Formula 1 - 2010 - Kanada: Harjoitukset

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Perjantain harjoituksissa pisti itselleni silmään kuinka Schumi oli aika johdonmukaisesti nopeampi Mersukuski 1. harkoissa, kun taas Nico 2. harkoissa. Olisikohan autoissa ollut jotain uutta ja kuskit saaneet sen käyttöönsä eri aikoihin?
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Perjantain harjoituksissa pisti itselleni silmään kuinka Schumi oli aika johdonmukaisesti nopeampi Mersukuski 1. harkoissa, kun taas Nico 2. harkoissa. Olisikohan autoissa ollut jotain uutta ja kuskit saaneet sen käyttöönsä eri aikoihin?
Varsin mahdollista. Myös säätöjen osalta kokeilut voidaan jaksoittaa niin, että 2 eri säätöjä kokeillaan samaan aikaan. Saadaan radan olosuhteiden muutokset huomioitua paremmin.

Yhteenvetona perjantain harjoituksista voi todeta, että toisissa harkoissa ajettiin selvästi nopeammin. Vettel, Alonso ja Rosberg olivat kärjessä 3 kymmenyksen sisällä toisistaan. Sutil ja Kubica taas 10 sakissa. 11 kuljettajaa mahtui noin 1 sekunnin sisään. Ahkerimmin rataa toisissa harjoituksissa kiersivät Hülkenberg ja Alguersuari, jotka ajoivat molemmat 41 kierrosta.

Kovalainen kiersi toisissa harjoituksissa 35 kierrosta ja oli uusista kuljettajista nopein. Eroa kärkeen tuli vähän reilut 3 sekunttia, mikä on kohtuullisen hyvä taso. Merkille pantavaa oli se, että Trulli pääsi ajamaan vain 11 kierrosta ja se, että molemmat HRT:t ylsivät Trullin lisäksi myös Virginien edelle.
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16917
Voisi olla taas hupaisaa settiä luvassa jos Kyllönen selostaisi vielä! :D:D:D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
Hmm... mielenkiintoista miten paljon näyttää kuskit ottavan kantaa uuteen radan pintaan. Pehmeät renkaat näyttävät kuluvan erittäin nopeasti. Montrealin rata ei ole tosin ollut kyllä mikään hyvä renkaille ja jarruille ennenkään. Aikoinaan D-seoksilla ei kyllä paljoa ajeltu ja jos pehmeät renkaat ovat oikeasti noin heikot niin tämä lisää mielenkiintoa kisaa varten. C tai B-renkailla Montrealissa yleensä ajettiin kisoissa ja vuoden 93 kisassa vain Comas ja Fittipaldi olivat ainoat A-renkailla ajajat.

Niillä renkailla ei tarvinnut mennä varikolle melkein lainkaan. Mielenkiintoa lisää myös että uskaltaako takarivin tiimit ottaa riskiä kisassa? Alussa pehmeillä renkailla pääsee huomattavasti kovempaa ja niin pääsi ennenkin, mutta jos rata kuorii rengasta liian nopeasti niin homma on selvä. Tällä kaudella toistaiseksi kovat renkaat ovat olleet paremmat nykyisellään kuin ennen vanhaan, mutta pehmeät renkaat eivät ole niinkään ylivoimaisia suhteessa vanhojen aikojen renkaisiin. Muuttuvat keliolosuhteet ovat myös Montrealin radan erityispiirre ja se on myös vaikuttanut kisoissa vuosien varrella paljon.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18211
Kaikuupa pahasti MAXin lähetyksessä onboardit ja team radiot.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18378
Massa otti osumaa seinän kanssa, vanteesta vaan kipinät iski.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18211
Rosbergilla ilmeisesti jotain ongelmaa, ajanut vain yhden kierroksen.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9202
Aika tiivis pakka. Sennakin vain 4,2s kärjestä.
Ratakierros mennään tosin nopeammin tämän kauden radoista vain Monacossa, Hockenheimissa ja Interlagosissa. Se selittää osin pienempiä eroja.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Ei toi Alonson vauhti ainakaan näissä harkoissa ole ihan hukassa. Saas nähdä sitten aika-ajoissa jossa varmaan mennään vielä aika paljon kovempaa.
 
Ylös