Formula 1 - 2014 - Australia - Ennakkotunnelmat ja harjoitukset

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jos tuota videota mutuilee niin..

Ei se Kimin auto voi olla jarrutuksissa sen huonompi kuin Alonsonkaan ellei siinä ole runko paskana. Se voi olla jarrutuksissa huonompi sen takia että Kimi on sen niin säätänyt.
Kun tuo ei juurikaan johdu kuljettajan säädöistä. Kuljettajilla ei ole nykyään vaikutusta jarrujen säätöihin, ne tehdään täysin automaattisesti pohjautuen jarrukarttoihin. Jos Kimin jarrukartat poikkeaa Alonson kartoista, ei se ole kiinni Räikkösen säädöistä vaan jarrukartan koodaajasta. Tässä voi näkyä ne Kimin 1000 km vähemmät testikilometrit.
 
Viimeksi muokattu:

Montezemolo

Well-known member
Liittynyt
28.11.2013
Viestit
87
Tuosta jotenkin näkee sen, että Alonsolla on paljon enemmän yritystä tuossa ajossa kun Kimillä.
Mielestäni näkyy hyvin miten Alonson ajotyyli on rajumpi ja enemmän rengasta kuluttava. Heittää kyllä keulaa aika rajustikin kesken mutkan. Kimin ajotyyli näyttää renkaiden osalta taloudelliselta, mitä nyt aina sisäkurvin etunen on lukossa. Sen kun saavat kuntoon, uskon että kisakyydissä ei valittamista.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kimin ferrarissa selkeitä ongelmia jarrutuksissa, josta seuraa luottamuksen puute(brake by wire säädöt vielä hukassa). Näytti olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että Kimillä lukkiutuivat eturenkaat. Noiden kuvien perusteella ero oli yllättävän pieni kellolla mitattuna, koska ongelmat näyttivät todella suurilta. Autot kuullostavat huomattavan paljon moto-gp pyöriltä höystettynä turbon suhinalla. Makuasiota selkesti, itse pidän paljon.
Noissa videoissa ois ollut hyvä, jos ois ollu enempi tietoa taustalla. en ainakaa hoksannut, jos oli. Esim kierrosajat, renkaat ja kuinka monta kierrosta käytetyt renkaat. Mut selkeästihän tuo Kimillä puskee ja lukittaa eturenkaita. Alonso vetelee lähes "on/off" ratin käännöksiä ja toimii. Varmaa on se, että Kimi tietää mikä mättää (haastattelujen perusteella), mut löydetäänkö siihen ratkaisua tähän kisaan..
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Karmean näköinen tuo Kimin auto. Lähtee käsistä jarrutuksessa, aliohjaa, yliohjaa... kaikkea mahdollista riesaa. Tsekatkaapa tuosta videosta vaikka mutkat 11 ja 12 paljonko Kimi kääntää rattia vs Alonso.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Noissa videoissa ois ollut hyvä, jos ois ollu enempi tietoa taustalla. en ainakaa hoksannut, jos oli. Esim kierrosajat, renkaat ja kuinka monta kierrosta käytetyt renkaat. Mut selkeästihän tuo Kimillä puskee ja lukittaa eturenkaita. Alonso vetelee lähes "on/off" ratin käännöksiä ja toimii. Varmaa on se, että Kimi tietää mikä mättää (haastattelujen perusteella), mut löydetäänkö siihen ratkaisua tähän kisaan..
Nuo on/off-käännökset saattaa johtua vain Alonson selkeästi nopeammasta vauhdista jolloin käännösten vauhti automaattisesti kiihtyy. Tarkoitan vaan, ettei se ero varmaan ihan noin selkeä ole, mitä video antaa ymmärtää.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24312
Sijainti
lappeen Ranta
Nääh, ei vain jaksa kommentoida näitä keulijoita (tarkoittaa niin kaivokirvesporukkaa kuin podiumienjakajiakin), kun en edes jaksa kommentoida itse harjoituksia. Ensimmäisenä perjantaina kiinnostaa lähinnä miltä autot näyttävät ja kuulostavat, katsellaan sitten myöhemmin niitä voimasuhteita, kun on bensa- ja rengaskulutuskin tiedossa, lämpöongelmien ohessa. Eli kisan jälkeen. Tai sateen sattuessa joskus myöhemmin.
Sitten on vielä se, että autoissa on samat vaihdevälitykset koko kauden. Vaikka turbomoottorista vääntöä löytyykin, niin luulis eri autojen välisten voimasuhteiden ainakin hiukan vaihtelevan eri radoilla riippuen siitä mitkä välitykset on ennen kautta valittu.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Kun tuo ei juurikaan johdu kuljettajan säädöistä. Kuljettajilla ei ole nykyään vaikutusta jarrujen säätöihin, ne tehdään täysin automaattisesti pohjautuen jarrukarttoihin. Jos Kimin jarrukartat poikkeaa Alonson kartoista, ei se ole kiinni Räikkösen säädöistä vaan jarrukartan koodaajasta. Tässä voi näkyä ne Kimin 1000 km vähemmät testikilometrit.

Kyllähän balanssia ainakin kuski voi säädellä lennossa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Ihanaa lottoa luvassa, jos huomiseksi vielä märän radan lykkää.
 

kempula

Well-known member
Liittynyt
14.4.2013
Viestit
630
Vilander summaa Alonso vs Kimi http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/03/1871629/vilander-taustoittaa-raikkosen-tuntuma-hakusessa

Alonso vetää vanhalla 2005-2006 rellutyylillä ja Kimillä ei ole alla Mclaarenia Micheliuneilla. Pahin skenaario on toteutunut.

Jos auto on luonteeltaan jo aliohjaava niin Pirelli tekee tilanteesta Kimille vielä huonomman kun se viime kaudella kielsi campereiden ja paineiden säätämisen tiukkojen rajojen ulkopuolella.

Ehkä sitä saadaan kauden aikana paremmaksi jollain osilla kuten Kimi vihjaa.

En ymmärtänyt miksi Ferrari valitsi Kimin Hulkenbergin sijasta vaikka Kimin rajoitukset jotka vaativat lähes täydellisen keulan olivat heillä varsin hyvin tiedossa. Schumacher oli aikoinaan samanlainen mutta silloin renkaat räätäköitiin joka kuskille ja niitä sai säätää miten halusi
Niin miksiköhän? Miksi ottaa keskinkertainen kuski kun tarjolla on huippukuski kun Montezemolo himoaa mestaruutta.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kyllähän balanssia ainakin kuski voi säädellä lennossa.
Käsittääkseni ei enää säädä, paitsi silloin, jos brake-by-wire -syteemi tai MGU-K rikkoontuu. Muulloin ollaan elektroniikan armoilla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Käsittääkseni ei enää säädä, paitsi silloin, jos brake-by-wire -syteemi tai MGU-K rikkoontuu. Muulloin ollaan elektroniikan armoilla.
Kuskeilta siis jää jarrujen räplääminen ja kerssinapin painelu pois?

Helppo homma kun enää tarvii vaan drs:ää käytellä tilanteen mukaan.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kuskeilta siis jää jarrujen räplääminen ja kerssinapin painelu pois?

Helppo homma kun enää tarvii vaan drs:ää käytellä tilanteen mukaan.
Sellaista Vilander ainakin aamulla kertoi, että mahdolliset kuskien paremmuuserot jarrubalanssin säädössä poistuu.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Jotenkin on vaan kutina, että keli mikä keli, niin Vettel voittaa. :frown:
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Jotenkin on vaan kutina, että keli mikä keli, niin Vettel voittaa. :frown:
Voittaakseen kisan on päästävä maaliin ja en millään jaksa uskoa Vettelin auton kestävän maaliin asti, joten hän ei voita kisaa missään kelissä.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Sellaista Vilander ainakin aamulla kertoi, että mahdolliset kuskien paremmuuserot jarrubalanssin säädössä poistuu.
En ole kuullut mitä Vilander on sanonut, mutta luulen tuon tarkoittavan sitä, että jarrubalanssin säätö palaa periaatteessa aikaan ennen kerssiä.

Viime kausina on paljon annettu varikolta ohjeita balanssin muutoksiin, riippuen minkälaista elämää se KERS pitää. Tällä kaudella Brake-by-wire poistaa nuo kikkailut, eikä kuskin ei tarvitse tasapainotella sen balanssin kanssa muuta kuin sen mitä mutka vaatii, jos sitä nyt yleensä tykkää räplätä.

Varmasti tuo jarrujen tuntuma vaatii Kimillä vielä totuttelua kun testit jäi vähiin. Tällä uudella järjestelmällä tuntuma on erilainen kun takapään jarrut eivät anna samalla tavalla vastetta kuin mihin kaikki ovat tottuneet. Taannoin Hamiltonilla oli tuntuma hukassa pelkästään kun jarrupalavalmistaja vaihtui. Tätä muutosta voi varmaan verrata siihen.
 

antimikael

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
313
Sijainti
Tampere
Näkihän sen tosta onboordi videosta et kimillä jarrut ei toimi ihan niinkuin pitäs ja moottorinkierrokset ei todellakaan ollu ihan alonson tasolla. tai oli mut hitaammalla. Enpä usko et ero tulee olemaan noin iso alonsoon nähden huomenna(tänään) mutta jos joku siihen ihan oikeesti uskoo et kimi ei osaa ajaa niin nyt on semmonen viikolonppu jossa semmosta voisi olla haitaivissa.

Mutta kyllä se sieltä vielä löytyy, vähän niinkuin ennenkin. Aina grosaani oli niskanpäällä treeneissä ja aikaajoissa mutta mites ne kisat ja pisteet menikään.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Aina grosaani oli niskanpäällä treeneissä ja aikaajoissa mutta mites ne kisat ja pisteet menikään.
Pötyä. Kauden puolivälissä 9 kisan (=Saksan) jälkeen aika-ajotulokset oli Kimille 8-1. Loppukauden kisoissa (Unkari ja siitä eteenpäin) aika-ajot meni Romainille 2-5.

Pirelli testaili Saksassa uutta rakennetta ja sen perusteella toi uudet renkaat käytettäväksi Unkariin. Samalla Pirellin suosituksista rengaspaineista, camber-kumista ja pyörimissuunnasta tehtiin sääntömääräisesti pakollisia.
 

Stedos`_´

Active member
Liittynyt
3.2.2014
Viestit
35
Kannattaa asettaa ne odotukset Kimiä kohtaan (varsinkiin aika-ajoissa) aika matalalle, jotta ette pety liian pahasti. Kimi ei ole ollut vuosikausiin enää kova luu aika-ajoissa ja varovaisesti voisin veikata, että Alonso vie aika-ajot tällä kaudella 80-20. Kimi on kuitenkin järkevä kisakuski, joka kykenee nousemaan heikoistakin lähtöruuduista.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Huomenta forumilaiset. Kolmannet harjoitukset alkaa. Onnea ja menestystä suomalaisille. Vihreä valo on syttynyt!
 
Ylös