Formula 1 – 2011 – Australia: Kisa ja jälkiseuranta

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Voisiko joku taas selventää kun en tyhmänä ymmärrä. Miksi Button sai läpiajorangastuksen ja Massa ei mitään? Eli toisen saa kamikaze-maisesti kiilata ja työntaa radalta ulos, mutta jos väistät tälläistä kamikaze hihhulia radan ulkopuolle ja pääset vahingossa ohi tulee heti penaltia ja kovaa? En ole mikään suuri painikkeen fani tai sössön vihaaja, mutta kyllä vituttaa kun ei selkeästä kusipäisestä sääntöjen rikkomisesta ja toisten vaarantamisesta rangaista. Ei siinä liikaa vaihtoehtoja Buttonille jätetty. Oviedon *piip* opettanut sössöle pari niksiä?

Miksi Barichello saa vielä ajaa? Johan sen näki jo kaudella 2009, että kaveri on jo parhaat päivänsä nähnyt. Se nyt vaan on karu fakta, että ikä ei tule yksin ja brassin harkintakyky, reaktioiden ohella on ruvennut uhkaavasti pettämään. Miestä ei pitäisi enää laskea kuin korkeintaa Bernien rullatuolin työntäjäksi.

Viipurin raketti yllätti. Auton on pakko olla hyvä, eikä venäläinenkään välttämättä niin sukka ole kuin aikaisemmin vaikutti. Mitähän Kubica olisi saanut aikaan? Eikö Nick "Quick" Heidfeld tullutkaan tuuramaan Robert Kubicaa? Rellu näytti ajaneen vain yhdellä autolla. :wink:
Jos Nick ei ole kiinassa päässyt Petrovista ohi, saako nimittää virallisesti sukaksi?

Säädettävä takasiipi oli todella suuressa roolissä tänään. Mahtava uudistus. Button on varmasti samaa mieltä. Käytti kyllä siipeä heti kun se sallittiin, (Vaikka eräs seniili idiootti muuta koko kisan väittikin!) mutta ei paljon lohduttanut. Noh jos vaikka Monzassa siitä olisi jo jotain hyötyäkin?

Redbull oli odotetun vahva, McLarenin ruma ankan poikanen yllätti ainakin allekirjoittaneen. Lotuksen ja Heikin osalta joutuu ehkä, suomalais sympatioiden takia, katsomaan vielä muutaman kilpailun, ennen kuin tuomitsen.

Veit sanat suustani. Melkoista kidutusta seurata kisaa Ekin seurassa. Ja vielä saa maksaa siitä lystistä. :mad_old:
Mitä? Höliseekö se seniili maksupuolellakin? Luulin, että se on laitettu kommentoimaan jälkilähetyksiä kiusallaan, jotta useampi vaihtaisi max:n puolelle.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Voisiko joku taas selventää kun en tyhmänä ymmärrä. Miksi Button sai läpiajorangastuksen ja Massa ei mitään? Eli toisen saa kamikaze-maisesti kiilata ja työntaa radalta ulos, mutta jos väistät tälläistä kamikaze hihhulia radan ulkopuolle...
Niin ne ovat tuominneet tiukemmissakin shikaaneissa, mutta tällä kertaa Buttonilla oli kyllä autonleveyden verran tilaakin siinä oikealla. Buttonin olisi pitänyt mennä rataa pitkin siinä rinnalla seuraavaan oikeaan, jonka ulostulossa välittämättä Massasta rinnallaan mennä vaan radan vasempaan laitaan. Tiukka tilanne tosin olisi ollut se, nopeudesta johtuen.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Nickin paikka oli kyllä viime kaudella just siellä missä sen pitäisikin olla. Ei ole asiaa ykkösiin tuolla suorituksella. Vaikka eipä silti, Viipurin pojan suoritus oli hyvä, jollei jopa loistava. Mutta turpaan tuli silti samalla kalustolla vaikka jeesusparta Nickiltä lähtikin, ei auttanu sekään. Tosin olen aikasemminkin arvostellut Rellun valintaa, mutta tämä oli kai sitten paras joka oli saatavana. Huono on.
En kyllä yhen kisan perusteella alkais Renaultin kuskien huonoutta/hyvyyttä vielä järjestelemään. Petrov esitti useamman samankaltaisen suorituksen viime kautena, kuin Nick nyt, samalla kun Kubica ajeli podiumille. Nickille vain kävi nyt källi ja ei saanut puhdasta kierrosta aika-ajoissa tehtyä, osin omaakin syytään, mutta kuitenni. Eiköhän se Heidi pääse vielä aika-ajoissa top 5:een, ja sitten nähdään miltä se kyyti näyttää Petroviin verrattuna.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Niin ne ovat tuominneet tiukemmissakin shikaaneissa, mutta tällä kertaa Buttonilla oli kyllä autonleveyden verran tilaakin siinä oikealla. Buttonin olisi pitänyt mennä rataa pitkin siinä rinnalla seuraavaan oikeaan, jonka ulostulossa välittämättä Massasta rinnallaan mennä vaan radan vasempaan laitaan. Tiukka tilanne tosin olisi ollut se, nopeudesta johtuen.
Voisin jopa väittää, että jos Button ei olisi väistänyt radan ulkopuolelle, olisi Massa kääntänyt kylkeen. Siitä Button mielestäni kitisi radioonkin, että oli rinnalla ja Massa olisi tullut päälle jos hän ei olisi väistänyt ulos radalta. Vältti kolarin = sai rangaistuksen.

En kuitenkaan hidastusta ko. tilanteesta nähnyt, tuollainen käsitys vain jäi.

Edit: Ei sillä. Ihan linjan mukaistahan tuo on. Kiilailla ja puskea saa, mutta toisen hazardi liikkeiden väistämisestä, ja näin ollen osuman välttämisestä, etenkin jos sen tekee niin, että ei itse menetä sijoituksia, saa yleensä rangaistuksen.:wall:
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ei Massa mun mielestä tehnyt mitään väärin. Ilman oikaisua Button olisi tullut mutkaan niin tiukalla linjalla että molemmat olis ollu pihalla, mutta olisi hänen nyt pitänyt tajuta päästää Massa takaisin edelle. Samalla ovenavauksella olis kyllä tullut Alonsokin...joten aika paha paikka. Mutta ohitukset tehdään radalla. Samanlaisesta tilanteesta Alonsokin sai viime vuonna Silverstonessa rangaistuksen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En myöskään oikein hiffaa tätä rankomisjuttua, tosin mua häiritsee eniten se, että kuunnellaan kierrostolkulla tiimien valitusta sen sijaan, että pyrittäisiin nopeaan päätöksentekoon. Harvemmin se kenenkään etu on, että kierrostolkulla vatvotaan oli nyt sitten missä roolissa vaan.

Massan ja Buttonin otatus oli minusta kisan viihdyttävintä antia. Felipe kyllä blokkaa kuin idiootti, tuskin oli omallekaan kisalle hyväksi vetää keskellä rataa kierrostolkulla.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
En myöskään oikein hiffaa tätä rankomisjuttua, tosin mua häiritsee eniten se, että kuunnellaan kierrostolkulla tiimien valitusta sen sijaan, että pyrittäisiin nopeaan päätöksentekoon. Harvemmin se kenenkään etu on, että kierrostolkulla vatvotaan oli nyt sitten missä roolissa vaan.
Niinpä! Tuomaristolta pitäisi tulla automaattisesti että sijoitus pitää antaa takaisin tai tulee rangaistus. Ei niin että tallit kyselee tuomaristolta pitääkö sijoitus antaa takaisin ja sitten 5 kierroksen päästä tulee rangaistus joka pitää kärsiä 3 kierroksen sisään.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
BBC:n mukaan siipi toi kymmenen ja KERS kahdeksan km/h lisää jos nyt yhtään oikein muistan.
Tuollaisia lukemia ounastelinkin. Tuo ero oli suht sama kun vertasi aika-ajojen nopeuksia vuoden takaiseen.

Eli KERS mitätöi siivenvaikutuksen.

Saisivat vaan vapauttaa KERS energiasisällön sekä siivenkäytön perässä ajettaessa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jotenkin on älytöntä että on KERS ja säädettävä siipi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jotenkin on älytöntä että on KERS ja säädettävä siipi.
Hommassa olis teknisestä näkökulmasta jotain järkeä jos molempia sais käyttää sillonkun haluaa tai pystyy. Eli mahdollisimman pienellä koneella tai mahdollisimman vähällä polttoaineella mahdollisimman nopeita kierrosaikoja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niinpä! Tuomaristolta pitäisi tulla automaattisesti että sijoitus pitää antaa takaisin tai tulee rangaistus. Ei niin että tallit kyselee tuomaristolta pitääkö sijoitus antaa takaisin ja sitten 5 kierroksen päästä tulee rangaistus joka pitää kärsiä 3 kierroksen sisään.
Kuskit tietävät ilman erillistä tuomaripäätöstäkin, että oikaisemalla noustu sija täytyy luovuttaa takaisin. Button ei tehnyt niin ja siitä se rangaistus tuli (kuten Alonsolle Silverstonessa tai Hamiltonille Spassa - vaikka luovuttikin).

Olen itsekin sitä mieltä, että rinnalla jo olevalle tulisi jättää tila ja jos ei jätä, siitä pitäisi pikemmin harkita rangaistusta kiilaamisesta. Mutta linja nyt on tämä.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
En myöskään oikein hiffaa tätä rankomisjuttua, tosin mua häiritsee eniten se, että kuunnellaan kierrostolkulla tiimien valitusta sen sijaan, että pyrittäisiin nopeaan päätöksentekoon. Harvemmin se kenenkään etu on, että kierrostolkulla vatvotaan oli nyt sitten missä roolissa vaan.

Massan ja Buttonin otatus oli minusta kisan viihdyttävintä antia. Felipe kyllä blokkaa kuin idiootti, tuskin oli omallekaan kisalle hyväksi vetää keskellä rataa kierrostolkulla.
Yleisesti ottaen Massa on yksi viihdyttävimpiä kuskeja siinä missä se taistelu oli nimenomaan viihdyttävintä antia, koska Massa on ihan loistava blokkailija. Ja olihan blokkailusta hyötyä Alonsolle.
Massan ajattelutavasta tulee Montoya mieleen, joka ei niinkään ajanut sijoista, mutta ohi ei tultu ja edessä oleva kaveri oli aina hidaste.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Olen itsekin sitä mieltä, että rinnalla jo olevalle tulisi jättää tila ja jos ei jätä, siitä pitäisi pikemmin harkita rangaistusta kiilaamisesta. Mutta linja nyt on tämä.
Haluan nähdä sellaisen shikaanitilanteen ettei rinnalletullut suostu väistämään radan yli, ja autot vaurioituvat kun sijaansa puolustava kutistaa ratatilan, ja ajaa tämän kylkeen. Hölötetäänkö tosiaan tilanteesta jälkeenpäin "sun olisi pitänyt jättäytyä autonmitalla uudestaan kokonaan taakse".
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Yleisesti ottaen Massa on yksi viihdyttävimpiä kuskeja siinä missä se taistelu oli nimenomaan viihdyttävintä antia, koska Massa on ihan loistava blokkailija.
Onhan se sitä, joskaan en tiedä, onko se niitä taitoja, jotka arvostan erityisen korkealle.

Mitä tulee siihen, mitä kaikkea voisi kieltää, niin shikaanit ovat nousseet omalla listallani kärkeen. Tehkää oikeita mutkia, pölhöt.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Onhan se sitä, joskaan en tiedä, onko se niitä taitoja, jotka arvostan erityisen korkealle.

Mitä tulee siihen, mitä kaikkea voisi kieltää, niin shikaanit ovat nousseet omalla listallani kärkeen. Tehkää oikeita mutkia, pölhöt.
Shikaaneilla kutistetaan on entuudestaan ahdasta tietä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9335
Clip The Apexissa laskettu 29 ohitusta kisaan. Enemmän kuin kuivissa Melbournen kisoissa 2000-luvulla, 1999 määrä nousi hieman korkeammaksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Aika paljon ohituksia kisoissa nähtiinkin kuivan kelin kisaksi. Seuraavaksi pitää kirjoittaa vielä kisan arvostelu.
 
Ylös