Formula 1 - 2014 - Monaco - Kisan jälkihöyryt

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuo lähtojärjestyksen saattaminen oikeeseen järjestykseen on turva-auton tullessa
radalle hyvä homma. Jotta vältettäis Kimi / Chiltton tilanteet niin ehkä
nuo väliin jäänet vois ajaa varikolle ja sitten kun koko letka on ohittanut varikon
niin ne meneis letkan perään oikeille paikoille. Monacossa varsinkin kun nopeus
erot on aika moiset ohittajalla vs. turvaauton perässä matelijoille ja rata on kapea
niin siinä on aika huimia ohitus tilanteita.
Joten ihan turvallisuus mielessä näin saattais olla parempi.
Juju on siinä, että perässä olevat kun ajavat ohi niin saavat tehtyä yhden kierroksen enemmän ja näin ollen pääsevät samalle kierrokselle.

Tosin minusta se on käsittämätöntä, että turva-auton takia kierroksen jäänyt saa "kierroksen anteeksi" ja pahimmassa/parhaimmassa tapauksessa pääsee taistelemaan voitosta.
Mutta tässäkin varmasti pitää muistaa, että kyseessä on viihde osio urheilullisuuden rinnalla..
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Shown kannalta tuo kierroksella ohitettujen ajattaminen on ihan hyvä, kärkiporukka pääsee rauhassa taistelemaan sijoituksistaan ym. Mutta ei se pelkästään reilua ole sikäli, että joku on saattanut juuri ohittaa radalla sen kierroksella ohitettavan ja turva-auton tullessa takana tuleva saa edun siitä, ettei tarvitsekaan ohittaa sitä hitaampaa. Vaikka sinisiä heilutellaankin, niin aina tuo on ollut myös taktinen elementti (esim. varikkokäyntien ajoitus). Eli show:n kannalta hyvä, mutta ei joka kantilta reilukaan systeemi...
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Ei se kierroksellaohitettujen keskelle letkaa jättäminenkään ole urheilullisesti kovin reilua kierroksellaohitettujen osalta.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Ei se kierroksellaohitettujen keskelle letkaa jättäminenkään ole urheilullisesti kovin reilua kierroksellaohitettujen osalta.
Siellähän ne ovat muutenkin, joskin se letka on venynyt pidemmälle matkalle, mitä tietysti tarkoititkin. Keskellä letkaa ollessaan olisivat hekin silti lähempänä sitä normaalitilannetta, koska jokaisen heistä pitäisi päästää ne nopeammat ohi. Kuka sitten osaa homman vähiten huonosti, niin voi voittaa siinä, aivan kuten normaalitilanteessakin. Mutta edelleen, tässä asiassa on aika monta kulmaa, joista voi tarkastella. Aina on joltain kantilta huonompi tapa kuin joku toinen.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Ei ole onneksi vielä osunut sellainen tilanne eteen, mutta ajatellaan että joku kierroksella jäänyt aiheuttaa turva-auton samaan tapaan kuin Bottas Australiassa. Eli selvä ajovirhe, autoon vahinkoa sen verran että kappaleita lentää radalle, mutta kuljettaja pystyy itse jatkamaan kisaa. Sen jälkeen saa vielä kierroksen "anteeksi".
 

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Spassa puolitoista minuuttia kärjelle jäänyt kuljettaja saa eron "anteeksi" turva-auton tullessa radalle. Kukaan ei valita.

Interlagosissa puolitoista minuuttia kärjelle jäänyt kuljettaja saa eron "anteeksi" turva-auton tullessa radalle. Kyseessä on huutava vääryys, koska *jäänyt kierroksella*.

Miksi?
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Spassa puolitoista minuuttia kärjelle jäänyt kuljettaja saa eron "anteeksi" turva-auton tullessa radalle. Kukaan ei valita.

Interlagosissa puolitoista minuuttia kärjelle jäänyt kuljettaja saa eron "anteeksi" turva-auton tullessa radalle. Kyseessä on huutava vääryys, koska *jäänyt kierroksella*.

Miksi?
+1

Juuri näin
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Spassa puolitoista minuuttia kärjelle jäänyt kuljettaja saa eron "anteeksi" turva-auton tullessa radalle. Kukaan ei valita.

Interlagosissa puolitoista minuuttia kärjelle jäänyt kuljettaja saa eron "anteeksi" turva-auton tullessa radalle. Kyseessä on huutava vääryys, koska *jäänyt kierroksella*.

Miksi?
Avaatko vähän? Mikäs tässä on takana?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Avaatko vähän? Mikäs tässä on takana?
Mikä tuossa jäi epäselväksi? Toisella radalla sama ero kärkeen tarkoittaa kierroksella jäämistä, toisella ei. Kuitenkin jotkut haluavat, että näitä saman verran jääneitä kohdellaan eri radoilla eri tavalla.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24311
Sijainti
lappeen Ranta
Voisihan sinne lyhyemmän kierrosajan radoille pystyttää semmosia shikaaneja, jollaisia Ratzenbergerin ja Sennan kuolemantapausten jälkeen viriteltiin radalle jos toisellekin. Niillä kun olisi saatu hienosäädettyä kaikkien ratojen kierrosajat samoiksi, niin ei syntyisi epäreiluutta eri radoilla tapahtuvan kierroksella ohitetuksi tulemisen erilaisen keston vuoksi.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Mikä tuossa jäi epäselväksi? Toisella radalla sama ero kärkeen tarkoittaa kierroksella jäämistä, toisella ei. Kuitenkin jotkut haluavat, että näitä saman verran jääneitä kohdellaan eri radoilla eri tavalla.
No tuopa juurikin. Kiitos.
 
Ylös