Formula 1 – 2011 – Australia: Aika-ajot, sekä välispekuloinnit

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Hispania-talli pitäisi jättää kisasta pois, parhaimmalla kierroksellaan ylsivät yli yhdeksän sekunnin päähän nopeimmasta ajasta ja 107% jäi pelkäksi haaveeksi. Aloittakoot kautensa seuraavasta kisasta, ovat muutoin liian iso riski kärkiautoille kierroksella ohitettaessa nopeuseronsa vuoksi.
Ehkä näinkin, mutta jos ne ei pääsis kisaan, miten ne ois yhtään nopeempia ens kerrallakaan? Turha 107% sääntö kylläkin jos ei sillä ole merkitystä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mutta korkeapaineisemmissa renkaissa on vähemmän pinta-alaa joka koskettaa maata, näin pito myös vähenee.
Noin sitä henkilöauton renkaiden ilmanpaineita säätelevälla ajatuksella päätellään. Kuitenkin kilpa-auton renkaissa ilmanpaineet laitetaan sadasosa barin tarkkuudella. Jos vaikka vasemmassa takarenkaassa on vaikka 1,20 barin sijasta 1,23 baria, sillä ei ole juurikaan merkitystä renkaan kehään. Kilpa-autoissa on oman kokemukseni mukaan jokaisessa renkaassa eri paineet ns. kylmänä.

Otto Hokkanen voi varmasti kertoa tarkemmin millaisilla rengaspaineilla forumulaluokissa pelataan.
 
Viimeksi muokattu:

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Saa nähdä miten tallien autojen luotettavuus on huomenna. KERSsien kanssa tuntui monella olevan ongelmaa. Erityisesti Mercedesin KERS tuntui olevan kaikilla enemmän tai vähemmän poissa käytöstä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Toivottavasti Red Bull osoittautuu edes epäluotettavaksi - muuten tulee tylsä kausi kärjen osalta.
Minä en nyt liikoja johtopäätöksiä vetäisi näin pian. Ensinnäkin muistetaan että Webber oli ihan lyötävissä, ja lyötiinkin, eli Vettelin vauhdista aika iso osa oli ns. Vettelin hanskasta. Toiseksi, kisavauhti on luultavasti paljon tasaisempaa myös kärjen osalta. Renkaiden kulutuskin on vielä näkemättä ja se voi olla ihan avainroolissa tällä kaudella. Red Bullin auto on lyötävissä. (Vettel ei välttämättä ole.)

Lisäksi on hyvä muistaa, että Melbourne on hyvin usein tuottanut hieman erikoisia tuloksia (osittain rataprofiilin vuoksi, osittain siksi että talleilla on vielä opittavaa renkaista ja kalustostaan) eikä tämän viikonlopun perusteella kannata vetää kovin vahvoja päätelmiä vielä. Kun 3-4 kisaa on ajettu, sitten tiedetään jo melko hyvin missä mennään.

Miksiköhän Vettel ei käyttänyt KERSiä? (En ole ehtinyt lukemaan tätä ketjua vielä, eli voi olla että en vain ole vielä nähnyt syytä.)
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Heidfeldiä ei vielä kannata teilata: Kers ei toiminut ja joutui tekemään jotain (en ymmärtänyt kaikkea) autolleen.
Heidillä oli nähdäkseni myös ruuhkaa viimeisellä nopeallaan. Olisi voinut olla jatkossa ilman sitä. Todellakin on liian aikaista dissata Heidiä, ei ollut normisessio tänään.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Toisaalta tarvitaanko harjoittelijoita mukaan F1-piireihin ihan vaan jotta olisi 12 tallia?
Ei tarvita. Paras ratkasu ois varmaan ollu jo vuos sitten kun ei ois koko HRT:tä sarjaan hyväksytty vaan joku muu silloin sarjaan hakeneista. Lähinnä nyt ihmettelin kun talli on sarjaan hyväksytty ja 107% sääntö olemassa niin kai sääntöä pitäisi noudattaa tai kumota sääntö. Testaamatta ja karsiutumalla HRT tuskin paljoa kehittyy.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Minä en nyt liikoja johtopäätöksiä vetäisi näin pian. Ensinnäkin muistetaan että Webber oli ihan lyötävissä, ja lyötiinkin, eli Vettelin vauhdista aika iso osa oli ns. Vettelin hanskasta. Toiseksi, kisavauhti on luultavasti paljon tasaisempaa myös kärjen osalta. Renkaiden kulutuskin on vielä näkemättä ja se voi olla ihan avainroolissa tällä kaudella. Red Bullin auto on lyötävissä. (Vettel ei välttämättä ole.)
Jos ne renkaat oikeasti nopeasti kuluvat, niin luulisi lopultakin olevan haittaa Hamiltonin ajotavasta.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Heidillä oli nähdäkseni myös ruuhkaa viimeisellä nopeallaan. Olisi voinut olla jatkossa ilman sitä. Todellakin on liian aikaista dissata Heidiä, ei ollut normisessio tänään.
Joo, siinä oli ainakin lopussa joku sen verran edessä että Heidfeld olisi ollut heittämällä jatkossa kun eroa jatkopaikkaan jäi vain pari sadasosaa.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Jos ne renkaat oikeasti nopeasti kuluvat, niin luulisi lopultakin olevan haittaa Hamiltonin ajotavasta.
Ja Alonsonkin. Yliohjaava kaveri kanssa. Siinähän ne on kaksi kukkopoikaa taas samassa veneessä. Ongelmat ovat nyt ulkopuolisia, mutta olemassa. Hyvä kausi tulossa Vettelille pedatusta ylivoimasta huolimatta. Uskon että viihdettä löytyy.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Heidillä oli nähdäkseni myös ruuhkaa viimeisellä nopeallaan. Olisi voinut olla jatkossa ilman sitä. Todellakin on liian aikaista dissata Heidiä, ei ollut normisessio tänään.
Taisi ohittaa kaksi autoa viimeisellä sektorilla.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Odotin aika-ajoista kohtuu tylsää Red Bullin näytöstä, mutta olin vain puolittain oikeassa.

Vettelin suoritus oli vähän liiankin hyvä. Mies kuuluu edelleen omiin suosikkeihini, mutta oon tottunut siihen, että mun lempparit voittaa mestaruuden viimeisessä kisassa alle viiden pisteen marginaalilla toiseksi tulleeseen, mutta tälläsillä esityksillä mestaruuden luulis ratkeavan jo ennen viimeistä kisaa. Kisavauhti nyt on tietysti vielä arvoitus, mutta taitaa RBR olla siinäkin aika vahvoilla, kun renkaiden kuluminen pitäisi olla hyvin hallussa. Eiköhän Sebastian hoida homman huomenna kotiin ja hyvä niin! Webber yllättävän pulassa, mutta jos katsoo viime kauden alkua, niin samoja piirteitä taas havaittavissa. Uskon kuitenkin Webberin petraavan ja haastavan Vettelin paalupaikoista ja voitosta jo hyvin pian.

Mclarenin hienosta esityksestä jäi hyvä maku suuhun. Mukavaa, että voitoista taistelee muutkin kun RBR ja Ferrari ja onhan se aina hyvä, että Alonson edellä on mahdollisimman monta kaveria edessä. Hamilton ja Button on loppupeleissä ihan siedettävä kuljettajakaksikko ja huomenna odotettavissa edes jonkunlaista kilpailua voitosta.

Ferrari oli pettynys, Alonso jäi huimat 1,4 sekunttia kärjestä. Punaiset näyttävät talvitestien jälkeen aina todella vahvoilta, mutta kun kausi alkaa siellä on aina joku parempi. Massa oli oma tunaroiva itsensä eikä pysty varmaan tälläkään kaudella lyömään mitään kapuloita Alonson rattaisiin.

Mercedes aiheutti toisen pettymyksen. Schumin 11. sija oli oikeastaan ihan sitä normimeininkiä. Hyvänä aika-ajajana tunnettu (mutta harvoin tiukassa paikassa venyvä) Nicokaan ei pystynyt kahdeksatta sijaa parempaan. Tiimi ei kuulu lemppareihini, mutta kärkeen kaivattaisiin lisää tappelupukareita. Pahoin vaan pelkään, että sama tahti jatkuu kisasta toiseen ensimmäisen näyttäessä homman alkunuotit.

Renaultilta kaksijakoinen suorittaminen. Petrovilta todella hyvä aika-ajo, mutta niinkun edellä jo aprikoitiin, mihinköhän Kubica olisi pystynyt. Heidfeldia en teilaisi yhden epäonnistuneen aika-ajon jälkeen. Suoritus oli surkea, mutta joskus palaset eivät vaan loksahda kohdalleen. Täytyy kyllä myöntää, että auto näyttää televisiokuvissa todella hienolta minun silmääni. Petrovilta olisi kiva nähdä onnistuminen eikä sitä tavallista auto kanttarista seinään- meininkiä.

Williamsilta odotti enemmän eilisen päivän jälkeen. Barrichellon kämmäilyt kuitenkin jättivät oikean suorituskyvyn näyttämättä, todennäköisesti olisi taistellut sijoista kymmenen tienoilla. Maldonadolta väritön ensiesiintyminen, jota ei voi mitenkään luonnehtia hyväksi, mutta piti ainakin auton radalla ja pääsee huomenna hakemaan tärkeää ensikokemusta F1-kilpailusta.

Sauber kuului positiivisiin yllättäjiin. Hienoa nähdä Kamui-san heti kauden alussa tuollaisessa iskussa. Perezin suoritus oli minun mielestäni ihan hyvä, vaikka 10. joukkoon olisi ollutkin mahdollisuudet. Näistä GP2 tulokkaista meksikolainen on selvästi se symppiksempi kaveri ja minun mielestäni lupaavampi kuljettaja kun Maldonado. Toivon tallille loistavaa kilpailua huomiseksi.

Toro Rosso venyi hyvään suoritukseen, kuljettajat nyt vain ovat huonompaa keskitasoa. Autokin vaikuttaa oikein hyvältä, vaikka muistan miten sen konservatiivista ulkonäköä arvosteltiin julkaisemisen jälkeen. Jos tuloksia haluaa nyt on se paikka, sillä resurssit ovat aika tallilla aika rajalliset eli muut tallit menevät helposti ohi.

Force Indialta odotetun kaltainen suoritus ja tippuminen takaisin peränpitäjäksi "tuloskastallien" eteen. Hirveän väritöntä suorittamista, vaikkakin Sutilin 12. sija oli oikeastaan todella hieno suoritus. Di Restalta ei mitään häikäisevää, mutta ensimmäisissä aika-ajoissa ei tarvitsekaan. Pääasia, että pystyy kehittymään paremmaksi kisa kisalta.

Entä "tulokastallit"? Surkeaa! Hävetkää! Lotus varmasti suurimpia pettymyksiä koko gridissä. Vaikkakin ongelmia oli, niin ei niillä kahta sekunttia saada kiinni. Ongelmat ovat muutenkin surkea tekosyy, sillä kyllä ne tässä ajassa pitäisi olla jo korjattu. Haukkasikohan talli hieman liian ison palan lisäämällä osia, jota ei oltu testattu. Harmi Heikin kannalta, mutta ei hyvältä näytä ei ollenkaan. Virginiltä ihan yhtä hirveää suorittamista ja HRT:n näpertely-meininki oli huvittavaa katsottavaa.

Täytyy nyt vielä leijua, että arvasin täysin oikein ketkä pääsevät viimeiseen osioon ensimmäisen osion jälkeen ja lisäksi tuli arvattua myös viiden kärki täysin oikein - mitään rahallista hyötyähän tuosta ei saa, mutta ehkä pitäisi tänään lotota sitten.

Kliseiseen lauseeseen on hyvä lopettaa; "Tästä on hyvä jatkaa huomiseen kisaan"
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Aika suhteellinen käsite toi 1. sija jos Petrov on sijalla 6. ja Heidfeld sijalla 18 :D
Monet veikkasi Petrovia kalsarinvaihtajaksi, joten sikäli varmaan aikamoinen yllätys että kävi näin päin. Heidfeldilla piti vieläpä olla sitä rengastestikokemusta. Muta eipä se kausi ekaan kisaan ratkea, Australia on aina ollut tuloksellisesti ja kilpailullisesti outo paikka. Isoja nousujakin on nähty turva-auton avittamana ja kolareita, joten jännä kisa tiedossa. Tilkeradoilla tilanne normalisoituu siihen mitä se tulee yleensä olemaan, ovat kaikki niin samanlaisia.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Monet veikkasi Petrovia kalsarinvaihtajaksi, joten sikäli varmaan aikamoinen yllätys että kävi näin päin. Heidfeldilla piti vieläpä olla sitä rengastestikokemusta. Muta eipä se kausi ekaan kisaan ratkea, Australia on aina ollut tuloksellisesti ja kilpailullisesti outo paikka. Isoja nousujakin on nähty turva-auton avittamana ja kolareita, joten jännä kisa tiedossa. Tilkeradoilla tilanne normalisoituu siihen mitä se tulee yleensä olemaan, ovat kaikki niin samanlaisia.
En mä kyllä usko Petrovin ruutulippua näkevän, vaan omatoimisesti pöpelikköön ajavan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
McLarenin vahvuus yllätti aivan selän takaa, ja hyvä niin, ettei Alonso päässyt kolmanneksi korjailemaan ensimmäisenä Red Bull miesten epäonnia! Sauber ja Toro Rosso positiivisen vahvoja autoja. Williams pettymys mutta enpä ihmeitä odottanutkaan. Renaultia ja Lotusta lukuunottamatta muuten käsikirjoituksen mukaan. Lotus olis saanut kyllä ollasen 2s nopeampi, mutta ovatpahan sentään Virginin edellä jo aika-ajossa. Ei toi auto miltään top-10 välineeltä näyttänyt edistyksellisyydeltään julkaisussa, eikä sitä radalla olekaan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Rellu voi olla aivan hyvä kampe, Petrov kuitenki aika heittämällä kympin joukossa. Kubicahan ois ollu vähintään kakkosrivissä..

Jees, Sauber jaksaa porskuttaa!
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Tein pientä vertailua viime kauden ja tämän kauden välillä. Ajat pysyneet yllättävän samanlaisina kuin viime kaudella. Jos kuski siis eteni molemmissa vikaan osioon, vertasin viimeisen aika-ajon aikoja toisiinsa, jos pääsi toisena vuonna 2. ja toisena vuonna 3. osioon, vertasin 2. osion aikoja toisiinsa jne. Tilasto siis suuntaa-antava voimasuhteiden osalta koska muuttujia on tolkuton määrä.

Petrov -0,9
Hamilton -0,6
Vettel -0,5
Kobayashi -0,3
Button +0,1
Alquersuari +0,1
Buemi +0,2
Trulli +0,2
Webber +0,3
Glock +0,3
Barrichello +0.5
Kovalainen +0,5
Rosberg +0,6
Sutil +0,7
Massa +0,7
Alonso +0,8
Schumacher +1,1
 

bbc454

Well-known member
Liittynyt
7.6.2010
Viestit
128
Ja Alonsonkin. Yliohjaava kaveri kanssa. Siinähän ne on kaksi kukkopoikaa taas samassa veneessä. Ongelmat ovat nyt ulkopuolisia, mutta olemassa. Hyvä kausi tulossa Vettelille pedatusta ylivoimasta huolimatta. Uskon että viihdettä löytyy.

Eikös Failonsoa olla joskus kritisoitu ainakin Bernien toimesta hänen tylsästä, aliohjaavasta/puskevasta ajotavasta? Eli pulassa ollaan jos perä alkaa luistelee. Vai tarkoitatko tuolla yliohjaavalla kaverilla että "kääntää liikaa", ts puskee/koettaa korjata puskemista kääntämällä yli?

Hieman epäselvästi selitetty mut nyt ei jaksa :)
 
Ylös