Formula 1 - 2014 - Unkari - Kisan jälkipurenta

jleinonen

Well-known member
Liittynyt
6.3.2003
Viestit
684
Sijainti
Grandriver
Rosberg hölmöili voiton tai vähintään 2. sijan kun Mclaren oli edessä saderenkailla. Päästi Alonson ja Vergnen ohi
Ajoi mielestäni siinä kohdin mestaruudesta, eli hieman ylivarovaisesti, ehkä ei tiennyt että Lewis on niin lähellä takana...
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6771
Sijainti
Täällähä mä
Toto sanoi saksan TV:ssä että Nico olisi voittanut jos Lewis olisi totellut. Lauda taas, että Lewis teki ihan oikein. Pientä ristiriitaa tallissa.
Toto myös kertoile skylle etteivät halunneet painostaa hämistä tottelemaan, koska kokivat sympatiaa lewistä kohtaan kaiken epäonnen jälkeen.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Väitätsä jätkä tosissasi että jos taistelet tallikaverisi kanssa f1-maailmanmestaruudesta päästäisit mielelläsi tallitoverisi edelle, oli hän sitten millä taktiikalla hyvänsä?

Ne jotka päästävät, eivät ole maailmanmestareita. Maailmanmestareita ovat ne, jotka ovat myös hieman röyhkeitä. Kiltteydellä ei F1:ssä saa mitään.

Feat. Vettel vs. Webber
Schumi
puhumattakaan esim. Alonsosta.--

jne. jne.

Hamilton teki nimenomaan täysin oikein!
Toisaalta kun tarpeeksi usein kieltäytyy noudattamasta tallimääräystä voi työpaikka lähteä alta, joten sitäkin kannattaa kuljettajan ajatella ennen kuin kieltäytyy tottelemasta tallimääräystä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toisaalta kun tarpeeksi usein kieltäytyy noudattamasta tallimääräystä voi työpaikka lähteä alta, joten sitäkin kannattaa kuljettajan ajatella ennen kuin kieltäytyy tottelemasta tallimääräystä.
Ja kuten aiemmin jo viittasin, jos ja kun Hamiltonin päätöstä olla noudattamatta tallimääräystä perustellaan MM-tilanteella, niin ei se Lewisin tämänvuotisellekaan MM-taistelulle pitemmällä tähtäimellä hyvää tee, että lähdetään pokkuroimaan tallia vastaan. Saattaa tallin sisällä mennä sympatiat Nicon puolelle, kun toinen työntekijä ei tottele työnantajaa.

Olisivat sanoneet suoraan radiossa, että jos et anna sijaa, niin Nico on tästä lähtien ykköskuski. Että päätä itse.
 

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
493
Ja kuten aiemmin jo viittasin, jos ja kun Hamiltonin päätöstä olla noudattamatta tallimääräystä perustellaan MM-tilanteella, niin ei se Lewisin tämänvuotisellekaan MM-taistelulle pitemmällä tähtäimellä hyvää tee, että lähdetään pokkuroimaan tallia vastaan. Saattaa tallin sisällä mennä sympatiat Nicon puolelle, kun toinen työntekijä ei tottele työnantajaa.

Olisivat sanoneet suoraan radiossa, että jos et anna sijaa, niin Nico on tästä lähtien ykköskuski. Että päätä itse.
Mersu on jo voittanut merkkimestaruuden, ei tuolla ollut mitään vaikutusta mihinkään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mersu on jo voittanut merkkimestaruuden, ei tuolla ollut mitään vaikutusta mihinkään.
Paitsi mahdollisesti siihen minkä kirjoitin, eli miten kuskiin suhtaudutaan tallin sisällä jatkossa.

Merkkimestaruus toki tulee, mutta mahdollinen voitto menetettiin tuon tempun takia. Ei se nyt ihan se ja sama taliille ja sponsoreille ole. Kauden kaksi selvästi parasta autoa jäi kahden kärkisijan ulkopuolelle.
 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Olisivat sanoneet suoraan radiossa, että jos et anna sijaa, niin Nico on tästä lähtien ykköskuski. Että päätä itse.
No tuo olisi kuulostanu fiksulta sanoa julkisessa radiossa, varsinkin tallilta joka on saarnannut juuri pari viikkoa sitten tallimääräyksistä. If you don't let Nico pass, he will be number one driver, it's your choice :D
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Aika typerää toimintaa tallilta, joka on saanut koko kauden kiitosta siitä, että "antavat kuljettajiensa kisata toisiaan vastaan", yhtäkkiä alkaa rajoittamaan tuota kisailua. Molemmat kisaa samoista sijoista niin helvettiäkö siihen sörkkimään tallimääräyksillä, kun maailmanmestaruudetkin on lähestulkoon taputeltu. Vähän ristiriitaista viestiä koko tiimille, jos annetaan kisata, mutta silti halutaan hallita sijoituksia keinotekoisesti.

Rosberg voi tehdä siinä vähän itsetutkintaakin ja miettiä miten tippui paalupaikalta varikolta lähteneen kuskin taakse. Iso sentteri mersulle ja samankokonen peukku Hamiltonille.

Kisa oli upea btw. Ohitukset Hamilton-Vergne ja Ricciardo-Hamilton erityisesti. Plus Räikkönen pirteänä Vetteliä vastaan.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13809
Rosberg voi tehdä siinä vähän itsetutkintaakin ja miettiä miten tippui paalupaikalta varikolta lähteneen kuskin taakse.
Tuskinpa siinä muuta tarvitsee todeta, kuin että sattuipas ehtimään varikonportin ohi juuri ennen turva-autoa.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Kuten edellä maaliin ajanut alonsokin


Alonso veti melkoisella riskitaktiikalla. Taisivat todeta tallin puolestakin, että eivät ole mukana mestaruustaistossa, joten ei ole juuri mitään hävittävää, joten yrittävät ajaa voitosta. Jos renkaat olisi loppunut niin pahasti, että olisi joutunut vielä viimeisillä kierroksilla pysähtymään, niin sijoitus olisi tainnut tippua aika reilusti. Nicolla ei moisiin riskeihin oikein ole varaa.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kovasti löytyy ihmettelijöitä sille ettei Hamilton nöyristellyt tallin pyynnön edessä. Nuo kaksi ajavat edelleenkin maailmanmestaruudesta toisiaan vastaan ja pisteitä on Hamiltonilta mennyt hukkaan itsestä riippumattomista syistä ihan tarpeeksi. Nicolta aika naiivia edes pyytää päästä ohi, koska tiesi 100% varmuudella että tuo siirto hyödyttäisi häntä myös suhteessa Hamiltoniin. Nyt kun Hamilton ei päästänyt Nicoa ohi missään vaiheessa, niin nähtiin minkä edun Nico olisi saanut jos ohitus olisi tapahtunut. Normaalisti asemia parantaakseen pitää tehdä ohitus itse, mutta Nicolla ei ollut enää edes nopeutta siihen pehmeillä renkaillaan. Hamilton taas olisi saattanut jopa voittaa jos olisi tajunnut laittaa pehmeämmät renkaat alle viimeisellä stopilla. Kävihän hän varikolla vasta Alonson jälkeen, mutta laittoi silti kovemmat renkaat ja sai samalla Williams-taudin autoonsa.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Oli hieno kisa, ja kuten jotkut sanoivatkin, niin Kimi oli ekaa kertaa se vanha kunnon Kimi tälle kautta. Incarista näki, kuinka ajamisessa oli jo ajamisen meininkiä. Tässä taas osoitus siitä, että ei se Kimi ole niin paska kun väitetään. Luulen, että jos Kimi olisi startannut top 10 ruudusta, niin olisi ollut podium taistelussa mukana. Tai sehän olisi riippunut siitä, että olisiko kerennyt varikolle ennen ensimmäistä turva-autoa. Kuitenkin viihdyttävin kisa aikoihin. Mersun kisasta sen verran, että myös minun mielestäni Hamilton teki ihan oikein, kun ei päästänyt Rosbergiä ohi. Mikä järki siinä olisi ollut, kun Rosberg ei pysynyt edes Hamiltonin perässä silloin. Jos olisi päästänyt ohi, niin Rosberg olisi ollut vain tulppa Hamiltonille. Ja peukut Ricciardolle.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Tuskinpa siinä muuta tarvitsee todeta, kuin että sattuipas ehtimään varikonportin ohi juuri ennen turva-autoa.
Tuli kuitenkin varikolta ulos viidennelle sijalle samalla kun Hamilton oli 13. Ja Rosberg jostakin syystä sai Magnussenilta vielä lahjaksi neljännen sijan sc:n aikana, meni ohi mitä siinä tapahtu. Olihan sillä hetken ongelmia takajarrun ym. kanssa ja mies seilasi taaksepäin hetken. Huonompaan strategiaan yhdistettynä Rosberg ei vaan saanut tulosta aikana.

Voisi tietenkin sanoa, että huonompi strategia johtui siitä, että ei Hamilton päästänyt ohi. Tässä taas tullaan kuljettajien suosimiseen. Eilisessä tilanteessa tallimääräyksellä haluttiin parantaa toisen tilannetta, mutta se olisi varmasti huonontanut samalla toisen kisaa. Jos tallissa on kaksi ykköskuskia, jotka molemmat kisaavat tasaväkisesti henkilökohtaisesta maailmanmestaruudesta, niin ei tuollaista tallimääräystä voi vaan antaa.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Ricciardo ja Red Bull käyttivät kyllä taitavasti hyväkseen sen edun minkä ensimmäinen turva-auto antoi. Ymmärsivät tulla varikolle myös toisen turva-auton aikana ja saivat näin luonnollisen ajoituksen viimeiselle varikkopysähdykselle. Ymmärsivät olla myös kajoamatta kovempiin renkaisiin, jotka eivät olleet toimineet kenelläkään toivotusti koko viikonlopun aikana. Nicollahan oli käytännössä sama taktiikka, rata-asema ei vaan ollut yhtä hyvä sen ensimmäisen turva-auton ansiosta.

Yleensä homma menee vaan niin, että vähemmillä pysähdyksillä ja hitaammin radalla etenevällä on se etu, että ei tarvitse välttämättä päästä kenestäkään ohi. Useammalla pysähdyksellä pitää yleensä ohittaakin radalla, tai sitten pysähdykset on ajoitettava niin hyvin, että saa ajaa jatkuvasti vapaalla radalla sitä omaa parasta vauhtiaan. Jälkimmäisessä tapauksessa rata-aseman pitää olla tarpeeksi hyvä ja renkaissa pelivaraa sen verran että pysähdyksiä voidaan tarvittaessa säätää muutaman kierroksen verran suuntaansa.

McLaren oli muuten hyvä esimerkki siitä miten hukataan hyvä rata-asema turhalla riskinotolla. Button pääsi varikolle ensimmäisenä, mutta tämä etu hukattiin käsittämättömällä tavalla laittamalla uudet välikelin renkaat alle. Magnussenin kohdalla olikin viisaampaa jättää koko pysähdys tekemättä ja nostaa näin asemia. Toki molemmat joutuivat vaihtamaan renkaat pian turva-auton poistuttua, mutta Button menetti paljon enemmän ja aivan turhaan. Toisaalta Oskari Saari kehotti pitämään Buttonia silmällä tämänkaltaisissa kisoissa, nyt ei vaan taktikoinnit onnistuneet.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8799
Sijainti
Vantaa
Alonso veti melkoisella riskitaktiikalla. Taisivat todeta tallin puolestakin, että eivät ole mukana mestaruustaistossa, joten ei ole juuri mitään hävittävää, joten yrittävät ajaa voitosta. Jos renkaat olisi loppunut niin pahasti, että olisi joutunut vielä viimeisillä kierroksilla pysähtymään, niin sijoitus olisi tainnut tippua aika reilusti. Nicolla ei moisiin riskeihin oikein ole varaa.
Sepä se. Riskinotto kannatti Alonsolla, kuten aina melkein vastaavissa oloissa. Alonso ja Button on tämänkaltaisten kisojen vakiomenestyjiä. Tällä kertaa Buttoni epäonnistui. En usko, että näissä talleissa on paremmat taktiikkanerot (kuten Ferrarilla on nähty), mutta kuljettajien osuus taktiikoiden toimivuudesta on näissä olosuhteissa isompi.
 
Ylös