Renngeist
Soldiers of Antisthenes
Eni Magyar Nagydíj
F1 érkezik Kelet-Európában a Monaco. Lassan 70 kör nélkül ismert jelentős halad. Felé egy szuper unalmas hétvége! És persze, sok szerencsét Heikki: D Fordította Google Translator
Aikataulu:
15:00 Aika-ajot (1h)
Strategisia faktoja:
Rakentaminen aloitettu: 1985
Rakentaminen valmistunut: 1986
Rakennusaika: 8kk
Ensimmäinen f1-kilpailu: 10.8.1986
Peruskorjattu: 2003
Voittajia: 14
Kilpailuja: 24
Kilpailuvuodet: 1986-
Sopimus kisoista: 2016 asti
Pääsponsori: Eni 2010-
Entiset pääsponsorit: ING 2008-09, Marlboro 1991-2005, Pop 84 1988-1990
Pituus: 4 381 m
Kierroksia kilpailussa: 70
Kisapituus: 306,663 km
Voittaja 2009: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) 1:38:23.876
Aika-ajojen nopein 2009: Fernando Alonso (Renault) 1:21.569, 20 krs (87,620 km)
Rataennätys: Michael Schumacher (Ferrari) 1:19.071 (2004)
Ratakartat:
Wikipedia
F1.com
Ilmakuva
Sää
Näytä liitetiedosto 17530
Lippu:
MTV3:n rataesittely:
Unkarin GP on ollut F1-kalenterissa vuodesta 1986 lähtien. Kaikki GP-kisat on ajettu Hungaroringilla, joka on Monacon ja Singaporen jälkeen keskinopeudeltaan MM-sarjan kolmanneksi hitain rata.
Unkarin GP vei formula ykkösten ensimmäisenä Itä-Eurooppaan. Kisan järjestäminen itäblokissa ennen Neuvostoliiton vallan sortumista oli osoitus Bernie Ecclestonen verrattomista neuvottelutaidoista. Radan suunnitteli arkkitehti Istvan Papp. Rata valmistui kesäkuussa 1986 pari kuukautta ennen ensimmäistä F1-osakilpailuaan.
Unkarin GP ajetaan aina varsin kuumissa olosuhteissa. Pääkaupunki Budapestin lähistöllä sijaitsevan Hungaroringin mutkat ovat pääasiassa hitaita ja rata on kapea. Niinpä ohitusten tekeminen on hyvin vaikeaa. Tosin vuonna 1989 Nigel Mansell osoitti Ferrarillaan, että 12. ruudusta lähtemälläkin voi voittaa. Jenson Button ajoi puolestaan vuonna 2006 voittoon 14. lähtöruudusta, kun kilpailu käytiin poikkeuksellisesti sadesäässä.
Hungaroringin rataan tehtiin muutoksia vuonna 2003, jolloin pääsuoraa pidennettiin 586 metristä 789 metriin. Suoran päässä olevasta oikealle kääntävästä mutkasta tehtiin hiusneula. Takasuorasta tehtiin pidempi poistamalla yksi shikaani. Suoran päähän tuli myös aikaisempaa nopeampi oikealle kääntyvä mutka. Radan pituus kasvoi 3971 metristä 4384 metriin ja ohituspaikkoja saatiin hieman paremmiksi.
Unkarin GP on tarjonnut suomalaisille monia hienoja hetkiä. Vuosina 1999 ja 2000 Mika Häkkinen ajoi Hungaroringillä voittoihin ison suomalaisyleisön edessä. Kimi Räikkösen voiton vuoro oli vuonna 2005, ja vuonna 2008 Heikki Kovalainen saavutti Hungaroringiltä ensimmäisen GP-voittonsa.
Harjoitusten tulokset:
1. Harjoitukset (1h 30min)
2. harjoitukset (1h 30 min)
3. harjoitukset (1h)
Időmérő
F1 érkezik Kelet-Európában a Monaco. Lassan 70 kör nélkül ismert jelentős halad. Felé egy szuper unalmas hétvége! És persze, sok szerencsét Heikki: D Fordította Google Translator
Aikataulu:
15:00 Aika-ajot (1h)
Strategisia faktoja:
Rakentaminen aloitettu: 1985
Rakentaminen valmistunut: 1986
Rakennusaika: 8kk
Ensimmäinen f1-kilpailu: 10.8.1986
Peruskorjattu: 2003
Voittajia: 14
Kilpailuja: 24
Kilpailuvuodet: 1986-
Sopimus kisoista: 2016 asti
Pääsponsori: Eni 2010-
Entiset pääsponsorit: ING 2008-09, Marlboro 1991-2005, Pop 84 1988-1990
Pituus: 4 381 m
Kierroksia kilpailussa: 70
Kisapituus: 306,663 km
Voittaja 2009: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) 1:38:23.876
Aika-ajojen nopein 2009: Fernando Alonso (Renault) 1:21.569, 20 krs (87,620 km)
Rataennätys: Michael Schumacher (Ferrari) 1:19.071 (2004)
Ratakartat:
Wikipedia
F1.com
Ilmakuva
Sää
Näytä liitetiedosto 17530
Lippu:
MTV3:n rataesittely:
Unkarin GP on ollut F1-kalenterissa vuodesta 1986 lähtien. Kaikki GP-kisat on ajettu Hungaroringilla, joka on Monacon ja Singaporen jälkeen keskinopeudeltaan MM-sarjan kolmanneksi hitain rata.
Unkarin GP vei formula ykkösten ensimmäisenä Itä-Eurooppaan. Kisan järjestäminen itäblokissa ennen Neuvostoliiton vallan sortumista oli osoitus Bernie Ecclestonen verrattomista neuvottelutaidoista. Radan suunnitteli arkkitehti Istvan Papp. Rata valmistui kesäkuussa 1986 pari kuukautta ennen ensimmäistä F1-osakilpailuaan.
Unkarin GP ajetaan aina varsin kuumissa olosuhteissa. Pääkaupunki Budapestin lähistöllä sijaitsevan Hungaroringin mutkat ovat pääasiassa hitaita ja rata on kapea. Niinpä ohitusten tekeminen on hyvin vaikeaa. Tosin vuonna 1989 Nigel Mansell osoitti Ferrarillaan, että 12. ruudusta lähtemälläkin voi voittaa. Jenson Button ajoi puolestaan vuonna 2006 voittoon 14. lähtöruudusta, kun kilpailu käytiin poikkeuksellisesti sadesäässä.
Hungaroringin rataan tehtiin muutoksia vuonna 2003, jolloin pääsuoraa pidennettiin 586 metristä 789 metriin. Suoran päässä olevasta oikealle kääntävästä mutkasta tehtiin hiusneula. Takasuorasta tehtiin pidempi poistamalla yksi shikaani. Suoran päähän tuli myös aikaisempaa nopeampi oikealle kääntyvä mutka. Radan pituus kasvoi 3971 metristä 4384 metriin ja ohituspaikkoja saatiin hieman paremmiksi.
Unkarin GP on tarjonnut suomalaisille monia hienoja hetkiä. Vuosina 1999 ja 2000 Mika Häkkinen ajoi Hungaroringillä voittoihin ison suomalaisyleisön edessä. Kimi Räikkösen voiton vuoro oli vuonna 2005, ja vuonna 2008 Heikki Kovalainen saavutti Hungaroringiltä ensimmäisen GP-voittonsa.
Harjoitusten tulokset:
1. Harjoitukset (1h 30min)
Koodi:
1. Sebastian Vettel RBR-Renault 1.20,976 29 kierrosta
2. Mark Webber RBR-Renault +0,130 27
3. Robert Kubica Renault +1,096 21
4. Jenson Button McLaren-Mercedes +1,468 17
5. Rubens Barrichello Williams-Cosworth +1,625 25
6. Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari +1,788 24
7. Fernando Alonso Ferrari +1,796 25
8. Nico Rosberg Mercedes GP +1,801 25
9. Michael Schumacher Mercedes GP +1,816 26
10. Nico Hülkenberg Williams-Cosworth +1,990 25
11. Adrian Sutil Force India-Mercedes +2,027 19
12. Felipe Massa Ferrari +2,031 26
13. Vitali Petrov Renault +2,273 24
14. Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari +2,351 23
15. Paul di Resta Force India-Mercedes +2,544 19
16. Sebastien Buemi STR-Ferrari +2,804 22
17. Jaime Alguersuari STR-Ferrari +2,892 28
18. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +3,099 15
19. Jarno Trulli Lotus-Cosworth +4,056 22
20. Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth +4,234 23
21. Timo Glock Virgin-Cosworth +5,014 21
22. Lucas di Grassi Virgin-Cosworth +5,710 17
23. Bruno Senna HRT-Cosworth +6,014 34
24. Sakon Yamamoto HRT-Cosworth +7,181 24
Koodi:
1. Sebastian Vettel RBR-Renault 1.20,087 33 kierrosta
2. Fernando Alonso Ferrari +0,497 34
3. Mark Webber RBR-Renault +0,510 36
4. Felipe Massa Ferrari +0,899 33
5. Vitali Petrov Renault +1,108 33
6. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +1,221 30
7. Robert Kubica Renault +1,288 37
8. Nico Hülkenberg Williams-Cosworth +1,536 41
9. Jenson Button McLaren-Mercedes +1,643 33
10. Michael Schumacher Mercedes GP +1,686 31
11. Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari +1,722 38
12. Rubens Barrichello Williams-Cosworth +1,757 36
13. Nico Rosberg Mercedes GP +1,952 28
14. Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari +2,125 37
15. Jaime Alguersuari STR-Ferrari +2,382 43
16. Adrian Sutil F. India-Mercedes +2,420 22
17. Sebastien Buemi STR-Ferrari +2,515 38
18. Vitantonio Liuzzi F. India-Mercedes +3,051 36
19. Jarno Trulli Lotus-Cosworth +4,466 37
20. Timo Glock Virgin-Cosworth +5,289 35
21. Lucas di Grassi Virgin-Cosworth +5,582 32
22. Bruno Senna HRT-Cosworth +6,658 33
23. Sakon Yamamoto HRT-Cosworth +6,711 32
24. Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth +7,618 5
Koodi:
1. Mark Webber RBR-Renault 1.19,574 17 kierrosta
2. Sebastian Vettel RBR-Renault +0,484 15
3. Fernando Alonso Ferrari +1,150 19
4. Robert Kubica Renault +1,492 19
5. Felipe Massa Ferrari +1,690 16
6. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +1,802 17
7. Vitali Petrov Renault +1,825 15
8. Nico Rosberg Mercedes GP +1,848 18
9. Jenson Button McLaren-Mercedes +1,899 18
10. Nico Hülkenberg Williams-Cosworth +1,939 18
11. Rubens Barrichello Williams-Cosworth +2,131 19
12. Michael Schumacher Mercedes GP +2,365 15
13. Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari +2,577 21
14. Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari +2,763 20
15. Jaime Alguersuari STR-Ferrari +2,853 19
16. Sebastien Buemi STR-Ferrari +2,934 22
17. Adrian Sutil F. India-Mercedes +3,344 14
18. Vitantonio Liuzzi F. India-Mercedes +4,134 8
19. Lucas di Grassi Virgin-Cosworth +4,973 19
20. Jarno Trulli Lotus-Cosworth +5,002 22
21. Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth +5,049 22
22. Timo Glock Virgin-Cosworth +5,231 17
23. Bruno Senna HRT-Cosworth +6,905 21
24. Sakon Yamamoto HRT-Cosworth +7,602 21
Viimeksi muokannut moderaattori: