Formula 1 - 2011 - Monaco: Kisan jälkitunnelmat

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Formula 1 Grand Prix de Monaco 2011
Grand Prix
Monaco de Formule allées inviter un fabuleux week-end. Quatre jours après une lutte acharnée entre les garde-corps étroit. Mais qui est gagnants?



Aikataulut:
Su 29.5.
1500 Kisa

Perusfaktat:
Rakennettu: Katuturata, joten ei virallisesti koskaan rakennettu
Ensimmäinen F1-kilpailu: 21. toukokuuta 1950
Ensimmäinen GP: 14. huhtikuuta 1929
Linjauksen muutokset: Harva se vuosi sitä on uudelleen muokkailtu
Kilpailuja: 58
Voittajia: Laskukapasiteetti ei riitä tähän
Eniten voittoja: Ayrton Senna (6 kpl)
Mukana vuosina: 1950, 1955-
Sopimus asti: Olisko ollu nyt 2016
Jatko: Todella varma
Pääsponsori: ???
Pituus: 0,3340 mil
Kierroksia: 78 kpl
Kisapituus: 260520 m
Voittaja 2010: Mark Webber (Red Bull Renault) 1h 50m 13.355s
Paalupaikka 2010: Mark Webber (Red Bull Renault) 1:13.826
Kierrosennätys: Michael Schumacher (Ferrari) 1:14.439 (2004)

Sää:
http://foreca.fi/Monaco/Monaco

Kuvagalleria:

Ratakartta

Ilmakuva

Lippuja:


MTV3 Rataesittely:
Monacossa sijaitsevan Monte Carlon katuradan sopivuudesta F1-autoille väännettiin kättä jo 1960-luvulla. Pari vuosikymmentä myöhemmin Nelson Piquet vertasi Monacossa kilpailemista helikopterin lentämiseen olohuoneessa (Pilkunviilausta, mutta eikös se ollutkaan Frank Williams ja polkupyöräileminen olohuoneessa?). Monacon kapea katurata on auttamatta vanhanaikainen nykyaikaisille kilpa-autoille. Tästä huolimatta - tai ehkä juuri siksi - ruhtinaskunnan kaduilla kaasuteltava GP on useimmille kauden kohokohta.

Monte Carlo

Monacon sanotaan erottelevan jyvät akanoista, sillä vaativa katurata ei anna pieniäkään virheitä anteeksi. Legendaarinen Ayrton Senna juhli voittoa ruhtinaskunnassa kuudesti, mutta sai kokea myös Monacon karumman puolen keskeyttäessään 1988 ulosajoon selvästä johtoasemasta. Sennan voittoennätys on yhä Michael Schumacheriltakin rikkomatta. Schumi ja Graham Hill ovat yltäneet viiteen voittoon Monacossa.

Alberto Ascari ajoi vuonna 1955 Monacon satama-altaaseen. Hän oli ohittamassa Stirling Mossia, mutta ajoi shikaanin suoraksi. Rataa reunustivat tuohon aikaan kaiteiden sijaan pelkät heinäpaalit, joiden läpi Ascari rymisteli mereen. Ascari pääsi irti autostaan ja ui rantaan. Hän ei loukkaantunut vakavasti rytäkässä. Paul Hawkins toisti tempun vuonna 1965. Hänkään ei loukkaantunut vakavasti.

Maamme-laulu on soinut Monacossa kilpailun jälkeen kolme kertaa. Keke Rosbergin riskinotto palkittiin vuonna 1983 suomalaiskuljettajan lähdettyä kostealle radalle kuivan kelin renkailla. Mika Häkkinen puolestaan kaasutteli paalulta voittoon mestaruusvuotenaan 1998. Häkkinen kuvaili voittoa uransa hienoimmaksi, ja Monacon GP onkin varmasti juuri se kilpailu, jonka voitosta suurin osa F1-kuljettajista unelmoi. Kimi Räikkönen oli puolestaan täysin ylivoimainen Monacon kaduilla 2005.

Monacon GP on myös katsojille ainutlaatuinen kokemus, sillä missään muualla autojen vauhti ei näy yhtä konkreettisella tavalla kuin kapeassa betonirännissä (Pilkunviilausta: Monaco nimenomaan ei ole betoniränni vaan teräskaideränni). Vaikutelmaa tehostavat talojen seinistä kaikuvat moottoriäänet. Ratakierrokselle antaa oman leimansa myös tunneliosuus.

Paalupaikan sanotaan olevan Monacossa kuin puoli voittoa, sillä ohittaminen radalla on lähestulkoon mahdotonta. Monacossa on silti nähty vuosien varrella jännittäviä kilpailuja. Yllätykset ovat aina mahdollisia, sillä hidasvauhtinen katurata vaatii autolta erilaisia ominaisuuksia kuin tavalliset moottoriradat. Yksi mahdollinen ohituspaikka on ensimmäinen mutka, joka on kylläkin tiukempi kuin miltä se näyttää. Toinen ohituspaikka on tunneliosuuden jälkeinen shikaani. Mirabeau-mutkan jarrutuksessa voi myös yrittää ohi.

Puhdasverinen katurata on käytössä ainoastaan GP-viikonloppuna. Ensimmäistä kertaa Monte Carlon radalla ajettiin vuonna 1929. Rata on vuosien aikana säilynyt jokseenkin alkuperäisessä muodossaan, vaikkakin pieniä parannuksia on tehty noin kymmeneen otteeseen. Viimeisimmät parannukset koskivat varikkosuoran leventämistä sekä uima-allasalueen toisen s-mutkan ja La Rascassen välistä osuutta. Muutokset mahdollistavat kovemman vauhdin ajettaessa sisään La Rascasseen.

Monacon GP:n 2006 aika-ajon lopussa Michael Schumacher parkkeerasi autonsa kömpelösti juuri Rascasse-mutkaan estääkseen muita kuljettajia lyömästä hänen aikaansa. Schumin aika-ajosuoritus hylättiin ja hän joutui starttaamaan kisaan viimeisestä lähtöruudusta.

Vaikka Monacon rataa pidetään vaarallisena, kuolemantapauksia GP:ssä on tapahtunut vain kahtena vuonna: 1962 kuoli yksi ratahenkilökunnan jäsen ja vuoden 1967 kisan aikana menehtyi Italian Lorenzo Bandini.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Olipas tylsä kisa.
No, niin siirrytäänpäs tänne...
Olipa jännä kisä, vaikka en saanut ääntä kuulumaan tietokoneesta
koko kisan aikana.

Vettel ja Alonso ovat rattimiehiä.
Hamiltonille pitäisi pitää ajajien yhdistyksen puhuttelu... ajaa
kuin Schumi aikoinaan pahimmillaan.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
En ymmärrä miksi 1. Turva-auton takana tai uusintastartissa annetaan kierroksella jääneiden jäädä sinne väliin. 2. Pilataan kisa antamalla kaikille uudet renkaat tuohon loppuun. Mielestäni Punaisen lipun aikana ei saa autolla periaatteessa mitään tehdä. Tai jos tehdään niin varikolta saa lähteä muiden perään.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Koko tuo hässäkkä alkoi mielestäni siitä kun Kobayashi ohitti hieman brutaalisti Sutilin ja tälle tuli autoon joku selkeä vika. Sen ansiosta Webberkin meni melkein samantien ohi. Auto lähti sitten käsistä ohitustilanteessa ennen uima-allasmutkia, ja soppa oli valmis koska siinä oli kolmen eri kierroksen miehiä ohittamassa toisiaan. Kärkikuskeilla kävi aikamoinen tuuri kun kukaan heistä ei jäänyt siihen sumaan.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Hieno kisa! Pidin! :thumbup:

Uskomaton suoritus kyllä Vetteliltä pitää johto noilla renkailla :cool:
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Oho mikä kisa.

Hamilton sikaili melko paljon, Rosberg oli sukka (tosin auto ei voinut olla kunnossa, eihän???)

Schumi oli melko hyvässä vauhdissa katastrofistartin jälkeen, olisi ollut korkealla ilman moottoririkkoa.

Top 3 ajoi kanssa hyvin kyl.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Pilataan kisa antamalla kaikille uudet renkaat tuohon loppuun. Mielestäni Punaisen lipun aikana ei saa autolla periaatteessa mitään tehdä. Tai jos tehdään niin varikolta saa lähteä muiden perään.
Tuo sitten varmaan tarkottais, että kaikki menis sillon sinne varikolle punasten lippujen ajaksi, että sais tehdä korjauksia. Ja saahan ennen oikeaakin starttia korjailla autoa lähtöruudukossa...

Mutta hienompaa toki olisi ollut, jos samoilla gummeilla olis jatkettu, mutta kun punaisten jälkeinen lähtö rinnastetaan oikeaksi lähdöksi, niin nämä ovat nyt säännöt.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Tykkäsin vaikka olisi se ykkössijakin sieltä voinut tulla. Kuitenkin jännin Monacon kisa tähän mennessä, olin jo varautunut tylsempään menoon.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Hieno kisa oli aina loppuun asti. Hyvä kamppailu Alonson, Buttonin ja Vettelin välillä mentiin pilaamaan, kun annettiin herroille uudet gummit alle. Sen jälkeen tiesikin samantien, että jaahas tämä oli tässä, jos mitään teknisiä ongelmia ei tule. Olen ehdottomasti Timmyhin kanssa samaa mieltä, että punaisten lippujen aikana autoihin ei saisi tehdä mitään ja jos haluaa tehdä, niin varikoilta muiden perään.

+++ Ensimmäiset 72 kierrosta

--- Viimeiset 6 kierrosta
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Huomasiko kukaan muu muuten jatkuvan Schumin mollaamisen?

Mennyt melkein bbc-tasolle tässä, muutenkin selostajat olivat aivan unessa.

Mies ajoi kuitenkin hienosti, startin ongelmat liittyivät teknisiin ongelmiin?
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Huomasiko kukaan muu muuten jatkuvan Schumin mollaamisen?

Mennyt melkein bbc-tasolle tässä, muutenkin selostajat olivat aivan unessa.

Mies ajoi kuitenkin hienosti, startin ongelmat liittyivät teknisiin ongelmiin?
Kyllähän sitä saa vähän parjata, kun autoa meni ensin startissa ohi kuin heinää ja radalla meni Hamilton ja joku muukin ohi. Minusta kritiikki pysyi asiallisissa raameissa. Ohitus Rosbergista toki upea ja muutenkin seitsemänkertainen maailmanmestari oli koko viikonlopun ajan törmäillyttä tallitoveriaan selvästi parempi. Mersulta muuten aika katastrofitulos taas kerran.

Lewisia on kyllä ilo katsoa radalla. Ainoa tuosta aneemisesta pullaposkijoukosta, joka edes yrittää ohituksia sielläkin, missä muut näkevät vain vaaroja. Massa saa laittaa omat kolarinsa omaan piikkiinsä, OBE Hamiltonia ei lähdetä blokkaamaan siinä vaiheessa, kun hopeanharmaa nokka näkyy vieressä. Samaten Maldonado olisi voinut vähän katsoa taakseen ja olla hereillä, kun Hamilton puski ohitse.

Voittotaistelusta olisi voinut tulla herkullinen, jos uusintastarttiin olisi lähdetty niistä asemista, ettei renkaisiin kajota mutta muita isompia vaurioita autossa saa paikkailla/korjailla. Red Bull ilmeisesti kaivaa verta nenästään hakulla, kun laittavat Vettelin joka kerta epätoivoisella rengastaktiikalla radalle selviytymään. Jollain täysiverisellä moottoriradalla tai jopa Montréalissa tuo kostautuu satavarmasti Kiinan GP:n tapaan. Nyt voitto tuli kyllä tuurilla.

Täytyy vain toivoa, ettei FIA:n kukkahattutätijaosto nyt vaadi Monacoon suuria muutoksia tai koko kisaa pois kalenterista siksi, että pari kertaa sattui. Petrov on sarjan kolmen isokokoisimman kuskin joukossa ja ilmeisesti fysiikka ei ollut Monacon radan vaativalla tasolla, jos jalkaan alkaa sattumaan pienen kaidekosketuksen seurauksena ja tajukin katoaa.
 

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Hyvä kisa Monacossa! En jaksa vetää mitään pitkiä analyysejä, muuta kuin että Vettelin porhallus on jo hieman tylsähköä, ja Hamiltonin osakkeet romahtivat kyllä silmissäni, jos ne eivät sitä jo tehneet kisaa edeltävien kommenttien perusteellaa. Älytöntö itkua ja uhoa, sitten sikaillaan ja törttöillään. Hieno mies.

Ps. Selostuskopissa nautittiin ilmeisesti Timo Pulkkisen taikasieniä :alppu:
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Mitäs olette mieltä noista neulansilmässä tulleista rangaistuksista?

Omasta mielestäni rinnalla olevalle pitäisi antaa tilaa auton verran. Jos ohitusyrityksistä rangaistaan tuohon tahtiin niin loppuvat ne kokonaan.

Muutenkin olis protestin paikka kun tallit korjaa autojaan muualla kuin varikolla ennen uusinta starttia. Luultavasti kuitenkin sääntöjen mukaisesti toimivat, joten kovaa kritiikkiä säännöille tuolta osin ainakin täältä.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2005
Voittotaistelusta olisi voinut tulla herkullinen, jos uusintastarttiin olisi lähdetty niistä asemista, ettei renkaisiin kajota mutta muita isompia vaurioita autossa saa paikkailla/korjailla. Red Bull ilmeisesti kaivaa verta nenästään hakulla, kun laittavat Vettelin joka kerta epätoivoisella rengastaktiikalla radalle selviytymään. Jollain täysiverisellä moottoriradalla tai jopa Montréalissa tuo kostautuu satavarmasti Kiinan GP:n tapaan. Nyt voitto tuli kyllä tuurilla.
.
Tällä radalla tuollainen riski oli hyvinkin otettavissa ja nyt se toimi, ohi ei päässyt. Kysyn edelleen mitä tuuria se on kun pitää 20 kierrosta selvästi nopeampaa autoa takanaan? Kyllä ne Alonson renkaatkin olivat siinä lopussa jo sen verran heikot, että joutui jo paria kierrosta ennen SC:n tuloa tappelemaan enemmän Buttonin takana pitämistä vastaan kuin Vettelin ohittamista. Ne 6 kierrosta huonoilla renkailla tuskin olisi muuttanut yhtään mitään.
 

kivilasti

Member
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
6
Mitäs olette mieltä noista neulansilmässä tulleista rangaistuksista?

Omasta mielestäni rinnalla olevalle pitäisi antaa tilaa auton verran. Jos ohitusyrityksistä rangaistaan tuohon tahtiin niin loppuvat ne kokonaan.
Tuossa mutkassa on se ongelma ulkopuolella olevalla, että auton kääntösäde ei välttämättä enää riitä kaikissa tilanteissa. Tämän kisan tilanteissa taas rangaistuksen saaneet eivät olleet vielä rinnalla vaan syöksyivät takaa sisäpuolelle, jota edellä ajava ei oikein voi nähdä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Omasta mielestäni rinnalla olevalle pitäisi antaa tilaa auton verran. Jos ohitusyrityksistä rangaistaan tuohon tahtiin niin loppuvat ne kokonaan.
Ei sieltä kanttarin sisäpuolelta kuitenkaan saa ajaa. Molemmat ohittajat yrittivät ohi radan ulkopuolelta.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Mitäs olette mieltä noista neulansilmässä tulleista rangaistuksista?

Omasta mielestäni rinnalla olevalle pitäisi antaa tilaa auton verran. Jos ohitusyrityksistä rangaistaan tuohon tahtiin niin loppuvat ne kokonaan.
Onhan nuo vähän vaiketa..
Toisaalta,
ohittava joutuu menemään mutkaan sillä oletuksella että tietä annetaan muuten kolisee (joka on siis väärä oletus lähteä ohittamaan)

mutta

on tuossa mutkassa on nähty kolarittomiakin ohituksia joten eiköhän se kolari synny kahden jääräpään osuessa kohdalle.

Henk koht mielipide on ettei rangaistuksia tulisi jakaa niin helposti kuin nykyään, mutta en ota kantaa tämän päivän tilanteisiin (yhden kerran näkemisen perusteella.)
 
Ylös