Formula 1 - 2010 - Espanja: Aika-ajot

Joe Tanto

Well-known member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
383
Sijainti
Katalanian laiva
Tietenkin se, että Mersua kehitetään vain schumia ajatellen, ei asiaan vaikuta mitenkään. No, mielipide tämäkin...
Olisi mukava saada jotakin vahvistusta sille, että autoa kehitetään vain Schumacherille...

Eroa oli vain runsaat 0,1 sekuntia, eli ei tuon perusteella vielä kannata alkaa tekemään mitään suuria johtopäätöksiä. Kisassa Rosberg voi hyvinkin tulla ennen Schumacheria maaliin. Yksi voitto tallikaverista aika-ajoissa ei vielä kerro kovinkaan paljoa.
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
587
Ymmärsin että Nicolla oli ongelmia säätöjen kanssa ja varsinkin keskimutkan
aliohjauksen kanssa. Eikös näiden mersun muutoksien juuri pitänyt vähentää aliohjausta:confused:

Saa nähdä pystyykö Weppo the hippo tällä kertaa realisoimaan paalupaikkansa
johtopaikkaan ekaan mutkaan. Hamiltonilla pienet saumat voittoon jos vaikka
sataisi vettä tai onnistuisi lähdössä, muuten taitaa kisa olla jo taputeltu.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Äh...en näemmä ollut kirjoittanutkaan. Suomen maantieteen takia jäi seuraamatta aika-ajot, mutta Sauberin parantunut vauhti ilahdutti tulosliuskaa katsellessa. Toivottavasti kaarat ja kuskit kestävät maaliin asti.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ymmärsin että Nicolla oli ongelmia säätöjen kanssa ja varsinkin keskimutkan
aliohjauksen kanssa. Eikös näiden mersun muutoksien juuri pitänyt vähentää aliohjausta:confused:
Njoo, jossain sanottiin että Barcelonan radalla autot aliohjaa melko väkisinkin, eli että tällä kertaa kyse olisi radan ominaisuudesta. Itse en ole ajatellut näin Barcelonan radasta, mutta taisi Nico itse näin sanoa (ehkä Turun Sanomissa?), joten olkoon. Ja siis että tällä radalla uudistetulla autolla Maikkeli pärjäsi paremmin tuon aliohjautuvuuden kanssa kuin Nico. Nicohan meni ihan metsään säädöissä perjantaina, ja antoi siten todella paljon tasoitusta Maikkelille. Siinä mielessä Nico olikin yllättävän lähellä Maikkelia aika-ajoissa, ja katsotaan se kisa vielä myös.

Voi siis olla, että tämä kisaviikonloppu ei kerro paljoakaan Nicon ja Schumin keskinäisistä vahvuuksista. Eihän ne yksittäiset viikonloput yleensäkään.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
On kyllä jännää katseltavaa nämä autot nyt kun takarenkaat on eturenkaita leveämmät. Buttonikin aika-ajoissa, huomaa selvästi miten joutuu laskemaan perän aika leveälle kurvatessaan. Joku sanoi että kapeat renkaat lisäisivät aliohjautumista, mutta vähemmän kiskoilla noita ajetaan kuin ennen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Massan ajat ihan onnettomia jälleen kerran. Alonso jo 6 kymmenystä nopeampi. No olishan se outoa jos suurimman tukijan kuskia ei suosittaisi.

Nico jäi Schumista ensimmäisen kerran, ja vaan kymmenyksen, ja heti ollaan repimässä pelihousuja... kisassa Schumi jää :thumbup:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
On kyllä jännää katseltavaa nämä autot nyt kun takarenkaat on eturenkaita leveämmät. Buttonikin aika-ajoissa, huomaa selvästi miten joutuu laskemaan perän aika leveälle kurvatessaan. Joku sanoi että kapeat renkaat lisäisivät aliohjautumista, mutta vähemmän kiskoilla noita ajetaan kuin ennen.
Joku sanoi, että kapeat renkaat vähentäisi aliohjautumista.. :rolleyes:
Ehkä Bobakki oli oikeassa..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Joku sanoi, että kapeat renkaat vähentäisi aliohjautumista.. :rolleyes:
Ehkä Bobakki oli oikeassa..
Ne ei suoraan vähennä aliohjautumista (tietenkään). Sitä vastoin eturengas on nyt suunilleen oikean kokoinen suhteessa takarenkaaseen ja se on siksi helpompi saada toimimaan ilman kommervenkkejä painonjakauman tai ajotyylin kanssa.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
On kyllä jännää katseltavaa nämä autot nyt kun takarenkaat on eturenkaita leveämmät. Buttonikin aika-ajoissa, huomaa selvästi miten joutuu laskemaan perän aika leveälle kurvatessaan. Joku sanoi että kapeat renkaat lisäisivät aliohjautumista, mutta vähemmän kiskoilla noita ajetaan kuin ennen.
Taitaa Buttonin perän luistaminen johtua juuri nuiden kapeiden eturenkaiden vaatimista säädöistä. Auto täytyy saada mutkan sisääntulossa yliohjaamaan hiukan tai mutkan keskivaiheilla auto muutoin aliohjaa rajusti, kuten on Rosbergilla tänä viikonloppuna käynyt. Leveämmät eturenkaat taas sallivat paremmin pehmeämmän ajotyylin. Red Bull taitaa vaan olla niin hyvin balanssissa joka mutkaan ettei suurta aliohjaamista tapahdu missään vaiheessa.
 
Ylös