Formula 1 - 2015 - Australian GP: Ennakko & Harjoitukset

Pingu22

Member
Liittynyt
4.10.2007
Viestit
12
Sijainti
Finland
jumaleissön tuota Kimin stinttiä. Tasaista.. tasaista.. tasaista. Kuluko ne renkaat ollenkaan? :D 16 kierrosta pehmeillä eikä ajassa ainakaan näy mitään. jos tuosta JOTAIN voi katsoa, nii Bottaksella vajaan sekunnin luokkaa hidastuminen? Liekö ollut täydempi tankki vai kuluuko williamsilla noin paljon enemmän renkaat (verrattuna esim kimiin)?
Bottaksen omien sanojen mukaan, piilottelevat vauhtia viime vuoden tapaan. Bottaksen pitkän stintin vikat kierrokset menivät pieleen Red bullin ja McLarenin takana, mutta eihän se vauhtia ja tasaisuus muutenkaan ollut Kimin pitkänvedon tasalla. Polttoaine kuorma tosin on tuntematon tekijä.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
No ei todellakaan olla jäljessä viime vuoden paaluajasta...viime vuonna satoi ja paaluaika oli jotain 1,44,xxx ja viikonlopun nopein aika taisi olla luokkaa 1,29,xxx, eli ollaan nopeampia ja paljon.
Totta, wikipedia sanoo jostain syystä Hamilton 1:24,2 :)
 
Viimeksi muokattu:

JohtajaRinne

Well-known member
Liittynyt
1.8.2013
Viestit
72
Jos haluaa alkaa analysoimaan niin tuossapa pitkien vetojen kierrosaikoja törkeästi autosportin foorumilta kopioituna:

No mersuilta ei mitenkäään kovin pitkiä, mutta noiden perusteella nyt vois kuitenkin sanoa, että oisko Ferrarit ja Williamsit kuitenkin vähän lähempänä toisiaan kuin sen 0,5 sek.
Itse uskon, että Williams pystyy noista vielä parantamaan enemmän kuin Ferrari.

Tai mitäpä, jos nyt vaa annettais sääntöjen olla välillä ihan rauhassa? Ei se ole ratkaisu, että keksitään uusia radikaaleja sääntöjä, jotta joku muu saa olla sit ylivoimainen. Jos nyt jotain, nii voimayksikön kehitykseen enemmän vapauksia. Tiedä, vaikka muut (moottoritoimittajat) ois jo mersun kiinni saanut, jos olis voinu koko paketin vetää uusiksi.
Onhan vaihtoehto palata taaksekkin päin sääntöjen kanssa, jolloin saataisin kaikki lähestulkoon samalle viivalle. Itse en ainakaan jaksaisi katsella mersujen ylivoimaa sitä noin viittä vuotta, mitä muilla talleilla menee eron kuromiseen. Loppukaudesta varsinkin tuli huomattua, että mersut ovat vielä ylivoimaisempia kuin miltä esim aika-ajoissa ja kisassa antoivat ymmärtää. Kun tuli tiukka paikka niin pystyttiin yhtäkkiä painamaan vielä pari sekunttia nopeampia kierrosaikoja, vaikka jo lähtökohtaisesti oltiin se sekuntti per kierros muita nopeampia.

Formuloissa kuuluisi ajaa kilpaa, ja nyt ollaan tehty vääriä asioita joidenka vuoksi tallipaikka yksin ratkaisee mestaruuden. Tuollainen "odotellaan muita talleja"-kehitystyö asenne tekee hallaa lajille (viimeisimmät sääntömuutokset ovat toki tehneet sitä vielä enemmän, mutta ei pidä jäädä tuleen makaamaan), ja Hamilton on hyvällä tuurilla Schumin ohi mestaruuksissa ennen kuin muut tallit saavat eron Mercedekseen edes 0,5 sekunttiin.
Kilpailu oli äärimmäisen tasaista kymmenen vuotta takaperin, tuskin luulisi olevan kovinkaan hankalaa palauttaa Formulat siihen aikakauteen?
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Kilpailu oli äärimmäisen tasaista kymmenen vuotta takaperin, tuskin luulisi olevan kovinkaan hankalaa palauttaa Formulat siihen aikakauteen?
Juu, näytti kausi 2005 olevan aika tasaista voittajana Mäkki tai Rellu kerran Ferrari, kun Michelin tallit jätti väliin. Kilpailuissa näytti olevan yleistä, että voittajan kanssa samalla kierroksella oli 6-8 autoa.
 

JohtajaRinne

Well-known member
Liittynyt
1.8.2013
Viestit
72
Juu, näytti kausi 2005 olevan aika tasaista voittajana Mäkki tai Rellu kerran Ferrari, kun Michelin tallit jätti väliin. Kilpailuissa näytti olevan yleistä, että voittajan kanssa samalla kierroksella oli 6-8 autoa.
No revippä nyt sitä reikää. En nyt tarkoittanut ihan tuota -05 kautta yksistään vaan ylipäätään tuota viime vuosikymmenen puoliväliä. Toki oli kakstuhattaviisikin nykyisiä kausia parempi, kun mestaruudesta ajoi tuolloin kuitenkin kilpaa peräti kahden tallin kuljettajat. Jos nyt haluat eriteltynä jotain vuosilukuja niin vaikkapa 2008 ja 2009 (Brawnin alkukauden ylivoimaa jälkimmäisessä lukuunottamatta). Tuolloin ajettiin oikeasti kilpaa, ja kisoja oli jännittävä seurata.

Jos jotakin kiinnostaa enemmän tämän nykyisen possujunan seuraaminen niin ok. Joillekkin kausille aina tietenkin sattuu toisille selkeästi parempi auto kuin toisille, mutta niin julmat erot on nyt moottoriuudistuksen jälkeen olleet, että katsojaluvut kärsivät ja Britit juhlivat itsensä hengiltä jollei rupea tasoittumaan.
Toki tästä nykytilanteesta voidaan pitkälti syyttää moottorinvalmistajia. Itse ainakin olen saanut sellaisen käsityksen, että Mercedes aikoinaan aloitti tuon turbopyttynsä kehitystyön jo siinä vaiheessa kun uudesta moottorista oli pelkkiä huhuja liikkellä eli n. vuoden ennen muita valmistajia.

EDIT// Nyt menee offtopiciksi, joten jätän aiheen tähän.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Johtuivatko nuo hyvät kaudet sitten säännöistä vai silkasta sattumasta? Millä tahansa säännöillä taistelu kärjessä voi olla tiukkaa, jos eri tallien autot ovat tasaveroisia.

Ainoa varma keino luoda tasaista kilpailua Fykkösiin on jokin menestyspainojen tyyppinen ratkaisu tai sitten samanlaiset autot.

Eikös kilpailu kärjen takana ole ollut ihan hyvää, ohituksia on ainakin piisannut.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Jos jotakin kiinnostaa enemmän tämän nykyisen possujunan seuraaminen niin ok.
Joo ja kisathan oli jotain ihan muuta aikoinaan? "trullijuna" -termikin ihan tyhjästä keksitty. Oliskin edes junaa. Mersu menee ja muut koittaa seurata jossain horisontissa. Sen jälkeen mielestäni on jo tasaisempaa. Ei tässä mitää junia ole nähty.
 

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
Veikkaan että aika monella (ehkä myös minulla) alkaa tulemaan se raja vastaan että jos tämäkin kausi on sitä samaa paskaa jossa vain kahdella kuljettajalla on auton puolesta mahdollisuus voittoon (ja nekin ovat samasta tallista) niin eiköhän tämä laji ole nähty ja siirrytään kiinnostavampiin urheilulajeihin. Kun kyseessä ei kuitenkaan ole mikään elämäntapa niin turha tuhlata aikaansa lajeihin jotka ei anna mitään.

Tämä ei varsinaisesti ole mikään henkilökohtainen statement vaan huomaa ihan siinäkin että ei saksalaisia esim. enää pahemmin formulat kiinnosta vaikka saksalaisia kuskeja on gridi täynnä ja Nicolla voittaja-auto. Tulee aika maailmankattava tylsistyminen tähän lajiin nyt kun brittejäkin alkaa kohta varmaan kiinnostamaan muukin kuin lopputulokset ja Hamiltonin sijoitus.
 
Viimeksi muokattu:

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Huomioita autoista: mclarenin väritys ruma, viivat näyttää pinkiltä. Williams parhaan tasapainoisen ja parhaan näköinen. Monet autot ja erityisesti Ferrari pirun ruma incar-kuvassa :D
 

JohtajaRinne

Well-known member
Liittynyt
1.8.2013
Viestit
72
Johtuivatko nuo hyvät kaudet sitten säännöistä vai silkasta sattumasta? Millä tahansa säännöillä taistelu kärjessä voi olla tiukkaa, jos eri tallien autot ovat tasaveroisia.

Ainoa varma keino luoda tasaista kilpailua Fykkösiin on jokin menestyspainojen tyyppinen ratkaisu tai sitten samanlaiset autot.

Eikös kilpailu kärjen takana ole ollut ihan hyvää, ohituksia on ainakin piisannut.
Pakko ottaa sen verran vielä kiinni, että ehkä tuo ohituksien helppouskin on osaltaan miinusta Jos esim. nyt vaikka mersut koheltavat ja menettävät vaikkapa 7 sijaa, niin se on pari kierrosta ja siipi auki kaikista ohi suoralla. Joku 20 sekuntin menetyskin on täysin korjattavissa jos kierroksia on jäljellä edes 15. Ei siinä puhuta enää kilpa-autoilusta. Ennen jos pudottiin letkan hännille niin siellä todennäköisesti pysyttiin (nimenomaan trullijunien ja ohitusten vaikeuden ansiosta), ja jos satuttiin nousemaan niin ne sijoitukset tuli taistella takaisin mikä taas oli loistavaa katseltavaa.

Jos joitain yksittäisiä asioita voisi toivoa sääntöihin, niin välitankkausten palautus ja vanha aika-ajo systeemi käyttöön. En ymmärrä miksi ylipäätään välitankkaukset poistettiin, saatika miksi tuota aika-ajo systeemiä piti ruveta muokkaamaan.

Lajissa toki on epäkohtia väkisinkin, mutta kiinnostavuus on laskenut niin merkittävästi viimeisten uudistusten myötä, että esimerkiksi uusia katsojia lajin pariin tuskin ilmestyy juuri ollenkaan.
Sunnuntainahan selviää kuinka suuria ne erot kärjen takana ovat todellisuudessa tällä kaudella, itse en usko että yhtä tasaista on kuin vaikkapa viime kaudella.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Pakko ottaa sen verran vielä kiinni, että ehkä tuo ohituksien helppouskin on osaltaan miinusta Jos esim. nyt vaikka mersut koheltavat ja menettävät vaikkapa 7 sijaa, niin se on pari kierrosta ja siipi auki kaikista ohi suoralla. Joku 20 sekuntin menetyskin on täysin korjattavissa jos kierroksia on jäljellä edes 15. Ei siinä puhuta enää kilpa-autoilusta. Ennen jos pudottiin letkan hännille niin siellä todennäköisesti pysyttiin (nimenomaan trullijunien ja ohitusten vaikeuden ansiosta), ja jos satuttiin nousemaan niin ne sijoitukset tuli taistella takaisin mikä taas oli loistavaa katseltavaa.

Jos joitain yksittäisiä asioita voisi toivoa sääntöihin, niin välitankkausten palautus ja vanha aika-ajo systeemi käyttöön. En ymmärrä miksi ylipäätään välitankkaukset poistettiin, saatika miksi tuota aika-ajo systeemiä piti ruveta muokkaamaan.
Kyllä niitä "oikeita" ohituksia on nähty iha tarpeeksi nykyäänkin. Aika-ajosysteemi on nykyään mielestäni oikein hyvä. Välitankkausten poisto tosin poisti sen bensoilla taktikoinnin siitä. Olihan siinä omat spekulointi-mahdollisuudet..

Mulle Wiki kertoi Hamilton ja 1:44.23 Melbournen aika-ajossa 2014.
Jep, ja muokattu viimeksi: 31. maaliskuuta 2014 kello 08.18. http://fi.wikipedia.org/wiki/Australian_Grand_Prix_2014
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Pakko ottaa sen verran vielä kiinni, että ehkä tuo ohituksien helppouskin on osaltaan miinusta
Ymmärrän tuon näkökulman, mutta olen sen verran kauan lajia seurannut, että muistan valitettavan hyvin ajat, jolloin selvästi nopeammalla autolla ei päässyt ohi. Siinä sitten körryyteltiin jonossa, kun muutakaan ei voinut. Johonkin aikaan kisan huippukohta olivat varikkokäynnit, koska ne olivat ainoita hetkiä, jolloin sijoitusten muuttumiseen oli todelliset edellytykset.

Pahoin pelkään, että nykykatsojilla aika kultaa muistot. Jos kilpailut olisivat nykyään samankaltaisia kuin ne olivat 10 vuotta sitten, nillitys olisi loputonta. Useimmat näet katselevat mieluummin helppoja ohituksia ja rinnakkain ajamista kuin jonossa ajoa.
 

Spidey

Well-known member
Liittynyt
12.3.2015
Viestit
193
Veikkaan että aika monella (ehkä myös minulla) alkaa tulemaan se raja vastaan että jos tämäkin kausi on sitä samaa paskaa jossa vain kahdella kuljettajalla on auton puolesta mahdollisuus voittoon (ja nekin ovat samasta tallista) niin eiköhän tämä laji ole nähty ja siirrytään kiinnostavampiin urheilulajeihin.

Sama rupeaa olemaan myös täällä.

Karmeet auton äänet, keinotekoista ekopelleilyä ja yhden tallin dominointia.

Mielestäni ne jotka päättävät asioista, eivät tajua mitä tämä laji tarvitsee.

Jos sääntömuutoksilla haluttiin saada Vettelin ylivoima kuriin, meni vain pahempaan suuntaan.

Silloin oli autojen erot pienempiä.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Itse pidin ainakin viime kaudesta, vaikka mestariehdokkaita oli vain kaksi. Uudet autot toivat mielenkiintoa ja jännitys kuljettajien mestaruudesta säilyi viimeiseen kisaan asti.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kyllähän Ferrarit oli melko hyvässä vauhdissa. :thumbup:
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Ymmärrän tuon näkökulman, mutta olen sen verran kauan lajia seurannut, että muistan valitettavan hyvin ajat, jolloin selvästi nopeammalla autolla ei päässyt ohi. Siinä sitten körryyteltiin jonossa, kun muutakaan ei voinut. Johonkin aikaan kisan huippukohta olivat varikkokäynnit, koska ne olivat ainoita hetkiä, jolloin sijoitusten muuttumiseen oli todelliset edellytykset.
Ohituksen helppous on hyvä juttu, jos kalusto on tasaväkistä, että saadaan kilvanajoa. Sitten kun erot on luokkaa sekunti tai yli puol, vois toivoa vähän vaikeampaa ohitettavuutta, että hieman heikommallakin autolla olisi mahdollisuus pärjätä hyvin puolustamalla.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Veikkaan että aika monella (ehkä myös minulla) alkaa tulemaan se raja vastaan että jos tämäkin kausi on sitä samaa paskaa jossa vain kahdella kuljettajalla on auton puolesta mahdollisuus voittoon (ja nekin ovat samasta tallista) niin eiköhän tämä laji ole nähty ja siirrytään kiinnostavampiin urheilulajeihin. Kun kyseessä ei kuitenkaan ole mikään elämäntapa niin turha tuhlata aikaansa lajeihin jotka ei anna mitään.
Tässä sentään se ero tuonne vuosituhannen alkuun, että silloin sen toisen piti laskea aina tää toinen tyyppi voittoon. Nyt sentään nuo kaksi ajamalla yrittää ratkaista sen voiton. Tosin olishan tuo mukavaa, jos voitoista ajaisi säännöllisesti useamman tallin autoja, mutta se nyt oli melkein arvattavissa, että kun V8:sta luovuttiin osa tekee inssityön paremmin. V8:t oli moottoreina aika tasaväkisiä, kun kehitys oli jäädytetty ja sen jälkeen saatu ne suunnilleen samalle tasolle.

Omasta mielestä esim. 2010-2012 oli yllättävän tasaista, vaikka Redbull vähän niskanpäällä olikin.
 
Ylös