Muistelen, että tähän sateen uhka paniikkiin ollaan aika-ajoissa jouduttu muutamaan otteeseen tässä viime vuosien aikana. Esimerkiksi malesiassa räikkönen, hamilton joutuivat tilanteesta kärsimään vaikka ymmärtääkseni kimi jätti edellä menevään tilaa ja hamilton kunnioitti jättämällä pienen raon kimiin jonka arveli ajavansa kiinni nopealla kierroksella häiritsemättä omaa ajoa. Näin toimivat siis fiksut kuljettajat eli eivät lähe ohittelemaan toisiaan ellei ole pakko. Ellen väärin ymmärtänyt niin letkassa edellä olevat (rosberg?) eivät kierroksen aikana varanneet tilaa vaan ääretön hidastelu alkoi viimeisellä suoralla/mutkassa ennen nopeaa kierrosta. Tästä seurasi dominoefekti, jossa ericson tuli perä edellä kimiä vastaan ja takaa tuleva autot antoivat painetta tulla ohi kimille ja ilmeisesti myös hamiltonille. Tämä blockaaminen pitäisi mielestäni tulkita takana tulevien estelyksi samalla tavalla kuin nopealla kierroksella blockaaminen.
Sääntöehdotus: aika-ajo osion alussa varikolta ulosmenokierroksella takana tulevan estäminen on kielletty ja lisäksi myös ohittaminen ulosajokierroksella on kielletty. Tämä johtaisi siihen, että kyseessä olisi lämmittelykierros jolla voi keskittyä hakemaan optimi lämmöt renkaissa yms, mutta samalla pitäisi pitää ero edellä menevään inhimillisenä (joku matka kuten turva-auton takana) ilman riskiä että takana tuleva tulee ohi. Oma moka jos on varikolta lähtevässä jonossa liian takana.
Tällä tavalla aika-ajosta saataisiin oikeasti aika-ajo, eikä niin että 2-3 ensimmäistä pääsee optimi olosuhteisiin ja loppu porukka kärsii kun rookiet yms eivät kunnioita toisiaan antamalla tilaa ajaa nopea kierros. Uskoisin, että saisi kuljettajien keskuudessa kannatusta.