivat näin pitempiä ja näin ollen pysähdykseen tuhraantuisi enemmän aikaa (ovathan nopeudet rajoitettua, toisin kuin silloin ennen). Näin ollen voitaisiin saada enemmän 0-1 pysähdyksen yrittäjiä ja kilpailut ratkaistaisiin radalla varikon sijasta.
Kelvollisia talleja ei tule tyhjästä. Onhan se nähty miten riittämättömillä resursseilla varustetuille talleille käy (Prost, Arrows, Minardi, Jordan, Midland, Spyker...). Uusien tallien pitäisi kyetä jatkuvuuteen ja pystyä ajamaan sen n. 107% sisällä kärkitalleista, jotta homma olisi millään tavalla järkevää. Ruputalleilla ei ole F1:lle mitään annettavaa.

Olen samaa mieltä varikkokäyntien pidentämisen/vähentämisen kanssa, mutta lääkkeeni ovat toisenlaiset: Vähemmän miehiä auton kimppuun, 60 km/h rajoitus muuallekin kuin Monacoon ja tankkaukselle ja renkaanvaihdoille erilliset stopit. Myös rengastoimittajan olisi toimitettava renkaita, jotka mahdollistavat kisan läpiajon pysähtymättä ja bensatankin pakollinen koko olisi määrättävä riittävän isoksi.

os uusia moottoritoimittajia tulisi lajiin mukaan niin en tiedä mikä niitä estäisi, jääväthän ne Concorde-sopimuksen ulkopuolelle ja sitä kautta voisivat rauhassa kehitellä moottorin partnerilleen. Sitten kun se saadaan valmiiksi ja julkistetaan yhteistyö tallin kanssa niin sitten vasta tuo moottori sinetöidään FIAssa ja odotellaan 10 vuotta että saadaan taas kehittää sitä. Näin olen itse ymärtänyt vaan mitähän säännöissä sanotaan moisesta?
Onkos uutta Concorde-sopimusta vieläkään tehty? Edellinen umpeutui 31.12.2007.

Moottoreiden "jäädytys" luo epäreilun tilanteen uuden moottoritoimittajan tapauksessa. Kenen eduksi riippuu katsantokannasta. Jos homma menee kuten sanot, uusi toimittaja voi rauhassa kehittää moottoriaan, kunnes se on tehokkaampi ja luotettavampi kuin jo mukana olevat moottorit ja tuoda sen kisoihin vasta sitten. Toisaalta todellisissa kisaolosuhteissa testaaminjen jää nolliin, joten mahdollisten virheiden korjaaminen mukaantulon jälkeen on hankalaa.
 
Viimeksi muokattu:

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Kelvollisia talleja ei tule tyhjästä. Onhan se nähty miten riittämättömillä resursseilla varustetuille talleille käy (Prost, Arrows, Minardi, Jordan, Midland, Spyker...). Uusien tallien pitäisi kyetä jatkuvuuteen ja pystyä ajamaan sen n. 107% sisällä kärkitalleista, jotta homma olisi millään tavalla järkevää. Ruputalleilla ei ole F1:lle mitään annettavaa.
Joo, eli ihan tosissasi olet Jordanin lisäämässä tähän luuserilistaan? Ok, kyllähän siinä viimeisinä vuosina alkoi rahahanat lyödä tyhjää ja kuskeiksi pestattiin näitä karttikeijoja ja monteiroja. Mutta SILTI vielä 2005 viimeisenä vuotena talli saavutti 12 mm-pinnaa, joista yksi podium ja yksi nelossija :D Minardi sinnitteli hienosti useamman omistajan kautta kunnes katto tuli vastaan, aivan kuten Sauberilla ja Jordanillakin. Nää Midlandit ja Spykerit nyt oli ihan pasasysteemejä alun alkaenkin, ei yhdessä vuodessa voi saada merkittäviä tuloksia aikaan, ei edes vaikka olisi Jaguarin ja Toyotan kaltaiset tehdasresurssit takana.

Ja kyllä ne "ruputallit" tuo väriä Ykkösiin, vai ihan tosissaanko haluasit että rinkiä kiertäisivät ne pari kärkitallia aka McLaren, Ferrari, Rellu ja Bemari :eek: .... Mieshuora.

Mitä tuohon Indian väritykseen tulee niin miksi valita jälleen kerran punavalkoinen yhdistelmä joka on n. puolilla talleista (Aguri, Toyota, varauksella ehkä Hondankin ensi vuoden auto, McLaren ja Ferrari)? Mielestäni autoon olisi hyvin sopinut oikea intialainen väritys kuten oranssi-musta-vihreä-valkoinen, vähän hei räväkkyyttä kuten BAR 99 tai Honda viime kaudella. Nyt tuo näyttää lähinnä uudelleenmaalatulta Minardilta aivan kuin Mid Landin ja Spaikkerin kaarat :mad_old:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eddie Rickenbacker sanoi:
Joo, eli ihan tosissasi olet Jordanin lisäämässä tähän luuserilistaan?
Kyllä, koska puhe oli siitä miten köyhille talleille käy. Ja kaikki nuo mainitsemani tallit katosivat rahapulan takia.
Ja kyllä ne "ruputallit" tuo väriä Ykkösiin, vai ihan tosissaanko haluasit että rinkiä kiertäisivät ne pari kärkitallia aka McLaren, Ferrari, Rellu ja Bemari :eek:
En, haluaisin, että siellä olisi 10-13 lähes tasaveroista tallia. F1:n kiinnostavuus ei nouse siitä, että siellä on mukana liikkuvia shikaaneja, jotka jäävä 5 sek. kierroksella.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Eddie Rickenbacker sanoi:
Joo, eli ihan tosissasi olet Jordanin lisäämässä tähän luuserilistaan? Ok, kyllähän siinä viimeisinä vuosina alkoi rahahanat lyödä tyhjää ja kuskeiksi pestattiin näitä karttikeijoja ja monteiroja. Mutta SILTI vielä 2005 viimeisenä vuotena talli saavutti 12 mm-pinnaa, joista yksi podium ja yksi nelossija :D Minardi sinnitteli hienosti useamman omistajan kautta kunnes katto tuli vastaan, aivan kuten Sauberilla ja Jordanillakin. Nää Midlandit ja Spykerit nyt oli ihan pasasysteemejä alun alkaenkin, ei yhdessä vuodessa voi saada merkittäviä tuloksia aikaan, ei edes vaikka olisi Jaguarin ja Toyotan kaltaiset tehdasresurssit takana.
Eihän tuo WebSlaven lista ollut mikään "luuserilista", vaan lista talleista, joille kävi köpelösti riittämättömistä resursseista johtuen. Ja niinhän Jordanille lopussa kävi harmittavan noidankehän lopputuloksena, ettei tallilla ollut enää resursseja menestyä. Kauden 2005 Jordanin MM-pisteistä 11 tulivat juurikin noilla 3. ja 4. sijalla Indianapoliksen tynkäkisasta, joten se siitä.

Esimerkiksi Tyrrellin ja Arrowsin voisi myös lisätä tuohon Webslaven listaan, vaikka niilläkin ne paremmatkin vuotensa olivat.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
En tiedä onko tilanne muuttunut, mutta aikaisemmin tv-rahoja sai vain 10 parasta tallia (mistä Stoddart oli jokseenkin ärsyyntynyt).

--

Onkos uutta Concorde-sopimusta vieläkään tehty? Edellinen umpeutui 31.12.2007.
Ensimmäinen kohta pitää kyllä edelleen paikkansa sikäli kun jatketaan vanhan concorde-sopimuksen pohjalta kuten nyt kai on käymässä. FIA ja Ferrari tekivät asiasta jonkun aiesopimuksen silloin, kun Ferrari ensimmäisenä sitoutui jatkamaan sarjassa 2007 jälkeen. Tuo kuvio on ainakin minulle tosin pitkälti hämärän peitossa. Mitä tulee tallien määrän rajoittamiseen, niin se on sarjan kannalta kannattavaa ainakin sikäli, että tällöin onnettomimmallakin tallilla on olemassa vähintään kohtuullinen myyntiarvo osallistumisoikeutensa muodossa.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Voisin vaikka lyödä vetoa että Force India katoaa F1-kartalta viimeistään 2010 jälkeen, jos ei ennenkin sitä.

Nämä superrikkaat haluaa näköjään vain välillä haluaa leikkiä rahoillaan.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
WebSlave sanoi:
Nykyisin ei olla enää valmiita tyytymään niihin tiloihin, joihin vielä 90-luvun alkupuolella oltiin. Käytännössä F1-talli varaa varikkosuoralta kolme pilttuuta (joillakin radoilla häntäpään talleille taitaa jäädä vain kaksi). Vaatimus 12 (F1-tason) varikkopilttuusta on myös todennäköisesti Tilkelle annetuissa ohjeistuksissa. Toisin sanoen kyllä sinne mahtuisi enemmänkin talleja, mutta ahtaisiin tiloihin.
Puhut seuraavaksi tv-rahojen jaosta. Voidaanhan yhtä hyvin toteuttaa varikkotilojen jako samalla tavalla niiden jako; parhaat tallit saisivat isommat varikkotilat kuin pikkutallit. Vakoilukin voisi loppua kun kukaan ei halua jäädä kiinni (a la McLaren) ja jäädä pikkuruisiin tiloihin näpertelemään autojen kanssa.

En tiedä onko tilanne muuttunut, mutta aikaisemmin tv-rahoja sai vain 10 parasta tallia (mistä Stoddart oli jokseenkin ärsyyntynyt).
Katso edellinen vastaus.

Kelvollisia talleja ei tule tyhjästä. Onhan se nähty miten riittämättömillä resursseilla varustetuille talleille käy (Prost, Arrows, Minardi, Jordan, Midland, Spyker...). Uusien tallien pitäisi kyetä jatkuvuuteen ja pystyä ajamaan sen n. 107% sisällä kärkitalleista, jotta homma olisi millään tavalla järkevää. Ruputalleilla ei ole F1:lle mitään annettavaa.
Tässä olet oikeassa. Tosin kustannuksia pyritään laskemaan nykyisin, mikä osin helpottaa pienten tallien elämää. Spykerit taisivat päästä joka kisassa 107 % sisälle paaluajasta (tätä vertailua tosin haittaa se että toisessa sessiossa ajettiin paria poikkeusta lukuunottamatta joka kerta nopeammin kuin 3. sessiossa). Honda ehdotti aiemmin lajiin budjettikattoa, mikä olisi lajille loistava vaihtoehto kaiken maailman moottorijäädytyksiä ja tuulitunnelikieltoja vastaan. Tällöin miteltäisiin insinööritaidoissa ja "ruputallit" saisivat mahdollisuutensa. Tosin kaiken maailman Toyotat jäisivät hännille ja vetäytyisivät lajista pikimiten (Toyota menestyy ison budjettinsa ansiosta vielä joten kuten eikä kamppaile aika-ajojen toisiksi viimeisestä sijasta).

Olen samaa mieltä varikkokäyntien pidentämisen/vähentämisen kanssa, mutta lääkkeeni ovat toisenlaiset: Vähemmän miehiä auton kimppuun, 60 km/h rajoitus muuallekin kuin Monacoon ja tankkaukselle ja renkaanvaihdoille erilliset stopit. Myös rengastoimittajan olisi toimitettava renkaita, jotka mahdollistavat kisan läpiajon pysähtymättä ja bensatankin pakollinen koko olisi määrättävä riittävän isoksi.
Kyllä tuokin onnistuisi, mutta tekisi hommasta hieman liian keinotekoista.

Onkos uutta Concorde-sopimusta vieläkään tehty? Edellinen umpeutui 31.12.2007.
Miksiköhän ne tallit siellä ykkösissä ajelevat eivätkä GPWC:ssä...

Moottoreiden "jäädytys" luo epäreilun tilanteen uuden moottoritoimittajan tapauksessa. Kenen eduksi riippuu katsantokannasta. Jos homma menee kuten sanot, uusi toimittaja voi rauhassa kehittää moottoriaan, kunnes se on tehokkaampi ja luotettavampi kuin jo mukana olevat moottorit ja tuoda sen kisoihin vasta sitten. Toisaalta todellisissa kisaolosuhteissa testaaminjen jää nolliin, joten mahdollisten virheiden korjaaminen mukaantulon jälkeen on hankalaa.
Voihan siinä noinkin käydä, mutta melko epätodennäköisenä pidän sitä että mikään peräpään talli nousisi huipulle uuden mottitoimittajan ansiosta koska olisi saanut rauhassa kehitellä sitä pannuansa. FIAssa varmaan päätetään niin että moottoria ei saa testata ennen kuin se on virallisesti sinetöity (näin ainakin uskoisin tapahtuvan).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jason Voorhees sanoi:
Miksiköhän ne tallit siellä ykkösissä ajelevat eivätkä GPWC:ssä...
Koska mitään GPWC:tä ei tullut. Kaikki tai ainakin lähes kaikki tallit sitoutuivat Ferrarin perässä uuteen Concorde-sopimukseen, mutta sitä virallista paperia ei sitten vain ole vielä allekirjoitettu. Sopimuksettomassa tilassa jatketaan vanhan Concorde-sopimuksen ehdoilla (vaikkei se voimassa olekaan), jolloin esim. ostoautot ovat edelleen kiellettyjä.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
WebSlave sanoi:
Koska mitään GPWC:tä ei tullut. Kaikki tai ainakin lähes kaikki tallit sitoutuivat Ferrarin perässä uuteen Concorde-sopimukseen, mutta sitä virallista paperia ei sitten vain ole vielä allekirjoitettu. Sopimuksettomassa tilassa jatketaan vanhan Concorde-sopimuksen ehdoilla (vaikkei se voimassa olekaan), jolloin esim. ostoautot ovat edelleen kiellettyjä.
Niin eli Concorde-sopimus on tavallaan voimassa, mutta sitä ei olla vielä allekirjoitettu (kai??). Asia selvä, case closed.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jason Voorhees sanoi:
Niin eli Concorde-sopimus on tavallaan voimassa, mutta sitä ei olla vielä allekirjoitettu (kai??). Asia selvä, case closed.
Niin, mutta ei se uusi, vaan se vanha.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mulla on sellanen kutina, että Fisicon ohjastamana Force tulee näyttämään Forcen ja haastamaan RB:t ja Toro Rossot :ahem:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Misa1 sanoi:
Mulla on sellanen kutina, että Fisicon ohjastamana Force tulee näyttämään Forcen ja haastamaan RB:t ja Toro Rossot :ahem:
Minusta tuntuu, että Talli alkaa vasta nyt (kun rahaa alkaa olla) löytämään oikeita miehiä (Mike sai vapauden valita suunnitteluteaminsa), joten tulosta alkaa tulla pikkasen loppuvuodesta, mutta suurin askel löytynee uudesta autosta, millon lie tuleekaan käyttöön.

Alku kaudesta en kyllä odota muuta kuin Super Agurin ja Force Indian tasaista tappelua jumbopaikasta.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Vahva usko siitä, että Force India lyö ainakin Super Agurin sekä Toro Rosson heti Melbournessa :ahem:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Super Agurin tilanne näyttää sen verran huonolta, että sen lyöminen tuskin ihmeempiä vaatii. Itse pitäisin kuitenkin sitä yllätyksenä, että Force India pystyisi jonkun muun tallin voittamaan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Force India esittelee parhaillaan uutta VJM-01 autoaan.

Saa nähdä miten paljon rahakkaammalta esittelytilaisuus näyttää vanhoihin pieruihin nähden. Nyt saattas olla jotain nähtävää, tosin autossa tuskin mitään uutta.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Vice sanoi:
Vahva usko siitä, että Force India lyö ainakin Super Agurin sekä Toro Rosson heti Melbournessa :ahem:
Mega Agurin voi lyödäkin, mutta TR:n päihittämistä epäilen, mielummin vaikka jonkun japsitallin, kumpi niistä nyt sitten paskempi onkaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Force tulee Fisicon ohjastamana melko varmasti yllättämään muutamaan otteeseen, sekä japanilaistallit, että RedBullin tuotokset :)
 
Ylös