Formula 1 - 2014 - Abu Dhabi - jälkijutustelut

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Hamiltonin ajo on välillä enenmmän kusipäistä kyllä. Nico yritti tehdä pointtia Spassa, mutta julkinen ryöpytys tapahtuman jälkeen syyllistäen Nicoa aiheutti kyllä enemmän hallaa hänen psyykkeelleen ja pasmat meni loppukaudeksi vähän sekaisin. Esimerkkinä Austinissa tapahtunut ohitus joka oli Hamiltonille luokattoman helppo.
Suosittelen oikeesti lukemaan ton blogin, jos et vielä oo. Kusipäitä nuo on joskus kaikki.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Suosittelen oikeesti lukemaan ton blogin, jos et vielä oo. Kusipäitä nuo on joskus kaikki.
Luin sen nyt varmaan kolmannen kerran, mutta se jättää selittämättä sen, miksi FIA:n säännöistä löytyvä selkeä määritelmä sille, kuinka paljon on "riittävästi rinnalla" ei päde mutkaan tultaessa (määritelmä on pykälässä, joka koskettaa suoralla käyttäytymistä).
FIA sanoi:
For the avoidance of doubt, if any part of the front wing of the car attempting to pass is alongside the rear wheel of the car in front this will be deemed to be a 'significant portion'.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Luin sen nyt varmaan kolmannen kerran, mutta se jättää selittämättä sen, miksi FIA:n säännöistä löytyvä selkeä määritelmä sille, kuinka paljon on "riittävästi rinnalla" ei päde mutkaan tultaessa (määritelmä on pykälässä, joka koskettaa suoralla käyttäytymistä).
Sitä on paha sanoa. Tulikos tuo "etusiipi takarenkaan kohdalla" -lisäys sen jälkeen kun Rosberg peitteli Alonsoa ja Hamiltonia vai oliko se jo aikaisemmin; milloin se sääntö on syntynyt? Ilmeisesti ei ole tapahtunut vielä mitään niin suurta, että FIA olisi katsonut tarpeelliseksi tarkentaa mutkassa ajon pykälistöä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sitä on paha sanoa. Tulikos tuo "etusiipi takarenkaan kohdalla" -lisäys sen jälkeen kun Rosberg peitteli Alonsoa ja Hamiltonia vai oliko se jo aikaisemmin; milloin se sääntö on syntynyt? Ilmeisesti ei ole tapahtunut vielä mitään niin suurta, että FIA olisi katsonut tarpeelliseksi tarkentaa mutkassa ajon pykälistöä.
En muista, mutta mielestäni tuo aika tuore lisäys kyllä on. Ja juuri tuosta syystä Rosbergia ei rangaistu kummastakaan tapauksesta, joten ehkä se sen johdosta kirjattiin sääntöihin. Monestihan nuo ovat sellaisia kuljettajapalavereissa kerrottuja tulkintoja, mutta tuo nyt pääsi paperille asti. Monet blogissa kerrotut eivät ole päässeet (erityisesti mutkissa ajoa koskien).
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Tuore ja osin hyvin typerä lisäys. Erityisesti ensimmäisten kierrosten tilanteissa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1297
En ymmärrä tuota "olisiko Massa voinut ohittaa Hamiltonin" keskustelua.
Jos Massa olisi tullut jonnekin 1,5 sek sisään, olisi Hamilton laittanut jonkun toisen ohjelman voimalahteeseen, siellä olleen säästöohjelman tilalle. Eikö jengi tosian ole kauden aikna tajunnut kuinka ylivoimainen Mersu oli lähes kaikissa kisoissa. Sekunti/kierros ei riitä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13721
...kuinka ylivoimainen Mersu oli lähes kaikissa kisoissa. Sekunti/kierros ei riitä.
Enpä pidä noin ylivoimaisina niitä, ainakaan suurimmassa osassa kisoja. Toki about aina olivat jonkunverran edellä kyllä.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Enpä pidä noin ylivoimaisina niitä, ainakaan suurimmassa osassa kisoja. Toki about aina olivat jonkunverran edellä kyllä.
Varsinkin kisoissa kun sitä vauhtia oikeasti tarvittiin niin silloin se ero muihin oli juuri jotain sekunnin luokkaa. Varsinkin tänään Hamilton ajoi säästömoodilla ja hallitsi eron Massaan täydellisesti. Varmasti olisi vauhtia löytynyt paljon enemmän jos olisi tarvinnut. Todellisuudessa ei Massallakaan ollut tänään voittoon mitään saumoja.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Tuohon agressiivisuuden ymmärtämiseen auttaa tämä Spa:n tapahtumien jälkeen kirjoitettu blogi, joka selittää kilvanajon iänikuisia kirjoittamattomia sääntöjä. Se selvitti ainakin minulle paljon ennestään epäselviä asioita ja sen myötä ehkä arvostin Hamiltonia kuljettajana vielä enemmän. Hamilton ajaa niin rajalla, että hän usein jättää toiselle päätöksen perääntymisestä tai kolaroinnista. Rajoilla, mutta niiden sisäpuolella - useimmiten. Agressiivisesti, kuten idolinsa Senna.

Rosbergkin ajaa tietyissä tilanteissa aivan (kirjoitettujen) sääntöjen rajamailla, täysin oikeutetusti. Arvostan kaikkea äärirajoilla ajamista, kun pysytään rajojen sisällä.
Ymmärsit väärin, agressiivisuus ei edelleenkään tarkoita sitä, että on pakko tunkea se nokka joka väliin, taikka vastaavasti kiilata ohitettava/ohittaja ulkomutkassa ulos. Ja sitähän se on, jos sisemmällä mutkassa oleva ajaa ulostulossa kanttarille kuin siellä ei muita olisi. Tämä vain esimerkkinä siksi että on niin surullisen yleistä.

Ja jos tämän säännöt sallii, niin säännöt on väärät. (Ei ne oikeasti edes sitä sallisi, jos niitä haluttaisiin tulkita. Toista kuljettajaahan ei saa radalta ulos pakottaa, ei pitäisi saada siis edes mutkissa.)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Abu Dhabin kilpailusta voisi laittaa hieman juttua tulemaan. Tavallaan uusi kausi käynnistyy jo hyvin pian talvitestien muodossa joten niistäkin asiaa varmaankin pian riittää. Abu Dhabin päätöskilpailussa Lewis Hamiltonilla ei ollut juuri lainkaan ongelmia ja ne vähäiset ongelmat olivat Hamiltonilla ns. Mukavia eli hän olisi hätätilanteessa vaikka päästää Felipe Massan voittoon mikäli auton hajoamisen pelko todella olisi ollut niin suuri kuin oli tai olisi voinut olla. Hamilton kun ei halunnut yksinkertaisesti ammattimaisen kilpa-ajajan tapaan ottaa mitään turhaa riskiä vaikka voittoa lähdettiin ajamaan. Siten mies on tietyllä tapaa korottanut itsensä ansiokkaiden miesten joukkoon.

Toki eräällä tavalla tämä olisi ollut paljon parempi mestaruus nautittavaksi mikäli Hamilton olisi hävinnyt Brasiliassa 2008 ja voittanut uransa ensimmäisen mestaruuden vasta tänään, mutta Danny Sullivanin ja Mika Häkkisen sanoin tämä on moottoriurheilua. Nico Rosbergin osalta harmitus on varmasti kova ja jopa suurikin. Tietyllä tapaa harmittaa paljonkin Rosbergin tappio, mutta hävisi ihan rehdisti oikealle kaverille ja kävi myös onnittelemassa minkä takia ymmärrän entistäkin vähemmän ja jopa harmittelen sitäkin enemmän näitä Nicon kritisoijia olevinaan juuri Nicon huonosta asenteesta. Taitavat olla Hamiltonin tai nykypäivän aivopestyjen medioiden sanantuojien ilolintuja nämäkin tapaukset.

Hamiltonkin olisi saattanut onnitella mestaruuden hävitessään, mutta on lukuisasti enemmän ihan tavallisissakin kilpailuissa osoittanut huonon häviäjän merkkejä. Ja myös aivan tällä kaudellakin. Onhan se positiivisella tavalla hyvä juttu, mutta ei kuitenkaan aivan niin positiivinen koko Hamiltonin uraa huomioiden nämä tempaukset missä näin on käynyt. Silloin liikutaan Alonson, Schumacherin ja tietenkin itse Sennan suuntaviivoilla. Taisi Massan kritisoinnin aikaankin ottaa mallia Sennasta siinä kun aikoinaan Senna oli lyödä voitetun kisan jälkeen hampaat kurkkuun joltakin tukea osoittaneelta valokuvaajalta kun tämä vahingossa tai ehkä vain kehuakseen kosketti häntä ja kun tällä valokuvaajalla oli ollut vähän lennokkaita lauseita niin Hamilton alkoi inisemään Sennan tapaan koskemisesta ja ainoa asiasta innostunut taisi olla vain Oskari Tonttu.:frank:

Joka tapauksessa Rosbergin voitto ja mestaruus ei välttämättä mennyt tänään tapahtuneeseen asiaan vaan tietyllä tapaa omasta mielestäni jo Austinin tilanteessa missä Rosberg laski jopa huomattavan helposti Hamiltonin ohi eikä oikein edes tuntunut yrittävän kiinniajoa ja ohitusta toisin kuin Brasiliassa, lukuisasti tällä kaudella tilaisuuden niin sattuessa tai jopa tänään teknisestä viasta kärsivänäkin. Austinin tilanteesta asti itse arvelinkin, että tämän kauden mestariksi tulee Hamilton vaikka Rosberg voittikin Interlagosissa. Rosberg oli sinällään jopa äärimmäisenkin korrekti. Kekellä olisi kirosanoja lennellyt varmasti niin paljon, että radiokin olisi kärähtänyt. Rosbergilla tuli vain ainoastaan yksi isompi kirosana koko kuultuun radioliikenteeseen vaikkakin varmasti FIA:n sivuilla tai sitten jopa niiltäkin sensuroiduissa osioissa on saattanut lentää melkoisen likaisia saatesanoja. Rosbergin tilanne oli eräällä tapaa niin kovin toivoton kuten oli Alain Prostinkin kaudella 1984.

Mitään ei olisi voinut toteutuneesti tehdä toisin vaikka Rosberg olisikin voittanut kilpailun ja eräällä tapaa kärjestä tapahtuva tekninen vika olisi ollut vielä huonompi juttu kuin mitä nyt oli ja lopussa ongelmien pahentuessa jo liikaakin Rosberg ei olisi yksinkertaisesti mitenkään voinut voittaa mestaruutta. Muista ajajista puhuen Williamsilta todella hieno kauden yhteishuipennus ja Räikkösenkin osalta hieno ajo vaikkakin alkua lukuunottamatta mitään todella hienoa ei ajossa sinällään ollut. Alonsolta myös menettelevä päätösajo kuten myös Vetteliltäkin. Mielestäni Mercedes ansaitsi tänä vuonna mestaruutensa. Rosbergin omaa mahdollista ensi kauden mestaruutta lukuunottamatta en kyllä toivoisi Mersulle muutoin mestaruutta vain sarjan mielenkiinnon takia. Toisaalta ensi kaudella nähdäänkin turboaikakauden lopullinen alustava voimasuhteiden muodostuma.

Red Bullin tämä kausi oli tietyllä tapaa aikamoinen katastrofi ainakin aivan kultaisin mittarein katsottuna. Tosin hyvin suurelta osin siihen vaikutti juurikin koko turboaikakauteen siirtyminen. Ilman sitä Red Bull olisi saattanut jälleen voittaa mestaruuden ja silloin olisi kyllä ollut hyvin surullista katsoa tilannetta. Rosbergin osalta alkaa varmasti ensi kauteen keskittyminen ja toivottavasti mestaruus tulisi silloin. Sekin olisi tietyllä tapaa enteellinen kausi sillä Kekellä oli jopa monen häntä tuolloin arvostelleen suomalaisenkin mielestä paras kausi juuri kausi 1985 koko hänen urallaan ja pelkkää sitä kautta muistellen Keke oli kyllä sellaisessa iskussa, että jopa ennen sitä tai sen jälkeen ei Keke mitenkään aivan huippuun suoritukseen kyennyt. Tosin mestaruus tuli kaudella 1982, mutta silloin koko kausi oli melkoisen erikoinen koko lajissa.

Silloin siitä tulisi 30 vuotta ja Rosbergin Nicon mestaruus olisi mukava suoritus ja ehkä jopa tätä kautta parempi suoritus. Vaikkakin näin suomalaisuuden juhlavuonna mestaruus olisi ollut jotain todella erikoista saavuttaa. Toisaalta vaarana on nyt Hamiltonin mestaruuden ja ehkä jo ennen teknistä vikaa huonon ajon myötä ajautua pahimmassa tapauksessa eräänlaiseen kakkoskuskin asemaan tai sen vakavaan vaaraan mistä Nico juuri ehkä tällä kaudella tuntui pääsevän eroon voittojensa ja yleensäkin asenteen parantumisen myötä. Jossittelun päätteeksi Nicon voitto taas olisi aiheuttanut ja ilmeisesti ehkä tulee aiheuttamaan mahdollisesti jonakin päivänä valitettavan kahtia jakautuneen ilmapiirin lajissa ja Hamiltonin yleensäkin jo melkoisesta esityksestä ei kyllä olisi saattanut tulla loppua sitten millään siinä tapauksessa pahimmillaan.

Rosbergin ajon osuus mestaruuden puolustamisessa oli kuitenkin sinällään huonoin sitten Webberin Markin ja kauden 2010. Siihen katastrofiin verrattuna Nico sentään taisteli loppuun asti toisin kuin Webber jonka kisa meni flegmaattiseksi ja masentuneeksi viimeistään pantterin karjaisun säikyttämän paviaanilauman tapaan työskennelleisiin Red Bullin mekaanikkojen vaatiman hätäpysähdyksen jälkeen ja samaan meni käytännössä tuolloin myös Fernando Alonsonkin mestaruus.

Pelkästä hemmetin seinään hipaisusta vielä ja se oli kyllä helpoimpia mestaruuden ojennuksia tavallaan sitten Carlos Reutemannin ja kauden 1981 Las Vegasin jossa sielläkin jotain uskomatonta meni Lolen kilpailussa ja ehkä vähän muutenkin pieleen. Toki erojakin oli näissä ajoissa kuten oli tavallaan myös Nicon tämän päivän ajossakin, mutta mestaruuden menettäneistä kuljettajista hetkeen Rosbergin ajo oli silti niin hyvää kuin vain järkevästi pystyi olemaan. Surullista tulee olemaan myös mahdollinen Vergneen ja Buttonin yhtä mahdollinen poistuminen sarjasta kauden jälkeen. Etenkin jälkimmäisellä voi hyvinkin loppua jopa koko ura. Joulukuun ensimmäisenä päivänä tai vähän sen jälkeen sen tietää.

Takarivin kuljettajista Will Stevensin suoritusta pitää kehua siten, että kaveri toi Caterhamin auton maaliin asti ja pitää toivoa myös Kamui Kobayashille paikkaa ensi kaudella jostakin tallista tai sitten joutuu kaiketi pitämään välivuoden jälleen kerran. FOM:n huonoa kuvasekoilua ja lajin huonontunutta politiikkaa lukuunottamatta todella hieno kausi nähtiin kaudella 2014 ja toivottavasti ensi kaudesta tulee mielenkiintoinen. Etenkin lajin yleisen mielenkiinnon kannalta sillä uusi yksinään dominoiva talli ei välttämättä ole kovin hyvä juttu koska muutoin dominointia olisi ollut putkeen jo viitisen vuotta ja edellinen mestari olisi ollut Brawn-talli Jenson Buttonin toimesta ns. Taistelevana tallina vaikka toki vuosina 2010 ja 2012 taistelua nähtiinkin aika loppuun asti.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
(Ei ne oikeasti edes sitä sallisi, jos niitä haluttaisiin tulkita. Toista kuljettajaahan ei saa radalta ulos pakottaa, ei pitäisi saada siis edes mutkissa.)
Tältä(kin) kantilta säännöt ovat tulkinnanvaraiset. Sääntökirjasta:

20.5 Manoeuvres liable to hinder other drivers, such as deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or any other abnormal change of direction, are not permitted.
Eli tuon kirjoitusasun mukaan radalta puskemisen tulisi olla "epätavallinen suunnanmuutos". Tätä sääntöä tulkitaan näissä mutkien ulostuloissa ilmeisesti niin, että mutkan "voittaneella" eli apexille ensin ehtineellä, ja useimmiten tässä vaiheessa edellä olevalla kuljettajalla, on oikeus jatkaa normaalilla ajolinjallaan sinne ulostulon kanttarille. Tästä tietenkin seuraa se, että alakynteen jäänyt kuljettaja ajautuu usein radalta pois.

Tämä oli tietenkin vain omakohtaisten havaintojeni perusteella tehty henkilökohtainen tulkintani siitä, miten FIA mahdollisesti tulkitsee sääntöjään.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tätä sääntöä tulkitaan näissä mutkien ulostuloissa ilmeisesti niin, että mutkan "voittaneella" eli apexille ensin ehtineellä, ja useimmiten tässä vaiheessa edellä olevalla kuljettajalla, on oikeus jatkaa normaalilla ajolinjallaan sinne ulostulon kanttarille. Tästä tietenkin seuraa se, että alakynteen jäänyt kuljettaja ajautuu usein radalta pois.

Tämä oli tietenkin vain omakohtaisten havaintojeni perusteella tehty henkilökohtainen tulkintani siitä, miten FIA mahdollisesti tulkitsee sääntöjään.
Tuon F1Metric´n jutun perusteella apexilla "rinnalla" olemiseen ja siten tilan ansaitsemiseen riittää puolittainenkin rinnalla oleminen. Mutkan ulostulossa taas ulkolinjalla pitää olla täysin rinnalla, rengas rengasta vasten, ennenkö tilaa tarvitsee jättää.

Ei tuossa mitään järkeä ole, mutta selittää kyllä miksi se radalta puskeminen on tuomariston mielestä ihan ok.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Oikea mies voitti. Ei Nicon teknisillä murheilla ollut tässä kohtaa mitään ratkaisevaa tekemistä mestaruuden kannalta.
Lewis ansaitsi mestaruutensa 100%.

Tämän kauden kyllä mielellään jo hyvästelee. Loppua kohden kisat meni enemmän ja enemmän ennalta-arvattaviksi.
Ensi kautta vesikielellä odottaen. Toivottavasti edes pari tallia olisi kärjessä tasaväkisiä.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
794
Oikeaan osotteeseen tosiaan meni päätöskisan voitto ja samalla maailmanmestaruus. Hamilton osoitti kyllä kauden aikana henkistä kasvamistaan, Monacon kyseenalainen tilaneekkaan ei hetkauttanut paljoa miestä.

Toivottavasti tosiaan saatas ens kaudelle muitakin talleja kamppailemaan voitoista, ainakin Williamsi voi olla ensi kaudella entistä lähempänä Mersuja. Ja Bottas jatkaa siellä, niin toivottavasti saatas taas ens kaudella suomalainen voittaja. Kaikki edellytykset siihen varmasti on olemassa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5198
Oikeaan osotteeseen tosiaan meni päätöskisan voitto ja samalla maailmanmestaruus. Hamilton osoitti kyllä kauden aikana henkistä kasvamistaan, Monacon kyseenalainen tilaneekkaan ei hetkauttanut paljoa miestä.
Mun mielestä taas Monacosta nimenomaan alkoi Hamiltonin alavireisyys ja seitsemän kisan jakso, jonka aikana Hamilton voitti vain yhden kerran (kotikisassaan, Rosbergin keskeytettyä). Kesä meni perseelleen mutta onneksi Rosbergillakin oli ongelmia, joten hän ei päässyt karkaamaan pisteissä tavoittamattomaan johtoon. Ainakaan Hamiltonin kohdalla kyse ei silti ollut vain autosta, vaan mies hölmöili omiaan ja vaikutti muutenkin kärsivän samanlaisesta henkisestä lukosta kuin joskus McLaren-vuosinaan.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kimin paras kierrosaika hitaampia kuin Kobayashilla ja Alonsollakin vain aavistuksen nopeampi. Hurjaa menoa.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
794
Kimin paras kierrosaika hitaampia kuin Kobayashilla ja Alonsollakin vain aavistuksen nopeampi. Hurjaa menoa.
Kertoo paljon Kimin koko kisasta ja samalla koko kaudesta. Paskaa ajoa, auto ei kulje mihinkään ja motivaatiokin oli loppukaudesta kadoksissa.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
361
Sijainti
Vantaa
Tältä(kin) kantilta säännöt ovat tulkinnanvaraiset. Sääntökirjasta:


Eli tuon kirjoitusasun mukaan radalta puskemisen tulisi olla "epätavallinen suunnanmuutos". Tätä sääntöä tulkitaan näissä mutkien ulostuloissa ilmeisesti niin, että mutkan "voittaneella" eli apexille ensin ehtineellä, ja useimmiten tässä vaiheessa edellä olevalla kuljettajalla, on oikeus jatkaa normaalilla ajolinjallaan sinne ulostulon kanttarille. Tästä tietenkin seuraa se, että alakynteen jäänyt kuljettaja ajautuu usein radalta pois.

Tämä oli tietenkin vain omakohtaisten havaintojeni perusteella tehty henkilökohtainen tulkintani siitä, miten FIA mahdollisesti tulkitsee sääntöjään.

20.5 Manoeuvres liable to hinder other drivers, such as deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or any other abnormal change of direction, are not permitted.
Tuon säännön pääpointti on kuitenkin "Manouvers liable to hinder other drivers are not permitted", joten väittäisin, ettei se ole lainkaan tulkinnanvaraista. Tuossahan sanotaan, että "Toisia kuljettajia estävät liikkeet, kuten tahallinen pakottaminen radan reunan yli tai mikä tahansa epänormaali suunnanmuutos, ovat kiellettyjä." Radalta puskemisen ei siis tarvitse olla "epätavallinen suunnanmuutos", jotta se olisi kiellettyä.

Säännöt tosiaan vaatisivat tarkennusta siihen, milloin autot ovat rinnakkain. Riittääkö etusiipi takarenkaan kohdalla vai pitääkö sen olla vieläkin edempänä.

Minua myös ihmetyttää, miksi tällaista toimintaa yritetään puolustaa. Puolustaminen on kuulemma turhaa, jos pitäisi jättää ulostulossa auton levyinen tila. Kuulemma silloin ohittava kuski onnistuu aina, 100 %:sesti. Puolustellaan sitä myös sillä, että mutkan "voittaneella" on oikeus optimiajolinjaan. Mistä sellainen oikeus tulee? Jos sellainen edes olisi, miksi siltä poistuneella kuljettajalla tulisi olla oikeus siihen apexin jälkeen?
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Tuon säännön pääpointti on kuitenkin "Manouvers liable to hinder other drivers are not permitted", joten väittäisin, ettei se ole lainkaan tulkinnanvaraista. Tuossahan sanotaan, että "Toisia kuljettajia estävät liikkeet, kuten tahallinen pakottaminen radan reunan yli tai mikä tahansa epänormaali suunnanmuutos, ovat kiellettyjä." Radalta puskemisen ei siis tarvitse olla "epätavallinen suunnanmuutos", jotta se olisi kiellettyä.

Säännöt tosiaan vaatisivat tarkennusta siihen, milloin autot ovat rinnakkain. Riittääkö etusiipi takarenkaan kohdalla vai pitääkö sen olla vieläkin edempänä.

Minua myös ihmetyttää, miksi tällaista toimintaa yritetään puolustaa. Puolustaminen on kuulemma turhaa, jos pitäisi jättää ulostulossa auton levyinen tila. Kuulemma silloin ohittava kuski onnistuu aina, 100 %:sesti. Puolustellaan sitä myös sillä, että mutkan "voittaneella" on oikeus optimiajolinjaan. Mistä sellainen oikeus tulee? Jos sellainen edes olisi, miksi siltä poistuneella kuljettajalla tulisi olla oikeus siihen apexin jälkeen?
Tai sitten vaan ajetaan niin kuin ennen vanhaan eikä mietitä tähtien ja kuun asentoa suhteessa edelläajavan etusiipeen.
 
Ylös