Formula 1 - 2015 - Australian GP: Ennakko & Harjoitukset

Spidey

Well-known member
Liittynyt
12.3.2015
Viestit
193
Ymmärrän tuon näkökulman, mutta olen sen verran kauan lajia seurannut, että muistan valitettavan hyvin ajat, jolloin selvästi nopeammalla autolla ei päässyt ohi. Siinä sitten körryyteltiin jonossa, kun muutakaan ei voinut. Johonkin aikaan kisan huippukohta olivat varikkokäynnit, koska ne olivat ainoita hetkiä, jolloin sijoitusten muuttumiseen oli todelliset edellytykset.

Pahoin pelkään, että nykykatsojilla aika kultaa muistot. Jos kilpailut olisivat nykyään samankaltaisia kuin ne olivat 10 vuotta sitten, nillitys olisi loputonta. Useimmat näet katselevat mieluummin helppoja ohituksia ja rinnakkain ajamista kuin jonossa ajoa.

Ohittamisen helpottaminen on ainoa hyvä asia mitä päättäjät ovat saaneet viimevuosina aikaan. Hieman keinotekoisesti toki. Samaan oltaisiin päästy tekemällä leveät superpehmeät renkaat ja karsittu rankalla kädellä aerodynamiikkaa. Oltaisiin nähty hienoja sivuluisuja. Myös ekopelleily oltaisiin voitu suosiolla lopettaa ja pistää autoihin ihan oikea turbo.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Löytyykö F1-sarjan viralliselta nettisivulta enää aiempien kausien aikoja ja tuloksia? Löysin ainoastaan viime kauden tulokset, vai pitääkö vanhemmista tilastoista maksaa :doubtful:
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kyllä niitä "oikeita" ohituksia on nähty iha tarpeeksi nykyäänkin. Aika-ajosysteemi on nykyään mielestäni oikein hyvä. Välitankkausten poisto tosin poisti sen bensoilla taktikoinnin siitä. Olihan siinä omat spekulointi-mahdollisuudet..

Jep, ja muokattu viimeksi: 31. maaliskuuta 2014 kello 08.18. http://fi.wikipedia.org/wiki/Australian_Grand_Prix_2014
Katsoin siis enkunkielistä wikiä, sinne on näköjään tänään korjattu se aika sen jälkeen kun olin siitä täällä puhunut.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Löytyykö F1-sarjan viralliselta nettisivulta enää aiempien kausien aikoja ja tuloksia? Löysin ainoastaan viime kauden tulokset, vai pitääkö vanhemmista tilastoista maksaa :doubtful:
jaa-a.. ei vissii kuluttajan rahatkaan riitä. Ei edes harkoista nää, ku parhaat ajat ja kierrosmäärät. Näkeekö maksullisella? Ainaki mobiiliappilla sais vissii ladattua koko session simulaation, mut en jaksanut odotella. Jotenki vaa nii helvtin typerää maksaa moneen kertaan, ku itse lähetyksestäkin joutuu maksamaan. Vai kuuluuko esim maikkarin maksullisen tv-lähetyksen sisälle nuo softat? ei tietenkään, ku ei mitään koodeja edes kysellä. huoh.. vmp tää touhu.

edit: hienoa, että uudistivat sivunsa, mut vielä hienompaa olis palvella faneja. Vissiin itse käppänä, a.k.a Ecclestone, ollut suunnittelemassa nykyistä settiä.
 
Viimeksi muokattu:

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Kyllä kun lukee täällä ihmisten avautumisia ni ei voi kuin ihmetellä etteikö ihmiset oikeasti muista yhtään mitään vai muuttaako aika ihan täysin kaiken mitä OIKEASTI tapahtui ennen ? "minä lopetan seuraamisen kun yksi talli dominoi" "tää on perseestä kun ei tapahdu mitään missään milloinkaan". Sit vielä joku jaksaa äänistä itkeä jnejnejne... Jonku täytyisi tehdä jotain koostepätkiä youtubeen ja sit voitaisiin muistella yhdessä kuinkas ne asiat nyt olikaan.
 

Spidey

Well-known member
Liittynyt
12.3.2015
Viestit
193
Kyllä kun lukee täällä ihmisten avautumisia ni ei voi kuin ihmetellä etteikö ihmiset oikeasti muista yhtään mitään vai muuttaako aika ihan täysin kaiken mitä OIKEASTI tapahtui ennen ? "minä lopetan seuraamisen kun yksi talli dominoi" "tää on perseestä kun ei tapahdu mitään missään milloinkaan". Sit vielä joku jaksaa äänistä itkeä jnejnejne... Jonku täytyisi tehdä jotain koostepätkiä youtubeen ja sit voitaisiin muistella yhdessä kuinkas ne asiat nyt olikaan.
Vielä enemmän suolesta oli silloin kun Ferrari/Schumi dominoi. Talli käytänössä pelasi ainoastaan Schumin pussiin. Enpä muista silloinkaan katsoneeni innostuneena formulaa, vaan telkkari oli yleensä taustalla päällä.

F1 on nyt kriisissä, talleja tulee kaatumaan ja katsojamäärät romahtamaan. Lajista on saatava kannattava ja kiinnostava.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kyllä kun lukee täällä ihmisten avautumisia ni ei voi kuin ihmetellä etteikö ihmiset oikeasti muista yhtään mitään vai muuttaako aika ihan täysin kaiken mitä OIKEASTI tapahtui ennen ? "minä lopetan seuraamisen kun yksi talli dominoi" "tää on perseestä kun ei tapahdu mitään missään milloinkaan". Sit vielä joku jaksaa äänistä itkeä jnejnejne... Jonku täytyisi tehdä jotain koostepätkiä youtubeen ja sit voitaisiin muistella yhdessä kuinkas ne asiat nyt olikaan.
Ainahan nyt löytyy elämäntapavinkujia. Aina on joku huonosti ja ennen paremmin. Joka asiassa. Itse taas rakastan kehitystä ja uusia juttuja, oli ne sitten lopulta huonoja tai hyviä. Nytkin on mielestäni virheitä tehty säännöissä, mut ainaki laji kehittyy. Kehittyminen ei taas lyhyellä aikajanalla meinaa aina parempaa.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
Bottas erosta Ferrariin: Ei syytä ottaa kaikkea irti kuten arvata saattoi. Veikkaan edelleen, että Williams on vähintään sen puoli sekuntia Maranellon oria nopeampi ainakin näin Melbournessa, Kiina ja Malesia saattavat olla jo vähän tasaväkisempiä.
Toisaalta myöskään Ferrari ei välttämättä ole vielä ottanut kaikkea irti, joten Ferrari ja Williams voivat olla myös suunnilleen yhtä nopeita keskenään, mutta aika-ajoissa se nähdään kuinka paljon vauhtia todellisuudessa on jätetty varastoon kärkitallien kohdalla.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Toisaalta myöskään Ferrari ei välttämättä ole vielä ottanut kaikkea irti, joten Ferrari ja Williams voivat olla myös suunnilleen yhtä nopeita keskenään, mutta aika-ajoissa se nähdään kuinka paljon vauhtia todellisuudessa on jätetty varastoon kärkitallien kohdalla.
Lisäksi kisavauhti voi olla ihan jotain muuta. Itselläni ainakin löytyy luottoa Kimiin sen suhteen. Kunhan nyt sellaisen aika-ajotuloksen sais ettei pussiin joutuis, nii sais hyödynnettyä kisapotentiaalin.
 

Juan

Member
Liittynyt
10.2.2012
Viestit
17
Katsoin ja näin..Aika-ajot

1. nico
2. ham
3. bot
4. vet
5. mas

ja kimi sijoilla 6-10
 
Ylös