Formula 1 - 2016 - Kiinan GP - Aika-Ajot

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7628
Lupaavaa, erittäin lupaavaa. Ja Ferrarin vauhdin pitäisi vain kasvaa vielä reilusti kauden edetessä. :alppu:

Ja Boltteri tuhosi Massan entiseen tyyliin.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4300
Sijainti
Maalla
Harmi, kun ekan ja tokan sektorin väliaikatietoja ei nähty. Jos vauhtia ei ollut kärkiaikaan kiekan alussakaan, ei puoli sekuntia nyt kovin lähellä ole.
Totta kai ne näkyi ja erot oli muutamia sadasosia.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7628
Harmi, kun ekan ja tokan sektorin väliaikatietoja ei nähty. Jos vauhtia ei ollut kärkiaikaan kiekan alussakaan, ei puoli sekuntia nyt kovin lähellä ole.
Jos kuuntelit selostuksia, niin Kimi oli sadasosia Nicoa perässä kahden sektorin jälkeen.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Harmi, kun ekan ja tokan sektorin väliaikatietoja ei nähty. Jos vauhtia ei ollut kärkiaikaan kiekan alussakaan, ei puoli sekuntia nyt kovin lähellä ole.
Kimi oli kahden ekan sektorin jälkeen tasoissa Rosbergin kanssa. Viimeisellä sektorilla 0.6 sekkaa takkiin tokavikan mutkan virheen myötä.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2711
Jos kuuntelit selostuksia, niin Kimi oli sadasosia Nicoa perässä kahden sektorin jälkeen.
Nico tais juurikin viimeisellä sektorilla ottaa isoimman eron. Olikoha toka sektorin jälkeen ~1,5 kymppiä edellä Räikkösen ekaa vetoa ja sit viivalla se puolsekkaa. Räikkönen toisella vedolla tais sen 3-5 kymppiä hävitä yhteen mutkaan, jos verrataan Vettelin ja Räikkösen aikoja ku Vettel veti samanlaisen kämmin.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4300
Sijainti
Maalla
Valtteri teki nyt sitä työtä ja tulosta mitä on odotettukin. Selkeä ero Massaan.
Hyvä Vale. :)
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7628
Williams näytti ainakin Bottaksen alla ihan eri autolle kuin harkoissa.
 

FCY

Well-known member
Liittynyt
12.3.2016
Viestit
92
Ricciardolle iso peukku, otti taas autosta kaiken irti ja vähän ylikin. Aika erikoista, että Vettel ajoi vain yhden vedon Q3:ssa, liekö suunnitelmissa käyttää "säästynyt" SS-setti kisassa, vai onko moottoripuolella taas jotain ongelmia?
 
Viimeksi muokattu:

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1204
Valtteri teki nyt sitä työtä ja tulosta mitä on odotettukin. Selkeä ero Massaan.
Hyvä Vale. :)
Ei nyt kuitenkaan unohdeta, että Valtteri ehti vetää kierroksensa ennen punaista lippua ja Massa taas ei.. Hyvä tietty Valtterin kannalta, että nyt on tilaisuus kääntää heikon alkukauden jälkeen kurssia vähän paremmaksi suhteessa tallikaveriin.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Haitanneekohan tuo Räikkösen ylimääräinen veto paljonkin huomista kisaa, sillä Kimi on yleensä ollut hyvä juuri pehmeimmillä seoksilla ja nyt ei ole kuin käytettyä supersoftia jäljellä. Vettelillä lienee yksi käyttämätön setti?

Itse olin katsovinani, että Räikkösen viimeinen epäonnistunut kierros oli vain 5 tuhannesosaa hitaampi kuin ensimmäinen veto. Eli käytännössä sama lopputulos olisi ollut ilman ensimmäistä vetoa.

Jos toinen kierros olisi onnistunut, niin varmaan hyvin lähelle Rosbergin aikaa oltaisiin päästy. Sky Sportsin haastattelussa Kimi sanoi, että olisi tullut tiukkaa ykköstilasta ja kakkossija olisi ainakin saatu helposti.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Itse olin katsovinani, että Räikkösen viimeinen epäonnistunut kierros oli vain 5 tuhannesosaa hitaampi kuin ensimmäinen veto. Eli käytännössä sama lopputulos olisi ollut ilman ensimmäistä vetoa.

Jos toinen kierros olisi onnistunut, niin varmaan hyvin lähelle Rosbergin aikaa oltaisiin päästy. Sky Sportsin haastattelussa Kimi sanoi, että olisi tullut tiukkaa ykköstilasta ja kakkossija olisi ainakin saatu helposti.
Kalliolle Kimi sanoi, että ekallakin vedolla meni sama mutka pitkäksi, muttei ihan yhtä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15432
Melkoinen aika-ajo saatiin tänään pakettiin ja vähään aikaan sai jännittää jopa Kimin paalupaikkaakin!

Tosin parhaimmalla onnistuneellakin vedolla se olisi ollut siinä ja siinä. Muutaman eri maan selostajan mukaan 6 sadasosan ja noin kymmenyksen päässä mikäli aivan kaikki olisi mennyt nappiin ja siltikin olisi vielä jääty Rosbergin Nicolle. Ja tietenkin aivan täysin onnistuessaan paalupaikka tai toinen sija olisi ollut vain tuhannesosien päässä.

Hienoa olisi ollut nähdä Kimi paalulla pitkästä aikaa, mutta antaa tämäkin tulos odottaa jotain hyvää jatkoa ajatellen. Bottakselle Kiinan rata ei vieläkään ole se aivan paras rata Bahrainin tai Australian tapaan, mutta hyvä tulos on ilman muuta otettavissa huomisen kisassa mikäli kaikki sujuu hyvin ja ainakaan ei jääty punaisten lippujen tai muun typerän varmistelun uhriksi Felipe Massan tai Esteban Gutierrezin tapaan.

Näistä varsinkin jälkimmäisen osalta ottaa päähän todella paljon vaikka edelleenkään Gutierrezin osalta aika-ajot eivät muutenkaan ole olleet mitenkään kovin hyviä. Olisi ollut jälleen kerran hyvä paikka yrittää aikaa, mutta ei tietenkään. Vetäydytään vain pois radalta ja varmistellaan vaikka tallin varmistelutaktiikka on tähän asti tuottanut vain nollalinjaa.:wall:

Ainoa hyvä asia hänen aikaisesta poisjäännistään oli se, että Romain Grosjean ei onneksi tällä kertaa ollut aivan liian lähellä huippusijoja sillä mikäli olisi ollut niin kokkapuheet olisivat ilman muuta muutoin jatkuneet. Toisaalta taas Haasilla ei tässä viikonlopussa ole ollut aivan niin hienoa vaikuttamista kuin muutoin, mutta huomisen kisa on suunnannäyttäjä tallille taas kerran.

Grosjeanilta odottaisin hyvää tulosta, mutta Gutierrezilta toivon ehdottomasti jo pistetilin avaamista sillä ainakin autossa alkaa jo vauhtia riittää ja kahdessa ensimmäisessä kisassaan epäonnesta ja ongelmista huolimatta Gutierrez ei ainakaan ole tuntunut ajaneen samalla kaavalla kisoja kuin viime vuosina eli siten, että aloitetaan muutaman erilaisen ja nimeltä mainitsemattoman kuljettajan tyyliin hieman huonommin, kerätään kisan edetessä sijoituksia ja ollaan aivan todella nopeassa iskussa tai todellisessa huippuvauhdissa vasta kilpailun loppupuolella.

Sellaisella ajotavalla ei näyttävyydestä huolimatta ole juuri kehuja tullut nykymedian osalta ehkä rajallsesti Jean-Eric Vergneä lukuun ottamatta kenellekään muulle saman tyylin kuljettajalle tai Gutierrezille. Nähtäväksi jää, mutta pian pitää kyllä pistetilin oikeasti aueta jotta paineet ja muut median p-maiset villitykset eivät kasva ylisuuriin mittoihin.

Muutoin tietysti hieman yllättävää oli Lewis Hamiltonin jääminen aika-ajon ensimmäiseen osioon, mutta vikojen ollessa vaarana tulla on turha lähteä riskeeraamaan. Renault ja Sauber olivat aika huonon oloisia joskin toisin kuin Haasilla niin niissä talleissa ei perseillä vaan ainakin yritetään loppuun asti.:thumbup: Force Indiallekin iloa oli hieman näkyvissä kuten myös McLarenillakin. Pitkästä aikaa jopa Alonsokin hymyili kun on ollut pitkä aika mistään edes positiivisen naamataulun yrityksen pitämisestäkään.

Ratavalvonnasta taas...

Siellä kyllä enemmän ratavalvonnan johto ja vielä nimenomaan ratavalvonnan johdon omat pomot kilpailujohdossa paikallisen virallisen tuomarin ohella olivat enemmän syypäitä ongelmiin kuin välttämättä itse ratavalvojat mikäli syyllisiä taas on jostakin välttämättä pako hakea. Olisi tiedonannon luullut olevan parempaa ja omalta osaltani ainoa erikoisuus oli vain se muuan huoltoauton parkkeeraus ja vesien ulosheitto kesken aika-ajon, mutta muutoin ei tuo punaisen lipun taukokaan ollut mikään käsittämättömän pitkä. Ei lähelläkään.

Vapaissa Harjoituksissa mielestäni ongelmat olivat paljon isompia ja tiedä oikein, että olivatko edes niissäkään vaikka kieltämättä erikoinen oli hiilikuidunkappaleiden lento sieltä autosta radalle siivouksen jälkeenkin.

Turvallisuuden takia työtä tehdään ja siihen ei auta Tonttu-Saaren tai muunkaan maan nykyselostajan valittaminen yhtään. Ja nykypäivänä on näitä ollut Etelä-Koreassa ja Venäjällä ainakin näitä ongelmia silloin tällöin. Tosin huolestuttavat olivat kyllä ne kaksi pomppua radassa joiden alla olivat oikeastaan kaikki radan vedet myöhemmin.

Tällaisesta ratavalvonnasta olisi silti oltu vielä iloisia 1990-luvullakin ja varsinkin sitä aikaisemmilla vuosikymmenillä. Taitaa nykyään olla totuttu ihan liian hyvään, siistiin ja steriiliin kilpa-ajeluun kun noita valituksia on tullut päätä puistellen katseltua ja luettua. Etenkin kun parempi näidenkin asioiden on tapahtua harjoituksissa tai aika-ajossa kuin itse kilpailussa kaikki tyynni.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kimin pitää päästä lähdössä kärkeen, jos mielii kamppailla kisan voitosta. Nicolla on taktiikan puolesta etu puolellaan, kun pääsee ajamaan pitkän stintin mediumeilla heti alkuun eikä riskiä pakan keskelle jäämisestä stopin jälkeen ole. Vaikka enpä uskä, että Kimi karkaisi Nicolta, mutta toisena pitää joka tapauksessa tulla ulos ekasta mukasta. Olisi myös kiva plussa, jos Vettel ei pystyisi nousemaan lähdössä. Ferkku tulee kyllä Red Bullista heittämällä ohi, mutta saisi vähän hajurakoa tallitoveriin.

Tämän sanottuani Kimi tekee viime kauden Monzat...
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Lähtö on tärkeä. Ferrareiden pitää päästä ainakin Ricciardosta eroon ja Ruusperin kantaan. Vettelin täytyy nyt yrittää Kimin ohi.

Kuka kaipasi tänään aika-ajokokeilua?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15432
No jaa.

En itse juurikaan kaivannut vaikkakin tietysti vähän jäi mietityttämään formaatin toimivuus sateella tai muuten erikoisissa olosuhteissa. Ehkä hyvä näin, että sitä ei enää ollut. Korkeintaan olisin jaksanut sitä ehkä vielä tämän kisaviikonlopun katsoa, mutta sitten en kyllä enempää ilman jotakin nk. Maailman Mullistavaa Ihmettä.:eek:
 

Horace

Well-known member
Liittynyt
24.6.2015
Viestit
140
On ollut kiva seurata Kimin menoa kyllä tänä viikonloppuna, toivotaan että vähintäänkin samanlainen groove säilyy jatkossakin. Harmi tuo pieni pettymys aika-ajon lopussa mutta saipahan pitkästä aikaa ihan kunnolla jännittää niin kuin ennen vanhaan :D Huomista starttia ei kyllä millään malta odottaa mutta jospa muutama kalja tässä illalla niin aika menee lupsakammin :alppu:
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4300
Sijainti
Maalla
Pitkästä aikaa sai hetken jännittää Kimin paalupaikan puolesta, mikä sinällään oli hieno juttu. :)

Joten kun katsotaan Aika-Ajon parhaita sectori aikoja niin kyllä ne muutamat sadasosat kahdella ekalla sectorilla oli Nicon puolelle (Kahden sectorin jälkeen ero oli 0,050 s). Joten nopein mies on paalulla ja hyvä niin.
Mutta mutta, oli se jo niin lähellä että tuokin tuntuu hyvälle vaikkakin 3:nessa sectorissa ero olikin jo selkeä Nicon puolelle.

Sectori 1
1 6 N. ROSBERG 25.094
2 7 K. RAIKKONEN 25.117
3 5 S. VETTEL 25.190
4 3 D. RICCIARDO 25.228

Sectori 2
6 N. ROSBERG 29.004
7 K. RAIKKONEN 29.031
26 D. KVYAT 29.058
3 D. RICCIARDO 29.095
77 V. BOTTAS 29.192
5 S. VETTEL 29.225

Sectori 3
6 N. ROSBERG 41.217
3 D. RICCIARDO 41.594
7 K. RAIKKONEN 41.617
5 S. VETTEL 41.644

http://www.fia.com/file/40387/download?token=rXaw2xxQ
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös