Renngeist
Soldiers of Antisthenes
2014 Formula 1
Bahrain Grand Prix
Aikataulu:
MTV3 rataesittely:
Sakhirin rata saarivaltio Bahrainin suurimmalla saarella isännöi historiansa ensimmäistä GP-kisaa heti valmistumisensa jälkeen huhtikuussa 2004. Satoja miljoonia euroja maksanut rata on formula ykkösten hoviarkkitehdin Hermann Tilken käsialaa, mutta ei ehkä lukeudu hänen onnistuneimpiin luomuksiinsa[sic]. Rata sijaitsee 30 kilometrin päässä pääkaupunki Manamasta.
Vuonna 2010 radan pituutta venytettiin 5,412 kilometristä 6,299 kilometriin. Tämä tehtiin ajamalla ylimääräinen lenkki nelosmutkan jälkeen. Myöhemmin rata kuitenkin palautettiin alkuperäiseen muotoonsa.
Bahrainin ratakartta
Sakhirin radan lähtö- ja maalisuora on pitkä, yli kilometrin mittainen. Jarrut ovat radalla varsin kovilla. Myös renkaiden kuluminen on otettava huomioon Bahrainissa ajettaessa. Aavikolta kulkeutuu lisäksi tuulen mukana hiekkaa radalle.
Sakhirin radan laajat asfaltoidut turva-alueet antavat kuljettajille anteeksi pienet ja vähän isommatkin virheet. Hiekkaa ei turva-alueilla ole, vaan ne on maalattu aavikon värisiksi.
Bahrainin radasta voidaan muokata useita erilaisia versioita sen mukaan, minkälaisilla välineillä siellä halutaan kilpailla. Rataversioiden joukosta löytyy mm. 1,2 kilometrin mittainen kiihdytysautosuora sekä 2,5 kilometrin mittainen ovaalirata.
Bahrainin GP:n piti avata F1-kausi 2011, mutta maassa vallinneiden levottomuuksien vuoksi kilpailua lykättiin. Kesäkuussa FIA ilmoitti, että kilpailu ajetaan 30. lokakuuta. Kaksi päivää myöhemmin kisajärjestäjät päättivät kuitenkin perua koko kilpailun, koska tallit olivat edelleen huolissaan Bahrainin tilanteesta.
Kausilla 2012 ja 2013 Bahrainissa päästiin jälleen kisaamaan.
Rataennätys: 1.30,252 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004).
Maratontaulukko
Aikataulu:
Koodi:
[B]Pe[/B]
FP1 14:00
FP2 18:00
[B]La[/B]
FP3 15:00
Q 18:00
[B]Su[/B]
R 18:00
MTV3 rataesittely:
Sakhirin rata saarivaltio Bahrainin suurimmalla saarella isännöi historiansa ensimmäistä GP-kisaa heti valmistumisensa jälkeen huhtikuussa 2004. Satoja miljoonia euroja maksanut rata on formula ykkösten hoviarkkitehdin Hermann Tilken käsialaa, mutta ei ehkä lukeudu hänen onnistuneimpiin luomuksiinsa[sic]. Rata sijaitsee 30 kilometrin päässä pääkaupunki Manamasta.
Vuonna 2010 radan pituutta venytettiin 5,412 kilometristä 6,299 kilometriin. Tämä tehtiin ajamalla ylimääräinen lenkki nelosmutkan jälkeen. Myöhemmin rata kuitenkin palautettiin alkuperäiseen muotoonsa.
Bahrainin ratakartta
Sakhirin radan lähtö- ja maalisuora on pitkä, yli kilometrin mittainen. Jarrut ovat radalla varsin kovilla. Myös renkaiden kuluminen on otettava huomioon Bahrainissa ajettaessa. Aavikolta kulkeutuu lisäksi tuulen mukana hiekkaa radalle.
Sakhirin radan laajat asfaltoidut turva-alueet antavat kuljettajille anteeksi pienet ja vähän isommatkin virheet. Hiekkaa ei turva-alueilla ole, vaan ne on maalattu aavikon värisiksi.
Bahrainin radasta voidaan muokata useita erilaisia versioita sen mukaan, minkälaisilla välineillä siellä halutaan kilpailla. Rataversioiden joukosta löytyy mm. 1,2 kilometrin mittainen kiihdytysautosuora sekä 2,5 kilometrin mittainen ovaalirata.
Bahrainin GP:n piti avata F1-kausi 2011, mutta maassa vallinneiden levottomuuksien vuoksi kilpailua lykättiin. Kesäkuussa FIA ilmoitti, että kilpailu ajetaan 30. lokakuuta. Kaksi päivää myöhemmin kisajärjestäjät päättivät kuitenkin perua koko kilpailun, koska tallit olivat edelleen huolissaan Bahrainin tilanteesta.
Kausilla 2012 ja 2013 Bahrainissa päästiin jälleen kisaamaan.
Rataennätys: 1.30,252 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004).
Maratontaulukko