Formula 1 - 2014 - Monaco - Kisan jälkihöyryt

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Ja ei muuten ollut. Ja eräs autistiksi ilman syytä nimittelevä voisi katsoa peiliin.:mad_old: Eikös foorumin säännöissä ollut etädiagnosointi kielletty? Vai onko tämä jonkinlainen vittuilijoiden Luvattu Maa? Taidan tällä menolla lähteä Autosportille ihan ilman ilmoituksiakin. On se kyllä saatana...:wall:
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tuo ensimmäinen on lähinnä erotus FW08:n lausunnosta ja toinen juttu on yritetty selventää siten, että Gutierrez ei ollut ainoa kilpailupäivänä joka tuota linjaa vain koetti käyttää.
Jos Gutierrez osui seinään ja nämä muut eivät, niin silloin Gutierrez ajoi eri linjalla kuin nämä muut.

Jos autosta ei jotain hajoa tai joku muu seinään työnnä (tai sitten osuma tule radalla pyöriviä väistellessä) on seinään osuminen aina kuljettajan virhe. Voidaan jopa perustellusti sanoa, että takapyörän kolauttaminen puolihuolimattomasti kaiteeseen on virheenä suurempi kuin Gutierrezin tallikaverin "pompusta läks" -virhe jarrutuspaikassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kuten myös aiemmin totesin niin Gutierrez ei ollut ainoa samaan paikkaan kilpailupäivänä osunut ja samaa linjaa käyttänyt kuljettaja. Myös Kvjat osui samalla tavalla samassa kohdassa kilpailun aikana, mutta auto pysyi hallinnassa joskin heittelehtien osuman seurauksena.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kuten myös aiemmin totesin niin Gutierrez ei ollut ainoa samaan paikkaan kilpailupäivänä osunut ja samaa linjaa käyttänyt kuljettaja. Myös Kvjat osui samalla tavalla samassa kohdassa kilpailun aikana, mutta auto pysyi hallinnassa joskin heittelehtien osuman seurauksena.
Eli myös Kvjat teki tuossa paikassa ajovirheen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Miten vaan. Tosin Kvjat oli kyllä tehnyt selvän ajovirheen paria mutkaa aikaisemmin ja siinä lähti vielä auto ihan selvästi käsistä ilman mitään syytä. Tosin onneksi nykyään joissakin paikoissa ne seinät eivät edes Monacossa ole niin lähellä kuin ennen.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Tuota noin, ehkä hieman yksinkertainen kysymys mutta onko tässä vuorokauden
väänetty kättä siitä kun Gutierrez:n takarengas osui kaiteeseen la rascassen
ulos tulossa ?

Sisään menossa on se loivempi oikea ja lopussa se n.90 asteinen oikea.
 

poljat

Well-known member
Liittynyt
3.11.2010
Viestit
121
Sijainti
Selostajan puvuntakki
Hei tyypit!

Onkos kenellä teillä tallessa Monacon ennakkolähetyksiä tältä vuodelta?! Eli kaikki mitä MTV Max lähetti, myös toi lähtöruudukko osio.
Ukkosen vuoksi en voinut niitä tallentaa, olisin kiinnostunut... :)
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Pientä jarnanpoikasta. :D

Jos kaveri valitsee mutkaan väärän ajolinjan niin pitäisin tuota yhtä lailla ajovirheenä kuin jos valitsee oikean ajolinjan, mutta sitä ajaessaan tekee virheen joka johtaa seinään osumiseen.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kaikkien osallisien mielenterveydestä huolehtien, ehdottaisin asiaa loppuun käsitellyksi ja yhtiökokouksen päättämistä tähän. Merkitään pöytäkirjaan että lähes kaikki osakkeenomistajat olivat asiasta yksimielisiä, ellei toisin mainita.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Höpö höpö, asia vaatii vielä runsaasti lisäselvityksiä. :D
 

nevermind

Well-known member
Liittynyt
13.12.2006
Viestit
87
Ei vaan tarpeeks koska "oikeella" ajolinjalla ollut auto osui liikaa..:D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Jep jep. Kyllä ne vaan eräät jaksaa vieläkin jauhaa asiasta. On niitä kyllä siirretty myös ihan yleisen turvallisuuden takia.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Hyvä kisa nähtiin sunnuntaina, suomalaisittain meni tosin pitkin mäntyjä. Monacon kisasta odottelinkin tänä vuonna melkoista showta ja sitä se olikin. Saa nähdä miten mersu kuskien keskinäinen vääntö tästä lähtee etenemään ;)

Hieno keksintö FIA:lta kierroksella ohitettujen turva-auto sääntö. Menee monta kierrosta tuohon pelleilyyn.
Tarkoitti siis sitä että jos kierroksella ohitetut ajatetaan sivuun ja letkan perälle, juuri kierroksella ohitettu jää siis kilpakumppanistaan täyden kierroksen tuossa yhteydessä.

Silti, aivan älytöntä ajattaa autoja kierroksella kiinni sivuun vain ja letkan perälle ja sovitaan että ovat samalla kierroksella taas, se että ajavat itseasiassa yhden kierroksen vähemmän ei nyt maailmaa kaada kuhan vain säännöissä on selvästi kerrottu miten toimitaan.
Mielestäni tämä sääntö että letka ajatetaan oikeaan järjestykseen on todella hyvä. Jos kärkipaikasta taistelevien välissä on kierroksella ohitettava, niin kyllähän se nyt vähän pilaa sen jännityksen uusintalähdöstä. Ja kuinka paljon siihen oikeasti menee ylimääräistä aikaa? Ehkä kierros tai kaksi. Ei mitenkään ratkaisevaa mielestäni. Myös niille kierroksella ohitettaville on paljon mielekkäämpää päästä takaisin "omiensa" kanssa taistelemaan, kuin että joutuisivat jäämään sitten KAIKILLE kierroksella.

Se, että kierroksella ohitettavat jäisivät radan varteen ja sitten "sovittaisiin" että olisivat samalla kierroksella, on teoriassa myös ihan hyvä idea, mutta luulen että isoin ongelma siinä on se, että sitten joku joutuisi käsin säätämään sijoituksia niitä seuraavaan tietokoneeseen. Eli siis lisäämään niille ohitetuille sen yhden kierroksen lisää. Tällä nykyisellä käytännöllä se tulosluettolo päivittyy oikeaksi ihan itsestään. Ja auta armias kun niitä sijoituksia säädettäisiin käsin, niin jos joku siinä vähän mokaisi!!!

Toki tämmöisillä radoilla kuin Monaco voi tämmöisiä Kimi-Marussia tilanteita sitten tulla, mutta vaaratilanteita syntyisi myös, jos ne kierroksella ohitettavat olisivat siellä välissä ja sitten kaikki puskevat samaan aikaan niistä ohi. Muistaako kukaan parin vuoden takaista singaporen kilpailua jossa muistaakseni Webber ja Hamilton joutuivat juuri väkisin painamaan Marussiasta (vai Virginistä) ohi ja törmäsivät toisiinsa vain pari mutkaa sen jälkeen kun SC oli poistunut radalta.

Nykyinen käytäntö on hyvä. Ainakin omasta mielestäni :D sori pitkä post...
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Tuo lähtojärjestyksen saattaminen oikeeseen järjestykseen on turva-auton tullessa
radalle hyvä homma. Jotta vältettäis Kimi / Chiltton tilanteet niin ehkä
nuo väliin jäänet vois ajaa varikolle ja sitten kun koko letka on ohittanut varikon
niin ne meneis letkan perään oikeille paikoille. Monacossa varsinkin kun nopeus
erot on aika moiset ohittajalla vs. turvaauton perässä matelijoille ja rata on kapea
niin siinä on aika huimia ohitus tilanteita.
Joten ihan turvallisuus mielessä näin saattais olla parempi.


Mutta Estebanin ulosajo on näköjään muitakin kiinostanut kun on tehty oikein esitys
juutuubiin ko. tapahtumasta.
http://www.youtube.com/watch?v=sZhSOUBFxu8

ps
Onko vieläkään kukaan nähnyt videota Kimin perään ajosta Mirabeaussa ?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös