Formula 1 - 2016 - Saksan GP - Aika-Ajot

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Nyt näyttää siltä että auto alkaa olla Kimille mieleinen vaikka vauhtia vielä puuttuukin, alkaa Seb olla kohta tiukilla Kimin kanssa.

Onneksi Ferrari vaikuttaisi olevan kisavauhdissa vielä RB:n edellä. Jos huomenna saisi hyvän lähdön niin kolmossija aivan ajamalla otettavissa. Tietenkin mikäli mersut vielä hölmöilevät ties mistä ukko löytyy kisan jälkeen :)

E: mikä on tämän kauden aika-ajo tilasto näiden kahden välillä?
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6780
Sijainti
Täällähä mä
Paddy kertoili skylle että rosbergilla oli ylimääräistä bensaa parin kiekan ajaksi paalukiekallaan koska joutui hylkäämään ekan sähkövikojen takia. Mahti kierros siis.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8799
Sijainti
Vantaa
Nyt näyttää siltä että auto alkaa olla Kimille mieleinen vaikka vauhtia vielä puuttuukin, alkaa Seb olla kohta tiukilla Kimin kanssa.

Onneksi Ferrari vaikuttaisi olevan kisavauhdissa vielä RB:n edellä. Jos huomenna saisi hyvän lähdön niin kolmossija aivan ajamalla otettavissa. Tietenkin mikäli mersut vielä hölmöilevät ties mistä ukko löytyy kisan jälkeen :)

E: mikä on tämän kauden aika-ajo tilasto näiden kahden välillä?
Sebi on yllättäen jäänyt Kimin jalkoihin parissa kisassa. Alkaa paineet nousta Vettelillä.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Sebi on yllättäen jäänyt Kimin jalkoihin parissa kisassa. Alkaa paineet nousta Vettelillä.
Kannattaa muistaa että taustalla on loota yms ongelmat. Siten huonompi lähtöruutu josta on aina vaikeampi nousta.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2007
Nicolta yllättävä päänkestoa tiukassa paikassa :thumbup: . Kimiltä hieno aika-ajo, jokaisessa setissä Vetteliä päihin, ja jopa melko isosti. Ja sama Bottakselta, tuolla kenkälaatikolla ei vaan taida enää päästä tuota kovempaa.
 

formulajooseppi

Well-known member
Liittynyt
6.11.2013
Viestit
1256
Ferrarin alamäki sen kuin jatkuu. Kolmanneksi vahvin talli tällä hetkeltä ollu jo monacosta asti. Kohta alkaa päitä tippumaan. Äijät on hyviä auto on hidas.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Unsafe release -tuomiot 2015 ja 2016:

Räikkönen - ei rangaistusta (Australia -15)
Grosjean - 5 sekuntia ja 2 pistettä (Unkari -15)
Kvjat - varoitus (Belgia -15)
Verstappen - varikon läpiajorangaistus (Italia -15)
Bottas - 2000€ sakot (Singapore -15)
Palmer - 1000 € sakot (Brasilia -15)
Bottas - 5 sekuntia (Abu Dhabi -15)
Hülkenberg - 3 lähtöruutua (Kiina -16)
Perez - 5000€ sakot (Kiina -16)
Palmer - 10 sekunnin stop/go (Britannia -16)

Lähteenä F1Fanaticin rangaistuslistaus, vain tittelillä "unsafe release" mukana.
On se nyt jumalauta että noinkin yksinkertaisesta asiasta ja säännöstä saadaan aikaan 50 erilaista sääntötulkintaa ja rangaistusta! On tämä säätäminen ja tempoilu näiden sääntöjen kanssa jotain ihan käsittämätöntä, varsinkin kun nuo vielä tuntuu niin kovin usein menevän ihan pärstäkertoimen mukaan (Hamilton = ei rangaistusta mistään). Eikö tällaisille aika yksiselitteisille asioille (se joko on unsafe release tai sitten ei ole) voisi laittaa ihan kiinteää rangaistusta joka olisi kaikille sama?

Toivottavasti kisassa tällä kertaa Nico ei ryssi starttia, saadaan todennäköisesti mielenkiintoisempaa kisaa kärkipaikasta jos Hamilton on takaa-ajajana. Tai toisaaltahan paras (MM-tilanteen kannalta) olisi kun Hamilton vaikka kolaroisi ja Nico painuisi maisemaan...
 
Viimeksi muokattu:

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
+ Rosberg . Vaikeuksien kautta paalulle.
+ Ricciardo. Tärkeimmällä hetkellä parhaimmillaan.
+ Räikkönen. Koko ajan kaikki irti autosta.

- Kvyat. Hidas ja epävarma.
- Erickson. Hidas auto, hidas kuljettaja.
- Grosjean. Jäämässä tallikaverin vauhdista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö tällaisille aika yksiselitteisille asioille (se joko on unsafe release tai sitten ei ole) voisi laittaa ihan kiinteää rangaistusta joka olisi kaikille sama?
Ei se nyt niin yksiselitteistä aina ole. Kärsikö joku muu kuski ja kuinka paljon? Aiheuttiko unsafe release välittömän vaaran jollekulle vai tuliko peräti henkilövahinkoja? Oliko unsafe release tiimin moka vai töpeksikö kuski?

Lisäksi sessio, jossa unsafe release tapahtui vaikuttaa. Vapaissa tai aika-ajossa ei mitään aikasakko- tai läpiajorangaistusta voi antaa ja liekö tolkullista jakaa kisassa lähtöruuturangaistuksia seuraavaan kisaan? Vain sakot ja varoituspisteet ovat sellaisia, joita voi jakaa sessiosta riippumatta, mutta jos rangaistukset rajoittuisivat vain niihin, moni kokisi ettei rangaistus ole todellinen, kun se ei haittaa itse kilpailusuoritusta mitenkään.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Ei se nyt niin yksiselitteistä aina ole. Kärsikö joku muu kuski ja kuinka paljon? Aiheuttiko unsafe release välittömän vaaran jollekulle vai tuliko peräti henkilövahinkoja? Oliko unsafe release tiimin moka vai töpeksikö kuski?
Kysymys kuuluukin, että tarvitseeko sen olla noin monimutkaista? F1-säännöt ovat monelta osin ihan liian monimutkaiset ja tulkinnanvaraiset, ja niissä olisi paljon yksinkertaistamisen varaa. Sillä tavalla saataisiin tuomioihinkin vähän yhdenmukaisuutta. Loppujen lopuksi tuossakin jos tulkitaan että on unsafe release niin se tarkoittaa silloin että sillä on aiheutettu vaaratilanne (jo termi kertoo sen), ja silloin siitä voisi langettaa ihan saman tuomion olipa se pelkkä läheltäpiti-tilanne tai ihan osuma, tai olipa sessio missä se sattui mikä tahansa. Tietenkin sillä erolla että jos sattuu esim. harjoituksissa tai aika-ajossa niin tulee lähtöruuturangaistus ja jos tulee kisassa niin aikarangaistus tai stop&go.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
1. ruudun rangaistus? Onko tuollaista ikinä annettu kenellekään? Alkaa tuntumaan että FIA:n porukka keksii noita uusia sääntöjä ja pykäliä (ja rangaistuksia) ihan lennosta.

EDIT: Näköjään tuolla f1fanaticin jutun kommenteissakin ihmetellään samaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kysymys kuuluukin, että tarvitseeko sen olla noin monimutkaista? F1-säännöt ovat monelta osin ihan liian monimutkaiset ja tulkinnanvaraiset, ja niissä olisi paljon yksinkertaistamisen varaa. Sillä tavalla saataisiin tuomioihinkin vähän yhdenmukaisuutta. Loppujen lopuksi tuossakin jos tulkitaan että on unsafe release niin se tarkoittaa silloin että sillä on aiheutettu vaaratilanne (jo termi kertoo sen), ja silloin siitä voisi langettaa ihan saman tuomion olipa se pelkkä läheltäpiti-tilanne tai ihan osuma, tai olipa sessio missä se sattui mikä tahansa. Tietenkin sillä erolla että jos sattuu esim. harjoituksissa tai aika-ajossa niin tulee lähtöruuturangaistus ja jos tulee kisassa niin aikarangaistus tai stop&go.
Tapaukset ovat erilaisia. Se, että melkein laskee kuskin varikolta toisen eteen, muttei ihan on erimitaliinen sen kanssa, että seuraavan varikkopilttuun mekaanikko saa renkaan päähänsä.
 

Crumb

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
275
Toki, mutta on vauhti ollut korkeintaan Kimin tasoa tai heikompaa jo muutaman viime kisan.
Rohkenen väittää pokkana, että Vettel ei ole yhtään "entistä Vetteliä" heikompi. Räikkönen on nostanut tasoaan, kun soppari varmistui.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4294
Sijainti
Maalla
Voi hyvää päivää näitä FIAn tuomareita. Tiimin virheestä/vahingosta rangaistaa kuljettajaa.
Siis on nää päätökset nykyään niin epätodellisia että ei ole tosikaan...
Ei todellakaan ole ihme että lajin kiinnostus vähenee kokoajan.




From The FIA Stewards of the Meeting
Document 32
Date 30 July 2016
Time 18:06

The Stewards, having received a report from the Technical Delegate (document 27), heard from a
team representative and have considered the following matter, determine a breach of the regulations
has been committed by the competitor named below and impose the penalty referred to.
No / Driver 27 - Nico Hulkenberg
Competitor Sahara Force India F1 Team
Time 15:52
Session Qualifying
Fact During Q1 tyres without appropriate identification were used.
Offence Breach of Article 24.3 e) of the FIA Formula One Sporting Regulations.
Decision Drop of 1 grid position.
Reason The team returned electronically the wrong set of tyres and used these during Q1.

Paul Gutjahr, Jose Abed
Emerson Fittipaldi, Achim Loth


The FIA Stewards of the Meeting


http://www.fia.com/file/46018/download?token=y5tZSlnc



Tuomaristo :

PAUL GUTJAHR
PRESIDENT OF THE FIA HILL CLIMB COMMISSION, BOARD
MEMBER AND PRESIDENT OF AUTO SPORT SUISSE SARL


JOSE ABED
FIA VICE PRESIDENT

EMERSON FITTIPALDI
DOUBLE F1 WORLD CHAMPION AND CHAMP CAR CHAMPION


http://www.fia.com/file/45717/download?token=pDdFRJPH



edit.
Tuomariston papereissa oleva Achim Loth on ilmeisesti paikallisen AKKn edustaja.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8799
Sijainti
Vantaa
Rohkenen väittää pokkana, että Vettel ei ole yhtään "entistä Vetteliä" heikompi. Räikkönen on nostanut tasoaan, kun soppari varmistui.
Jos noin olisi, ei olisi kovin ammattikuljettaja. Eihän tuollainen saisi kovin paljon vaikuttaa. Itse ajattelen, että auto on kehittynyt enemmän Kimin kuin Vettelin suuntaan ja nyt on menossa Vettelillä heikompi kausi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös