Formula 1 - 2014 - Australia - Kisa

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Ilmeisen kuiva kisa tulossa, joten Mersut karannee horisonttiin. Ensimmäinen jännityksen aihe on tietenkin ensimmäinen turbostartti yli 20 vuoteen. Molemmat suomalaiset siellä riskialueella, mutta onneksi pahimmat urpot ovat jonon perällä. Tuskin housuissani pysyn!
 

Montezemolo

Well-known member
Liittynyt
28.11.2013
Viestit
87
Ei tuu kaikki lähtemään viivalta tasasesti, vaan pakka sekottuu jo pääsuoralla kun jotkut jää muiden jalkoihin sutimaan.

Tähän tarttuisin itsekin. Eka kisalähtö uusilla koneilla ja launch controlleilla. Sen verta on vääntöä koneissa, että voi olla sutimista toisilla. Toivottavasti nähdään kunnon seikoitus pakassa.

Ehkä mersut eivät olekaan ekana ykkösmutkassa:rolleyes:
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Teknisten epävarmuuksien takia voi olla että yksi auto ei pääse edes tallista ruudukkoon, kaksi jää ruutuun ennen lämppäriä, yksi jää lämppärille ja kaksi lähdön hetkellä jumiin ruutuunsa joista toisen perään pamahtaa joku. Eli kolmasosa autoista ei pääse edes eka mutkaan. Se vähän lieventäisi ekan mutkan ruuhkaa. No, skenaario siinä missä muutkin.
En tietenkään toivo mitään keskeyttämisiä tai katastrofeja kellekään mutta pidän todennäköisempänä että noita hyytymisiä tulee kuin että lähtö olisi normaali 22:n auton joukkoryntäys.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Toivottavasti Räikkönen saisi ehjän kisan.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Tätä en ollut tullutkaan ajatelleeksi.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/112946

Toivotaan ettei nyt tule peräänajoja siksi, että takana tuleva imuttaa ja edessä menevä nostaa jalan kaasulta säästääkseen bensaa. Peileihin tarvii kattoo edessä ja takana tulevan varoa.

Tästä myös aivan takuuvarmasti alkaa joidenkin (ainakin bensasyöppöjen. Ferrari?) osalta kritiikki siitä, että bensan säästäminen johtaa turvallisuusriskiin, ja tästä syystä bensarajoitusta on nostettava. Sit tapahtuu sama bensarajoituksille mitä renkaille viime vuonna Silverstonen tapahtumien jälkeen.

Kauden ensimmäinen poliittinen kuuma peruna?
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Eiköhän kato käy jo ensimmäisessä mutkassa. Autot lähtevät vaihtelevasti liikkelle ja miten toimii brake-by-wire kylmillä jarruilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tätä en ollut tullutkaan ajatelleeksi.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/112946

Toivotaan ettei nyt tule peräänajoja siksi, että takana tuleva imuttaa ja edessä menevä nostaa jalan kaasulta säästääkseen bensaa. Peileihin tarvii kattoo edessä ja takana tulevan varoa.
Vaikka tuo "huoli" onkin kuskeilta lähtöisin, niin minusta vähän keksimällä keksitty ongelma. Jokainen kuski tuolla tietää, ettei voi nostaa suoralla ennen jarrutuspaikkaa, jos toinen kuski on peesissä. Moisista liikkeistä tulee lisäksi rangaistuksia ('causing a collision'), eikä poikkea olennaisesti "break testingistä". Jos toinen on kontissa kiinni, niin sitä säästöä on tehtävä muualla.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Vaikka tuo "huoli" onkin kuskeilta lähtöisin, niin minusta vähän keksimällä keksitty ongelma. Jokainen kuski tuolla tietää, ettei voi nostaa suoralla ennen jarrutuspaikkaa, jos toinen kuski on peesissä. Moisista liikkeistä tulee lisäksi rangaistuksia ('causing a collision'), eikä poikkea olennaisesti "break testingistä". Jos toinen on kontissa kiinni, niin sitä säästöä on tehtävä muualla.
Tässäpä onkin yksi suola, en tiedä kui maukas mut kuitenkin; Kun kamppaillaan sijoituksista, nii ei silti voi kaikkea ottaa irti koneesta kovin kauaa ainakaan. Pitää taktikoida ja miettiä, missä kohtaa voi säästellä ettei toinen mene ohi. Sama sit jatkuu. Renkaiden osaltahan voi vielä ohituspaikkoja blokkailla, mut kiihdytykset ja suorat on niitä missä moottoria(bensaa) voi säästellä(?). Pahimmassa tapauksessa kilpakumppanien kisa menee plörinäksi ja se taaempana "chillaillut" tyyppi tulee ja vie kisan näiden aiempien körötellessä viimeisien bensatippojensa kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Se hyvä puoli siiä bensan säästöstä on, että jos ja kun Kimi jää aina jonkun perseeseen jumiin huonon aika ajon takia, niin voi säästää bensaa siinä körötellessä. Tosin ei siitä hyötyä ole jos sitä löböä riittää malesiaan asti, vai bahrainiin...
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Mersun kisataktiikkaa odotan mielenkiinnolla. Redbull saattaa johtaa muutaman kierroksen jälkeen, jos muut putoaa kyydistä.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Vaikka tuo "huoli" onkin kuskeilta lähtöisin, niin minusta vähän keksimällä keksitty ongelma. Jokainen kuski tuolla tietää, ettei voi nostaa suoralla ennen jarrutuspaikkaa, jos toinen kuski on peesissä. Moisista liikkeistä tulee lisäksi rangaistuksia ('causing a collision'), eikä poikkea olennaisesti "break testingistä". Jos toinen on kontissa kiinni, niin sitä säästöä on tehtävä muualla.
Ehkä vedän aihetta jo salaliittoteorian puolelle, mutta juuri keksimällä keksien tämän aiheen voisi kuvitella nostettavan pöydälle poliittisin motiivein.

Turvariski -> sillä lobbaus -> mahdollisuus sääntöuudistukselle josta potentiaalista etua itselle.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vettä ei ilmeisesti ole luvassa. Saa nähdä painuuko mersut horisonttiin vai tuleeko rengashuolia. Eiköhän sieltä kuitenkin voitto tule, ellei turva-auto sekoita tilannetta, koska lähimmät haastajat ovat aika uudessa tilanteessa.

Red Bullilta hyvä parannus talvitesteistä, auto tuntuu olevan ihan toimiva. Eiköhän nuo suuret aika-erot aika-ajoissa kuitenkin aika selvästi kieli moottorien selvästä tasoerosta.

Kimiltä kuuden joukkoon lienee maksimisuoritus.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Saako spekuloida?

Hamilton karkaa alussa muulta porukalta, mutta Nico ohittaa Lewisin varikkostopilla paremman tyremanagementin avulla. Riccardon Redbull leviää kisan edetessä ja Magnussenin ohittanut Alonso tulee kolmanneksi. Kimi on 7:mäs.
Hyvä veikkaus.

Samaa mieltä olen, että rengasvalinnat ja varikkokäynnit ovat isossa osassa huomisen voiton suhteen.

Hamiltoniin en oikein tiedä, löisinkö minä hänen puolesta vetoa, mitä tulee kilpailun voittamiseen. Paalulta on mukava lähteä ja saa vapaasti kohdata ilman edessä.

Toisaalta jos Ricciardo ja Nico pääsevät Hämiksestä iskuetäisyydelle, ettei Elwis polje karkuun, niin nyt on hyvä mahdollisuus mennä Lewiksen imussa säästäen siinä jonkin verran bensaa, kun voi tarkkailla, että mitä se Lewis tekee siinä kärkipaikalla.

Ei muuta kuin imun voimalla piinaamaan sitä edellä ajavaa. Sortuu sortuu... ei kestä, ei kestä.

Jos jokin asia on varmaa, niin huomenna foorumin suomilippis-kaverit keuhkoavat ja raivoavat Alonsolle, kun Fernando on kolmas.

Nico voittaa. Lewis on toinen.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Toisaalta jos Ricciardo ja Nico pääsevät Hämiksestä iskuetäisyydelle, ettei Elwis polje karkuun, niin nyt on hyvä mahdollisuus mennä Lewiksen imussa säästäen siinä jonkin verran bensaa, kun voi tarkkailla, että mitä se Lewis tekee siinä kärkipaikalla.

Ei muuta kuin imun voimalla piinaamaan sitä edellä ajavaa. Sortuu sortuu... ei kestä, ei kestä.
Mutuilen etteivät pääsisi mihinkään Lewiksen imuun säästelemään bensaa. Jo downforcen takia on paha ajella niin lähellä, että saisi mitään merkittävää imuapua.
Jos niin lähelle pääsee, siitä yriteään ohi.
 
Viimeksi muokattu:

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Niin se Daniil Kvyat.

Kvyat on kisan musta hevonen. Sen verran on hänessä voittajan vikaa, että uskon Venäjän poikaan. Päihittää Vergnen kisassa, sanoisin. Kvyat on vähän sellainen Alonson ja Kimin tyylinen viisas kuljettaja, jolla on kokemusta voittamisesta alemmissa luokissa sekä pärjäämisestä. Ei ole mikään Chiltonin kaltainen "faija osti minulle tallipaikan ja saan jatkaa ainakin pari vuotta tässä tallissa" -tyyppi.

Max on ikävä kyllä väärässä sarjassa. Turhaan sinne mitään safetycareja tarvitsisi radalle, kun Max voisi varmana ja luotettava taksikuskina hoitaa sen homman. Kisassa osaa ainakin perämiehen taidot, kun Chilton varmistaa aina kiltisti takana, kun ymmärtää fiksuna poikana, että mihin hänen taidonsa riittävät formula ykkösissä. Maaliin osaa ainakin tuoda autonsa - joka kerta. Hiljaa hyvä tulee.

Uskon, että rookie-Kvyat pieksee Vergnen huomenna. Incar-tekemistä en ole hänen osaltaan kyllä seurannut, mutta loistava rattimies on kyseessä. On vähän ratinkääntäjän vikaa tässä pojassa. Rauhallinen kaveri Magnussenin tapaan.
 

antimikael

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
313
Sijainti
Tampere
Siinä on nyt motemololle sitä uutta kimiä mikä puhuu ja kertoo mitä pitää tehdä.

https://www.youtube.com/watch?v=vA_cZsOG9yM

Seuraavaks varmaan joku ferrarin sisäpiiriläinen kertoo kun ei olla tyytyväisiä kimiin kun "valittaa liikaa".
Mut ei siinä huomenna kimi nousee taas sen perus 7 sijaa jos vehkeet kestää.:thumbup:
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
No niin, nyt on alustettu läjä vetoja Unibetiin. Ainakin jotain seurattavaa tulee, ja odotettavaa, vaikka Kimi keskeyttäisikin.:thumbup:

Kurjuuden minimointia.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Siinä on nyt motemololle sitä uutta kimiä mikä puhuu ja kertoo mitä pitää tehdä.

https://www.youtube.com/watch?v=vA_cZsOG9yM

Seuraavaks varmaan joku ferrarin sisäpiiriläinen kertoo kun ei olla tyytyväisiä kimiin kun "valittaa liikaa".
Mut ei siinä huomenna kimi nousee taas sen perus 7 sijaa jos vehkeet kestää.:thumbup:
Jaa a...kaveri vaan naureskelee kun Räikkönen antaa infoa.Kimiä kiinnostaa,mekaanikkoja ei.Taitaa Räikkösen poika hävitä ykkösistä tämän kauden jälkeen.Ferrari on taasen sen verran huono auto.Perus-Italialaista yks-risti-kaks-meininkiä.Mersut,red bullit,mäkit ja williamsit painaa ohi.Olis kannattanut jäädä Lotukselle.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Startissa saadaan ensimmäiseen mutkaan aikaan sellainen kaaos, että 10 autoa on kisasta ulkona jo ensimmäisen mutkan jälkeen, 3 autoa nilkuttaa kohti varikkoa ilman etusiipeä, yksi auto nilkuttaa kohti varikkoa ilman takasiipeä ja näistä neljästä varikkoa kohti nilkuttavasta autosta vähintään yhdestä on rengas rikki.

Ensimmäisen kierroksen päättyessä kilpailun kärjessä ajaa Kimi Räikkönen perässään Nico Rosberg ja Valtteri Bottas, joiden eteen tulee turva-auto jonka takana ajetaan 5-10 kierrosta ratavirkailijoiden siirtäessä kymmentä autonraatoa pois ensimmäisen mutkan turva-alueelta.
 
Ylös