Formula 1 - 2011 - Monaco: harjoitukset

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Formula 1 Grand Prix de Monaco 2011
Essais libres
Monaco de Formule allées inviter un fabuleux week-end. Quatre jours après une lutte acharnée entre les garde-corps étroit. Mais qui est gagnants?



Aikataulut:
TO 26.5.2011
Koodi:
Ajat CET
Renault 3.5	Practice Session 	 08:30 - 09:15
[B]Formula One	Practice 1 		10:00 - 11:30[/B]
GP2		Practice Session 	 12:00 - 12:30
[B]Formula One	Practice 2 		14:00 - 15:30[/B]
Formula One	Press conference  	 16:00 - 17:00
GP2		Qualifying Session 	 16:15 - 16:45
Porsche S'cup	Practice Session 	 17:20 - 18:05
Perusfaktat:
Rakennettu: Katuturata, joten ei virallisesti koskaan rakennettu
Ensimmäinen F1-kilpailu: 21. toukokuuta 1950
Ensimmäinen GP: 14. huhtikuuta 1929
Linjauksen muutokset: Harva se vuosi sitä on uudelleen muokkailtu
Kilpailuja: 58
Voittajia: Laskukapasiteetti ei riitä tähän
Eniten voittoja: Ayrton Senna (6 kpl)
Mukana vuosina: 1950, 1955-
Sopimus asti: Olisko ollu nyt 2016
Jatko: Todella varma
Pääsponsori: ???
Pituus: 0,3340 mil
Kierroksia: 78 kpl
Kisapituus: 260520 m
Voittaja 2010: Mark Webber (Red Bull Renault) 1h 50m 13.355s
Paalupaikka 2010: Mark Webber (Red Bull Renault) 1:13.826
Kierrosennätys: Michael Schumacher (Ferrari) 1:14.439 (2004)

Sää:
http://foreca.fi/Monaco/Monaco

Kuvagalleria:

Ratakartta

Ilmakuva

Lippuja:


MTV3 Rataesittely:
Monacossa sijaitsevan Monte Carlon katuradan sopivuudesta F1-autoille väännettiin kättä jo 1960-luvulla. Pari vuosikymmentä myöhemmin Nelson Piquet vertasi Monacossa kilpailemista helikopterin lentämiseen olohuoneessa (Pilkunviilausta, mutta eikös se ollutkaan Frank Williams ja polkupyöräileminen olohuoneessa?). Monacon kapea katurata on auttamatta vanhanaikainen nykyaikaisille kilpa-autoille. Tästä huolimatta - tai ehkä juuri siksi - ruhtinaskunnan kaduilla kaasuteltava GP on useimmille kauden kohokohta.

Monte Carlo

Monacon sanotaan erottelevan jyvät akanoista, sillä vaativa katurata ei anna pieniäkään virheitä anteeksi. Legendaarinen Ayrton Senna juhli voittoa ruhtinaskunnassa kuudesti, mutta sai kokea myös Monacon karumman puolen keskeyttäessään 1988 ulosajoon selvästä johtoasemasta. Sennan voittoennätys on yhä Michael Schumacheriltakin rikkomatta. Schumi ja Graham Hill ovat yltäneet viiteen voittoon Monacossa.

Alberto Ascari ajoi vuonna 1955 Monacon satama-altaaseen. Hän oli ohittamassa Stirling Mossia, mutta ajoi shikaanin suoraksi. Rataa reunustivat tuohon aikaan kaiteiden sijaan pelkät heinäpaalit, joiden läpi Ascari rymisteli mereen. Ascari pääsi irti autostaan ja ui rantaan. Hän ei loukkaantunut vakavasti rytäkässä. Paul Hawkins toisti tempun vuonna 1965. Hänkään ei loukkaantunut vakavasti.

Maamme-laulu on soinut Monacossa kilpailun jälkeen kolme kertaa. Keke Rosbergin riskinotto palkittiin vuonna 1983 suomalaiskuljettajan lähdettyä kostealle radalle kuivan kelin renkailla. Mika Häkkinen puolestaan kaasutteli paalulta voittoon mestaruusvuotenaan 1998. Häkkinen kuvaili voittoa uransa hienoimmaksi, ja Monacon GP onkin varmasti juuri se kilpailu, jonka voitosta suurin osa F1-kuljettajista unelmoi. Kimi Räikkönen oli puolestaan täysin ylivoimainen Monacon kaduilla 2005.

Monacon GP on myös katsojille ainutlaatuinen kokemus, sillä missään muualla autojen vauhti ei näy yhtä konkreettisella tavalla kuin kapeassa betonirännissä (Pilkunviilausta: Monaco nimenomaan ei ole betoniränni vaan teräskaideränni). Vaikutelmaa tehostavat talojen seinistä kaikuvat moottoriäänet. Ratakierrokselle antaa oman leimansa myös tunneliosuus.

Paalupaikan sanotaan olevan Monacossa kuin puoli voittoa, sillä ohittaminen radalla on lähestulkoon mahdotonta. Monacossa on silti nähty vuosien varrella jännittäviä kilpailuja. Yllätykset ovat aina mahdollisia, sillä hidasvauhtinen katurata vaatii autolta erilaisia ominaisuuksia kuin tavalliset moottoriradat. Yksi mahdollinen ohituspaikka on ensimmäinen mutka, joka on kylläkin tiukempi kuin miltä se näyttää. Toinen ohituspaikka on tunneliosuuden jälkeinen shikaani. Mirabeau-mutkan jarrutuksessa voi myös yrittää ohi.

Puhdasverinen katurata on käytössä ainoastaan GP-viikonloppuna. Ensimmäistä kertaa Monte Carlon radalla ajettiin vuonna 1929. Rata on vuosien aikana säilynyt jokseenkin alkuperäisessä muodossaan, vaikkakin pieniä parannuksia on tehty noin kymmeneen otteeseen. Viimeisimmät parannukset koskivat varikkosuoran leventämistä sekä uima-allasalueen toisen s-mutkan ja La Rascassen välistä osuutta. Muutokset mahdollistavat kovemman vauhdin ajettaessa sisään La Rascasseen.

Monacon GP:n 2006 aika-ajon lopussa Michael Schumacher parkkeerasi autonsa kömpelösti juuri Rascasse-mutkaan estääkseen muita kuljettajia lyömästä hänen aikaansa. Schumin aika-ajosuoritus hylättiin ja hän joutui starttaamaan kisaan viimeisestä lähtöruudusta.

Vaikka Monacon rataa pidetään vaarallisena, kuolemantapauksia GP:ssä on tapahtunut vain kahtena vuonna: 1962 kuoli yksi ratahenkilökunnan jäsen ja vuoden 1967 kisan aikana menehtyi Italian Lorenzo Bandini.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Pelaamisikkuna

VH1
Koodi:
Pos No Driver Team Time/Retired Gap Laps
 1 1 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:16.619 25
 2 5 Fernando Alonso Ferrari 1:16.732 0.113 24
 3 8 Nico Rosberg Mercedes 1:17.139 0.520 20
 4 6 Felipe Massa Ferrari 1:17.316 0.697 24
 5 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:17.350 0.731 23
 6 4 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:17.534 0.915 24
 7 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 1:18.527 1.908 30
 8 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:18.578 1.959 24
 9 10 Vitaly Petrov Renault 1:18.733 2.114 16
 10 7 Michael Schumacher Mercedes 1:18.805 2.186 14
 11 9 Nick Heidfeld Renault 1:18.928 2.309 19
 12 18 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:19.234 2.615 24
 13 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:19.395 2.776 24
 14 19 Daniel Ricciardo STR-Ferrari 1:19.463 2.844 25
 15 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1:19.768 3.149 25
 16 17 Sergio Perez Sauber-Ferrari 1:19.792 3.173 26
 17 20 Heikki Kovalainen Lotus-Renault 1:20.083 3.464 23
 18 21 Jarno Trulli Lotus-Renault 1:21.116 4.497 27
 19 15 Paul di Resta Force India-Mercedes 1:21.548 4.929 32
 20 25 Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth 1:21.758 5.139 31
 21 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:21.815 5.196 17
 22 23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 1:22.840 6.221 13
 23 22 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:23.885 7.266 37
 24 2 Mark Webber RBR-Renault No time 3
VH2
Koodi:
Pos No Driver Team Time/Retired Gap Laps
 1 5 Fernando Alonso Ferrari 1:15.123 42
 2 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:15.228 0.105 33
 3 8 Nico Rosberg Mercedes 1:15.321 0.198 44
 4 4 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:15.448 0.325 38
 5 1 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:15.667 0.544 46
 6 6 Felipe Massa Ferrari 1:15.781 0.658 45
 7 7 Michael Schumacher Mercedes 1:16.356 1.233 33
 8 2 Mark Webber RBR-Renault 1:16.642 1.519 42
 9 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:17.101 1.978 46
 10 9 Nick Heidfeld Renault 1:17.126 2.003 38
 11 10 Vitaly Petrov Renault 1:17.337 2.214 35
 12 17 Sergio Perez Sauber-Ferrari 1:17.541 2.418 47
 13 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:17.570 2.447 39
 14 18 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:17.581 2.458 32
 15 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 1:17.633 2.510 49
 16 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1:17.706 2.583 37
 17 19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:17.789 2.666 43
 18 20 Heikki Kovalainen Lotus-Renault 1:18.266 3.143 50
 19 21 Jarno Trulli Lotus-Renault 1:18.490 3.367 39
 20 15 Paul di Resta Force India-Mercedes 1:19.053 3.930 15
 21 25 Jerome d'Ambrosio Virgin-Cosworth 1:19.185 4.062 40
 22 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:19.338 4.215 35
 23 22 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:22.066 6.943 33
 24 23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth No time 0
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tuo Jellinekin postaus ei ole enää ajankohtainen ensi viikonlopun jälkeen. :wink:
Tuskin muutosta tulee, koska Graham Hill on kuollut. Veikkaan kyllä että voittaja ajaa Mersua... nimittäin McLaren-Mersua ;)
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Monacon F1-kisan järjestäjät ovat tiedottaneet Allan McNishin toimivan tuomarina tulevan viikonlopun Monacon osakipailussa. Alunperin tuomariston kuljettaja-asiantuntijana piti toimia Alain Prostin, mutta hän peruutti osallistumisensa. McNish saatiin pikahälytyksellä tilalle.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Monacon F1-kisan järjestäjät ovat tiedottaneet Allan McNishin toimivan tuomarina tulevan viikonlopun Monacon osakipailussa. Alunperin tuomariston kuljettaja-asiantuntijana piti toimia Alain Prostin, mutta hän peruutti osallistumisensa. McNish saatiin pikahälytyksellä tilalle.
F1-legenda kuitenkin :thumbup:
 

-jr-

Member
Liittynyt
1.10.2007
Viestit
19
Mitens siellä Monacossa menee? Joko on voimasuhteet selvillä?
P Name Best Gap Sec 1 Sec 2 Sec 3 Lap Practice
1 1 S. VETTEL 1:17.309 28.0 38.2 21.9 17
2 6 F. MASSA 1:17.316 0.007 20.2 36.0 21.0 17
3 3 L. HAMILTON 1:17.350 0.041 20.1 35.8 21.3 15
4 5 F. ALONSO 1:17.492 0.183 20.1 16
5 8 N. ROSBERG 1:17.518 0.209 20.1 12 Track 38°C
6 4 J. BUTTON 1:18.268 0.959 20.3 35.9 21.9 16
7 14 A. SUTIL 1:18.578 1.269 25.0 39.6 22.9 18 Air 26°C
8 10 V. PETROV 1:18.733 1.424 20.4 36.6 21.6 11
9 7 M. SCHUMACHER 1:18.805 1.496 21.4 39.2 22.8 13 Wind 260°
10 18 S. BUEMI 1:19.536 2.227 20.8 17 1.4m/s
11 11 R. BARRICHELLO 1:19.741 2.432 22.4 39.8 25.8 16
12 17 S. PEREZ 1:19.924 2.615 21.4 41.7 17 Humidity
13 20 H. KOVALAINEN 1:20.083 2.774 21.1 36.9 21.9 17 42%
14 16 K. KOBAYASHI 1:20.120 2.811 21.0 37.0 21.9 16
15 12 P. MALDONADO 1:20.224 2.915 29.8 41.6 25.0 22 Pressure
16 9 N. HEIDFELD 1:20.270 2.961 20.9 37.1 22.1 11 1017.6mb
17 19 D. RICCIARDO 1:20.295 2.986 21.1 16
18 21 J. TRULLI 1:21.116 3.807 21.7 38.3 18
19 15 P. DI RESTA 1:21.548 4.239 21.4 37.9 23
20 25 J. D'AMBROSIO 1:21.758 4.449 21.5 37.6 22.4 23
21 24 T. GLOCK 1:21.815 4.506 21.5 37.8 22.4 11
22 23 V. LIUZZI 1:22.840 5.531 21.8 STOP 13
23 22 N. KARTHIKEYAN 1:23.917 6.608 22.2 39.6 24.9 30
24 2 M. WEBBER 29.1 41.5 24.2 3

0:09:16
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Nico kärkeen ja Schumi rengaskasaan.

Nyt:
Vet
Alo
Ros
Mas
Ham
But
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mites vaihdeaskisäännöt nykysin menikään? Saako Webber penalttia, jos sille joudutaan uus aski vaihtaan?
Vai olikos se, että askin pitää kestää 5 kisaa ja nyt on kuudes menossa... Eli onkos kokolailla kaikilla sit uudet askit? Vai saako niitäkin kierrättää miten lystää kuten moottoreitakin?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Viisi kisaa pitää kestää. Kuudes kisa alkaa vaihteistojen suhteen lauantain ensimmäisestä harjoituksesta, eli Webberin pitäisi olla kuivilla. Rangaistus on viiden lähtöruudun pudotus, jota ei kuitenkaan saa ensimmäisestä kauden aikana tapahtuvasta vaihdosta, eli rangaistusta ei tule missään tapauksessa tähän kisaan.
 
Ylös