Formula 1 - 2010 - Korea: Aika-ajot

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Niin muuten..onko ihan tuoreella asfaltilla tavallista isompi vai pienempi merkitys tuolla:eek:
Jos ei sada etu on tuntuva, jos taas aika-ajon ja startin välissä sataa, niin se huuhtoo kumin pois varsin tehokkaasti uudelta asfaltilta, jolloin puolilla ei juurikaan eroa ole.
 

Ironsteele

Well-known member
Liittynyt
11.7.2009
Viestit
259
Red Bull. :thumbup:

Jännä kisa tulee, pitoa ei varmasti ole paljon, koska yön ja aamun aikana sataa todennäköisesti.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
En nähnyt aika-ajoja, mutta lopputulos oli vallan mainio. Nyt pitäis Webberin saada vaan pitkästä aikaa HYVÄ LÄHTÖ.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Aika-ajot jäi katsomati, mutta Rosberg on näköjään yllättävän korkealla. Sille :thumbup:

Ottaisi vaan kerrankin kunnon startin kisassa.
Sitä mäkin odotan! Web, Alons + muut kärjessä jos saavat aikaan hieman tivolii ni Nicohan on (ehkä) podiumilla:idea:
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Odotan innolla millaisen kisan Koreassa saa aikaiseksi. Rata ja sen ympäristö ainakin näyttää tosi ankealta, johtui ehkä pilvisestä säästä.
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Kun kerran tuo sade-ennuste nyt näyttää toteutuvan huomiselle aamulle niin varmaan puhdistaa aika hyvin lähtöruudukon. Sitten ei taida ole niin paljon merkitystä starttaako parittomasta vai parillisesta ruudusta.. mutta liukasta ainakin on :)


NobleF1: Latest weather reports suggest showers all morning, stopping before the race. Circuit may not dry for ages though
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Aika-ajot jäi katsomati, mutta Rosberg on näköjään yllättävän korkealla. Sille :thumbup:

Ottaisi vaan kerrankin kunnon startin kisassa.
Jees, pääsee lähtemään puhtaalta puolelta joten veikkaan että Rosberg kuittaa itsensä vähintää neloseksi lähdössä. Hämis ja Webber putoaa yhden sijan. Alonso ja Vettel taistelee ykköspaikasta aina kakkosmutkaan asti. Jos Vettel pääsee kolmossuoralle ykkösenä se voittaa kisan - sama taitaa päteä Lonsoon. Jos noin tullaa maaliin menee MM-sarja jännäksi.

Olisi kyllä namia jos Vettel ja Webber pitäisi sijansa mutta Hämis kuittaisi Lonson ja pitäisi takanaan. Kyllä Hämis tulee agressiivisesti mutta likainen puoli taitaa olla aika paha Koreassa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Niin tuo on ihan totta ja muutaman kerran nähtykkin ainakin Webberin toimesta.
Alonsokin on ollut tällä kaudella yllättävän monta kertaa ongelmissa, joten siellä voi olla mahdollisuudet "isoihinkin" nousuihin Hamiltonilla ja Rosbergilla (joka on kanssa "mokannut" monta lähtöä)

Mielenkiintoista tulee joka tapauksessa, Schumin ekan kierroksen magiaa odotellessa :thumbup:
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
Radalla sataa jo ja sateen pitäsi jatkua aamuun asti joten ainakin märissä olosuhteissa lähdetään liikkeelle mikä tarkoittaa parempaa tilannetta "likaiselta" puolelta lähteville Webberille ja Hamiltonille. Ja kun muistetaan minkälaista jälkeä sadestarteissa on saatu niin ihan mitä vaan voi tapahtua. Ja varmaan tapahtuukin. :alppu:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Mielenkiintoisin kisa sitten Kanadan voi olla odotettavissa huomenna. Renkaat kuoriutuvat kumpikin tällä radalla, mutta erityisesti pehmeä rengas tulee kuorimaan helposti. Kärkikymmenikkö lähtee kisaan tuttuun tyyliin aika-ajon seoksella eli pehmeällä renkaalla. Bensan kulutuksen suhteen rata on suhteellisen kova eli 2,5 kiloa radalla kuluu kierrokselta ja loppumäärä on 137,5 kiloa eli 175-180 litraa kuluu polttoainetta radalla. Äärimmillään kulutus on 150 kiloa eli 188-200 litraa, mutta se on lähinnä teoreettinen ja äärimmäinen maksimimäärä mikä radalla kuluu. Tällöin myös kilpailun lopussa bensansäästö tulee tärkeäksi. 10 kiloa vähemmän tarkoittaa 0,45 sekuntia nopeampaa autoa. Täydellä tankilla matkan selviää ja vähäinen bensakikkailu voi olla mahdollista. Kisan mielenkiinnon vievät renkaat.

Renkaiden kuoriminen voi radan pysyessä likaisena ja vähän kumia saavana olla erittäin kovatasoista. Tämä voi pakottaa pehmeiden renkaiden kuljettajat tekemään useamman stopin suunnitellun yhden stopin sijaan. Brittien foorumit ovat ennustaneet varikkopysähdyksiä pehmeille renkaille välillä 4-10 (kärkikymmenikkö) ja muutoin kierroksille 15-20 ja koville renkaille 20-25 kierrosta sillä renkaiden kuluminen voi olla todella kovaa tällä radalla. 2-3 stopin taktiikat eivät ole poissa pelistä, mutta se edellyttää Montrealin tyylistä renkaiden kulumista ja myös sitä että tuleeko sadetta. Lisäksi on myös riskiajajia kuten Kamui Kobayashi ja Williamsit jotka voivat erikoisoloissa loistaa ja vaikka Williamsit ottavat huonoja lähtöja ja auto ei täydessä lastissa ole ollut kauden kisoissa kovinkaan hyvä. Näillä on etunaan myös ilmeisesti jonkin verran kevyempi auto ja riskitaktiikka aloittaa kovilla renkailla.

Turva-auto voi tulla vierailemaan useammin kuin kerran huomenna. HRT:n autot Sennan ja Yamamoton johdolla voivat järjestää kolarishowta. Liikkuvien shikaanien ohittaminen ei tunnetusti ole helppoa ja joissakin paikkoissa HRT joutuu myös nostamaan selvästi kaasua jotta ei vain käy Yamamotoja eli lähde käsistä. Ja lopuksi on sade. Sateella autot voivat todella liukastella ja silloin McLarenin Hamiltonilla tai Buttonilla on Cheshiren kissan päivät.:D Muita sadekelin yllättäjiä ovat Rellun Kubica tai Mersun miehet Leuan tai pikku-Keken voimalla. Red Bullilla voi olla vakaviakin ongelmia sateella.

Sääennusteet ovat vaihtelevia ja erityisen mahdollista on vaihtelevan sateen keli eli että välillä sataa ja välillä paistaa. Kaikkein heikoin todennäköisyys on Suzukan aika-ajon tyyliselle rankkasateelle. Vain 7 %:tin todennäköisyys oli sille. Kaiken kaikkiaan maailmanmestaruudesta kamppailu tulee olemaan mielenkiintoista. Lisäksi vaikkei sataisikaan niin mikäli ei tule raikkaita tuulia eikä lämpötila nouse niin sitten radan likaiselta puolelta starttaavilta tulee olemaan vaikea kisa. Tämä kisa voi muuttuvine tekijöineen olla viimeinen todellinen paikka Virginille, Lotukselle tai HRT:lle ottaa pisteitä etenkin sateella vaikka Interlagosissa sadetta voi vielä tulla, mutta se ei ole vielä varmaa. Huomista odotellessa.:ahem:
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Radalla sataa jo ja sateen pitäsi jatkua aamuun asti joten ainakin märissä olosuhteissa lähdetään liikkeelle mikä tarkoittaa parempaa tilannetta "likaiselta" puolelta lähteville Webberille ja Hamiltonille. Ja kun muistetaan minkälaista jälkeä sadestarteissa on saatu niin ihan mitä vaan voi tapahtua. Ja varmaan tapahtuukin. :alppu:
Niin, eiköhän se taas tule linjalla -> uu, märkää, turva-auto radalla 20 kierrokseks :D
 
Ylös