Formula 1 - 2014 - Kiina - Harjoitukset

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Hamiltonilla DRS-teksti "palaa" ennen DRS-viivaa ja sen jälkeen sammunut. Nicolla ennen DRS-viivaa teksti "palaa", mutta harmaa pohja. Kimillä taksti ei ole kirkkaana koko suoralla ja Alonsolla taas koko suoran ajan.

Hamiltonilla ainakin oli DRS auki tolla kierroksella samalla suoralla, vaikka teksti on mustana. Oiskohan tv-grafiikoissa virhe.

http://i.imgur.com/EnRjHjW.jpg
Kyllä näyttää Willamsoni tyhvältä Märssuun verrattuna edestäpäin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Molemmat ovat törmäysrakenteita. Toinen on vain vähän pitempi, siinä se ero. Usko pois. Tiedän tämän.
Ainakin Ted's notebookissa sanottiin kauden alla, että vain toinen nokka on törmäysrakennetta.

Muutenkin rakenne olisi heikko, jos hajoaa noin pienestä vauhdista osuessa rengasvalliin, mitä Maldonadolle kävi. Hamilton ajoi Jerezin testeissä kovassa vauhdissa rengasvalliin ja törmäysrakenne pysyi ehjänä.

 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ainakin Ted's notebookissa sanottiin kauden alla, että vain toinen nokka on törmäysrakennetta.

Muutenkin rakenne olisi heikko, jos hajoaa noin pienestä vauhdista osuessa rengasvalliin, mitä Maldonadolle kävi. Hamilton ajoi Jerezin testeissä
Kyllähän törmäysrakenteen saa pysymään ehjänä, mutta silloin se isku kohdistuu kuljettajaan, kun rakenne ei vaimenna iskua lain.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Tehoista sen juuri luulisi olevan kiinni. Vaihteista ei voi sanoa mitään, Mersun 7-vaihteessa voi olla lähes sama välitys kuin Ferrarin 8-vaihteessa. Tolle pitkälle suoralle kuitenkin tullaan hyvin nopeasta mutkasta.
No onhan tuossa kuvassa kierroslukumittaritkin joista näkee että mersun 7-vaihde on pitempi kuin Ferrarin kasi.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
No onhan tuossa kuvassa kierroslukumittaritkin joista näkee että mersun 7-vaihde on pitempi kuin Ferrarin kasi.
Juu, noin 600 RPM on ero tossa 300 km/h vauhdissa. Onkohan se isokin ero vaihdevälityksessä?. Jos Ferrari on jo tehnyt ainoan mahdollisen muutoksen välityksiin, niin auton nopeus ei riitä mihinkään Monzassa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Juu, noin 600 RPM on ero tossa 300 km/h vauhdissa. Onkohan se isokin ero vaihdevälityksessä?. Jos Ferrari on jo tehnyt ainoan mahdollisen muutoksen välityksiin, niin auton nopeus ei riitä mihinkään Monzassa.
No Ferrarin välityksilläkin 15000 rpm on päälle 400km/h eli ei ne välitykset lyhyiksi jää joa moottorista pystyy ottamaan kierroksia ulos.....
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Ainakin Ted's notebookissa sanottiin kauden alla, että vain toinen nokka on törmäysrakennetta.

Muutenkin rakenne olisi heikko, jos hajoaa noin pienestä vauhdista osuessa rengasvalliin, mitä Maldonadolle kävi. Hamilton ajoi Jerezin testeissä kovassa vauhdissa rengasvalliin ja törmäysrakenne pysyi ehjänä.
Sen törmäysrakenteen on tarkoituskin hajota törmäyksessä. Muutenkin se puoli nokkaa joka hajosi tuossa enemmän oli juuri se pitempi säännön täyttävä nokka.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
No Ferrarin välityksilläkin 15000 rpm on päälle 400km/h eli ei ne välitykset lyhyiksi jää joa moottorista pystyy ottamaan kierroksia ulos.....
Riittäkööt vaikka 700 km/h:hon asti, vaan kun tehohuippu on paljon ennen 15000 rpm:mmää, niin ei se kierrosten nostaminen välttämättä lisää nopeutta tarkoita.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Riittäkööt vaikka 700 km/h:hon asti, vaan kun tehohuippu on paljon ennen 15000 rpm:mmää, niin ei se kierrosten nostaminen välttämättä lisää nopeutta tarkoita.
Muiden olosuhteiden pysyessä samana, kyllä se vaan tarkoittaa.

Moottorin kierrosten nostaminen tarkoittaa vaihteiston rattaiden kierrosten nostamista, vetoakseleiden kierrosten nostamista ja renkaiden kierrosten nostamista. Jos tämä ei johda kasvaneeseen nopeuteen, niin silloin välitys on eri tai jossain tapahtuu luistamista. Tehohuipulla on merkitystä vain siinä mielessä, että sen ollessa alhaisella kierrosluvulla, ei maksimikierroksia välttämättä saavuteta isommalla kuormalla.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Muiden olosuhteiden pysyessä samana, kyllä se vaan tarkoittaa.

Moottorin kierrosten nostaminen tarkoittaa vaihteiston rattaiden kierrosten nostamista, vetoakseleiden kierrosten nostamista ja renkaiden kierrosten nostamista. Jos tämä ei johda kasvaneeseen nopeuteen, niin silloin välitys on eri tai jossain tapahtuu luistamista. Tehohuipulla on merkitystä vain siinä mielessä, että sen ollessa alhaisella kierrosluvulla, ei maksimikierroksia välttämättä saavuteta isommalla kuormalla.
Kierrosten nousessa kasvaa myös kulutus. Virtausrajoituksen vuoksi ei 15krpm saavuteta.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kierrosten nousessa kasvaa myös kulutus. Virtausrajoituksen vuoksi ei 15krpm saavuteta.
Virtausrajoituksella rajoitetaan tehoa ei kierroksia. 15K onnistuu kyllä jos moottoria sinne asti halutaan kierrättää, virtausrajoitusten takia tehoa ei vaan ole sen enempää kuin 11K kierroksillakaan vaan todennäköisesti vähän vähemmän.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Virtausrajoituksella rajoitetaan tehoa ei kierroksia. 15K onnistuu kyllä jos moottoria sinne asti halutaan kierrättää, virtausrajoitusten takia tehoa ei vaan ole sen enempää kuin 11K kierroksillakaan vaan todennäköisesti vähän vähemmän.
Niin, no tarkoitinkin käytännön tasolla(aiempiin viesteihin viitaten) .
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Sen törmäysrakenteen on tarkoituskin hajota törmäyksessä. Muutenkin se puoli nokkaa joka hajosi tuossa enemmän oli juuri se pitempi säännön täyttävä nokka.
On takoitus hajota, mutta ei vielä osumassa rengasvalliin kolmenkympin vauhdista. Hamiltonilla oli kunnon vauhti Jerzesissä, eikä törmäysrakenne vielä hajonnut osumassa rengasvalliin. Myöskään Kobayashilla törmäysrakenne ei hajonnut Australian osumassa. Nokan on tarkoitus absorboida energiaa suurempi nopeuksisissa törmäyksissä eikä pikkuisissa mälleissä. Miksi Lotus edes tekisi toisestakin nokasta törmäystestien mukaisen, koska se vain lisäisi painoa.

Edit: Mistään netin syövereistä en löydä selvyyttä tähän asiaan. Noh eiköhän se selviä lopullisesti tässä lähiaikoina, kun Lotuksen pojat pääsevät testaileen lisää nokan toimintaa :)
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kierrosten nousessa kasvaa myös kulutus. Virtausrajoituksen vuoksi ei 15krpm saavuteta.
Ylävaihteella maksimikierrosalueella ajellessa kuluu kyllä paljon vähemmän bensaa kuin hitaammalla radalla pätkäkiihdytyksiä tehdessä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
Ai ai, sadesäällä suomalaiset ovat surkeita. Mitä tapahtuu huomenna kun tänään jäätiin jo tallikavereille sekuntti tolkulla, AI ai :yuck:
Viime kaudella Bottas ajoi Montrealin aika-ajoissa kolmanneksi surkealla Williamssilla nimenomaan sadekelissä, joten ainakaan Bottas ei ole huono sadekelissä ja Kimikin on aikoinaan onnistunut voittamaan muutaman sadekelissä ajetun kisan, joten ei hänkään kovin huono sadekelillä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ja tämä perustuu mihin?
Varmaankin siihen maankuuluun avaruusajatteluun.

Pienimmilläänhän se on siinä isoimmalla vaihteella "optimikierrosalueella" joka henkilöautoissa osuu n. reiluun pariintonniin. Tämän jälkeenhän kulutus lähtee taas jyrkkään nousuun.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ja tämä perustuu mihin?
Siihen että moottori kiertää huomattavasti vähemmän kierroksia per edetty matka. Esim. Monza on radoista kaikkein helpoin bensankulutukselle.

Sama juttu kuin että moottoritiellä kaasu pohjassa ajellessa kuluu vähemmän bensaa kun kaupungissa maksimikiihdytys ja jarrutus risteysten välillä.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Taidamme katsoa aika-ajot sateisessa kelissä. Kovin on kostea sää tällä hetkellä rataympäristössä. Ei hyvä.
 
Ylös