Laitetaan sitten arvostelua kisasta.
Vettel ajoi jälleen vakuuttavasti voittoon vaikka tällä kertaa Vettel sai kiittää Barcelonaa siitä, että radalla on vaikeaa ohittaa myös avautuvan takasiiven kanssa. Yleisesti arvioiden voisi sanoa, että jos Vettel voittaa Monacon niin tämä kausi alkaa pikkuhiljaa olla taputeltu. Mestaruuden suhteen ainakin. Kausi on toki pitkä, mutta kaikki merkit viittaavat siihen että mestaruus menee Vettelin suuntaan.
Lewis Hamilton ajoi vakuuttavasti ja lähellä oli, että Kiinan temppu olisi uusiutunut. Toinen sija antaa kuitenkin jonkinlaista toivoa mestaruudesta ja sen saamisesta. Jenson Button järjesti taktiikkanerona mahtavan shown. Ajotyyli on kuin Alain Prostilta tietyssä määrin siten, että renkaita kaveri hellii kuin sylivauvaa. Vaikka sitä yritetään peitellä mediassa niin kyllä vaikuttaa siltä, että eivät väitteet ainakaan täysin puuta heinää ole.
Harmi vain, että ei vain sinne ihan kärkeen usein pääse. Muussa tapauksessa Vettelillä ja Hamiltonilla kisat olisivat edes vaikeampia. Mark Webber... kisan anti-sankari jonka piti ottaa voitto, mutta jälleen kerran vaisuus iski. Mestaruuden mielimiseksi Monaco on se paikka iskeä.
Muussa tapauksessa mestaruus saattaa karata käsistä ilman merkittävää epäonnea. Alonso teki upean ohituksen, mutta kisassa McLaren ja Red Bull ovat vain kovempia. Siihen nähden Alonso teki hienoa tulosta huolimatta siitä, että lopussa jäikin kierroksella.
Schumilla on hieman jäljellä kuuluisaa racing-henkeä ja hyvin kyllä ajaa radalla. Sääli vain, että parhain veto on jo poissa. Niin kauan kun vielä jaksaa jatkaa niin jossakin kisassa voi yllätysten sattuessa Schumi olla vielä palkinnoilla tai kukaties vaikka voittaakin. Se vaatisi kyllä jo hetkeen uskomattomimman käänteen mitä kisoissa olisi nähty. Nicolla oli omat hetkensä, mutta tällä kertaa kisassa vaisuus iski ja sijoitus oli vasta kahdeksas.
Kisan takarivin raivaajat olivat Nick Heidfeld ja Kamui Kobayashi. Kummatkin kuljettajat ohittelivat ja käyttivät oikeaa varikkotaktiikkaa hyödyksi. Se palkittiin pisteillä. Meksikon Perez ajoi hienosti kokemukseen nähden ja tulevaisuudessa kaverista varmasti kuullaan vielä jossakin isommassa tiimissä. Petroville tuli kisan Musta Pekka käteen. Pisteittä jääminen on varmasti iso pala purtavaksi.
Paul di Resta ajoi sen mihin pystyi ja oli tuloksellisesti lopulta parempi kuin tallikaverinsa jolla on nyt ihan muita murheita kuin kilvanajo. Buemilla ja Alguersuarilla ei mene myöskään mitenkään paremmin ja Tostilla ainakin luottoa riittää vielä toistaiseksi. Maldonadolla oli kolareita ja muutenkin vaikeuksia. Ikävää vain, että näinkin perinteinen talli kuin Williams on nyt vaikeuksissa. Barrichellonkaan meno ei hyvältä vaikuta jos Lotuksetkin ovat jo riesa ainakin ajoittain.
Trullilla oli ongelmia, mutta tällä kertaa Trulli ajoi maaliin ja Heikki sen sijaan ei. Ulosajo päätti matkan, mutta vahva esimerkki tuli kuitenkin annettua Lotuksen vauhdista. Ikävää on vain se, että muiden parantaessa taso on sama kuin ennenkin.
Glock ja Jerome ajoivat peräpään omaa kisaa ja belgialaisella huhutaan olevan maksuongelmia. Käytännössä puikkoihin tulisi 4-5 miljoonan euron rahasäkillä vähintään liikkuva Sakon Yamamoto tai jopa nuori kakkostestaaja Robert Wickens. Wickens ajaa kuitenkin GP3:sia joten tuskin on listalla ajamaan Virginiä ellei sitten Sakonilla rahat jää jonnekkin. Karthikeyan ajoi liikkuvana shikaanina jääden 5 kierrosta Vettelille kisassa.
Autossa hytin lämmöt nousivat takapuoltakin kuumottaviin lukemiin ja vaihteisto oli lähellä hajoamispistettä, mutta auto kesti maaliin toisin kuin Liuzzilla. Massalla surullinen kilpailu jonka sinetöi vaihdelaatikkovika. Massalle saatetaan etsiä korvaajaa hyvinkin pian otteiden jatkuessa näin.
Espanjan kisa oli vaikeampi kisa uusilla säännöilläkin ja kisassa oli pieni tylsyyden maku. Kuitenkin verrattuna aiempiin vuosiin tässä kilpailussa oli kuitenkin omat hetkensä. Varikkokäyntejä nähtiin vaikka renkaat ovatkin kuin vanhat Goodyearin C ja D-seokset kestävyydeltään.
Niilläkin renkailla nähtiin hyvää kisailua. Paljon ei ehdi hengähtää sillä Monacossa ajetaan jo torstaina. Harjoitukset tietenkin ja sitten ajetaankin sunnuntaina jo kisa. Indy 500 kisakin on myös sunnuntaina joten ainakin kisailua riittää.