Formula 1 – 2012 – Montreal: Kisan liveseuranta

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Jaa no ei se ole aivan mahdotonta ajaa yhdellä stopilla kilpailua. 20-31 kierrosta kestää Superpehmeät renkaat tällä radalla ja pehmeiden renkaiden arvioidaan kestävän jopa 40 kierrosta ennen stoppia. Buttonin poikkeava taktiikka riippuu kilpailun luonteesta, startista ja turva-autojen vierailuista radalla.

Startin jälkeisillä 5 kierroksella en ihmettelisi jos Button olisi kärkikuskeista selvästi hitaampi kuin muut. Toki ihan Hyvan Vuoden tasoisia eroja startissa tuskin nähtäisi. Muuten Button saisi taistella jo keskikastin alatason miesten kuten Maldonadon ja Sennan kanssa sijoituksista. Näin olisi ollut vanhaan aikaan. Rata kuluttaa renkaiden ohella jarruja ja bensaa pitää olla täysi tankki vaikka turva-autojen vierailut voivat houkutellakin riskinottoon.

2,3 kiloa tai noin 3 litraa kuluu polttoainetta kierroksella ja 70 kierrokselle eli kisamittaan tarvitaan 161 kiloa tai noin 211,3125 litraa polttoainetta. Onnistuessaan Button voi jopa voittaa kilpailun vaikka mahdollisuuksia parantaisi toki poikkeava vesisade tai muu kilpailun luonne. Hamilton voisi voittaa, mutta pehmeät renkaat ovat hänelle vaikeampi pala. Superpehmeillä Hamilton voi kestää pidempään kuin muut radalla. Muussa tapauksessa Vettel voi Alonson ohella voittaa ja palkinnoille voivat nousta Buttonin ohella Webber, Rosberg tai ehkä jopa Felipe Massa.

Schumacherin menestys riippuu selviämisestä lähdön jälkeen Grosjeanin tavoin. Williamsilla Maldonadon malttamattomuus voi maksaa kisan ja Sennan nousu tapahtuu vain pikkuhiljaa ja usein liian myöhään jotta todellista suoritusta voisi odottaa. Kisavauhdissa Senna kuitenkin on huomattavasti aika-ajoon verrattuna parempi mikä enoon verrattaessa uran alkuvaiheissa oli melkoinen vastakohta.

Pastorilla muussa tapauksessa on vetosuhde kohdallaan ja viihdettä kaveri kyllä järjestää koko rahalla aina. HRT:llä ongelmana olivat vain hirvittävä yliohjaus ja ohjausvaikeudet molemmilla kuljettajilla. Poikkeavan matalat siipiasetukset sopivat muuten tallin autoihin tälle radalle erittäin hyvin ja kauden paras kisa tallille voi olla tulossa etenkin Pedron osalta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kimin taktiikka ajaa yhdellä stopilla...Lotus taas haaveilee. Jonoa tiedossa.
Suurella todennäköisyydellä valtaosa ajaa yhden pysähdyksen taktiikalla. Kanadassa rengaskulutus ei ole järin suuri ongelma, pehmeilläkin pystyy ajamaan 30 kierrosta. Tietysti jos Kimi ei saa rengaslämpöjä ylös ja ne luistaa kylmyyttään, niin rengaskulutus kasvaa. Toisaalta ellei Lotus osoittaudu yllättävän nopeaksi kisassa, ei sen kannata antaa muille tasoitusta ylimääräisellä stopilla. Ellei kisasta tule yleistä härdelliä, Lotus ei podiumisijoista taistele.

Montrealissa pitäisi kyllä päästä ohi jos auto vain on edelläajavaa nopeampi. Vaikka DRS-aluetta onkin supistettu viimevuotisesta. Tosin hyvällä suoranopeudella hitaampikin pystyy pitämään muuten nopeamman takanaan. Aika-ajoissa Speed Trapissä nopeimmat olivat Sauberit, HRT:t, Kovalainen ja Ricciardo.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Toki Lotuksen haaveillessa yhtä stoppia vain superpehmeillä renkailla ilman vesisadetta niin sitten tilanne on melkoista haaveunta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Osa ruudukosta varmasti ajaakin vain yhdellä stopilla mutta ruudukon jälkipuolisko saattaa hyvinkin riskeerata ja yrittää ajaa 2 stopilla kilpailun. Williamsit ja Sauberit voivat tätä temppua yrittää. Sauberilla on potentiaalinen auto vaikka mihin, mutta kilpailijat kehittyvät kauden mittaan liikaa eteenpäin.

Paul di Resta alkaa muistuttaa aika-ajoissa nuorta David Coulthardia etenkin ensimmäisillä jaksoilla. Toki auto nyt ei ole ylivoimainen Williams-Renault ja Force Indialla on omat puutteensa, mutta potentiaalia Hülkenbergin ohella riittää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
No Superpehmeät renkaat eivät kestä arvioiden mukaan kuin 20-31 kierrosta ja mikäli ei tule riittävän pitkäkestoista vesisadetta kisan alkupuolelle tai puoleen väliin niin renkaat tuskin kestävät vain yhden stopin kisana. Sade vaikuttaa myös pehmeisiin renkaisiin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
No Superpehmeät renkaat eivät kestä arvioiden mukaan kuin 20-31 kierrosta ja mikäli ei tule riittävän pitkäkestoista vesisadetta kisan alkupuolelle tai puoleen väliin niin renkaat tuskin kestävät vain yhden stopin kisana. Sade vaikuttaa myös pehmeisiin renkaisiin.
Hami ajoi 34 kiekkaa?:doubtful:
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
No Superpehmeät renkaat eivät kestä arvioiden mukaan kuin 20-31 kierrosta ja mikäli ei tule riittävän pitkäkestoista vesisadetta kisan alkupuolelle tai puoleen väliin niin renkaat tuskin kestävät vain yhden stopin kisana. Sade vaikuttaa myös pehmeisiin renkaisiin.
31 kiekkaa SS:llä ja loput softeilla, tai toistepäin. Mitä mahdotonta tossa on?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
31 kiekkaa SS:llä ja loput softeilla, tai toistepäin. Mitä mahdotonta tossa on?
Juuri näin. Varsinkin softeilla lähdettäessä (auto painavana) ei se toka stintti keveämmällä autolla luulisi olen mahdoton pätkä supersofteilla. Kärki yhdeksiköltä varmaan sitten lyhyempi eka stintti kuin supersofteilla, kuin softeilla liikenteeseen lähteneet.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Olen yllättänyt, jos kisa menee ilman turva-autoja. Nyt keskijoukossa on kilpailu sen verran kovaa, että sielläkin joutuu ajamaan tosissaan ja kun Montrealissa joutuu ajamaan tosissaan on seinä yllättävän lähellä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pirellin Paul Hembery veikkasi aika-ajojen jälkeen, että jotkut tiimit valitsevat yhden stopin, enemmistön ajaessa kahdella. Kuitenkin samassa jutussa hän toteaa seosten välisen eron olleen odotettua pienempi, vain puolisen sekuntia kierroksella.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/100255

Voi olla, että raskaalla lastilla ero on suurempi, mutta minusta tuo pieni ero viittaa enemmän yhden stopin taktiikkaan. Saavutetaanko supersofteilla riittävästi etua ylimääräistä renkaanvaihtoa varten? Kanadassa stopit tosin ovat erittäin nopeita varikkotien lyhyyden takia, joten ehkä saavutetaan.

Myös Hembery toteaa pehmeämpien kestävän yli 30 kierrosta.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Olen yllättänyt, jos kisa menee ilman turva-autoja. Nyt keskijoukossa on kilpailu sen verran kovaa, että sielläkin joutuu ajamaan tosissaan ja kun Montrealissa joutuu ajamaan tosissaan on seinä yllättävän lähellä.
En nyt muista mistä luin, että Kanadassa on 70% mahdollisuus SC:lle.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Pirellin Paul Hembery veikkasi aika-ajojen jälkeen, että jotkut tiimit valitsevat yhden stopin, enemmistön ajaessa kahdella. Kuitenkin samassa jutussa hän toteaa seosten välisen eron olleen odotettua pienempi, vain puolisen sekuntia kierroksella.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/100255

Voi olla, että raskaalla lastilla ero on suurempi, mutta minusta tuo pieni ero viittaa enemmän yhden stopin taktiikkaan. Saavutetaanko supersofteilla riittävästi etua ylimääräistä renkaanvaihtoa varten? Kanadassa stopit tosin ovat erittäin nopeita varikkotien lyhyyden takia, joten ehkä saavutetaan.

Myös Hembery toteaa pehmeämpien kestävän yli 30 kierrosta.
Vai sen takia, että se periaatteessa oikasee sekä alussa että kopussa melko paljon?

Tosi siis sitäkauttahan siitä tulee lyhyt...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
No kysymys kestävyydestä koskee nimenomaan Superpehmeiden vaihtoa toisiin samanlaisiin ja liian aikaisin vaihdetut pehmeät renkaatkaan eivät välttämättä kestä maaliin saakka. Lisäksi on myös riski liian nopeasti kilpailun loppuvaiheessa loppuun kuluvasta renkaasta mikä tuntuu olevan niin kovin uusi ilmiö jo Goodyearin aikoina nähdyistä renkaiden äkkiloppumisesta.

Toki kilpailun lopussa vähenevä polttoainelasti vähentää myös renkaiden kulutusta kilpailussa, mutta Pirellin renkaat tarjoavat myös yllätyksiä ja se ei ole aivan niin selvää. Kaksi vuotta sitten Bridgestonet tarjosivat yllätyksen muuten renkaiden suhteen tylsään kauteen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vai sen takia, että se periaatteessa oikasee sekä alussa että kopussa melko paljon?

Tosi siis sitäkauttahan siitä tulee lyhyt...
Sen takia varsinkin, mutta on se muutenkin lyhyt. Monilla radoilla sisään- ja ulostulot ovat pitempiä ja mutkaisempiakin. Vaikkei niillä nopeusrajoitusalue sinällään olisi sen pitempi, ajetaan pitempään kisanopeutta alhaisemmalla nopeudella.

No kysymys kestävyydestä koskee nimenomaan Superpehmeiden vaihtoa toisiin samanlaisiin
Silloin tehdään useampi kuin yksi stoppi. Molempia seoksia on käytettävä.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2657
Pirellin Paul Hembery veikkasi aika-ajojen jälkeen, että jotkut tiimit valitsevat yhden stopin, enemmistön ajaessa kahdella. Kuitenkin samassa jutussa hän toteaa seosten välisen eron olleen odotettua pienempi, vain puolisen sekuntia kierroksella.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/100255

Voi olla, että raskaalla lastilla ero on suurempi, mutta minusta tuo pieni ero viittaa enemmän yhden stopin taktiikkaan. Saavutetaanko supersofteilla riittävästi etua ylimääräistä renkaanvaihtoa varten? Kanadassa stopit tosin ovat erittäin nopeita varikkotien lyhyyden takia, joten ehkä saavutetaan.

Myös Hembery toteaa pehmeämpien kestävän yli 30 kierrosta.
Turun Sanomien F1-toimittajat Vasconcelos ja Kulta povaavat kuuman asfaltin lisäävän sunnuntaina renkaiden kulutusta lauantaihin verrattuna. Eivät pidä kolmenkaan stopin strategioita mahdottomana ajatuksena. Renkaiden kulumisen lisääntyessä kasvaa TS-toimittajien arvion mukaan myös kolareiden mahdollisuus.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös