Formula 1 – 2011 – Kiina: Aika-ajot & välijorinat

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mielestäni olisi aika helposti pystynyt vetämään radan varteen auton parkkiin jos olisi halunnut. Mutta jatkoi vaan matelua radalla ja siihen se sit jäi.
Ei varmaan tajunnut rattia räplätessään, että kaasu lakkaa toimimasta ja auto jämähtää siihen. En taas yhtään ymmärrä että miten tuosta saatiin Petrovin vika.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kun auto ei toimi enää, niin on valintakysymys parkkeeratoonko auto keskelle rataa vai ohjataanko se sivuun.
 

Eetoss

Aloittelija
Liittynyt
28.7.2009
Viestit
113
On kyllä taas erikoisia tuloksia kuskien välillä.

Miksei Hamilton onnistu kyykyttämään Buttonia?

Massa on selvästi lähempänä Alonsoa kuin viime kaudella.
Schumacher voisi pikkuhiljaa miettiä ratin ripustamista naulaan.
Di Resta ollut positiivinen yllätys, koppiautokuski vielä.
Mikä Heidfeldilla taas meni pieleen?
Webberillä Barrichellon autotuuri?
Hamilton olisi ollut jo Kovalaisen kanssa helisemässä aika-ajoissa, jos silloin olisi ajettu samalla systeemillä, eli tyhjillä tankeilla loppuun asti. Hamiltonilla voi olla ongelmia Pirellien kans enemmän kuin Buttonilla.

Webberillä ei mene nyt lujaa. Minusta oli hieman erikoista että riskillä ajettiin lopussa kovilla renkailla. Toisaalta olis niillä pitänyt jatkoon mennä..
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9335


Nelosmutkasta olisi ainakin hyvin voinut jatkaa suoraan tuolle vaihtoehtoiselle radalle. En ihan varma ole, mutta olisiko Kimi ajanut tuonne parkkiin kun keskeytti kisan v. 2006.
 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Nelosmutkasta olisi ainakin hyvin voinut jatkaa suoraan tuolle vaihtoehtoiselle radalle. En ihan varma ole, mutta olisiko Kimi ajanut tuonne parkkiin kun keskeytti kisan v. 2006.
Joko nelonen tai ysi.
Sanoisin että ysi youtube-videoiden katsomisen perusteella.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Kun auto ei toimi enää, niin on valintakysymys parkkeeratoonko auto keskelle rataa vai ohjataanko se sivuun.
In-car video nähtyäni totean tämän bullshitiksi. Autosta loppuu veto ja vauhti todella nopeasti ylämäessä. Petrov kyllä kääntää rattia heti tämän huomattuaan ajaakseen radan sivuun, mutta vauhti hyytyy niin nopeasti ettei se auta ja auto on pakko jättää radalle.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tuossapa se Petrovin tilanne. Ajoi ohi siitä nelosmutkan oikoreitistä ratin nappuloita ihmetellessään. Sen jälkeen ei enää ollut paljon tehtävissä.

Vettelin ylivoima tällä hetkellä on aika käsittämätöntä. Vertailun vuoksi: viime vuonna keskimäärin kahdeksan kuskia oli aika-ajoissa alle sekunnin päässä paalusta. Tänä vuonna Vettelin kolmen paaluun jälkeen ainoastaan McLarenit ovat olleet keskimäärin alle sekunnin päässä. Sama toistuu myös kahden sekunnin rajapyykkiä tarkastellessa. Viime vuonna sen alle ehti keskimäärin 16 kuskia, nyt kahdeksan. Onneksi Pirelli on tullut sekoittamaan pakkaa. Muuten olisi luvassa aika tapahtumaköyhää ajelua.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Eiköhän Petrov yrittänyt viimeiseen asti saada auton taas toimimaan. Oli meinaan vasta kakkososiosta kyse ja paikka kolmososiossa näytti lähes varmalta. Ei siinä vaiheessa kannata suosiolla kurvata sivuun vaan yrittää viimeiseen asti.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
DRS-aluetta on sitten kaikessa hiljaisuudessa muutettu 900 metristä 752 metriin.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
3. Kaamee stondis.
:thumbup:

Ei noista autoissa istumisista kannata lahtea johtamaan "kolmas poljin" -teorioita...

Aika-ajojen jalkeen sanoi etta nousi kun vihdoinkin naki virkailijan antavan luvan.

-------------
EDIT

Rosbergia tana kisaviikonloppuna seuranneena arsyynnyin kun FP3:ssa Nico ei kellottanut pehmeilla renkailla nopeata kierrosta, nopeus oli kovilla sen verran vakuuttavaa. Jai ajan umpeutuessa ruuhkaan ja tuli varikolle nain keskeyttaen nopean vetonsa pehmeilla renkailla.

Noh, FP3:ssa nakynyt vauhti ei kuitenkaan minnekkaan kadonnut ja huomasinkin jannittavani Q2:ssa (nappisuoritus Nicolta) ja Q3:ssa johtavan Mersun puolesta. Hamiltonin mokaillessa Q3:ssa toivoin jo Nicoa kolmanneksi nopeimmaksi heti Vettelin taakse lahdoruudukkoon.

Sunnuntaina nahdaan sitten onko Mersulla likaisessa ja kylmassa Kiinassa kisavauhtia, vaiko ei. Joka tapauksessa hieno kisa tulossa kun paasee lahtemaan Hamiltonin ja Alonson valista.

Vaikka vauhtia ei olisikaan, niin taaempaakin loytyy isoja nimia hengittamaan niskaan, esim. Renaultit, Schumi ja Webber!

-------------
EDIT2

Lyon muuten vaikka vetoa etta Ferrareiden takana lahdossa rytisee! Pienia talleja ja nalkaisia nuoria kuskeja sellainen laja heitetty kasaan lahtoruudukkoon neljannesta rivista alkaen!

-------------
EDIT3

Rengastaktiikoista viela sen verran etta Webber voi hyvinkin vetaa pehmea-pehmea-pehmea-kova sarjan. Mutta nouseeko han talla taktiikalla kerran pysahtyvien Saubereiden edelle?
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Hmm... Webberillä voi myös olla riskitaktiikkana yrittää pysähtyä vähemmän kuin muut kärkikuljettajat. Pehmeille renkaille odotetaan kierroksesta 14 eteenpäin pysähdyksiä. Koskee erityisesti kärkikymmenikköä. Kovilla renkailla jopa kymmenen kierrosta myöhemmin voi olla pysähdykset. Webberillä tosiaan KERS oli huonossa kunnossa. Renkaiden lämpö ei myöskään ollut hyvä. Brittien foorumilla epäillään jopa tallimääräyksiä.:rolleyes:

Ne ovat kuitenkin sallittuja ja sinällään ihme on, että Webber on saanut olla uhrilampaana tallin riskialttiille strategiolle kisassa. Lisäksi Webberin KERS:in toimimattomuus on jo pienen mietinnön aihe. Vettelillä toki on ollut vaikeuksia myös KERS:in kanssa, mutta jostain syystä autosta irtoaa enemmän.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Pienenä ennakkoa näin Monacoa varten voisi tässä vaiheessa sanoa, että Monacossa esiintyvät superpehmeät ja pehmeät renkaat. Monacon vähän kuluttavan radan takia Superpehmeiden renkaiden oletetaan kestävän vähintäänkin 10 kierrosta ja Pehmeiden renkaiden vähintään 20 kierrosta. Varikkokäyntejä nähdään silti todennäköisesti enemmän kuin viime vuonna.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Hmm... Webberillä voi myös olla riskitaktiikkana yrittää pysähtyä vähemmän kuin muut kärkikuljettajat. Pehmeille renkaille odotetaan kierroksesta 14 eteenpäin pysähdyksiä. Koskee erityisesti kärkikymmenikköä. Kovilla renkailla jopa kymmenen kierrosta myöhemmin voi olla pysähdykset. Webberillä tosiaan KERS oli huonossa kunnossa. Renkaiden lämpö ei myöskään ollut hyvä. Brittien foorumilla epäillään jopa tallimääräyksiä.:rolleyes:

Ne ovat kuitenkin sallittuja ja sinällään ihme on, että Webber on saanut olla uhrilampaana tallin riskialttiille strategiolle kisassa. Lisäksi Webberin KERS:in toimimattomuus on jo pienen mietinnön aihe. Vettelillä toki on ollut vaikeuksia myös KERS:in kanssa, mutta jostain syystä autosta irtoaa enemmän.
Malesiassa pistivat Webberille lisaa varikkokaynteja siina vaiheessa kun oli tippunut kauas taakse. Saivat nain nopeimpaan autoon nopeat renkaat maksimikierroksille. Ja alkoihan sielta niita ohituksia tullakin.

Uskon et KERS saadaan Webberillekin toimintakuntoon kisaa varten, vaikka jaisi younet nukkumatta varikkojatkilta.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Malesiassa pistivat Webberille lisaa varikkokaynteja siina vaiheessa kun oli tippunut kauas taakse. Saivat nain nopeimpaan autoon nopeat renkaat maksimikierroksille. Ja alkoihan sielta niita ohituksia tullakin.

Uskon et KERS saadaan Webberillekin toimintakuntoon kisaa varten, vaikka jaisi younet nukkumatta varikkojatkilta.
Mitäs Parc Ferme säännöt sanovat tähän? Saavatko mekaanikot korjata KERSin vai ei?
 

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Mitäs Parc Ferme säännöt sanovat tähän? Saavatko mekaanikot korjata KERSin vai ei?
Parc Fermen säännöistä en tiiä yhtään mitään, mutta eikö tälle kaudelle oo joku sääntö että yötyöt kielletty, paitsi kauden aikana saa käyttää kuusi (korjatkaa joku, tuo määrä ei oo tarkkaa tietoa) yötä työskentelyyn.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kuusi yötä saa käyttää työskentelyyn kauden aikana. Parc fermeellä ainakin tankkaus on kielletty ja muukin toiminta taitaa olla ennen sunnuntain kisaa ja tuntia ennen kisaa. Parc fermeellä tankataan autot siihen määrään millä lähdetään sitten kisaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tankkaukset tehdään viimeistään 2 tuntia aika-ajon jälkeen. Näin ainakin vanhaan aikaan (kaudella 1993).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Malesiassa pistivat Webberille lisaa varikkokaynteja siina vaiheessa kun oli tippunut kauas taakse.
Eikös se jonka strategiaa muutettiin ollut Vettel? Plan A on yleensä se, josta lähdetään, ja Vettelille vaihdettiin Plan B.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ihan turha hukata hyviä yöunia rikkinäisen auton väkinäiseen busaamiseen. Saattaapi olla, että kun se kerssi on saatu unihiekat silmissä "korjattua", niin itse kisassa koko hela hoito leimahtaa sellaisiin liekkeihin että menee koko kori ja kenties kuskikin uusiksi Turkkia varten.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Eikös se jonka strategiaa muutettiin ollut Vettel? Plan A on yleensä se, josta lähdetään, ja Vettelille vaihdettiin Plan B.
Vettel koko ajan ollut karjessa, joten Webberin kohdalla on pitanyt reagoida.

Tassa Internet-uskottava kertomus Malesian reaktiosta: http://www.jamesallenonf1.com/2011/04/a-deep-dive-into-race-strategies-from-f1-malaysian-grand-prix/

Kohdassa "Mark Webber: Zigging while the others zag" huomioita siita miten takaa noustiin varikkokaynteja lisaamalla paremmille sijoituksille.

Pointtina tosiaan se et Webberilla oli nain nopeat renkaat alla mahdollisimman moneen ohitukseen.
 
Ylös