Renngeist
Soldiers of Antisthenes
جائزة طيران الاتحاد أبو ظبي الكبرى
الفورمولا 1 يصل في وسط الصحراء ، وهو خط لطيفة بشكل جيد. حسنا ، لحسن الحظ البيئة المسار والعديد من عوامل الجذب ، مثل فندق على شكل القضيب. نعم ، بالطبع : ستحل في العالم في هذا السباق. إلا أنه قد تبقى في ظل بريق مزيف.
التصفيات
الفورمولا 1 يصل في وسط الصحراء ، وهو خط لطيفة بشكل جيد. حسنا ، لحسن الحظ البيئة المسار والعديد من عوامل الجذب ، مثل فندق على شكل القضيب. نعم ، بالطبع : ستحل في العالم في هذا السباق. إلا أنه قد تبقى في ظل بريق مزيف.
Aikataulu:
La 14.11. 1500 Aika-ajot (20+15+10 min)
Strategisia faktoja:
Rakentaminen valmistunut: 2009
Ensimmäinen f1-kilpailu: 1.11.2009
Peruskorjattu: Ei ole
Voittajia: 1
Kilpailuja: 1
Kilpailuvuodet: 2009-
Sopimus kisoista: 2012 asti
Pääsponsori: Etihad Airways
Pituus: 55,555555555555555...55555555...55555...555 hm
Kierroksia kilpailussa: 55
Kisapituus: 0,305470 Mm
Voittaja 2009: Sebastian Vettel (RBRR) 1:34:03.414
Aika-ajojen nopein 2009: Lewis Hamilton (McLM) 1:39.695
Paalupaikka 2009: Lewis Hamilton (McLM) 1:40.948
Rataennätys: Sebastian Vettel (RBRR) 1:40.279 (2009)
Ratakartat:
Wikipedia
Ilmakuva
Sää
Helvetin kuuma ja aurinko paista tai kuu loistaa.
Lippu:
MTV3:n rataesittely:
Formula 1 -historian ensimmäinen Abu Dhabin GP ajettiin upouudella Yas Marinan radalla viime vuonna. Auringonlaskun aikaan ajettava kilpailu huipentaa myös F1-kauden 2010.
F1-sarjan virallisen rata-arkkitehdin Hermann Tilken suunnittelema 5,55 kilometriä pitkä rata sijaitsee uudella satama-alueella noin puolen tunnin ajomatkan päässä Abu Dhabin emiirikunnan samannimisestä pääkaupungista.
Upporikkaassa emiirikunnassa ei ole säästelty öljymiljoonia F1-projektin toteuttamisessa, sillä kautta aikojen kalleimpana pidetyn kilparadan on arvioitu maksaneen lähes 900 miljoonaa euroa. Kilpailun järjestäjät ovat hehkuttaneet Yas Marinaa kaikkien aikoen upeimmaksi, innovatiivisimmaksi ja hulppeimmaksi kilparadaksi. Väite saattaakin pitää paikkaansa, mitä radan ulkoisiin puitteisiin tulee. Itse rata sai kuitenkin kuljettajilta melko ristiriitaisen vastaanoton.
Rata-alueella on muun muassa viiden tähden hotelli, jonka asukkaat pääsevät kulkemaan suoraan ratavarikolle omaa kävelysiltaa pitkin. Aurinkovoimalla toimiva 60 metriä korkea Sun Tower puolestaan tarjoaa kutsuvieraille upeat näköalat radalle. Yas Marinan rata on ainutlaatuinen siinäkin mielessä, että kaikki katsomopaikat ovat katettuja. Katokset suojaavat katsojia paahtavalta auringolta, sillä sateen mahdollisuus on olematon. Päivän ylin keskilämpötila Abu Dhabissa on marraskuussakin 31 astetta.
Vastapäivään ajettavan radan pisimmällä suoralla on mittaa 1,173 kilometriä. Suoran päässä sijaitseva tiukka vasemmalle kääntyvä mutka on yksi parhaista ohituspaikoista. Mutkassa olevan katsomon erikoisuutena on se, että turva-alue jatkuu katsomon alle. Toinen erikoispiirre on se, että varikon ulostulo kulkee tunnelissa radan ali.
Radasta on myös kaksi lyhyempää 3,15 kilometrin ja 2,36 kilometrin versiota, joilla on mahdollista järjestää kilpailuja jopa samaan aikaan.
Ennakointia:
Rata, jossa on ykkössektorin jälkeen 1,5 km suoraa, hidastusmutka, suora, ysikymppinen ja sitten lyhyitä suoria joiden välissä ysikymppinen. Rata viime vuonna sopi Red Bullille hyvin mutta miten tänä vuonna? Ykkössektorilla ei tietenkään ole mitään ongelmaa, mutta miten kakkos ja kolmossektorit? Toivottavasti myös hyvin, muuten tulee noutaja.
Ja niin, Fernando voittaa mestaruuden varmasti, jos tulee maaliin toisena. Webber puolestaan voittaa, jos saa 9 pistettä enemmän kuin Alonso (1->3 etc.). Muilla onkin paljon vaikeampaa...