Formula 1 - 2014 - Abu Dhabi - jälkijutustelut

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
Vähän näyttää siltä että Jenson Button päättää F1 uransa tähän..
Hieno mies, varikon paras vaimo ja erinomainen ura :alppu: Button onnistui ottamaan valtavan paljon irti niistä lähtökohdista joissa hän nyt ei todellakaan ole ihan parhaasta päästä kuljettajia vauhdissa tai kilpailutilanteissa. Vähän sellainen "mitä jos Heikki Kovalainen olisi tehnyt kaiken oikein"- ura.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24312
Sijainti
lappeen Ranta
Noh, Williams on nopeempi suorilla plus pehmeämmät renkaat. niin kyllä DRS:llä ohi olis voinu vikalla kierroksella mennä
Ehkä joo. Sehän noissa enemmänkin vissiin tuppaa olemaan, että sillä ykkösenä ajavalla on aika usein varaa kiristää tahtiaan tarpeen mukaan ja se estää ohituksen.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Vähän näyttää siltä että Jenson Button päättää F1 uransa tähän..
Tuntuu pahalta. Jenson ajoi todella hyvän kauden ja hyviä kausia aikaisemminkin. Pitää muistaa, että hamiltonin tallikaverina voitti tämän pisteissä.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Hieno mies, varikon paras vaimo ja erinomainen ura :alppu: Button onnistui ottamaan valtavan paljon irti niistä lähtökohdista joissa hän nyt ei todellakaan ole ihan parhaasta päästä kuljettajia vauhdissa tai kilpailutilanteissa. Vähän sellainen "mitä jos Heikki Kovalainen olisi tehnyt kaiken oikein"- ura.
Mielestäni Buttonin vahvuus on juurikin ollut kilpailutilanteessa, niissä mies on mielestäni aivan kuskien eliittiä. Erityismaininta myös vaihtelevien olosuhteiden hallinnassa. Toivottovasti jatkaisi Alonson parina McLarenilla.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Ehkä joo. Sehän noissa enemmänkin vissiin tuppaa olemaan, että sillä ykkösenä ajavalla on aika usein varaa kiristää tahtiaan tarpeen mukaan ja se estää ohituksen.
Ja siellä oli kuitenkin ehjä Mersu kärjessä. Ei ne renkaat niin huonosti Mersuissa kestäneet aiemmillakaan stinteillä, niin ei mitään romahdusta ollut odotettavissa. Etenkin kun oli ollut mahdollista säästelläkin vaikka millä mitalla Rosbergin ongelmien vuoksi.

Massan olisi pitänyt kiriä paljon enemmän kierrosta kohden, että ohitus olisi ollut mahdollinen, edes teoriassa.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Harmittaa McLarenin toiminta, kun eivät kertoneet Alonson tallikaveria ennen kauden päätöstä. Joko Jenson Button ei saanut ansaitsemaansa F1-uran "lopetusjuhlia", tai sitten Magnussen jää väistämättä välivuodelle. Tai sitten molemmat tapahtuu.

Mites Forza Rossan ja Haas GP:n projekti edistyy?
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Hatunnosto vielä Rosbergille kisan jälkeisessä haastattelussa. Myönsi Hamiltonin olleen häntä parempi kisasunnuntaisin, joten Hamilton ansaitsee mestaruuden.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Jos Vandoorne vakuuttaa testeissä ja takana on hieman sponsoreita niin molempien Mclaren kuskien ura voi päättyä tähän kilpailuun..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja siellä oli kuitenkin ehjä Mersu kärjessä. Ei ne renkaat niin huonosti Mersuissa kestäneet aiemmillakaan stinteillä, niin ei mitään romahdusta ollut odotettavissa. Etenkin kun oli ollut mahdollista säästelläkin vaikka millä mitalla Rosbergin ongelmien vuoksi.
Hamilton oli käynyt viimeisellä renkaanvaihdollaan jo kierroksella 31, eli ajoi loppuun 24 kierroksen stintin. Massa kävi hakemassa supersoftit 12 kierrosta myöhemmin, eli ajoi niillä vain 12 kierroksen stintin. Siitä huolimatta kertoi, että se suurin etu niistä ehti hävitä. Joka tapauksessa rengasetu lopussa oli huomattavan paljon Massan puolella.
 

Crumb

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
275
Tuosta tulikin mieleen jossittelu: olisiko Massa ollut ykkönen, jos olisi itse jättänyt viimeisimmän eli superpehmeiden vaihtamisen väliin? Eroa taisi olla 12 rinkiin 15 sekuntia. Hamiltonillakin oli aika iäkkäät renkaat.

Nuo Bottaksen startit on välillä legendaarisen masentavia. Nyt sitten ilmeisesti kytkin luisti taas.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Hamilton oli käynyt viimeisellä renkaanvaihdollaan jo kierroksella 31, eli ajoi loppuun 24 kierroksen stintin. Massa kävi hakemassa supersoftit 12 kierrosta myöhemmin, eli ajoi niillä vain 12 kierroksen stintin. Siitä huolimatta kertoi, että se suurin etu niistä ehti hävitä. Joka tapauksessa rengasetu lopussa oli huomattavan paljon Massan puolella.
Paitsi että alussa povattiin supersoftien kestävän sen verran kehnosti, että varikolle tullaan ennen kierrosta 10. Ja näin taisi suurin osa talleista tehdäkin, Williamsin ja Mersun olleen ainakin poikkeus.

Sitähän voidaan spekuloida kuinka paljon paremmin renkaat sitten viileämmässä säässä kestäisivät. Joskin samaan spekulointiin kuuluisi sitten sekin, että oltaisiinko tuolloin enää siinä renkaan kannalta parhaassa toimintaikkunassa. Ja kyllähän Massa näytti ainakin yhdellä suoralla vatkanneen autoaan, oli se sitten renkaiden puhdistusta taikka lämmittelyä.

Lisäksi, Williamsin kuskit taisivat olla ainoat jotka käyttivät Q1:ssä lauantaina supersofteja. Eli voipi hyvin olla, että ei edes ollut ihan uudet kumit Massalla alla.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Mielestäni Buttonin vahvuus on juurikin ollut kilpailutilanteessa, niissä mies on mielestäni aivan kuskien eliittiä. Erityismaininta myös vaihtelevien olosuhteiden hallinnassa. Toivottovasti jatkaisi Alonson parina McLarenilla.
Komp.Toisaalta myös Mangustin paikka on ykkösissä ehdottomasti.Todella harmi jos Button poistuu vormuloista.Olipa kyllä sangen tylsä kauden päätöskisa.Välillä oli pakko poistua sohvalta ettei nukahtaisi.Eipä tule mitään hyvää mieleen koko kisasta itseasiassa.Ihan kiva startti.Ööö?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9753
Sijainti
Helsinki
Hamilton lähti, kuin tykin suusta milta karkuun. Ansaitsee mestaruutensa koko kauden kestäneellä tasaisuudellaan, Olisi voinut lahjoittaa Massalle voiton, kun tiesi mestaruutensa olevan varma.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Paitsi että alussa povattiin supersoftien kestävän sen verran kehnosti, että varikolle tullaan ennen kierrosta 10. Ja näin taisi suurin osa talleista tehdäkin, Williamsin ja Mersun olleen ainakin poikkeus.
Kyllä, mutta alussa ajetaan aika-ajoissa käytetyillä renkailla ja raskaalla lastilla. Vaikka Massa olisi lopussa laittanut toisen aika-ajoissa käytetyn setin, niin kyllä se kevyellä kuormalla pidempään kestää kuin alussa. 12 kierrostahan kuulostaisi tuossa valossa aika sopivalta pituudelta loppurykäisylle, eihän renkaisiin turhaa potentiaaliakaan kannata jättää.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
754
Hamilton lähti, kuin tykin suusta milta karkuun. Ansaitsee mestaruutensa koko kauden kestäneellä tasaisuudellaan, Olisi voinut lahjoittaa Massalle voiton, kun tiesi mestaruutensa olevan varma.
Kuka lahjoittaa huippu-urheilussa voittoja yhtään kenellekkään?

Ei näe mitään vitun järkeä tuollaisessa toiminnassa, se ei edes sitä paitsi hyödyttäisi ketään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuka lahjoittaa huippu-urheilussa voittoja yhtään kenellekkään?

Ei näe mitään vitun järkeä tuollaisessa toiminnassa, se ei edes sitä paitsi hyödyttäisi ketään.
Onhan noita ykkösissä nähty, useimmiten tosin tallikavereiden välillä. Toisen tallin kuskille lahjoitetusta voitosta tulee mieleen Jerez 1997 (Häkkisen ensimmäinen voitto).
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Tässä on vaan se ongelma, että saako Williams kasattua ensi kaudellekin auton jolla pystyy kärjessä tai sen tuntumassa kisailemaan. Toivoa sopii.

Tuo Hamilton on kyllä mielenkiintoinen ja kahtiajakoinen tapaus. Toisaalta tykkään agressiivisesta ja räväkästä tyylistä radalla, mutta sitten toisaalta liki poikkeuksetta ajetaan kuin olisi ainoa kuski radalla ja muut ovat niitä joiden velvollisuus väistää. Minusta agressiivisuuden ei tarvitsisi tarkoittaa omahyväisyyttä tai kusipäisyyttä. Samasta syystä Perez ärsyttää.

Tähän perään sopiikin tilittää siitä, miten FIAlla on noin miljoona sääntöä siitä miten suoralla saa ajaa, mutta mutkissa onkin sitten villin lännen meininki. Ja niin kauan kuin on kattojärjestön mielestä ok ajaa kaarteessa ulkopuolella oleva pihalle, niin tulee sitä myös tapahtumaan.

Ja niin kauan kun Rosberg varoo Hamiltonia, jolla on Mersunkin tuki toimintamallilleen, ei hän tule kaksintaisteluja radalla voittamaan. Koska Lewis ei tule väistämään. Ikinä. Ja se joka antaa periksi, häviää.
Tuohon agressiivisuuden ymmärtämiseen auttaa tämä Spa:n tapahtumien jälkeen kirjoitettu blogi, joka selittää kilvanajon iänikuisia kirjoittamattomia sääntöjä. Se selvitti ainakin minulle paljon ennestään epäselviä asioita ja sen myötä ehkä arvostin Hamiltonia kuljettajana vielä enemmän. Hamilton ajaa niin rajalla, että hän usein jättää toiselle päätöksen perääntymisestä tai kolaroinnista. Rajoilla, mutta niiden sisäpuolella - useimmiten. Agressiivisesti, kuten idolinsa Senna.

Rosbergkin ajaa tietyissä tilanteissa aivan (kirjoitettujen) sääntöjen rajamailla, täysin oikeutetusti. Arvostan kaikkea äärirajoilla ajamista, kun pysytään rajojen sisällä.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Onhan noita ykkösissä nähty, useimmiten tosin tallikavereiden välillä. Toisen tallin kuskille lahjoitetusta voitosta tulee mieleen Jerez 1997 (Häkkisen ensimmäinen voitto).
1950-luvulla Peter Collins luovutti autonsa (ja mahdollisen mestaruutensa) varikkokäynnillä Fangiolle, koska tämä "on paras ja ansaitsee mestaruden".
1990-luvulla Villeneuve antoi Häkkisen helposti ohittaa itsensä lyhyellä suoralla.
2010-luvulla linja toistaiseksi edelleen tiukentunut. Hamilton kruunasi komeasti tittelinsä, ja rykäisi komean piste-eronkin Monaco error rewarded with pole position -Nicoon :)
 

jleinonen

Well-known member
Liittynyt
6.3.2003
Viestit
684
Sijainti
Grandriver
Tuohon agressiivisuuden ymmärtämiseen auttaa tämä Spa:n tapahtumien jälkeen kirjoitettu blogi, joka selittää kilvanajon iänikuisia kirjoittamattomia sääntöjä. Se selvitti ainakin minulle paljon ennestään epäselviä asioita ja sen myötä ehkä arvostin Hamiltonia kuljettajana vielä enemmän. Hamilton ajaa niin rajalla, että hän usein jättää toiselle päätöksen perääntymisestä tai kolaroinnista. Rajoilla, mutta niiden sisäpuolella - useimmiten. Agressiivisesti, kuten idolinsa Senna.

Rosbergkin ajaa tietyissä tilanteissa aivan (kirjoitettujen) sääntöjen rajamailla, täysin oikeutetusti. Arvostan kaikkea äärirajoilla ajamista, kun pysytään rajojen sisällä.
Hamiltonin ajo on välillä enenmmän kusipäistä kyllä. Nico yritti tehdä pointtia Spassa, mutta julkinen ryöpytys tapahtuman jälkeen syyllistäen Nicoa aiheutti kyllä enemmän hallaa hänen psyykkeelleen ja pasmat meni loppukaudeksi vähän sekaisin. Esimerkkinä Austinissa tapahtunut ohitus joka oli Hamiltonille luokattoman helppo.
 
Ylös