Formula 1 - 2016 - Euroopan GP - Aika-ajot

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2007
Nytpä sitten nähdään taas voiko Hamilton hyötyä omasta virheestään ja saada uudet renkaat lähtöön. Skylla oli ilmeisesti spekuloitu, että turvallisuusnäkökohtaan perustuen näin voisi käydä. Mitään perusteita tälle ei kyllä pitäisi missään nimessä olla.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6264
Jos Hamilton saa uudet renkaat lähtöön niin... :nope:
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7594
Hyvä startti, pari turva-autoa ja Hamilton ajaa jopa voitosta.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Hyvä startti, pari turva-autoa ja Hamilton ajaa jopa voitosta.
On vaan just pahimmoilleen joukon keskivaiheilla, jossa sattui ja tapahtui GP2-kisan startissa. Ekaan mutkaan saatiin joukkokolari, johon jäi 5 autoa.
 

formulajooseppi

Well-known member
Liittynyt
6.11.2013
Viestit
1256
Huomionarvoista on se, että katselin tossa aika-ajojen aikana koko ajan huioppunopeuksia maaliviivalta ja siellä ilman imuapua mentiin kaikki kärjessä 339-343 joten siinä suhteessa oli tasaista. Sitten kun imuapua tuli niin mentiinkin 353 kuten Verstappenilla. Kärkiautoista siis Mersu, Redbull, Ferrari, Williams, Force India.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Mielenkiintoinen aika-ajo sitten nähtiin Bakussa.

Rata on todella ahdas ja sunnuntain kisasta saattaa tulla melkoista romurallia. Ainakin GP2:n perusteella tuli ja tulee varmaan sunnuntainakin. Laitetaan pienenä kokeiluna tähän otsikointia näiltä osin mitä ehkä voisin kutsua reagointina siihen liikaan tekstimäärään mistä on nyt jo jonkun aikaa tullut valituksia ja kunhan ainakin kokeilen.

Tällä kertaa tekstin mahdolliseen ylipituuteen vaikuttavat uusi ratakin ja sen tapahtumat, mutta tässä kuitenkin mietteitä:

Kärkitalleilla torjuntavoittoja ja vaikeuksia

Ferrarilla oli sentään edes hyvä torjuntavoitto, mutta vaisua tulee olemaan kun moottoritehot ja ylivoimat ovat Mercedes-Benzin moottorien talleilla. Ilman keskeytyksiä tulee Sebastian Vettelille ja Kimi Räikköselle kyllä rankka päivä. Lewis Hamilton osui seinään, mutta palaa kyllä hyvien sijojen taistoon ilman uutta kolaria kisassa. Nico Rosbergille paalupaikka on tietenkin hyvä asia.

Keskikastissa yllätyksiä ja mokia

Päivän yllättäjä oli sitten Sergio Perez vaikka Force India on muutenkin nyt tällä radalla ajanut hyvin kuten Williamskin.

Nico Hülkenberg ja Felipe Massa saivat sitten tällä kertaa enemmän kärsiä ongelmista ja huonoista päätöksistä. Daniil Kvjatilta ensimmäinen vahva ajo sitten toisen tai kolmannen osakilpailun jälkeen ja parempi niin kuin tallipaikka tai edes muut tallipaikat ovat kysymyksessä.

Daniel Ricciardo ajoi myös hyvin vaikka Red Bullin ajoittainen vaisuus jotenkin suhteessa muihin hyviin talleihin ihmetytti. Jopa Toro Rossollakin tuntui välillä ja on jo jonkin aikaa tuntunut olevan ajoittainen parempi näyttävyys radalla.

Pienet tallit menossa eteenpäin vai taaksepäin?

Manorilla on joko menty todella paljon eteenpäin, rata sopii hyvin tai sitten ovat ainakin ajaneet kuljettajat nuorten uriensa ehkä parhaimmat aika-ajot ainakin Lucien Bianchin jälkeen. Sauberit ja jopa Renault jäi taakse McLarenin Jenson Buttonin ohella.

Renaultin vaikeudet jatkuvat ja kehumista ei juuri ole kuskeissakaan mitä nyt tällä kertaa Jolyon Palmer ei jäänyt niin paljon jälkeen kuin mitä on huonoimmillaan jäänyt Kevin Magnussenista. Voi vielä lähteä kehittymään ja parempi tietenkin olisi. Ihan vain turhien roskapuheiden lopettamiseksi jos ei sitten muuten.

Haasilla viikonloppu on jatkunut vaikeana vaikka uusi rata ennakoissa antoi mahdollisuuden parempaan. Romain Grosjean on Espanjan kisasta asti tuntunut olevan vaikeuksissa vaikkakin nyt saikin paremman lähtöruudun.

Esteban Gutierrez taas olisi ajanut paremman lähtöruudun, mutta malttamattomuus ja osittain myös se jatkuva ulosmenoalueelle ajaminen veivät edes ruudut 12-14 pois näköpiiristä vaikka mahdolliset muut rangaistukset muille voivat ehkä kohentaa asemia.

Korkeintaan ruudut 10-11 olivat Grosjeanin tapaan mahdollisia ja huomenna odotan jäännöspistettä tai jäännöspisteitä jos vain radalla pysyvät. Kisassa voi valitettavasti olla kolareita tiedossa ja toivottavasti Gutierrez nyt vain malttaa pysyä radalla ilman kolareita ihan vain pistetilin auki saamiseksi.

Romuralli vai Rengaslotto kisan mielenkiinnon pelastajana?

Romua on tulossa näillä näkymin Bakuun ainakin aika paljon mikäli ei mitään todella ihmettä tapahdu kun osalla kuljettajista on liikaa yritystä ja osa taas ei halua antaa tilaa toisille. Rengaspuolen lopullista tuomiota on hankala sanoa tästä kisasta.

Taktista variaatiota voi tulla ja mielenkiintoinen veto kieltämättä oli laskea rengaspaineita Pirellin suunnalta ilmeisesti yhdellä asteella vaikka silti kovia paineita käytetään ja ehkä jopa kauden kovimpia juuri tällä kokonaan uudella radalla.

Lähtökohta tuntuu olevan hieman parempi kuin muutamalla viime kisalla, mutta silti ennakkotuomiot ovat puhunet 1-2 stopin kisasta, mutta se rengaskuluman todellisuus nähdään sunnuntain kisan jälkeen ja oikein reilusti ainakin omalta osaltani vasta mahdollisessa 2017 Euroopan Grand Prixissä Azerbaidzhanin Bakussa.

Radan mureneminen tai muut yllättävät muutokset juuri radassa voivat lisätä rengaskulumaa ja aiheuttaa rengaslotonkin jota ilmeisesti välillä kovasti tunnutaan kaipaavan.
 

Dallaran urkuri

Well-known member
Liittynyt
7.4.2016
Viestit
1460
Ihan ok Kimin tulos muiden epäonnistumisen vuoksi. Kisassa voi tulla takapakkia. Nicolla hyvä mahdollisuus ajaa voitosta.
 

Dallaran urkuri

Well-known member
Liittynyt
7.4.2016
Viestit
1460
Ennakko-odotukset ruudut 6-10. Eli nelosruutu on oikein hyvä. Toivotaan, että välttää ekan kurvin säpinät ja irtoaa viivalta kunnolla.
Onhan toi nelossija varmaankin puolustettavissa, jos lähtö, taktiikka ja suora toimii, ja takaa tulevat kuluttavat aikaa keskinäiseen taisteluun ja juna venyy. Massa vois olla yks bufferi ainakin siellä Hamiltonia ja Verstappenia viivyttämään. Tiedäpä sit miten turva-auto sotkisi kuvioita tai mitä Perez tekee.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2218
Olisiko Clarksonilla näppäilyvirhe kun virallisissa maximumeissa Bottaksella on maalilinjalla 366.1km/h. Kaikki aloittaa jarruttamisen heti maalilinjan jälkeen, joten ei siinä enää 10km/h kiihdy millään.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Ttuako hidastelee laahaava hollantilainen siinä eessä!!! Ohi tullaan että heilahtaa.
Niinpä, luulis autosta peilit löytyvän, sieltä tulee nopeempi kaveri takaa, annas poika tietä. Sitten ajoi vielä itse mutkan pitkäksi kun Bottas jo rinnalla, nyyh nyyh.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös