No minkälaisia muutoksia sadekeliin tehtiin ennen? Kai joku teistä eksperteistä osaa selvittää mitä eroa on nykypäivän sadekelin säädöillä vrt. 10 vuotta sitten?Kyllä kuka tahansa terveellä järjelle ajatteleva yksilö ymmärtää, ette kyllä siellä vähän eri asentoon niitä ruuveja ja muttereita laitetaan jos sataa. Ei välttämättä ihan niin radikaalisti kuin ennen, mutta kuitenkin.
Mitäs jos kysyisit niiltä experteiltä? F1.com antaa aina välillä mahdollisuuden kysyä joltain lajin parissa touhuavalta omia kysymyksiä.No minkälaisia muutoksia sadekeliin tehtiin ennen? Kai joku teistä eksperteistä osaa selvittää mitä eroa on nykypäivän sadekelin säädöillä vrt. 10 vuotta sitten?
Tämä on varmaan yksi oleellinen tekijä ko. kysymykseen, vaikka en ihan noin ehdottomana totuutena tuota kirjoittaisikaan kuin alkuperäisellä kirjoittajalla on aina mielipiteensä tapana ilmaista...Ennen, kun rungolla ei osattu luoda downforcea niin paljon, piti laittaa enemmän siipeä, mikä kuivalla toi ilmanvastusta. Nykyään siipien osuus on pienempi.
En minä ainakaan kiistänyt sitä, etteikö autoa säädettäisi sadekelille erikseen nykyäänkin. Muutoksia tehdään ajokorkeuteen, jousituksen kovuuteen, jarrujen jäähdytykseen yms. Ylipäätään voisi kuvitella, että renkaitten lämpötilaa pyritään nostamaan niin paljon kun mahdollista. Mutta se on faktaa, että lähes joka radalla ajetaan nykyään jo kuivallakin niin suurella määrällä downforcea, ettei sitä erityisemmin sadekelille lisätä. Sikäli tilanne on tosiaan nykyään myös erilainen, ettei säädöissä tarvitse varautua kunnon rankkasateeseen kun siinä ei kuitenkaan ajeta.No minkälaisia muutoksia sadekeliin tehtiin ennen? Kai joku teistä eksperteistä osaa selvittää mitä eroa on nykypäivän sadekelin säädöillä vrt. 10 vuotta sitten?
Kuten kirjoitin, Monza ja Spa ovat poikkeuksia. Niillä voidaan ajaa pienemmäällä downforcella, jolloin sateella edelleen on eri säädöt.Arvon asiantuntijat ja tietäjät selittänee meille pöljemmille, miksi Bottas laukoo tällaista paskaa, ku "kaikkihan" tietää, että erillisiä sadenkelin säätöjä ei ole eikä ainakaan merkittävässä määrin vaikuta mihinkään:
Ei tiimi niitä tee, kuski kääntelee nuppeja: vakaajat, jarrut ja lukon pystyy säätämään ratista. Ihan varmasti kaikki ratin kautta säädettävissä oleva menee uusiksi, mutta ei ne ole parc ferme sääntöjen piirissä olevia "säätöjä". Niitä voi vaihtaa joka mutkaan.On näköjään vaikeeta tunnustaa olevansa väärässä. Niin, että tiimit ei tee mitään autoihin sadekelillä, kuten jousitus muutoksia, jarrujen tehon säätöä ym.
Tarkemmat aikalaistiedot kertovat, että Kovalaisen erilainen ajotyyli tuhosi tietyissä olosuhteissa ja tietyillä radoilla renkaat muutamassa kierroksessa. Silverstonessa oli kisassa samoja ongelmia kuin aiemmin Montrealissa, muutaman kierroksen jälkeen renkaat olivat pelkkää nahkaa. Unkarin tienoilla ongelma saatiin jo paremmin hallintaan, muuttamalla Heikin ajotyyliä ja auton säätöjä.Silverstonen kisa 2008 jätti sellaisen kuvan, että McLareneista toinen oli kuivan kelin ja toinen sadekelin säännöissä. Kovalainen oli kuivassa aika-ajoissa ylivoimainen, sadekisa oli täydellistä Hamiltonin dominointia.