Jos haluaa alkaa analysoimaan niin tuossapa pitkien vetojen kierrosaikoja törkeästi autosportin foorumilta kopioituna:
No mersuilta ei mitenkäään kovin pitkiä, mutta noiden perusteella nyt vois kuitenkin sanoa, että oisko Ferrarit ja Williamsit kuitenkin vähän lähempänä toisiaan kuin sen 0,5 sek.
Itse uskon, että Williams pystyy noista vielä parantamaan enemmän kuin Ferrari.
Tai mitäpä, jos nyt vaa annettais sääntöjen olla välillä ihan rauhassa? Ei se ole ratkaisu, että keksitään uusia radikaaleja sääntöjä, jotta joku muu saa olla sit ylivoimainen. Jos nyt jotain, nii voimayksikön kehitykseen enemmän vapauksia. Tiedä, vaikka muut (moottoritoimittajat) ois jo mersun kiinni saanut, jos olis voinu koko paketin vetää uusiksi.
Onhan vaihtoehto palata taaksekkin päin sääntöjen kanssa, jolloin saataisin kaikki lähestulkoon samalle viivalle. Itse en ainakaan jaksaisi katsella mersujen ylivoimaa sitä noin viittä vuotta, mitä muilla talleilla menee eron kuromiseen. Loppukaudesta varsinkin tuli huomattua, että mersut ovat vielä ylivoimaisempia kuin miltä esim aika-ajoissa ja kisassa antoivat ymmärtää. Kun tuli tiukka paikka niin pystyttiin yhtäkkiä painamaan vielä pari sekunttia nopeampia kierrosaikoja, vaikka jo lähtökohtaisesti oltiin se sekuntti per kierros muita nopeampia.
Formuloissa kuuluisi ajaa kilpaa, ja nyt ollaan tehty vääriä asioita joidenka vuoksi tallipaikka yksin ratkaisee mestaruuden. Tuollainen "odotellaan muita talleja"-kehitystyö asenne tekee hallaa lajille (viimeisimmät sääntömuutokset ovat toki tehneet sitä vielä enemmän, mutta ei pidä jäädä tuleen makaamaan), ja Hamilton on hyvällä tuurilla Schumin ohi mestaruuksissa ennen kuin muut tallit saavat eron Mercedekseen edes 0,5 sekunttiin.
Kilpailu oli äärimmäisen tasaista kymmenen vuotta takaperin, tuskin luulisi olevan kovinkaan hankalaa palauttaa Formulat siihen aikakauteen?