Renngeist
Soldiers of Antisthenes
SingTel Singapore Grand Prix
公式黑暗的夜晚开始驾驶新加坡的“无证”的街道。这条赛道是缓慢而复杂的二十多岁的现在越来越像地狱,但明年将会改善。但愿。 谷歌翻译万岁
Aikataulu:
15:00 Kisa (61krs/2h)
Strategisia faktoja:
Rakentaminen valmistunut: 2008
Ensimmäinen f1-kilpailu: 3.9.2008
Peruskorjattu: Kymppimutkaa kolmesti, muualta vain pientä fiilausta&höyläystä
Voittajia: 2
Kilpailuja: 2
Kilpailuvuodet: 2008-
Sopimus kisoista: 2012 asti
Pääsponsori: SingTel
Pituus: 5 073
Kierroksia kilpailussa: 61
Kisapituus: 309,087 km
Voittaja 2009: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) 1h 56m 06.337s
Aika-ajojen nopein 2009: Nico Rosberg (Williams-Toyota) 1:46.197
Paalupaikka 2009: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) 1:47.891
Rataennätys: Kimi Räikkönen (Ferrari) 1:45.599 (2008)
Ratakartat:
Wikipedia
Ilmakuva
Sää
http://foreca.fi/Singapore/Singapore
Lippu:
MTV3:n rataesittely:
Katuradalla ajettava Singaporen GP tuli MM-sarjan ohjelmaan kaudella 2008. Kyseessä oli kautta aikojen ensimmäinen keinovalaistuksessa ajettava F1-osakilpailu. Kilpailu alkaa myös tänä vuonna iltakahdeksalta paikallista aikaa.
F1-sarjan hoviarkkitehdin Hermann Tilken (voi vittu mitä tunareita siellä on oikeen töissä?
) suunnittelema katurata sijaitsee kaupunkivaltiossa Marina Bayn alueella veden äärellä. Miljöö on samankaltainen kuin Monacossa, mutta viisi kilometriä pitkä rata on selvästi nopeampi ja leveämpi. Vastapäivään ajettavalla radalla on yhteensä 24 mutkaa sekä muun muassa kaksi siltaa.
Rata on valaistu niin tehokkaasti, että näkyvyys vastaa olosuhteita päivänvalossa. Kuljettajilta iltakisa on saanut erittäin lämpimän vastaanoton ja myös rata on kerännyt kehuja. Ohittaminen on kuitenkin osoittautunut turhan vaikeaksi, vaikka järjestäjät ovat yrittäneet tehdä rataan pieniä muutoksia. Jotkut kuljettajat ovat myös pitäneet rataa liian pomppuisena.
Maalisuoralla on mittaa noin 500 metriä. Ehkä paras ohituspaikka on ollut Raffles Boulevardin päässä, jossa kuljettajat jarruttavat yli 300 kilometrin tuntinopeudesta vasemmalle kääntyvään mutkaan.
Singaporen rata muistetaan Renault-tallin järjestämästä kolarista vuoden 2008 kilpailussa. Nelson Piquet junior ajoi tahallaan ulos mutkassa 17, jotta turva-auto tulisi radalle oikeaan aikaan tallin toisen kuljettajan Fernando Alonson kannalta. Taktiikka toimi ja Alonso ajoi historian ensimmäisen Singaporen GP:n voittoon. Renault-tallin johtohenkilöt saivat ankarat rangaistukset, kun tallista potkut saanut Piquet avasi suunsa ja kertoi totuuden kolarista.
Hahmon Capello mietteet:
比赛
公式黑暗的夜晚开始驾驶新加坡的“无证”的街道。这条赛道是缓慢而复杂的二十多岁的现在越来越像地狱,但明年将会改善。但愿。 谷歌翻译万岁
Aikataulu:
15:00 Kisa (61krs/2h)
Strategisia faktoja:
Rakentaminen valmistunut: 2008
Ensimmäinen f1-kilpailu: 3.9.2008
Peruskorjattu: Kymppimutkaa kolmesti, muualta vain pientä fiilausta&höyläystä
Voittajia: 2
Kilpailuja: 2
Kilpailuvuodet: 2008-
Sopimus kisoista: 2012 asti
Pääsponsori: SingTel
Pituus: 5 073
Kierroksia kilpailussa: 61
Kisapituus: 309,087 km
Voittaja 2009: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) 1h 56m 06.337s
Aika-ajojen nopein 2009: Nico Rosberg (Williams-Toyota) 1:46.197
Paalupaikka 2009: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) 1:47.891
Rataennätys: Kimi Räikkönen (Ferrari) 1:45.599 (2008)
Ratakartat:
Wikipedia
Ilmakuva
Sää
http://foreca.fi/Singapore/Singapore
Lippu:
MTV3:n rataesittely:
Katuradalla ajettava Singaporen GP tuli MM-sarjan ohjelmaan kaudella 2008. Kyseessä oli kautta aikojen ensimmäinen keinovalaistuksessa ajettava F1-osakilpailu. Kilpailu alkaa myös tänä vuonna iltakahdeksalta paikallista aikaa.
F1-sarjan hoviarkkitehdin Hermann Tilken (voi vittu mitä tunareita siellä on oikeen töissä?
Rata on valaistu niin tehokkaasti, että näkyvyys vastaa olosuhteita päivänvalossa. Kuljettajilta iltakisa on saanut erittäin lämpimän vastaanoton ja myös rata on kerännyt kehuja. Ohittaminen on kuitenkin osoittautunut turhan vaikeaksi, vaikka järjestäjät ovat yrittäneet tehdä rataan pieniä muutoksia. Jotkut kuljettajat ovat myös pitäneet rataa liian pomppuisena.
Maalisuoralla on mittaa noin 500 metriä. Ehkä paras ohituspaikka on ollut Raffles Boulevardin päässä, jossa kuljettajat jarruttavat yli 300 kilometrin tuntinopeudesta vasemmalle kääntyvään mutkaan.
Singaporen rata muistetaan Renault-tallin järjestämästä kolarista vuoden 2008 kilpailussa. Nelson Piquet junior ajoi tahallaan ulos mutkassa 17, jotta turva-auto tulisi radalle oikeaan aikaan tallin toisen kuljettajan Fernando Alonson kannalta. Taktiikka toimi ja Alonso ajoi historian ensimmäisen Singaporen GP:n voittoon. Renault-tallin johtohenkilöt saivat ankarat rangaistukset, kun tallista potkut saanut Piquet avasi suunsa ja kertoi totuuden kolarista.
Hahmon Capello mietteet:
Marina Bay Singapore Circuit
Kausi lähenee loppuaan ja nyt on vuorossa Singapore, kauden kolmas katurata. Singaporen rata ei ole faneille tai kuskeille niitä mieluisimpia rataprofiililtaan: syheröä on paljon ja ohituspaikkoja vähän. Singapore oli ensimmäinen pimeässä ajettava F1-kisa, mutta nyt yöajoon on jo totuttu. Radalle tehdään muutostöitä kaudeksi 2011 ohituspaikkojen lisäämiseksi, mutta tuleva viikonloppu mennään vielä vanhalla radalla. Aika-ajo ja kisataktiikka ovat tällä radalla erityisen tärkeitä. Kaluston on oltava myös kunnossa, sillä Singapore on ollut autoille haastava rata mm. korkeiden lämpötilojen ja keskustan pölyn ja roskan takia.
Ennakkoasetelmat
Jos rata ei miellytä, niin ainakin pistetilanteen pitäisi saada vesi kielelle. Lewis Hamilton joutui luovuttamaan Monzassa ykköspaikan Mark Webberille keskeytettyään ensimmäisellä kierroksella. Webberillä on kasassa nyt 187 pistettä, kun Hamiltonilla niitä on 182. Viime kisaviikonloppuna myös Alonso ja Button paransivat asemiaan: molemmilla on eroa Webberiin enää hieman yli 20 pistettä. Kuin ihmeen kaupalla Vettelkin sinnittelee vielä mukana ollessaan vain muutaman pisteen Alonson takana. Nyt voidaan siis jälleen alkaa puhumaan viiden miehen mestaruustaistosta, kun Belgian osakilpailun jälkeen Hamiltonin ja Webberin ero muihin ehti näyttää jo liian suurelta. Singaporessa onnistuminen on erityisen tärkeää jokaiselle mestaruustaistossa mukana olevalle kuljettajalle. Viikonlopusta voi tulle entistä haastavampi, sillä säätietojen mukaan perjantaista lauantaihin olisi luvassa vettä, mikä tekee iltakisasta äärimmäisen vaikean. Kisoja on Singaporen jälkeen jäljellä enää neljä ja isojen piste-erojen kurominen kiinni niin lyhyellä aikavälillä on vaikeaa. Toistaiseksi kaikki on kuitenkin vielä mahdollista, mikä tuo mukavan lisäsytykkeen viikonlopulle.
Rata
Singapore ei ole, kuten aiemmin totesin, rataprofiililtaan mitenkään erikoinen. Parhaat mahdollisuudet ohituksiin tarjoaa pääsuoran jälkeinen mutkayhdistelmä (T1-3) sekä Rafflesin suora ja sen jälkeinen jarrutus mutka seiskaan. Virheettömästi ajaminen aika-ajoissa ja läpi kaksituntisen kisan on kuitenkin äärettömän vaikeaa pölyn, roskan ja ahtaan radan takia. Etenkin kymppimutkassa on nähty useampi ulosajo. Kolarien seurauksena joudutaan myös usein ottamaan turva-auto radalle, joka taas kokoaa nipun yhteen. Toisen imussa saattaa joutua ajamaan pitkään ohittamisen vaikeuden vuoksi, joka taas rasittaa etenkin moottoria. Hereillä on oltava koko ajan.
Ennakkosuosikit
Ehdotonta ykkösennakkosuosikkia on Singaporen kisaan erittäin vaikeaa veikata, käytännössä koko mestaruustaisteluviisikolla ja Felipe Massalla pitäisi olla hyvät mahdollisuudet voittoon. Parhaiten Singapore sopii todennäköisesti Red Bullin autoille, mutta McLarenien ja Ferrarien ei pitäisi olla älyttömän kaukana. Varsinkin Maranellosta on tullut uutisia, joiden mukaan Ferrarin suorituskyvyn pitäisi olla parempi kuin edellisillä hitailla radoissa. Ferrari oli nopea myös Monacossa, joten hyvää suoritusta on lupa odottaa molemmilta punaisten autojen kuljettajilta. McLaren on tehnyt maltillista työtä, mutta on silti pienoinen mysteeri tulevan viikonlopun suhteen.
Haastajat
Ykköshaastajana koko kauden ollut Robert Kubica yrittää jälleen horjuttaa ”kolmen suuren” tallin asemia. Monzassa Renault ei ollut aivan parhaimmillaan, mutta suorituskyvyn uskotaan olevan Singaporessa parempi. Toinen vakiohaastaja, eli Nico Rosberg, saattaa myös sijoittua yllättävän korkealle. Monzan viides sija oli loistava suoritus, nähtäväksi jää pystyykö Nico tulevana viikonloppuna samaan. MercedesGP:lle kovan haasteen tarjoaa ainakin Williams, jonka kausi on ollut noususuhdanteinen. Rubens Barrichellon kokemuksella autoon on saatu lisää vauhtia, mutta kuten Williamsilla lähes aina, ei kärkeen ole kuitenkaan asiaa.
Tuleva viikonloppu tulee siis taas vaikuttamaan rankasti mestaruustaistoon. Katuradoilla korostuu kuljettajien hermojen kesto: on vain maltettava odottaa sopivaa tilaisuutta nostaa sijoitusta. Mielenkiintoista nähdä, ketkä poistuvat Singaporesta hymyissä suin.
Sää
http://news.bbc.co.uk/weather/forecast/89 (Sää @BBC Weather)
Koko viikonlopuksi on luvattu sadetta, mikä saattaa sotkea koko kisan totaalisesti. Singaporeen on luvattu viime vuosinakin sadetta, mutta toistaiseksi siltä on vältytty. Joka tapauksessa sade, yökisa ja vaikea, teknisesti haastava rata kuullostaa mielenkiintoiselta. Toivottavasti isolta monsuunilta kuitenkin vältyttäisiin, ettei kisaa tarvitsisi keskeyttää tai jättää kokonaan ajamatta.