Formula 1 - 2014 - Belgia - Aika-ajot

Nappula

Well-known member
Liittynyt
17.3.2007
Viestit
272
Sijainti
Helsinki
Kyllä kuka tahansa terveellä järjelle ajatteleva yksilö ymmärtää, ette kyllä siellä vähän eri asentoon niitä ruuveja ja muttereita laitetaan jos sataa. Ei välttämättä ihan niin radikaalisti kuin ennen, mutta kuitenkin.
No minkälaisia muutoksia sadekeliin tehtiin ennen? Kai joku teistä eksperteistä osaa selvittää mitä eroa on nykypäivän sadekelin säädöillä vrt. 10 vuotta sitten?
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
No minkälaisia muutoksia sadekeliin tehtiin ennen? Kai joku teistä eksperteistä osaa selvittää mitä eroa on nykypäivän sadekelin säädöillä vrt. 10 vuotta sitten?
Mitäs jos kysyisit niiltä experteiltä? F1.com antaa aina välillä mahdollisuuden kysyä joltain lajin parissa touhuavalta omia kysymyksiä.

Ennen, kun rungolla ei osattu luoda downforcea niin paljon, piti laittaa enemmän siipeä, mikä kuivalla toi ilmanvastusta. Nykyään siipien osuus on pienempi.
Tämä on varmaan yksi oleellinen tekijä ko. kysymykseen, vaikka en ihan noin ehdottomana totuutena tuota kirjoittaisikaan kuin alkuperäisellä kirjoittajalla on aina mielipiteensä tapana ilmaista...:rolleyes:
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
No minkälaisia muutoksia sadekeliin tehtiin ennen? Kai joku teistä eksperteistä osaa selvittää mitä eroa on nykypäivän sadekelin säädöillä vrt. 10 vuotta sitten?
En minä ainakaan kiistänyt sitä, etteikö autoa säädettäisi sadekelille erikseen nykyäänkin. Muutoksia tehdään ajokorkeuteen, jousituksen kovuuteen, jarrujen jäähdytykseen yms. Ylipäätään voisi kuvitella, että renkaitten lämpötilaa pyritään nostamaan niin paljon kun mahdollista. Mutta se on faktaa, että lähes joka radalla ajetaan nykyään jo kuivallakin niin suurella määrällä downforcea, ettei sitä erityisemmin sadekelille lisätä. Sikäli tilanne on tosiaan nykyään myös erilainen, ettei säädöissä tarvitse varautua kunnon rankkasateeseen kun siinä ei kuitenkaan ajeta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Arvon asiantuntijat ja tietäjät selittänee meille pöljemmille, miksi Bottas laukoo tällaista paskaa, ku "kaikkihan" tietää, että erillisiä sadenkelin säätöjä ei ole eikä ainakaan merkittävässä määrin vaikuta mihinkään:
Kuten kirjoitin, Monza ja Spa ovat poikkeuksia. Niillä voidaan ajaa pienemmäällä downforcella, jolloin sateella edelleen on eri säädöt.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
On näköjään vaikeeta tunnustaa olevansa väärässä. Niin, että tiimit ei tee mitään autoihin sadekelillä, kuten jousitus muutoksia, jarrujen tehon säätöä ym.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9211
Nykyiset parc ferme -säännöt kyllä takaavat aika lailla, että sadekelisäädöistä ei ole hyötyä. Ellei sitten sada sekä lauantaina että sunnuntaina.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
On näköjään vaikeeta tunnustaa olevansa väärässä. Niin, että tiimit ei tee mitään autoihin sadekelillä, kuten jousitus muutoksia, jarrujen tehon säätöä ym.
Ei tiimi niitä tee, kuski kääntelee nuppeja: vakaajat, jarrut ja lukon pystyy säätämään ratista. Ihan varmasti kaikki ratin kautta säädettävissä oleva menee uusiksi, mutta ei ne ole parc ferme sääntöjen piirissä olevia "säätöjä". Niitä voi vaihtaa joka mutkaan.

Noin muuten, ihan oikeasti sille autolle ei nykyään tehdä käytännössä mitään. Noissa kaikissa quoteissahan nimenomaan painotetaan, että auto on kuivankelin säädöissä. Milloin viimeksi olette lukeneet jonkun olleen sadekelin säädöissä? Ainakaan niin, että se olisi mitään etua tuonut?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9211
Silverstonen kisa 2008 jätti sellaisen kuvan, että McLareneista toinen oli kuivan kelin ja toinen sadekelin säännöissä. Kovalainen oli kuivassa aika-ajoissa ylivoimainen, sadekisa oli täydellistä Hamiltonin dominointia.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Silverstonen kisa 2008 jätti sellaisen kuvan, että McLareneista toinen oli kuivan kelin ja toinen sadekelin säännöissä. Kovalainen oli kuivassa aika-ajoissa ylivoimainen, sadekisa oli täydellistä Hamiltonin dominointia.
Tarkemmat aikalaistiedot kertovat, että Kovalaisen erilainen ajotyyli tuhosi tietyissä olosuhteissa ja tietyillä radoilla renkaat muutamassa kierroksessa. Silverstonessa oli kisassa samoja ongelmia kuin aiemmin Montrealissa, muutaman kierroksen jälkeen renkaat olivat pelkkää nahkaa. Unkarin tienoilla ongelma saatiin jo paremmin hallintaan, muuttamalla Heikin ajotyyliä ja auton säätöjä.
 
Ylös