Melkoinen aika-ajo saatiin tänään pakettiin ja vähään aikaan sai jännittää jopa Kimin paalupaikkaakin!
Tosin parhaimmalla onnistuneellakin vedolla se olisi ollut siinä ja siinä. Muutaman eri maan selostajan mukaan 6 sadasosan ja noin kymmenyksen päässä mikäli aivan kaikki olisi mennyt nappiin ja siltikin olisi vielä jääty Rosbergin Nicolle. Ja tietenkin aivan täysin onnistuessaan paalupaikka tai toinen sija olisi ollut vain tuhannesosien päässä.
Hienoa olisi ollut nähdä Kimi paalulla pitkästä aikaa, mutta antaa tämäkin tulos odottaa jotain hyvää jatkoa ajatellen. Bottakselle Kiinan rata ei vieläkään ole se aivan paras rata Bahrainin tai Australian tapaan, mutta hyvä tulos on ilman muuta otettavissa huomisen kisassa mikäli kaikki sujuu hyvin ja ainakaan ei jääty punaisten lippujen tai muun typerän varmistelun uhriksi Felipe Massan tai Esteban Gutierrezin tapaan.
Näistä varsinkin jälkimmäisen osalta ottaa päähän todella paljon vaikka edelleenkään Gutierrezin osalta aika-ajot eivät muutenkaan ole olleet mitenkään kovin hyviä. Olisi ollut jälleen kerran hyvä paikka yrittää aikaa, mutta ei tietenkään. Vetäydytään vain pois radalta ja varmistellaan vaikka tallin varmistelutaktiikka on tähän asti tuottanut vain nollalinjaa.:wall:
Ainoa hyvä asia hänen aikaisesta poisjäännistään oli se, että Romain Grosjean ei onneksi tällä kertaa ollut aivan liian lähellä huippusijoja sillä mikäli olisi ollut niin kokkapuheet olisivat ilman muuta muutoin jatkuneet. Toisaalta taas Haasilla ei tässä viikonlopussa ole ollut aivan niin hienoa vaikuttamista kuin muutoin, mutta huomisen kisa on suunnannäyttäjä tallille taas kerran.
Grosjeanilta odottaisin hyvää tulosta, mutta Gutierrezilta toivon ehdottomasti jo pistetilin avaamista sillä ainakin autossa alkaa jo vauhtia riittää ja kahdessa ensimmäisessä kisassaan epäonnesta ja ongelmista huolimatta Gutierrez ei ainakaan ole tuntunut ajaneen samalla kaavalla kisoja kuin viime vuosina eli siten, että aloitetaan muutaman erilaisen ja nimeltä mainitsemattoman kuljettajan tyyliin hieman huonommin, kerätään kisan edetessä sijoituksia ja ollaan aivan todella nopeassa iskussa tai todellisessa huippuvauhdissa vasta kilpailun loppupuolella.
Sellaisella ajotavalla ei näyttävyydestä huolimatta ole juuri kehuja tullut nykymedian osalta ehkä rajallsesti Jean-Eric Vergneä lukuun ottamatta kenellekään muulle saman tyylin kuljettajalle tai Gutierrezille. Nähtäväksi jää, mutta pian pitää kyllä pistetilin oikeasti aueta jotta paineet ja muut median p-maiset villitykset eivät kasva ylisuuriin mittoihin.
Muutoin tietysti hieman yllättävää oli Lewis Hamiltonin jääminen aika-ajon ensimmäiseen osioon, mutta vikojen ollessa vaarana tulla on turha lähteä riskeeraamaan. Renault ja Sauber olivat aika huonon oloisia joskin toisin kuin Haasilla niin niissä talleissa ei perseillä vaan ainakin yritetään loppuun asti.:thumbup: Force Indiallekin iloa oli hieman näkyvissä kuten myös McLarenillakin. Pitkästä aikaa jopa Alonsokin hymyili kun on ollut pitkä aika mistään edes positiivisen naamataulun yrityksen pitämisestäkään.
Ratavalvonnasta taas...
Siellä kyllä enemmän ratavalvonnan johto ja vielä nimenomaan ratavalvonnan johdon omat pomot kilpailujohdossa paikallisen virallisen tuomarin ohella olivat enemmän syypäitä ongelmiin kuin välttämättä itse ratavalvojat mikäli syyllisiä taas on jostakin välttämättä pako hakea. Olisi tiedonannon luullut olevan parempaa ja omalta osaltani ainoa erikoisuus oli vain se muuan huoltoauton parkkeeraus ja vesien ulosheitto kesken aika-ajon, mutta muutoin ei tuo punaisen lipun taukokaan ollut mikään käsittämättömän pitkä. Ei lähelläkään.
Vapaissa Harjoituksissa mielestäni ongelmat olivat paljon isompia ja tiedä oikein, että olivatko edes niissäkään vaikka kieltämättä erikoinen oli hiilikuidunkappaleiden lento sieltä autosta radalle siivouksen jälkeenkin.
Turvallisuuden takia työtä tehdään ja siihen ei auta Tonttu-Saaren tai muunkaan maan nykyselostajan valittaminen yhtään. Ja nykypäivänä on näitä ollut Etelä-Koreassa ja Venäjällä ainakin näitä ongelmia silloin tällöin. Tosin huolestuttavat olivat kyllä ne kaksi pomppua radassa joiden alla olivat oikeastaan kaikki radan vedet myöhemmin.
Tällaisesta ratavalvonnasta olisi silti oltu vielä iloisia 1990-luvullakin ja varsinkin sitä aikaisemmilla vuosikymmenillä. Taitaa nykyään olla totuttu ihan liian hyvään, siistiin ja steriiliin kilpa-ajeluun kun noita valituksia on tullut päätä puistellen katseltua ja luettua. Etenkin kun parempi näidenkin asioiden on tapahtua harjoituksissa tai aika-ajossa kuin itse kilpailussa kaikki tyynni.