Formula 1 - 2013 - Belgia - Aika-ajo

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Kärkiautot ovat 5 km/h sisällä toisistaan huippunopeus pisteessä. Ei ole sama kuin viime vuonna, kun Schumilla esim. oli 15km/h etu. No hätä. :)
Jos ero on noinkin pieni, niin pääsuoran ja Kemmelin suoran lähes perättäiset DRS-alueet voi auttaa Kimiä paljon jos vaan ei joudu ajamaan letkassa. Pääsuoralla DRS:n avulla vähän lähemmäs ja Eau Rougen jälkeen ohi!
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Kärkiautot ovat 5 km/h sisällä toisistaan huippunopeus pisteessä. Ei ole sama kuin viime vuonna, kun Schumilla esim. oli 15km/h etu. No hätä. :)
Tarkoitatko tuota mäen päällä, ennen Kemmelin suoraa ollutta mittauspistettä jota aika-ajoissakin käytettiin? Siitä on vielä melkoinen matka kelata sitä vauhtia ennen jarrutusta.
Sektoriaikojakin kun katsoi, niin ainakin allekirjoittaneelle jäi sellainen kuva että, Lotukset olisivat olleet ekalla ja vikalla sektorilla n. 0.3-0.5s kymppää hitaampia ja vastaavasti kakkosektorisssa n.0.5s nopeampia kun muut kärkitallit.

Ei tuo nyt kauhean hyvää ohituksien kannalta lupaile, jos en ole pahasti väärässä. Toivottavasti tapani mukaan olen.
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
En kerennyt aika-ajoja katsomaan, mutta hyvältä näytti Lotuksen vauhti kuivalla. Tiedä sitten miten paljon muut kärkiautot piti vauhtiaan piilossa. Jos vaan jollain ihmeen tavalla Kimi pystyisi heti alussa ottamaan muutaman sijan ja olemaan ekan kierroksen jälkeen top viidessä, eli Buttonista, Grossusta ja Di Restasta ohi, niin silloin kaikki olisi vielä mahdollista. Mutta ensimmäisestä mutkasta olen kyllä huolissani, aika riskialtista olla keskivaiheilla tämmöisellä radalla.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Tarkoitatko tuota mäen päällä, ennen Kemmelin suoraa ollutta mittauspistettä jota aika-ajoissakin käytettiin? Siitä on vielä melkoinen matka kelata sitä vauhtia ennen jarrutusta.
Sektoriaikojakin kun katsoi, niin ainakin allekirjoittaneelle jäi sellainen kuva että, Lotukset olisivat olleet ekalla ja vikalla sektorilla n. 0.3-0.5s kymppää hitaampia ja vastaavasti kakkosektorisssa n.0.5s nopeampia kun muut kärkitallit.

Ei tuo nyt kauhean hyvää ohituksien kannalta lupaile, jos en ole pahasti väärässä. Toivottavasti tapani mukaan olen.
Ei, kun Kemmelin suoran päässä. Mun mielestä on tyhmää laittaa edes mittauspiste Eau Rougen päälle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei, kun Kemmelin suoran päässä. Mun mielestä on tyhmää laittaa edes mittauspiste Eau Rougen päälle.
Tarkoitat siis Radillonin päälle, Kemmelin suoran alkuun? (Eau Rougen päällä oleva mittauspiste olisi notkon pohjalla.)

On siinä mittauspisteessä se tolkku, että nähdään lähtövauhti Kemmelin suoralle Eau Rougen jälkeen - ennen kuin DRS:ää saa aktivoida. Mitään absoluuttista huippua se ei tietenkään mittaa, vaan nimenomaan Eau Rougen ulostulonopeutta.

Tosin Massahan totesi, että Eau Rougesta on tullut suora, kun ei siinä nykyään enää nosteta koskaan (no, paitsi sateella).
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Väliaikapisteissähän aina mitataan myös nopeutta, ja kun Spassa eka sektori loppuu juuri siellä suoran päässä, joten täytyy "keksiä" joku toinen mittauspiste.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Väliaikapisteissähän aina mitataan myös nopeutta, ja kun Spassa eka sektori loppuu juuri siellä suoran päässä, joten täytyy "keksiä" joku toinen mittauspiste.
Myös Suzukassahan nopeusmittauspiste on 130R-mutkan jälkeen, ja toinen väliaikapiste ennen 130R-mutkaa.
 

Leftshoe

Member
Liittynyt
27.3.2012
Viestit
21

Jep, Massa kävi ulkona nopeimmallaan, mutta kuten sanottua, niin sillä ei ole merkitystä. Näistä tilanteistahan on aiemminkin Span kohdalla keskusteltu, mutta ei tuon kohdan oikaisemisesta ole koskaan rangaistuksia tainnut tulla. Vaikkakin tuntuisi siltä, että jos tuomaristo haluaisi olla johdonmukainen, niin tuosta pitäisi jotain rangaistuksia antaa, kun sadekelillä siitä saa selkeän hyödyn, kun ei tarvitse nostaa niin paljon kaasua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse hylkäisin tuolla tavalla syntyneet ajat (ei aika-ajossa sen isompaa rangaistusta juuri tuosta tarvita), mutta jos tuo esim. on kuljettajakokouksessa kerrottu sallituksi, niin minkäs sille voi. Onhan noita muitakin paikkoja, kuten Hocken ykkösmutka (ja epäilemättä ensi vuonna RBRingin ykkösmutka).
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Itse hylkäisin tuolla tavalla syntyneet ajat (ei aika-ajossa sen isompaa rangaistusta juuri tuosta tarvita), mutta jos tuo esim. on kuljettajakokouksessa kerrottu sallituksi, niin minkäs sille voi. Onhan noita muitakin paikkoja, kuten Hocken ykkösmutka (ja epäilemättä ensi vuonna RBRingin ykkösmutka).
Viime vuonnahan Kimin oikaisusta samassa paikassa oli aika-ajon jälkeen puhetta, ja sitä tutkittiinkin, mutta jäi rankomatta.

Kisassa tuosta tullaan oikomaan ekoilla kierroksilla ja paljon, kiinnittäkääpä huomiota. Kunhan tuomaristossa pitävät yhtenäisen linjan asiassa. Paras ratkaisu olisi tehdä tuosta kanttarista sellainen, että oikominen ei onnistu.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Väliaikapisteissähän aina mitataan myös nopeutta, ja kun Spassa eka sektori loppuu juuri siellä suoran päässä, joten täytyy "keksiä" joku toinen mittauspiste.
Löytyykö noita väliaikapistenopeuksia enää FIAn sivuilta? Mä en löytänyt pienellä etsimisellä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Löytyykö noita väliaikapistenopeuksia enää FIAn sivuilta? Mä en löytänyt pienellä etsimisellä.
Live Timingin yhdeltä välilehdeltähän löytyy Top5 kustakin mittauspisteestä. Täydellinen data tosin pitäisi löytyä FIA:n sivuilta viimeistään kisan jälkeen, tuolta.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Oli huono tuuria Kimillä. Lotusta ei tälläkertaa voine syyttää. Posiitiivista oli Lotuksen vauhti sekä sateella, että viileässä.
Minä olen erimieltä sen suhteen voiko Lotusta syyttää, koska kun katsotaan millaisen ajan Di Resta ajoi kolmannen osion alussa muiden mentyä varikolle Lotuksen olisi ehdottomasti pitänyt käskeä Kimiä ajamaan nopea kierros heti osion alkuun, sillä Kimi olisi saattanut silloin pystyä ajamaan nopeamman ajan kuin minkä hän lopussa ajoi ja lähtöpaikka olisi ollut lähempänä kärkeä.

Lisäksi Kimi olisi kolmannen osion lopussa voitu päästää radalle joko minuuttia myöhemmin jolloin hän olisi päässyt ajamaan nopeimman kierroksensa viimeisenä tai sitten Kimille olisi pitänyt ilmoittaa, että hänen pitää ajaa hieman nopeammin ensimmäinen kierros varikolta lähtemisen jotta ehtii tarvittaessa ajaa toisen nopean kierroksen heti perään.
 
Ylös