Formula 1 - 2013 - USA: Harjoitukset

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
No ehkä kokonaisuutena Kimi on ollut parempi, mutta viime kisoissa Grosjean on ollut selvästi niskan päällä ja Kimi on vain ajanut tyypillisiä tasaisenvarmoja ajojaan.
No ei se viime kisan suoritus Kimiltä mikään totutun tasaisen varma ollut kuitenkaan. Sattuneesta syystä.

Yleisesti ottaen kuljettajien kulloinenkin sijoitus harjoituksissa/aika-ajoissa/kilpailuissa kuvaa todella tarkkaan kunkin kuskin juuri sen hetkistä ajotaitoa. Autolla ja sen potentiaalilla kautta sopivuudella eri kuljettajien ajotapaan sen sijaan ei ole mitään merkitystä. Sehän F1-sarjassa onkin kaikkein parasta kun siellä on saatu täydellisesti eliminoitua auton ja radan ja muiden triviaalien seikkojen merkitys kisojen lopputuloksiin, jotka siten ovat puhdas kuljettajien ajotaidon mukainen järjestys.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Miteskö ne pisteet meni viimekaudella kuskien välillä (207-96) ja tällä kaudella siihen asti, kun Kimi ilmoitti siirtyvän Ferrarille?

Kimi kuten Alonsokin eivät ole mitään maagisia aika-ajajia, häviävät niissä usein tallikaverilleen mutta ovat kisamatkalla mestaruutensa arvoisia. Heikki on mielestäni ollut aika-ajoissa parempi kuin kisamatkalla. Toivottavasti tähän tulee sunnuntaina parannusta.
Noh ainakin heikki caterham team lotus jne aikoina on ollut todella hyvä starttaaja joten se lupaa kisaan hyvää .
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Pahoin vain pelkään, että juuri näin suuri yleisö tulisi ajattelemaan tässä hypoteettisessa tilanteessa. Heikki nähdään varsinkin ulkomaisessa mediassa varsinaisena surkimuksena juurikin tuon 08-09 perusteella.
Hamilton hävisi Buttonille -> Button on sittenkin paras. Vettel ja Alonsokin ovat ajaneet sellaisia kisoja, joissa on hävinnyt tallitoverilleen -> Kaikki kuskit ovat paskoja.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Heti kun harjoitukset loppui, loppui puheenaiheet ja nyt täällä mäkätetään ku ämmät. :D
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Heti kun harjoitukset loppui, loppui puheenaiheet ja nyt täällä mäkätetään ku ämmät. :D
Tosin tämä on hyvin yleismaailmallinen ja äijämäinen ilmiö F1-keskusteluissa. Meinaan:"koska kuski X oli nyt parempi kuin kuski Y, joka hävisi kuski Ö:lle, niin siitä seuraa..." :p
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämä nyt ihan tällaisena hajatelmana:

Kimin mieltymys oli lyhyempi akseliväli, vaikka tallin laskelmien mukaan pidempi on nopeampi. Kaverin racecraftia ei voi kukaan epäillä, joten hoiti silläkin homman hyvin, vaikka muutaman viime kisan podiumsijoitus jäikin saavuttamatta.

Heikki lähtee nollista, joten totuttautuu suoraan siihen nopeampaan versioon, ja näyttää hyvin sopeutuvan. Ehkä Heikin ajotyylikin sopii sille paremmin (vaikea tietää, kun ei toisesta edes saa kokemusta). Nykyisestä racecraftista ei sinällään ole oikein näyttöjä, kun ne on annettu Caterhamilla, mutta itsehän mies pitää itseään parempana kuin McLaren-aikoina.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tämä nyt ihan tällaisena hajatelmana:

Kimin mieltymys oli lyhyempi akseliväli, vaikka tallin laskelmien mukaan pidempi on nopeampi. Kaverin racecraftia ei voi kukaan epäillä, joten hoiti silläkin homman hyvin, vaikka muutaman viime kisan podiumsijoitus jäikin saavuttamatta.

Heikki lähtee nollista, joten totuttautuu suoraan siihen nopeampaan versioon, ja näyttää hyvin sopeutuvan. Ehkä Heikin ajotyylikin sopii sille paremmin (vaikea tietää, kun ei toisesta edes saa kokemusta). Nykyisestä racecraftista ei sinällään ole oikein näyttöjä, kun ne on annettu Caterhamilla, mutta itsehän mies pitää itseään parempana kuin McLaren-aikoina.
Ei tuosta ole mitään näyttöä, että pidempi akseliväli olisi reaalimaailmassa nopeampi. Varsinkin kun Abu Dhabissa Kimi löi Grosjeanin.

Heikin tietty parempi ottaa sama versio kuin Grosjeanilla, niin tallilla on molempien datat käytössä. Aika hurjaa riskipeliä olisi ollut se Kimin auto ottaa käyttöön, kun muutenkin tiukka paikka saada hommat kohdilleen näin vähällä ajelulla. Ei siinä kannatta riskeerata, että oltaisiin menenetty harjoitusaikaa Heikin kanssa jostain syystä ja sitten erilaisesta autosta johtuen ei voitaisi edes Grosjeanin dataa hyödyntää täysipainoisesti.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ei tuosta ole mitään näyttöä, että pidempi akseliväli olisi reaalimaailmassa nopeampi. Varsinkin kun Abu Dhabissa Kimi löi Grosjeanin.
Lyhyellä akselivälillä auto kääntyy paremmin, pitkällä on vakaampi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei tuosta ole mitään näyttöä, että pidempi akseliväli olisi reaalimaailmassa nopeampi. Varsinkin kun Abu Dhabissa Kimi löi Grosjeanin.
Kirjoitin "laskelmien mukaan". Ei siihen olisi siirrytty, jos ei siitä olisi nähty saatavan etua. Kimi katsoi, ettei hänen kohdallaan saa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Kovalainen näyttää sopeutuneen nopeasti Lotuksen autoon ja toisessa harjoituksessa hän löi Grosjeanin, joten Kovalaisen suhteen tilanne näyttää varsin hyvältä.
Kisavedossa Grossu kuitenkin oli nopeampi. Mutta ensimmäinen päivähän tämä vasta Heikille oli Lotuksen ratissa. Ehkä se vauhti tästä vielä paranee sunnuntaita kohti. :)
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kirjoitin "laskelmien mukaan". Ei siihen olisi siirrytty, jos ei siitä olisi nähty saatavan etua. Kimi katsoi, ettei hänen kohdallaan saa.
Kirjoitit myös kuin faktana, että tämä laskelmien mukainen nopeampi on myös oikeasti nopeampi ja itsestään selvä valinta Heikille siksi, että ne laskelmat väittää sitä nopeammaksi. Ei näin.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Onkohan jossain tarkkoja tietoja molempien Lotusten stinteistä? Autosportin puolella joku oli laskenut keskiarvoja Heikin ja Grossun stinteistä, mutta toisen käyttäjän mukaan noissa stinteissä oli kuskeilla eri rengasseokset käytössä.
 
Viimeksi muokattu:

hevonen

Well-known member
Liittynyt
16.4.2013
Viestit
152
No ehkä kokonaisuutena Kimi on ollut parempi, mutta viime kisoissa Grosjean on ollut selvästi niskan päällä ja Kimi on vain ajanut tyypillisiä tasaisenvarmoja ajojaan.
Ainoat kisat, joissa Grosjean on ollut jossain suhteessa parempi, on ollut nämä viime kisat, joissa auto muutettiin Grosjeanille sopivammaksi ja Kimille epäsopivammaksi. Kun Kimille taas annettiin vanha auto, niin voitti Grossun noinc 0,5 sec aika-ajossa. Lehdistö kylläkin varmaan vääntäisi jos jonkinlaista otsikkoa Kimin suorittamisesta Grosjeania vastaan, jos Heikki tämän päihittäisi. Ja foorumitrollit komppaisi.

Toivotaan että Heikki vie Grossua ja näyttää talleille olevansa paikan arvoinen. Harmi vaan, että ensi kaudeksiei taida kovin montaa ajopaikkaa olla enää vapaana, eli varmaan ainakin yksi vuosi pitää körötellä Caterhamilla ennen kuin mahdollisuutta on nousta kunnolliseen talliin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kirjoitit myös kuin faktana, että tämä laskelmien mukainen nopeampi on myös oikeasti nopeampi ja itsestään selvä valinta Heikille siksi, että ne laskelmat väittää sitä nopeammaksi. Ei näin.
Minä nimenomaisesti mainitsin, että kyse on "hajatelmasta". Minkälainen disclaimer näihin juttuihin oikein pitää laittaa?

Ei kukaan meistä tiedä onko se "oikeasti nopeampi", tiedämme vain sen, että Lotus siirtyi pidempään akseliväliin ja että Kimi valitsi pysyä lyhyemmässä. Ehkä sinä kerrot paremman syyn sille miksi Lotus siirtyi pitempään akseliväliin kuin se, että se vaikuttaisi olevan parempi?
 

theoneandonly

Banned
Liittynyt
13.9.2013
Viestit
19
Sijainti
Penthouse
Oikeesti kuin dorkia osa jengistä on, jos tosissaan pitävät Heikkiä edes lähellekkään saman tasoisena kuskina kuin Kimiä? Mä nauran teille. Ja parista viime kisasta ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä, koska faktahan on se, että Kimiä ei ole kiinnostanut paskaakaan Lotuksen toiminta Ferrari-sopimuksen jälkeen. Plus, kirsikkana kakun päällä maksamattomat liksat.

Ilman Räikköstä Lotus ei olisi mitään. Räikkönen sai Lotuksen näyttämään helvetin hyvältä, ei toistepäin.

Tulee Lotus menemään ens kaudella räjähdysmäisesti alaspäin ilman Kimiä. Jonkun Crashjeanin pitäis olla ykköskuski ja kestää sen tuomat paineet? Hahahaha. Ei todellakaan. Ranskiksen kasetti ei kestä, ja siitä seuraa jälleen romurallia ala Crashjean.

Ja pliis, lopettakaa se Kimin ja joojoo-miehen vertaaminen. Ei kahta sanaa kumpi kovempi, ja onhan Kimi paljon coolimpi jätkä.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Oikeesti kuin dorkia osa jengistä on, jos tosissaan pitävät Heikkiä edes lähellekkään saman tasoisena kuskina kuin Kimiä? Mä nauran teille. Ja parista viime kisasta ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä, koska faktahan on se, että Kimiä ei ole kiinnostanut paskaakaan Lotuksen toiminta Ferrari-sopimuksen jälkeen. Plus, kirsikkana kakun päällä maksamattomat liksat.

Ilman Räikköstä Lotus ei olisi mitään. Räikkönen sai Lotuksen näyttämään helvetin hyvältä, ei toistepäin.

Tulee Lotus menemään ens kaudella räjähdysmäisesti alaspäin ilman Kimiä. Jonkun Crashjeanin pitäis olla ykköskuski ja kestää sen tuomat paineet? Hahahaha. Ei todellakaan. Ranskiksen kasetti ei kestä, ja siitä seuraa jälleen romurallia ala Crashjean.

Ja pliis, lopettakaa se Kimin ja joojoo-miehen vertaaminen. Ei kahta sanaa kumpi kovempi, ja onhan Kimi paljon coolimpi jätkä.
Vaikeaa on kuitenkaan löytää harjoitusten perusteella moittimista Heikin ajamisesta! Toivottavasti lupaavat otteet jatkuvat huomenna ja aika-ajoissa yltäisi ainakin Q3:een!
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Onkohan jossain tarkkoja tietoja molempien Lotusten stinteistä? Autosportin puolella joku oli laskenut keskiarvoja Heikin ja Grossun stinteistä, mutta toisen käyttäjän mukaan noissa stinteissä oli kuskeilla eri rengasseokset käytössä.
Kierrosajat löytyvät FIA:n sivustolta, mutta siellä ei ole tietoa käytetyistä rengasseoksista.
 
Ylös