Formula 1 - 2011 - Espanja: Kisa

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Joo niin näyttäisi ajavan tuolla World Seriesissä eikä GP3:ssa...:eek:. Näitä sattuu.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Missä ihmeen hässäkässä? Todellinen myrsky vesilasissa.

Hamiltonin huomio oli sikäli tarkka, että Vettelin auto oli todella hyvä viimeisessä mutkassa ja ajamalla sen oikein Seb sai suoralle aina riittävän eron KERSeistä ja muista riippumatta. Tämä oli ehdottomasti Vettelin uran paras kisa ja on erikoista, että faninsa tahtovat keskittyä vastustajan täysin asiallisista kommenteista vollottamiseen.
Ei kyllä mielestäni ollut Vettelin uran paras kisa, ei välttämättä edes paras tänä vuonna, mutta hyvähän se toki oli.

Samoin olen eri mieltä siitä että Red Bull olisi ollut viimeisessä mutkassa jotenkin ihmeellinen. Hyvä, joo, ei ihmeellinen. Se vaan on niin että siinä mutkassa, sen luonteesta johtuen, tuppaa tulemaan eroa autojen välille. Tämähän nähtiin vaikka missä letkoissa, esim. Schumin vetämässä letkassa ihan sama juttu eri autojen välillä. Eikä Red Bullit pystyneet sen paremmin seuraamaan toista autoa siinä mutkassa. Toki sitten kun renkaiden kunnossa oli selviä eroja niin niitä paikkoja tuli tuossakin, mutta yleisesti ottaen parhaat ohituspaikat tällä kertaa löytyi muualta kuin pääsuoralta, johtuen juuri viimeisen mutkan luonteesta jota ei edes DRS riittänyt kumoamaan.

On myös tullut jo useammalla kaudella selväksi, että Alonso ja Hamilton (ehkä oppinut Alonsolta) ovat kovia ylistämään vastustajan autoa (ei koskaan taitoa) ja vähättelemään omaansa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei kyllä mielestäni ollut Vettelin uran paras kisa, ei välttämättä edes paras tänä vuonna, mutta hyvähän se toki oli.

Samoin olen eri mieltä siitä että Red Bull olisi ollut viimeisessä mutkassa jotenkin ihmeellinen. Hyvä, joo, ei ihmeellinen. Se vaan on niin että siinä mutkassa, sen luonteesta johtuen, tuppaa tulemaan eroa autojen välille.
Vettel pystyi (tietääkseni ainoana, tästä voin olla väärässäkin, tallikaveri ei ainakaan kyennyt) avaamaan siiven aika-ajossa jo viimeisessä mutkassa. Samoin kisassa Vettel käytti KERSiä jo mutkassa silloin kun se toimi, muut taas säästivät sen aina suoralle.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Vettel pystyi (tietääkseni ainoana, tästä voin olla väärässäkin, tallikaveri ei ainakaan kyennyt) avaamaan siiven aika-ajossa jo viimeisessä mutkassa. Samoin kisassa Vettel käytti KERSiä jo mutkassa silloin kun se toimi, muut taas säästivät sen aina suoralle.
Hanskalla :ahem: Varmaan säädöillä on osuutta asiaan, kun Mark ei kyennyt samaan...
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Oskari Saari ja Erkki Mustakari ovat maailman kovimmat selostajat. Nyt jännätään jo Monacoa, että millä tavalla nämä suvereenit taitajat enää voivat itsensä ylittää. Ei ole epäilystäkään, etteikö sieltä hihasta vielä montakin ässää löydy. Nämä miehet kulkevat maailmalla samalla passilla ja kuvassa on mölkkypalikat nimenä lukee ilmiöpojat. Kusin housuuni.
Mun suosikkikohta oli, kun näytettiin uusintana Vettelin näkövinkkelistä Kovalaisen keskeytys. Siinä samallahan juuri Vettel ohitti ja edessä näkyy ulos radalta suistuva Lotus, ja sen jälkeen Oskari Saari alkaa jo miettimään Vettelille rangaistusta.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Mun suosikkikohta oli, kun näytettiin uusintana Vettelin näkövinkkelistä Kovalaisen keskeytys. Siinä samallahan juuri Vettel ohitti ja edessä näkyy ulos radalta suistuva Lotus, ja sen jälkeen Oskari Saari alkaa jo miettimään Vettelille rangaistusta.
Vettelille olisi pitänyt antaa rangaistus Heikin painostamisesta ajovirheeseen. ;)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Lisäksi tietysti Vettelin KERSin ajoittainen toimimattomuus helpotti Lewisin tehtävää.

-Edit- Siinä vaiheessa, kun Hamilton ajoi Vettelin kiinni 2 sekunnin takaa (eli ilman DRS:n apua) Vettelillä oli KERS todistettavasti (=grafiikan mukaan) toiminnassa. Eli kyllä LH/McL oli tuossa vaiheessa selvästi nopeampi yhdistelmä.
Olin kisassa huomaavinani, että kumpikaan RB ei käyttänyt KERSsiä kuin pääsuoralla. Myöskään grafiikan mukaan eivät käyttäneet akkua koskaan tyhjäksi asti. Mistä lie tämä sit johtuvan. Olivatko vaan sitä mieltä, että KERSsistä ei ole hyötyä mutkaosuuksilla tms...?

Mutta se on totta, että Hami ajoi kyllä Vettelin useammankin sekan eron kiinni ennen lopun kamppailua. Sithän se siinä pysyi DRS:n ansiosta/takia loppuun asti.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Maikkarin puusilmät

Joo nämä dynamic-duo touhut alkaa kyllä ihan oikeasti risomaan jo kohta. Mustakiikari jauhaa aina koko viikonlopun samoja mantrojaan mitkä se poimii ekoista harkoista ja sit niitä toistetaan ja toistetaan. Ollaan niin pirun tyytyväisiä omaan osaamiseen, kun ollaan tehty oikein jokin oikea huomio radalla kiertävistä autoista. Espanjassa tämä oli Webberin reilun 10 kierroksen veto kovilla renkailla ja kuinka kierrosaika vaan parani koko ajan. Tämä sitten mainittiin kerran tai kaksi joka lähetyksessä! :wall: Olis edes jatkokehittänyt huomiotaan uusilla tiedoilla, mutta kun ei niin ei...

Oskari Saari ja Erkki Mustakari ovat maailman kovimmat selostajat. Nyt jännätään jo Monacoa, että millä tavalla nämä suvereenit taitajat enää voivat itsensä ylittää. Ei ole epäilystäkään, etteikö sieltä hihasta vielä montakin ässää löydy.
:thumbup: Ovat kyllä ällikällä onnistuneet lyömään meikäläisenkin. Jatkuvaa tason nostoa... :rolleyes:

Joo kyllä riemu repesi viimeistään silloin, kun sanoivat Heikin edestä varikolle menneen auton "katoavan horisonttiin suoralla".

Noin 200 metrin päähän siis. :D On siinä Heikillä tosiaan vähän työsarkaa. :D
Siis vielä paremmaksi tilanteen teki, että se autohan oli Koba ja se meni varikolle. Tämän näki ainakin meidän lähetyksestä. "Horisontissa" ollut auto tais olla Renu. Mutta eihän ne nyt voi edes järjellä tajuta, että jos mutkan sisääntulossa eroa on auton mitta, niin ei sitä vaan voi olla puolta suoraa kuvakulman muutoksen jälkeen mutkan ulostulossa. :wall:
Taisivat hiljaa todeta sitten, että "Kobajashi tuli varikolle..."

Mun suosikkikohta oli, kun näytettiin uusintana Vettelin näkövinkkelistä Kovalaisen keskeytys. Siinä samallahan juuri Vettel ohitti ja edessä näkyy ulos radalta suistuva Lotus, ja sen jälkeen Oskari Saari alkaa jo miettimään Vettelille rangaistusta.
Tämä oli kans hieno! Jos samassa kuvassa näkyy Heikki hiekkaa pölistelemässä (siis matkalla seinään! = liput ei vielä heilu tai juuri alkaneet heilua), niin miten Suutari Saari (tässä tapauksessahan tartunta oli jo selvä muutes, kun Osku ihan oma-aloitteisesti sai tämän loistavuuden aikaan) voi edes pohtimatta päätyä siihen, että ilman muuta Vettel ohitti keltaisten lippujen aikana...??

Onhan se hienoa, että kaikesta tästä saa vielä halutessaan maksaa Maikkarille! :thumbdown :thumbdown
Ei voi kuin "ilolla" odottaa, että kuin MM-lätkälle käy tulevina vuosina...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Olin kisassa huomaavinani, että kumpikaan RB ei käyttänyt KERSsiä kuin pääsuoralla. Myöskään grafiikan mukaan eivät käyttäneet akkua koskaan tyhjäksi asti. Mistä lie tämä sit johtuvan. Olivatko vaan sitä mieltä, että KERSsistä ei ole hyötyä mutkaosuuksilla tms...?
No siis KERS-grafiikkahan näyttää vain kuin kauan KERS:iä saa vielä käyttää. Se ei näytä akun jännitettä. Akkuhan voi olla tyhjä vaikka KERS:iä saisi vielä käyttää. Enkä usko että monellakaan talilla on akut joihin mahtuu täysi 6,7 sekuntin lataus, saati sitten että mahtuisi enemmän. Mitä enemmän akkuihin mahtuu varausta niin sitä suuremmat ja painavammat akut tulee olla. Lisäksi ei ole varmaa tietoa siitä monta jarrutusta menee akun lataamiseen täyteen.

Red Bullhan on aiemmissa kisoissa käyttänyt KERS:iä vain suorilla minimoidakseen renkaan kulutuksen, joten on hyvin mahdollista että käyttivät KERS:iä vain Barcelonan suoralla ja silloinkin käytettävissä oli akun täysi varaus esim. 5 sekuntia.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Eikös Vetteliä kehotettu käyttämään koko latinkia kersistä. "use all your köös" kuului radiosta. Mutta kun ei vaan (ainakaan grafiikan mukaan) mene kuin puolilleen. Veikkaan kyllä, että oli teknisiä murheita kersin kanssa. Vettelhän sanoi suomeksi, että kers on pyllystä tms.

Ei se rengas siitä kulu, että keskellä suoraa lykkäät vähän lisää vauhtia kersillä. Ilman muuta lisätehot olisi tarpeen ja käytettäisiin, jos pystyttäisiin.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös Vetteliä kehotettu käyttämään koko latinkia kersistä. "use all your köös" kuului radiosta. Mutta kun ei vaan (ainakaan grafiikan mukaan) mene kuin puolilleen. Veikkaan kyllä, että oli teknisiä murheita kersin kanssa.
Kierroksien 54-57 lopussa nähdään, kuinka Vettel aloittaa KERSin käytön viimeisessä mutkassa. KERS-näyttö tyhjenee maaliviivalle asti, jolloin se luonnollisesti nollautuu ja lähtee uudelleen täydestä. Se kuitenkin jatkaa tyhjenemistään, eli Vettelillä on KERS-nappi edelleen pohjassa.

Jos (ja ilmeisesti kun) Vettel käytti KERSiä vain pääsuoralla, se ei koskaan tyhjää voi näyttääkään, koska näyttö palautuu täyteen kesken suoran. Kierroksen 58 lopussa Seb näytön mukaan paineli nappia pääsuoralla usean lyhyen jakson.

Ehkei Vettel siis aivan kaikkea käyttänyt, koska silloinhan kiintiön (ja näytön palkin) olisi pitänyt loppua ennen maaliviivaa ja KERS-hyöty olisi katkennut. Jättämällä hieman pelivaraa KERSiä saattoi hyödyntää pääsuoralla katkeamattomasti.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hyvä pointti oldez. Eipä tosiaan taida olla määrätty, että minkä kokoset akut on kyydissä... Saati, että grafiikka sen osais huomioida. Vaikka toisaalta standardi ECU:lla ei sekään mahdottomuus pitäs olla, mutta ehkä niin ei silti ole.

Useampaan kertaan kuitenkin katselin Vettelin ja Webberin KERSsin käyttöä ja kertaakaan en huomannut, että olisivat käyttäneet muualla kuin pääsuoralla ja monasti, varsinkin Webberillä, akkua jäi grafiikkaan aika paljonkin ennen maalilinjaa, josta se luonnollisesti hyppää täyteen varaukseen aina...

Muut tallit käytti KERSsiä muuallakin, joten joko tämä oli RB:n taktiikka tai sitten oli huolia murheita muutenkin, kuin että koko systeemi oli poissa välillä...

Kun Vetteliä käskettiin hetkeksi laittamaan KERS pois päältä, niin mietin, että olisikohan jäähdytyshuolia. Eli antoivat systeemin jäähtyä jokusen kierroksen ja sit sanottiin taas, että anna palaa... Systeemi siis muuten toiminee ihan kohtuullisesti, mutta kun on kompakti, niin jäähdytys lienee se isoin kompastuskivi...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hyvä pointti oldez. Eipä tosiaan taida olla määrätty, että minkä kokoset akut on kyydissä... Saati, että grafiikka sen osais huomioida. Vaikka toisaalta standardi ECU:lla ei sekään mahdottomuus pitäs olla, mutta ehkä niin ei silti ole.

Useampaan kertaan kuitenkin katselin Vettelin ja Webberin KERSsin käyttöä ja kertaakaan en huomannut, että olisivat käyttäneet muualla kuin pääsuoralla ja monasti, varsinkin Webberillä, akkua jäi grafiikkaan aika paljonkin ennen maalilinjaa, josta se luonnollisesti hyppää täyteen varaukseen aina...

Muut tallit käytti KERSsiä muuallakin, joten joko tämä oli RB:n taktiikka tai sitten oli huolia murheita muutenkin, kuin että koko systeemi oli poissa välillä...

Kun Vetteliä käskettiin hetkeksi laittamaan KERS pois päältä, niin mietin, että olisikohan jäähdytyshuolia. Eli antoivat systeemin jäähtyä jokusen kierroksen ja sit sanottiin taas, että anna palaa... Systeemi siis muuten toiminee ihan kohtuullisesti, mutta kun on kompakti, niin jäähdytys lienee se isoin kompastuskivi...
Jos kierroksen aikana saa käyttää tietyn verran kerssiä, ni eikai siihen sallittuun määrään tarvii yhdellä käytöllä päästä? Latailee aina välissä ja sitten taas käyttää?

Meneeks nuo grafiikat vielä niin, että palkit nollautuu kierroksen alkaessa, vai meneekö ne akun varaustilanteen mukaan?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Meneeks nuo grafiikat vielä niin, että palkit nollautuu kierroksen alkaessa, vai meneekö ne akun varaustilanteen mukaan?
Kuten oldez pari viestiä ylempänä vastaa, grafiikka kuvaa käytettävissä olevaa käyttöaikaa (per kierros), ei varausta. Eli juu, palkki muuttuu aina täydeksi kierroksen alkaessa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vastaan vaikkein kysymyksen kohdetta täysin ymmärtänytkään, mutta kun lainasit mun tekstiä, niin oletan kysymyksen jotenkin liittyneen siihen(kin)... :)
Jos kierroksen aikana saa käyttää tietyn verran kerssiä, ni eikai siihen sallittuun määrään tarvii yhdellä käytöllä päästä? Latailee aina välissä ja sitten taas käyttää?
WebSi tohon jo tärkeimmiltä osiltaan vastasikin, mutta ottaisin siihen kiinni, että miten tämä mainittuun RB:n KERSsin käyttötapaan liittyi?

Itse päässäni kisan aikana kuvittelin, että kun KERSsiä eivät tuntuneet käyttävän muualla kuin pääsuoralla, niin olisikohan KERS ollut kokonaan pois pelistä muun osan kierroksesta. Siis ei latauskaan päällä. Näinhän se ei sotke jarrubalansseja tms., joka voisi olla perustelu (mahdollisten pienempien akkujen lisäksi) tälle.
Eli skenaario selitettynä: RB latas KERSsiä mahdollisesti vain vikassa ja ekassa mutkassa -> KERS päällä vain pääsuoran tienoilla - ja käytti näin saadun latauksen pääasiallisesti vain pääsuoralla.
Mahdollisia etuja: 1) Kenties pienemmät akut (varausta vain pääsuoran tarpeisiin) ja 2) Mahdollisesti parempi jarrubalanssi radan sisäosiin.

Onko havaintoja miten RB aika-ajoissa käytti KERSsiä? Vettelillähän sitä ei Q3:ssa ollut ollenkaan tosin...
Vettelhän sanoi, että ei hävinnyt paalua KERSsin takia. Eli jos aikomus oli alusta asti käyttää sitä vain pääsuoralla, niin saattoi tietää mistä puhui. :idea:
Yhdessä kohtaa rataa käytettynä sen etu tuskin on sitä täyttä 0,4-0,6 s/kierros mitä yleensä puhutaan....
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Itse päässäni kisan aikana kuvittelin, että kun KERSsiä eivät tuntuneet käyttävän muualla kuin pääsuoralla, niin olisikohan KERS ollut kokonaan pois pelistä muun osan kierroksesta. Siis ei latauskaan päällä. Näinhän se ei sotke jarrubalansseja tms., joka voisi olla perustelu (mahdollisten pienempien akkujen lisäksi) tälle.
Ei tunnu oikein loogiselta. Nimenomaan se sotkee jarrubalanssin, että KERSin lataus laitetaan päälle tai pois. Tuossa skenaariossa jarrubalanssi olisi pitänyt säätää uusiksi kaksi kertaa kierroksessa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei tunnu oikein loogiselta. Nimenomaan se sotkee jarrubalanssin, että KERSin lataus laitetaan päälle tai pois. Tuossa skenaariossa jarrubalanssi olisi pitänyt säätää uusiksi kaksi kertaa kierroksessa.
No eikös ne sitä säädä muutenkin jonkin verran? Ja mitä on Koviksen puheista ymmärtäny, niin KERSsin latauksen ja lataustason takia sitä joutuis sääteleen kuitenkin. Saati sitten kuinka nopeasti ladataan. Eikös Heikki siitäkin maininnut, että ladataanko täysillä vai vaan vähän, niin vaikuttaa sekin jarrubalanssiin.
Tältä pohjalta kuvittelin, että nimenomaan helpommalla pääsis jos KERS ois vaan kokonaan pois...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No eikös ne sitä säädä muutenkin jonkin verran? Ja mitä on Koviksen puheista ymmärtäny, niin KERSsin latauksen ja lataustason takia sitä joutuis sääteleen kuitenkin. Saati sitten kuinka nopeasti ladataan. Eikös Heikki siitäkin maininnut, että ladataanko täysillä vai vaan vähän, niin vaikuttaa sekin jarrubalanssiin.
Tältä pohjalta kuvittelin, että nimenomaan helpommalla pääsis jos KERS ois vaan kokonaan pois...
Säätää toki. Silti uskoisin, että lataus säädettäisiin ennemmin tosi pieneksi ja koko kierrokselle, jos täyttä varausta ei ole tarkoitus käyttää. RBR:n KERSin ongelma on joka tapauksessa se, että järjestelmä tahtoo ylikuumentua. Näin ollen valittu vaihtoehto lienee jäähdytyksen kannalta edullisin, ja jarrubalanssien ja muiden säätöjä on sitten mietitty sen mukaan.
 
Ylös