Formula 1 - 2014 - Belgia - Aika-ajot

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Toivottavasti huomenna kuivaa ja Bottas nopeasti ohi Red-Bulleista ja Alonsosta. Jospa Bottas sitten pääsis haastamaan Mersuja.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Hamiltonin homma on mennyt sellaiseksi, että aina löytyy autosta johtuva selitys Nico-tappiolle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Bottaksen kohdalta odotinkin tällaista tulosta. Ei ole epäonnistunut suoritus. Ja vaikka liian suurella menestyshalulla katsoisikin Bottaksen suoritusta niin pettymyksenä pitäisin tämän kaltaista suoritusta sitten Monzassa. Huomenna ne pisteet jaetaan. Surullisinta oli Jean-Eric Vergnen ensimmäisen osion huippuvauhdin uupuminen toisessa osiossa. Tosin ei siellä niin paljon vettä enää ollut silloin ja silloin kun ei ole paljon vettä niin Vergnen vauhti ei myöskään ole parasta mahdollista. Ellei talli sitten jotenkin mokannut omassa laskelmassaan. Muuten melko odotetunlainen aika-ajo.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Edit täytyy kimiä hieman puollustaa. Joutui himmaamaan kun aussi meni suoraan edellään pihalle.
Ei vaikuttanut kyllä lainkaan. Jos joku vaikutti renkaisiin niin Massan pyöriminen hitaasti edessä ulosmeno kierroksella ja lämmöt tippui

Molemmat Ferrarit Skyn mukaan high downforce.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Kyllähän noista ruuduista näin kotimaisittain saa ihan kelpo taistelun aikaiseksi, tällä radalla pitäisi jopa pystyä ohittamaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Kyllä ihan varmasti pystyy ohittamaan ellei kisa sitten muuten mene pieleen tai erot kasva liian suuriksi. Mersujen vauhtiin ei ehkä asiaa ole, mutta muuten pitäisi melko hyvin pysyä vauhdissa. Tosin Spasta en edes kisan kohdalla aio odottaa niin paljon kuin mitä Monzasta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Alonso ajoi lauantain harkat lähes kokonaan Monza-takasiivellä, harkkojen alussa joi pari kiekkaa normaalin tyylisellä. Aika-ajossa sekä Räikkösellä että Alonsolla oli normaali takasiipi käytössä.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4194
Sijainti
Maalla
Katsos vaan siltä tuo todella näyttää. Tietääköhän tuo hyvää huomiseen kuivan kelin kisaa ?
On muuten ÖÖ RUUSSA melkoinen nopeus ero Lewiksen ja Lottererin välillä. Noin 40 km/h.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4194
Sijainti
Maalla
Alonso ajoi lauantain harkat lähes kokonaan Monza-takasiivellä, harkkojen alussa joi pari kiekkaa normaalin tyylisellä. Aika-ajossa sekä Räikkösellä että Alonsolla oli normaali takasiipi käytössä.
Hmmm ... nuo nopeudet on vain ja ainoastaan aika-ajoista.
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
933
Bottaksella siis täysin kuivan kelin säädöt. Toivokaamme siis kuivaa kisaa.
Tiedä sit mitkä säädöt muilla on..
 

MORO551

Rekisteröity käyttäjä
Liittynyt
2.7.2012
Viestit
77
Bottaksella siis täysin kuivan kelin säädöt. Toivokaamme siis kuivaa kisaa.
Tiedä sit mitkä säädöt muilla on..
eikös se niin ollu että mitään erityisempiä sadekelin säätöjä ei formuloissa enää ees oo?
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
eikös se niin ollu että mitään erityisempiä sadekelin säätöjä ei formuloissa enää ees oo?
Eikös se ole enemmänkin niin, että enää ei kannata erikoisemmin sadekelin säätöjä laittaa, kun satella ei kisaa ajeta kuitenkaan. Turva-auton perässä körötellään. Jos on sadetta odotettavissa, niin hiukan enemmän siipeä ehkä voidaan koittaa, mutta esim. ajokorkeutta ei kai enää säädellä sateen varalle?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös se ole enemmänkin niin, että enää ei kannata erikoisemmin sadekelin säätöjä laittaa, kun satella ei kisaa ajeta kuitenkaan. Turva-auton perässä körötellään. Jos on sadetta odotettavissa, niin hiukan enemmän siipeä ehkä voidaan koittaa, mutta esim. ajokorkeutta ei kai enää säädellä sateen varalle?
Saderenkaat ovat halkaisijaltaan sentin suuremmat, joten ajokorkeutta saadaan jo siitä vähän lisää.

Noin muuten tuo "ei erillisiä sadesäätöjä" tarkoittanee sitä, että normiradoilla muutenkin ajetaan niin max dowforcella/siivellä kuin suinkin on järkevää, DRS ja KERS huolehtivat siitä, että sitä vauhtia saadaan sitten suorille enemmän. Ennen, kun rungolla ei osattu luoda downforcea niin paljon, piti laittaa enemmän siipeä, mikä kuivalla toi ilmanvastusta. Nykyään siipien osuus on pienempi.

Monza on erikoistapaus ja varauksin Spa, jossa kuitenkin sataa melkein aina jossain vaiheessa. Ja tosiaan, kovin rankalla sateella ei ajeta kilpaa, vaan tuodaan SC tai punalippu.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Saderenkaat ovat halkaisijaltaan sentin suuremmat, joten ajokorkeutta saadaan jo siitä vähän lisää.

Noin muuten tuo "ei erillisiä sadesäätöjä" tarkoittanee sitä, että normiradoilla muutenkin ajetaan niin max dowforcella/siivellä kuin suinkin on järkevää, DRS ja KERS huolehtivat siitä, että sitä vauhtia saadaan sitten suorille enemmän. Ennen, kun rungolla ei osattu luoda downforcea niin paljon, piti laittaa enemmän siipeä, mikä kuivalla toi ilmanvastusta. Nykyään siipien osuus on pienempi.

Monza on erikoistapaus ja varauksin Spa, jossa kuitenkin sataa melkein aina jossain vaiheessa. Ja tosiaan, kovin rankalla sateella ei ajeta kilpaa, vaan tuodaan SC tai punalippu.
Nyt voi olla, että puhun ihan soopaa mutta kirjoitetaan silti. Olen ollut siinä uskossa, että vuodeksi 2009 tulleet muutokset aerodynamiikkaan karsivat max downforcea niin paljon, että sen jälkeen on aina lähes joka radalla ajettu lähestulkoon niin suurella määrällä downforcea kun auto pystyy järkevästi tuottamaan. Eli aikaisemmin downforcepotentiaali oli niin paljon suurempi, että sen kanssa pystyi kikkailemaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
On tainnut olla jo pidemmän aikaa kun vain pari vuotta sitten nuo sadekelin säätöjen olemattomuudet. Ainakin muutaman vuoden. Olisikohan ollut jopa jo joskus 2006-2007. Ei ainakaan ennen sitä ja viimeistään on ollut jo noin viitisen vuotta vuotta nuo märän kelin säätöjen olemattomuudet. Vanhemmalla ajalla toisinaan kun sadekelin säätöihin ei jostakin syystä ollut mahdollista vaihtaa niin sitten kikkailtiin maavaralla, jousitusten ja jarrujen asetuksilla hätätapauksia varten ja välillä oli tietysti välikelin säätöjäkin.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
On tainnut olla jo pidemmän aikaa kun vain pari vuotta sitten nuo sadekelin säätöjen olemattomuudet. Ainakin muutaman vuoden. Olisikohan ollut jopa jo joskus 2006-2007. Ei ainakaan ennen sitä ja viimeistään on ollut jo noin viitisen vuotta vuotta nuo märän kelin säätöjen olemattomuudet. Vanhemmalla ajalla toisinaan kun sadekelin säätöihin ei jostakin syystä ollut mahdollista vaihtaa niin sitten kikkailtiin maavaralla, jousitusten ja jarrujen asetuksilla hätätapauksia varten ja välillä oli tietysti välikelin säätöjäkin.
Saderenkaat ovat halkaisijaltaan sentin suuremmat, joten ajokorkeutta saadaan jo siitä vähän lisää.

Noin muuten tuo "ei erillisiä sadesäätöjä" tarkoittanee sitä, että normiradoilla muutenkin ajetaan niin max dowforcella/siivellä kuin suinkin on järkevää, DRS ja KERS huolehtivat siitä, että sitä vauhtia saadaan sitten suorille enemmän. Ennen, kun rungolla ei osattu luoda downforcea niin paljon, piti laittaa enemmän siipeä, mikä kuivalla toi ilmanvastusta. Nykyään siipien osuus on pienempi.

Monza on erikoistapaus ja varauksin Spa, jossa kuitenkin sataa melkein aina jossain vaiheessa. Ja tosiaan, kovin rankalla sateella ei ajeta kilpaa, vaan tuodaan SC tai punalippu.
Eikös se ole enemmänkin niin, että enää ei kannata erikoisemmin sadekelin säätöjä laittaa, kun satella ei kisaa ajeta kuitenkaan. Turva-auton perässä körötellään. Jos on sadetta odotettavissa, niin hiukan enemmän siipeä ehkä voidaan koittaa, mutta esim. ajokorkeutta ei kai enää säädellä sateen varalle?
Nyt voi olla, että puhun ihan soopaa mutta kirjoitetaan silti. Olen ollut siinä uskossa, että vuodeksi 2009 tulleet muutokset aerodynamiikkaan karsivat max downforcea niin paljon, että sen jälkeen on aina lähes joka radalla ajettu lähestulkoon niin suurella määrällä downforcea kun auto pystyy järkevästi tuottamaan. Eli aikaisemmin downforcepotentiaali oli niin paljon suurempi, että sen kanssa pystyi kikkailemaan.
eikös se niin ollu että mitään erityisempiä sadekelin säätöjä ei formuloissa enää ees oo?
(anteeksi, en jaksa korjata lainauksien kronologisuutta.. jostain syystä väärinpäin.)





Arvon asiantuntijat ja tietäjät selittänee meille pöljemmille, miksi Bottas laukoo tällaista paskaa, ku "kaikkihan" tietää, että erillisiä sadenkelin säätöjä ei ole eikä ainakaan merkittävässä määrin vaikuta mihinkään:
– Auto on kokonaan kuivan kelin säädöissä. Täytyy toivoa kuivaa sunnuntaiksi, hyväntuulinen Bottas toivoi.
– Tai toivotaan, että Mercedekset tekivät säädöissä kompromissin kuivan ja märän kelin säätöjen välillä. Me satsasimme kaiken kuivaa kisaa varten.
TS

Onko Bottas vaa tyhmä? Vai kuvitteleeko eräät nimimerkit tietävänsä asioista enemmän ku tietävät?
 
Viimeksi muokattu:

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Onko Bottas vaa tyhmä? Vai kuvitteleeko eräät nimimerkit tietävänsä asioista enemmän ku tietävät?
Vähän molempia. Bottas ei kyllä vaikuta miltään ruudinkeksijältä ja täällä on todella moni, ihan joitain modeja myöten, pahasti irtautunut todellisuudesta.
Eiköhän tähänkin joku vajakki quottaa jotain "fiksua" todellisuudesta ja internetistä. [facepalm]

Kyllä kuka tahansa terveellä järjelle ajatteleva yksilö ymmärtää, ette kyllä siellä vähän eri asentoon niitä ruuveja ja muttereita laitetaan jos sataa. Ei välttämättä ihan niin radikaalisti kuin ennen, mutta kuitenkin.
 
Ylös