Formula 1 - 2014 - Unkari - Aika-ajot

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Niin, viime vuonna kaikki Q3 kuskit paransi aikaansa 1-2 sekkaa jos
verrataaan heidän aikojaan FP3 aikoihin.
Tänäkin vuonna oli vastaavat tulosparannukset joten ehkä Kimikin olis
tänä vuonna saanut aikaansa hieman parannettua FP3:n jäljiltä varsinkin kun
viime vuonna parannus hänellä oli n.1,8 sekkaa.

Jos tulos parannus olis ollut luokkaa tuon minimi sekunti niin Q3 tulos olis ollut kohtuu hyvä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Aika sama oikeastaan Kimille onko se lähtöruutu kahdeksas vai seitsemästoista. Maaliin kuitenkin huimien strategiaratkaisujen jälkeen yhdentenätoista.

*ei varaudu hakemaan kirvestä kaivosta*
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Niimpä.
Joten jos huomenna on yritys 17 ruudusta edes sijalle 11. Niin varikkotaktiikka
täytyy onnistua hyvin... tuskimpa.
Joten Kimi liikkeelle kovalla renkalla ja sillä pari kierrosta ja sitten kaikki
uudet pehmeät tasaisin välein. Vaikka tuskin silläkään tuota sijaa 11 saadaan
mutta on sitten ainakin vauhtia ja tilanteita. :)
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
947
Hirveä kohkaus pikku mokasta, mitä tuossa oikeasti hävittiin? Ehkä joku 5 - 6 sijaa lähtöruudukossa, pisteitä olisi tuskin tullut sieltäkään joten ei mikään iso moka. Alonsolta varmaa työskentelyä ja Bottas näytti jälleen parasta osaamistaan.
Ei näihin sun provoihin ehkä kannatais tarttua ollenkaan, mutta paremmalla lähtöruudulla olisi toki ollut saumat pisteisiin, mikä taas nyt näyttää lähes mahdottomalta tällä radalla. Sikäli aika iso moka.
Eiköhän Ferrariakin kiinnosta valmistajien mm ja siitä saatavat rahat.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tais kyllä olla olematta Räikkösen päätös, vai mihin perustat väitteesi?
Siinähän peruste lukee ja toi oli sanottu melkein heti tilanteen jälkeen, ilman mitään kommenttia Ferrarin tai Kimin suunnalta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Siinähän peruste lukee ja toi oli sanottu melkein heti tilanteen jälkeen, ilman mitään kommenttia Ferrarin tai Kimin suunnalta.
Kimi halus radalle, mutta inssit vastusti, ja Kimi luotti heihin kun ei kehdannut taas jyrätä. Kimin suusta.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kimi halus radalle, mutta inssit vastusti, ja Kimi luotti heihin kun ei kehdannut taas jyrätä. Kimin suusta.
Juu, tuo tuli ilmi vasta aika-ajon jälkeen. Aika-ajon aikana vain veikkailin, että vois olla Kimin oma päätös, koska tehnyt samankaltaisen virhepäätöksen aiemmin Lotuksella. En siis ole väittänyt Kimin sanoja vastaan.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Nyt alkaa jo paatuneimmankin mieleen hiipiä että haluavat epäonnistua Kimin kanssa kaikilla mahdollisilla eri tavoilla. Riski ehkä näytti pieneltä, mutta sen nollaaminen olisi vaatinut hyvin pienet uhraukset, niin miksi ihmeessä sitten sitä ei nollata? Mihin Ferrari olisi käyttänyt ne yhdet säästyneet renkaat jos Kimi olisikin selvinnyt jatkoon? Aivan käsittämätöntä sekoilua tilanteessa jossa voitettavana ei ole juuri mitään, mutta hävittävää paljonkin. Erityisesti Kimin kohdalla luulisi että pitäisi hankkia onnistumisia ottamalla varman päälle Q1 (ja Q2:kin). Q3:ssa (jos sinne pääsee) voi sitten jättää vaikka ajamatta jos ei ole enää uusia renkaita. Alonson kanssa voisivat ottaa vaikka enemmänkin riskejä pyrkiessään lähemmäs terävintä kärkeä. Jostain syystä Alonson kanssa vedetään konservatiivisemmin mikä tuottaa parempaa tulosta. Toki Alonso ajaakin paremmin ja tippumisen riski on sitä kautta pienempi.

Bottas ajaa kyllä vakuuttavasti ja se lämmittää sentään mieltä.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Ei näihin sun provoihin ehkä kannatais tarttua ollenkaan, mutta paremmalla lähtöruudulla olisi toki ollut saumat pisteisiin, mikä taas nyt näyttää lähes mahdottomalta tällä radalla. Sikäli aika iso moka.
Eiköhän Ferrariakin kiinnosta valmistajien mm ja siitä saatavat rahat.
Mikään kun ei viitannut siihen että Kimillä kulkisi yhtään sen paremmin kuin aiemmissa kisoissakaan, Kimi on viimemmäksi tuonut Espanjasta enemmän kuin yhden jämäpisteen, viidestä viime kisasta huimat kaksi pistettä kotiin, joten ei ole yhtään liioittelua sanoa että tuskin olisi täältäkään mitään herunut, ihan maksimissaan se yksi piste.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Jos neljä minuuttia ennen ensimmäisen osion loppumista ollaan sijalla 15 ei mielestäni missään tapauksessa pitäisi kuvitella ajan riittävän jatkoon, vaan pitäisi ehdottomasti lähteä radalle parantamaan aikaa, koska yleensä viime hetkillä moni kuljettaja parantaa aikaa.

Ja kun on radalla siinä vaiheessa kun putoaa sijalle 17 on vielä mahdollisuus nousta takaisin jatkopaikalle ja jos sattuu pysymään 16 parhaan joukossa voi viimeisen nopean kierroksen jättää kesken jos renkaita on pakko säästää kisaan.

Ainoa hyvä asia Ferrarin töpeksinnässä on se, että Kimillä on riittävästi käyttämättömiä renkaita kisassa käytettäväksi, mutta siitäkään ei ole mitään iloa Ferrarin taktiikat tuntien.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Jos neljä minuuttia ennen ensimmäisen osion loppumista ollaan sijalla 15 ei mielestäni missään tapauksessa pitäisi kuvitella ajan riittävän jatkoon...
Maldonadon ja Hamiltonin aika-ajokeskeytysten myötä tiedettiin putoamisen vaativan jo Marussialta tai Caterhamilta suurehkoa yllätystä. Joskus semmoisiakin kumminkin tulee kuten nyt.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos neljä minuuttia ennen ensimmäisen osion loppumista ollaan sijalla 15 ei mielestäni missään tapauksessa pitäisi kuvitella ajan riittävän jatkoon, vaan pitäisi ehdottomasti lähteä radalle parantamaan aikaa, koska yleensä viime hetkillä moni kuljettaja parantaa aikaa.
Toki tällä kertaa tuossa oli se kuvio, että ainoat uhkaajat olivat Marussia ja Caterham. Ilmeisesti laskettiin, ettei jämätallit ole uhka, mutta täysin tarpeeton riski minunkin mielestäni. Kovemmillakin olisi realistisesti pitänyt selvitä Q2:een, eli pehmeämpiä ei olisi tarvinnut vielä tuhlata toisessakaan vedossa. Eikä nyt pehmeämmätkään olisi niin kamala menetys ollut.
Ainoa hyvä asia Ferrarin töpeksinnässä on se, että Kimillä on riittävästi käyttämättömiä renkaita kisassa käytettäväksi, mutta siitäkään ei ole mitään iloa Ferrarin taktiikat tuntien.
Kävi mielessä sama pehmeiden renkaiden määrä, mutta pitää kyllä taktiikoiden osua kohdilleen radalla, jolla on kovin vaikea ohittaa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Räikkösen optimaalinen kisataktiikka.

Alkun pari kierrosta kovilla ja loppukisa pehmeillä kolmen stopin taktiikalla. Ei luulis olevan vaikeeta Ferrarillakaan tajuta.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Alkun pari kierrosta kovilla ja loppukisa pehmeillä kolmen stopin taktiikalla. Ei luulis olevan vaikeeta Ferrarillakaan tajuta.
Olen ehdottomasti samaa mieltä. :)
Koska se antais vauhtia ja sitä kautta edes pientä mahdollisuutta ohituksiin.
Lisäksi monilla varikko stopeilla pitäis olla helppo pelata ruuhkia
sekä mahdollista sateen uhkaa.

Mutta mutta ...
Tuolta nyhvelö amatööri porukalta ei voi olettaa mitään muuta kuin jotain nyhvelö
taktiikkaa ja sen seurauksena ei ainakaan pääse ohi. He tulevat yrittämään
Kimiä yhden stopin taktiikalla niin että kovalla liikkeelle ja sillä yritetään
päästä 70 kierroksen kisasta ainakin 50 kierrosta.
Jossa Kimi tulee ajamaan tosi hiljaa joka ainoan takarivin tallin auton perässä
vuorotellen. Lisäksi tuolla yhdellä ainoalla varikko stopilla pudotaan vielä
luokkaa 5 sijaa alaspäin.
Joten jos Kimi saa lähdössä jonkun "päänahan" ja kisan aikana muutaman ohituksen
niin lopputulos saattaa olla hyvä 15 sija.
Joten Kimin osalta päivä on jo pulkassa. ;)

Mutta Valtterilla saattaa tulla kova ja hyvä kisa. :)
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Alkun pari kierrosta kovilla ja loppukisa pehmeillä kolmen stopin taktiikalla. Ei luulis olevan vaikeeta Ferrarillakaan tajuta.
Ei tule toimimaan, parhaassa tapauksessa (tyhjällä radalla raivoamisen jälkeen) tulet varikolle vaihtamaan pehmeitä toisen kerran kun muut tulee ensimmäistä kertaa varikolle...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Alkun pari kierrosta kovilla ja loppukisa pehmeillä kolmen stopin taktiikalla. Ei luulis olevan vaikeeta Ferrarillakaan tajuta.
EIköhän ne se saman stoppimäärän kuin kierroksilla edellään olevat, pysähtyen pari kierrosta myöhemmin, sen jälkeen kun alonson stoppi-ikkuna on umpeutunut :eek:
 
Ylös