Mielenkiintoinen aika-ajo sitten nähtiin Bakussa.
Rata on todella ahdas ja sunnuntain kisasta saattaa tulla melkoista romurallia. Ainakin GP2:n perusteella tuli ja tulee varmaan sunnuntainakin. Laitetaan pienenä kokeiluna tähän otsikointia näiltä osin mitä ehkä voisin kutsua reagointina siihen liikaan tekstimäärään mistä on nyt jo jonkun aikaa tullut valituksia ja kunhan ainakin kokeilen.
Tällä kertaa tekstin mahdolliseen ylipituuteen vaikuttavat uusi ratakin ja sen tapahtumat, mutta tässä kuitenkin mietteitä:
Kärkitalleilla torjuntavoittoja ja vaikeuksia
Ferrarilla oli sentään edes hyvä torjuntavoitto, mutta vaisua tulee olemaan kun moottoritehot ja ylivoimat ovat Mercedes-Benzin moottorien talleilla. Ilman keskeytyksiä tulee Sebastian Vettelille ja Kimi Räikköselle kyllä rankka päivä. Lewis Hamilton osui seinään, mutta palaa kyllä hyvien sijojen taistoon ilman uutta kolaria kisassa. Nico Rosbergille paalupaikka on tietenkin hyvä asia.
Keskikastissa yllätyksiä ja mokia
Päivän yllättäjä oli sitten Sergio Perez vaikka Force India on muutenkin nyt tällä radalla ajanut hyvin kuten Williamskin.
Nico Hülkenberg ja Felipe Massa saivat sitten tällä kertaa enemmän kärsiä ongelmista ja huonoista päätöksistä. Daniil Kvjatilta ensimmäinen vahva ajo sitten toisen tai kolmannen osakilpailun jälkeen ja parempi niin kuin tallipaikka tai edes muut tallipaikat ovat kysymyksessä.
Daniel Ricciardo ajoi myös hyvin vaikka Red Bullin ajoittainen vaisuus jotenkin suhteessa muihin hyviin talleihin ihmetytti. Jopa Toro Rossollakin tuntui välillä ja on jo jonkin aikaa tuntunut olevan ajoittainen parempi näyttävyys radalla.
Pienet tallit menossa eteenpäin vai taaksepäin?
Manorilla on joko menty todella paljon eteenpäin, rata sopii hyvin tai sitten ovat ainakin ajaneet kuljettajat nuorten uriensa ehkä parhaimmat aika-ajot ainakin Lucien Bianchin jälkeen. Sauberit ja jopa Renault jäi taakse McLarenin Jenson Buttonin ohella.
Renaultin vaikeudet jatkuvat ja kehumista ei juuri ole kuskeissakaan mitä nyt tällä kertaa Jolyon Palmer ei jäänyt niin paljon jälkeen kuin mitä on huonoimmillaan jäänyt Kevin Magnussenista. Voi vielä lähteä kehittymään ja parempi tietenkin olisi. Ihan vain turhien roskapuheiden lopettamiseksi jos ei sitten muuten.
Haasilla viikonloppu on jatkunut vaikeana vaikka uusi rata ennakoissa antoi mahdollisuuden parempaan. Romain Grosjean on Espanjan kisasta asti tuntunut olevan vaikeuksissa vaikkakin nyt saikin paremman lähtöruudun.
Esteban Gutierrez taas olisi ajanut paremman lähtöruudun, mutta malttamattomuus ja osittain myös se jatkuva ulosmenoalueelle ajaminen veivät edes ruudut 12-14 pois näköpiiristä vaikka mahdolliset muut rangaistukset muille voivat ehkä kohentaa asemia.
Korkeintaan ruudut 10-11 olivat Grosjeanin tapaan mahdollisia ja huomenna odotan jäännöspistettä tai jäännöspisteitä jos vain radalla pysyvät. Kisassa voi valitettavasti olla kolareita tiedossa ja toivottavasti Gutierrez nyt vain malttaa pysyä radalla ilman kolareita ihan vain pistetilin auki saamiseksi.
Romuralli vai Rengaslotto kisan mielenkiinnon pelastajana?
Romua on tulossa näillä näkymin Bakuun ainakin aika paljon mikäli ei mitään todella ihmettä tapahdu kun osalla kuljettajista on liikaa yritystä ja osa taas ei halua antaa tilaa toisille. Rengaspuolen lopullista tuomiota on hankala sanoa tästä kisasta.
Taktista variaatiota voi tulla ja mielenkiintoinen veto kieltämättä oli laskea rengaspaineita Pirellin suunnalta ilmeisesti yhdellä asteella vaikka silti kovia paineita käytetään ja ehkä jopa kauden kovimpia juuri tällä kokonaan uudella radalla.
Lähtökohta tuntuu olevan hieman parempi kuin muutamalla viime kisalla, mutta silti ennakkotuomiot ovat puhunet 1-2 stopin kisasta, mutta se rengaskuluman todellisuus nähdään sunnuntain kisan jälkeen ja oikein reilusti ainakin omalta osaltani vasta mahdollisessa 2017 Euroopan Grand Prixissä Azerbaidzhanin Bakussa.
Radan mureneminen tai muut yllättävät muutokset juuri radassa voivat lisätä rengaskulumaa ja aiheuttaa rengaslotonkin jota ilmeisesti välillä kovasti tunnutaan kaipaavan.