Ei kyllä mielestäni ollut Vettelin uran paras kisa, ei välttämättä edes paras tänä vuonna, mutta hyvähän se toki oli.Missä ihmeen hässäkässä? Todellinen myrsky vesilasissa.
Hamiltonin huomio oli sikäli tarkka, että Vettelin auto oli todella hyvä viimeisessä mutkassa ja ajamalla sen oikein Seb sai suoralle aina riittävän eron KERSeistä ja muista riippumatta. Tämä oli ehdottomasti Vettelin uran paras kisa ja on erikoista, että faninsa tahtovat keskittyä vastustajan täysin asiallisista kommenteista vollottamiseen.
Vettel pystyi (tietääkseni ainoana, tästä voin olla väärässäkin, tallikaveri ei ainakaan kyennyt) avaamaan siiven aika-ajossa jo viimeisessä mutkassa. Samoin kisassa Vettel käytti KERSiä jo mutkassa silloin kun se toimi, muut taas säästivät sen aina suoralle.Ei kyllä mielestäni ollut Vettelin uran paras kisa, ei välttämättä edes paras tänä vuonna, mutta hyvähän se toki oli.
Samoin olen eri mieltä siitä että Red Bull olisi ollut viimeisessä mutkassa jotenkin ihmeellinen. Hyvä, joo, ei ihmeellinen. Se vaan on niin että siinä mutkassa, sen luonteesta johtuen, tuppaa tulemaan eroa autojen välille.
Hanskalla :ahem: Varmaan säädöillä on osuutta asiaan, kun Mark ei kyennyt samaan...Vettel pystyi (tietääkseni ainoana, tästä voin olla väärässäkin, tallikaveri ei ainakaan kyennyt) avaamaan siiven aika-ajossa jo viimeisessä mutkassa. Samoin kisassa Vettel käytti KERSiä jo mutkassa silloin kun se toimi, muut taas säästivät sen aina suoralle.
Varmaan kuskissakin on osasyy, tai vähintään kuskin suosimissa säädöissä. Ei nimittäin ole eka kisa, jossa Vettel on tähän kyennyt.Hanskalla :ahem: Varmaan säädöillä on osuutta asiaan, kun Mark ei kyennyt samaan...
Mun suosikkikohta oli, kun näytettiin uusintana Vettelin näkövinkkelistä Kovalaisen keskeytys. Siinä samallahan juuri Vettel ohitti ja edessä näkyy ulos radalta suistuva Lotus, ja sen jälkeen Oskari Saari alkaa jo miettimään Vettelille rangaistusta.Oskari Saari ja Erkki Mustakari ovat maailman kovimmat selostajat. Nyt jännätään jo Monacoa, että millä tavalla nämä suvereenit taitajat enää voivat itsensä ylittää. Ei ole epäilystäkään, etteikö sieltä hihasta vielä montakin ässää löydy. Nämä miehet kulkevat maailmalla samalla passilla ja kuvassa on mölkkypalikat nimenä lukee ilmiöpojat. Kusin housuuni.
Vettelille olisi pitänyt antaa rangaistus Heikin painostamisesta ajovirheeseen.Mun suosikkikohta oli, kun näytettiin uusintana Vettelin näkövinkkelistä Kovalaisen keskeytys. Siinä samallahan juuri Vettel ohitti ja edessä näkyy ulos radalta suistuva Lotus, ja sen jälkeen Oskari Saari alkaa jo miettimään Vettelille rangaistusta.
Olin kisassa huomaavinani, että kumpikaan RB ei käyttänyt KERSsiä kuin pääsuoralla. Myöskään grafiikan mukaan eivät käyttäneet akkua koskaan tyhjäksi asti. Mistä lie tämä sit johtuvan. Olivatko vaan sitä mieltä, että KERSsistä ei ole hyötyä mutkaosuuksilla tms...?Lisäksi tietysti Vettelin KERSin ajoittainen toimimattomuus helpotti Lewisin tehtävää.
-Edit- Siinä vaiheessa, kun Hamilton ajoi Vettelin kiinni 2 sekunnin takaa (eli ilman DRS:n apua) Vettelillä oli KERS todistettavasti (=grafiikan mukaan) toiminnassa. Eli kyllä LH/McL oli tuossa vaiheessa selvästi nopeampi yhdistelmä.
:thumbup: Ovat kyllä ällikällä onnistuneet lyömään meikäläisenkin. Jatkuvaa tason nostoa...Oskari Saari ja Erkki Mustakari ovat maailman kovimmat selostajat. Nyt jännätään jo Monacoa, että millä tavalla nämä suvereenit taitajat enää voivat itsensä ylittää. Ei ole epäilystäkään, etteikö sieltä hihasta vielä montakin ässää löydy.
Siis vielä paremmaksi tilanteen teki, että se autohan oli Koba ja se meni varikolle. Tämän näki ainakin meidän lähetyksestä. "Horisontissa" ollut auto tais olla Renu. Mutta eihän ne nyt voi edes järjellä tajuta, että jos mutkan sisääntulossa eroa on auton mitta, niin ei sitä vaan voi olla puolta suoraa kuvakulman muutoksen jälkeen mutkan ulostulossa. :wall:Joo kyllä riemu repesi viimeistään silloin, kun sanoivat Heikin edestä varikolle menneen auton "katoavan horisonttiin suoralla".
Noin 200 metrin päähän siis. On siinä Heikillä tosiaan vähän työsarkaa.
Tämä oli kans hieno! Jos samassa kuvassa näkyy Heikki hiekkaa pölistelemässä (siis matkalla seinään! = liput ei vielä heilu tai juuri alkaneet heilua), niin miten Suutari Saari (tässä tapauksessahan tartunta oli jo selvä muutes, kun Osku ihan oma-aloitteisesti sai tämän loistavuuden aikaan) voi edes pohtimatta päätyä siihen, että ilman muuta Vettel ohitti keltaisten lippujen aikana...??Mun suosikkikohta oli, kun näytettiin uusintana Vettelin näkövinkkelistä Kovalaisen keskeytys. Siinä samallahan juuri Vettel ohitti ja edessä näkyy ulos radalta suistuva Lotus, ja sen jälkeen Oskari Saari alkaa jo miettimään Vettelille rangaistusta.
No siis KERS-grafiikkahan näyttää vain kuin kauan KERS:iä saa vielä käyttää. Se ei näytä akun jännitettä. Akkuhan voi olla tyhjä vaikka KERS:iä saisi vielä käyttää. Enkä usko että monellakaan talilla on akut joihin mahtuu täysi 6,7 sekuntin lataus, saati sitten että mahtuisi enemmän. Mitä enemmän akkuihin mahtuu varausta niin sitä suuremmat ja painavammat akut tulee olla. Lisäksi ei ole varmaa tietoa siitä monta jarrutusta menee akun lataamiseen täyteen.Olin kisassa huomaavinani, että kumpikaan RB ei käyttänyt KERSsiä kuin pääsuoralla. Myöskään grafiikan mukaan eivät käyttäneet akkua koskaan tyhjäksi asti. Mistä lie tämä sit johtuvan. Olivatko vaan sitä mieltä, että KERSsistä ei ole hyötyä mutkaosuuksilla tms...?
Kierroksien 54-57 lopussa nähdään, kuinka Vettel aloittaa KERSin käytön viimeisessä mutkassa. KERS-näyttö tyhjenee maaliviivalle asti, jolloin se luonnollisesti nollautuu ja lähtee uudelleen täydestä. Se kuitenkin jatkaa tyhjenemistään, eli Vettelillä on KERS-nappi edelleen pohjassa.Eikös Vetteliä kehotettu käyttämään koko latinkia kersistä. "use all your köös" kuului radiosta. Mutta kun ei vaan (ainakaan grafiikan mukaan) mene kuin puolilleen. Veikkaan kyllä, että oli teknisiä murheita kersin kanssa.
Jos kierroksen aikana saa käyttää tietyn verran kerssiä, ni eikai siihen sallittuun määrään tarvii yhdellä käytöllä päästä? Latailee aina välissä ja sitten taas käyttää?Hyvä pointti oldez. Eipä tosiaan taida olla määrätty, että minkä kokoset akut on kyydissä... Saati, että grafiikka sen osais huomioida. Vaikka toisaalta standardi ECU:lla ei sekään mahdottomuus pitäs olla, mutta ehkä niin ei silti ole.
Useampaan kertaan kuitenkin katselin Vettelin ja Webberin KERSsin käyttöä ja kertaakaan en huomannut, että olisivat käyttäneet muualla kuin pääsuoralla ja monasti, varsinkin Webberillä, akkua jäi grafiikkaan aika paljonkin ennen maalilinjaa, josta se luonnollisesti hyppää täyteen varaukseen aina...
Muut tallit käytti KERSsiä muuallakin, joten joko tämä oli RB:n taktiikka tai sitten oli huolia murheita muutenkin, kuin että koko systeemi oli poissa välillä...
Kun Vetteliä käskettiin hetkeksi laittamaan KERS pois päältä, niin mietin, että olisikohan jäähdytyshuolia. Eli antoivat systeemin jäähtyä jokusen kierroksen ja sit sanottiin taas, että anna palaa... Systeemi siis muuten toiminee ihan kohtuullisesti, mutta kun on kompakti, niin jäähdytys lienee se isoin kompastuskivi...
Kuten oldez pari viestiä ylempänä vastaa, grafiikka kuvaa käytettävissä olevaa käyttöaikaa (per kierros), ei varausta. Eli juu, palkki muuttuu aina täydeksi kierroksen alkaessa.Meneeks nuo grafiikat vielä niin, että palkit nollautuu kierroksen alkaessa, vai meneekö ne akun varaustilanteen mukaan?
WebSi tohon jo tärkeimmiltä osiltaan vastasikin, mutta ottaisin siihen kiinni, että miten tämä mainittuun RB:n KERSsin käyttötapaan liittyi?Jos kierroksen aikana saa käyttää tietyn verran kerssiä, ni eikai siihen sallittuun määrään tarvii yhdellä käytöllä päästä? Latailee aina välissä ja sitten taas käyttää?
Ei tunnu oikein loogiselta. Nimenomaan se sotkee jarrubalanssin, että KERSin lataus laitetaan päälle tai pois. Tuossa skenaariossa jarrubalanssi olisi pitänyt säätää uusiksi kaksi kertaa kierroksessa.Itse päässäni kisan aikana kuvittelin, että kun KERSsiä eivät tuntuneet käyttävän muualla kuin pääsuoralla, niin olisikohan KERS ollut kokonaan pois pelistä muun osan kierroksesta. Siis ei latauskaan päällä. Näinhän se ei sotke jarrubalansseja tms., joka voisi olla perustelu (mahdollisten pienempien akkujen lisäksi) tälle.
No eikös ne sitä säädä muutenkin jonkin verran? Ja mitä on Koviksen puheista ymmärtäny, niin KERSsin latauksen ja lataustason takia sitä joutuis sääteleen kuitenkin. Saati sitten kuinka nopeasti ladataan. Eikös Heikki siitäkin maininnut, että ladataanko täysillä vai vaan vähän, niin vaikuttaa sekin jarrubalanssiin.Ei tunnu oikein loogiselta. Nimenomaan se sotkee jarrubalanssin, että KERSin lataus laitetaan päälle tai pois. Tuossa skenaariossa jarrubalanssi olisi pitänyt säätää uusiksi kaksi kertaa kierroksessa.
Säätää toki. Silti uskoisin, että lataus säädettäisiin ennemmin tosi pieneksi ja koko kierrokselle, jos täyttä varausta ei ole tarkoitus käyttää. RBR:n KERSin ongelma on joka tapauksessa se, että järjestelmä tahtoo ylikuumentua. Näin ollen valittu vaihtoehto lienee jäähdytyksen kannalta edullisin, ja jarrubalanssien ja muiden säätöjä on sitten mietitty sen mukaan.No eikös ne sitä säädä muutenkin jonkin verran? Ja mitä on Koviksen puheista ymmärtäny, niin KERSsin latauksen ja lataustason takia sitä joutuis sääteleen kuitenkin. Saati sitten kuinka nopeasti ladataan. Eikös Heikki siitäkin maininnut, että ladataanko täysillä vai vaan vähän, niin vaikuttaa sekin jarrubalanssiin.
Tältä pohjalta kuvittelin, että nimenomaan helpommalla pääsis jos KERS ois vaan kokonaan pois...