Tuon säännön pääpointti on kuitenkin "Manouvers liable to hinder other drivers are not permitted", joten väittäisin, ettei se ole lainkaan tulkinnanvaraista.
Totta. Kun poistetaan sivulause, niin sääntöpykälän perussanoma on tuo. Siitä taas seuraa tulkinta siitä, että kumpi kuljettaja on se, joka aiheuttaa haittaa toiselle kuljettajalle: se, joka kurvista edellä tullessaan jatkaa normaalia ajolinjaa huolimatta siitä, että osa vastustajan autosta on rinnalla vai se, joka tulee kurvista jälkimmäisenä ja yrittää yhä siihen sulkeutuvaan rakoon, joka jää edelläajavan ja radan reunaviivan väliin. Tulkinnanvaraisuus syntyy siis tämän pykälän kohdalla siitä, kumman kuljettajan etua katsotaan: edellä ajavan vai takana tulevan.
Tuossahan sanotaan, että "Toisia kuljettajia estävät liikkeet, kuten tahallinen pakottaminen radan reunan yli tai mikä tahansa epänormaali suunnanmuutos, ovat kiellettyjä." Radalta puskemisen ei siis tarvitse olla "epätavallinen suunnanmuutos", jotta se olisi kiellettyä.
Tässä tarkentavan sivulauseen suomennoksessa jätit sen olennaisen sanan pois, jolle minä perustin oman luetunymmärtämiseni. Eli kuten jo alkuperäisessä postauksessani olin lihavoinut: "Toisia kuljettajia haittaavat/estävät (hinder) liikkeet, kuten tahallinen pakottaminen radan reunan yli tai mikä tahansa
muu epänormaali suunnanmuutos, ovat kiellettyjä." Tuo sana "other", "muu" yhdistää tuon edeltävän "radan reunan yli pakottamisen" noihin "epänormaaleihin suunnanmuutoksiin". Sen takia voidaan nähdäkseni katsoa, että tällä radalta ulos pakottavalla liikkeellä tarkoitetaan nimenomaan sellaista liikettä, joka on epänormaali.
No nyt kun on määritelty, että vain sellainen
epänormaali ohjausliike, jolla toinen kuljettaja työnnetään pois radalta, on rangaistava, aukeaa taas uusi tulkintaa vaativa kysymys: miten määritellään epänormaali liike? FIA:n päätöksiä näihin mutkan ulostuloissa tapahtuneisiin ulostyöntämisiin tarkastelemalla voidaan mielestäni vetää johtopäätös, että FIA tulkitsee mutkan jälkeen edelläolevan kuljettajan jatkamisen normaalilla ajolinjalla normaaliksi liikkeeksi ja ei täten ole jakanut rangaistuksia näissä tilanteissa.
Minua myös ihmetyttää, miksi tällaista toimintaa yritetään puolustaa. Puolustaminen on kuulemma turhaa, jos pitäisi jättää ulostulossa auton levyinen tila. Kuulemma silloin ohittava kuski onnistuu aina, 100 %:sesti. Puolustellaan sitä myös sillä, että mutkan "voittaneella" on oikeus optimiajolinjaan. Mistä sellainen oikeus tulee? Jos sellainen edes olisi, miksi siltä poistuneella kuljettajalla tulisi olla oikeus siihen apexin jälkeen?
En nyt tiedä onko tässä kuinka verisesti puolusteltu tätä "toimintaa". Hamiltonin aggressiivinen ajotyyli asetettiin kyseenalaiseksi ja tässä nyt on pohdittu mikä Hamiltonin sellaiseen oikeuttaa, vai oikeuttaako ja jos ei, niin miksi häntä ei ole useammin rangaistu. Pohjana on käytetty ainakin F1-sääntökirjaa, FIA:n aikaisempaa linjaa ja tuota yllä esitetystä blogipostausta, joka avaa kilvanajon periaatteita.