Formula 1 - 2010 - Suzuka: Unettoman yön kisa ja jälkilämmöt

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Berger sai varikkopenaltin 1995 Hockessa kun auto nytkähti 7cm hyvissä ajoin ennen lähtöhetkeä. Mutta siitä on siis jo ikuisuus... :)
Varaslähdön havaitsemisjärjestelmä lienee muuttunut noista ajoista.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Varaslähdön havaitsemisjärjestelmä lienee muuttunut noista ajoista.
Suurella todennäköisyydellä. Mutta itse pidän tuota jonkun aiemmin mainitsemaa seikkaa mahdollisena, ettei tuomaristo välttämättä puutu mitättömään. Jokunen vuosi sitten lukenut etteivät välttämättä puutu pienenpieniin varikkoylinopeuksiinkaan kisassa. Mukavampi olisi vain että jokaisen nopeus näkyisi heti vaikkapa valotaulussa yleisölle.
Tuli myös mieleen että ne mm. Ferrari ´95 -malliset keulat olivat hienompia kuin nää nykyiset nostetut :)
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Sensorit istuttettiin lähtöruutuihin -95, ja silloin tuli todella paljon varaslähtötuomioita ihan olemattomista liikahtamisista. Ja mitään kevyttä drive throughta ei silloin ollut, vaan 10s stop&go. Taitaa toleranssit olla vähän suuremmat nykyään.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Vettelin rankaiseminen olisi sikäli asettunut oudohkoon valoon, että vasta pari kisaa sitten Felipe Massa pääsi pälkähästä, vaikka asettui väärin lähtöruutuunsa saaden tästä merkittävää hyötyä. Tuonkin tilanteen sai nauhalle vain amatöörikuvaaja. Eikö kukaan virallinen taho oikeasti monitoroi noita tilanteita muualta kuin tietokoneruudun äärestä Charlie Whitingin kopista?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö kukaan virallinen taho oikeasti monitoroi noita tilanteita muualta kuin tietokoneruudun äärestä Charlie Whitingin kopista?
Jos kysymykselläsi tarkoitat, että eikö siellä ole miestä tai kameraa jokaisen lähtijän tai edes jokaisen rivin kohdalla, niin vastaus lienee: ei. Mutta sensorit on.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1303
Jos kysymykselläsi tarkoitat, että eikö siellä ole miestä tai kameraa jokaisen lähtijän tai edes jokaisen rivin kohdalla, niin vastaus lienee: ei. Mutta sensorit on.
Ja joka autossa on gps(tai vastaava) -paikannin, joten minkäänlaista teknistä estettä ei näiden tarkastamiseen kyllä ole. Jokaisen lähtöruudukon paikka on tiedossa ja jokaisen auton sijainti radalla on tiedossa.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Ja joka autossa on gps(tai vastaava) -paikannin, joten minkäänlaista teknistä estettä ei näiden tarkastamiseen kyllä ole. Jokaisen lähtöruudukon paikka on tiedossa ja jokaisen auton sijainti radalla on tiedossa.
Eipä riitä GPS:n tarkkuus tuohon hommaan.
 

Timanfaya

Group Speed Devils
Liittynyt
15.5.2010
Viestit
1589
Kobayashilta aivan mahtavia ohituksia!!! Schumi sai todeta Nicon perässä että ei olla enään Ferrarilla! :D
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1123
Jos McLaren täysin selvästi uhrasi Buttonin kisan ja suosi Hamiltonia, niin miksi ihmeessä Buttonia ei määrätty päästämään Hamiltonia ohitseen siinä vaiheessa, kun Hamilton oli reilusti Buttonia nopeampana jumittuneena tämän taakse? Eikö sitten olisi ollut järkevää päästää Hamilton heti ohi ja ajamaan Alonsoa kiinni, eikä pidätellä tallikaverin takana, jos kerran suositaan? Kun katsellaan tallin historiaa, niin on siellä tehty melko käsittämättömiä taktisia päätöksiä "ykköskuskeillekin"...
En yhtään ihmettele jos vain ihan silkkaa tyhmyyttään ajattivat buttonia niin pitkään kovilla renkailla, ei olis mitään uutta Macin ropellipäiltä. Toisaalta voihan myös olla että heitä kadutti käyttämättä jäänyt tilanne Hamiltonin ajellessa Buttonin perässä pehmeillä renkailla ja päättivät sitten antaa Hamiltonille vähän paremman mahdollisuuden ottaa edellä olevia kiinni Buttonin kustannuksella.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En yhtään ihmettele jos vain ihan silkkaa tyhmyyttään ajattivat buttonia niin pitkään kovilla renkailla, ei olis mitään uutta Macin ropellipäiltä. Toisaalta voihan myös olla että heitä kadutti käyttämättä jäänyt tilanne Hamiltonin ajellessa Buttonin perässä pehmeillä renkailla ja päättivät sitten antaa Hamiltonille vähän paremman mahdollisuuden ottaa edellä olevia kiinni Buttonin kustannuksella.
Periaatteessa Buttoni olis pitänyt ottaa sisään samaan aikaan kuin pehmeillä aloittaneetkin, jos olisi halunnut normaallisti sijasta taistella. Sitten olis vaan jäänyt pehmeillä aika pitkä veto vedettäväksi. Päättivät ajaa kovilla pidemmälle, jolloin ei ollut mitään mahdollisuutta varikkotaktiikalla ajaa Hamiltonia vastaan. Uskon McLarenin ajoittaneen Buttonin pysähdyksen niin että se olis kisan loppuhetkillä mahdollisimman hyvissä haastoasemissa. Sille ei voi mitään, jos vauhti ei vaan riittänyt haastamaan. Ja jos pehmeät osoittautuivat vahvemmiksi kuin oli luultu, se on jälkiviisautta sanoa että olis pitänyt pysähtyä aiemmin. Siinä ei olis ollut hirveesti järkeä, että se olis tullut aikaisessa vaiheessa tuoreilla renkailla Hamiltonin peesiin ja kuluttanut vauhtinsa siinä hukkaan. Tai että vielä aikasemmassa Hamiltonin eteen, ja taas jossain vaiheessa kisaa hidastellut Hamiltonia. Vähän ihmettelen miksi Buttonin annettiin kisan alussa hidastella nopeamman Hamiltonin ajoa. Mielestäni tuollainen taktinen tallimääräys ei olisi samalla lailla törkeä, kuin puhdas loppusijoitusten manipulointi. Oli melko selvää että Hamilton tulis joka tapauksessa pääsemään edelle ja hölmöä että Button häntä hidasteli.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Periaatteessa Buttoni olis pitänyt ottaa sisään samaan aikaan kuin pehmeillä aloittaneetkin, jos olisi halunnut normaallisti sijasta taistella. Sitten olis vaan jäänyt pehmeillä aika pitkä veto vedettäväksi. Päättivät ajaa kovilla pidemmälle, jolloin ei ollut mitään mahdollisuutta varikkotaktiikalla ajaa Hamiltonia vastaan. Uskon McLarenin ajoittaneen Buttonin pysähdyksen niin että se olis kisan loppuhetkillä mahdollisimman hyvissä haastoasemissa. Sille ei voi mitään, jos vauhti ei vaan riittänyt haastamaan. Ja jos pehmeät osoittautuivat vahvemmiksi kuin oli luultu, se on jälkiviisautta sanoa että olis pitänyt pysähtyä aiemmin. Siinä ei olis ollut hirveesti järkeä, että se olis tullut aikaisessa vaiheessa tuoreilla renkailla Hamiltonin peesiin ja kuluttanut vauhtinsa siinä hukkaan. Tai että vielä aikasemmassa Hamiltonin eteen, ja taas jossain vaiheessa kisaa hidastellut Hamiltonia. Vähän ihmettelen miksi Buttonin annettiin kisan alussa hidastella nopeamman Hamiltonin ajoa. Mielestäni tuollainen taktinen tallimääräys ei olisi samalla lailla törkeä, kuin puhdas loppusijoitusten manipulointi. Oli melko selvää että Hamilton tulis joka tapauksessa pääsemään edelle ja hölmöä että Button häntä hidasteli.
Aikamoista jeesustelua... et oo sitten tänään ottanu mitään :alppu: :tongue:

Edit...putosin kärryiltä ensmmäisen lauseen puolessa välissä... olen ottanut tänään pari lasillista enemmän tai vähemmän hyvää punkkua.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös