Formula 1 - 2017 - Kiinan GP - Aika-ajot

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Aikamoinen aika-ajo sitten ajettiinkin ja hyvä, että edes ajettiin.

Välillä kun tuntui, että ei ajettaisikaan sumuvaaran takia.

Kun tuohon Vapaiden Harjoitusten toikkiin ei voi vastata niin pahoittelut seuraavasta osin off-topic-puolen vastauksesta:

Tuo helikopterijuttu tuli omalta osaltani mieleen vain kun joku käyttäjä spekuloi noita kopterimääriä jonkin verran ennen alkuperäisvastaustani ja vanhempina aikoina ääritapauksessa ainakin aikana ennen Issermannia lääkinnällisessä johdossa tai juuri hänen tultuaan lajin lääkinnällisen johdon johtoon lennettiin joskus vallan muillakin helikoptereilla kuin varsinaisilla, pelkkään lääkintäkäyttöön tarkoitetuilla helikoptereilla kiiretapauksia sairaaloihin. Joskus lennettiin jopa pienlentokoneellakin kuten vaikkapa erityismuokatulla Piper Cub Cheyennelläkin!

Pahimmillaan vielä Sid Watkinsin alkuaikoinakin hänen seuratessa oppi-isänsä Issermannin jalanjälkiä vuosina 1978-1980 jossain kisassa ilman Sidin puuttumista asiaan ainoa lääkintähelikopteria muistuttanut asia olisi ollut armeijan Super Puma tai poliisin erityisryhmän Sea King silloin kun sitä ei olisi vain aivan välttämättä tarvittu muuhun hommaansa...

Sittemmin Professori kävikin kuumana ja hyvin äkkiä järjestyikin toinen ja yleisesti ottaen parempi nopean toiminnan helikopteri ja keskimäärin noin vuodesta 1980 eteenpäin näihin päiviin asti ainakin melko usein ovat olleet helikopterien osasto lääkinnällisesti kunnossa.

Ja muutoin tietysti kun vielä noita olosuhteita spekuloin jo osin taas asiana niin huomisen mahdollisesta sateesta tulee mielenkiintoinen siinä, että nyt nähdään leveämpien sadekelinrenkaiden vaikutus sitten sateella.

Kieltämättä leventyminen ilmeisesti niidenkin osalta hieman lisää vedenpoistoa, mutta ei paljon mikäli niiden vedenpoistolaatua ei muutoin kasvateta enempää. Ja sitten aina tietenkin on se seikka, että ajetaanko edes oikein mitenkään sateella taas ennen välikelinrenkaita kun voi punainen lippu taas heilahtaa pienestäkin määrästä vettä radalla tai olla ainakin suuri uhka.

Ja helikopteripuolesta tosiaan voisi loppuun sanoa vielä, että pahin mahdollinen tilanne olisi tietenkin sumupelko vaikka myös riittävän voimakkaat sateet ukkosineen ja sivutuulineen tai syöksyvirtauksineen ovat myös paha asia. Vuoden 2014 surullisen Japanin Grand Prixin jäljiltä lienee tuota helikopteripykälää hieman mietitty uudelleen, mutta ei varmaankaan paljon.

Tosin nuoren Jules Bianchin henkeä ei hänen vammoillaan olisi enää voitu pelastaa edes noin 37 minuuttia nopeammallakaan välittömällä helikopterikyydilläkään. Keisarillisen Säähavaintoaseman mukaan kun ukkosta syöksyvirtauksineen ei ollut ratkaisevan paljon ilmassa, mutta sumua oli ja siten päädyttiin niihin ratkaisuihin kuin päädyttiin sinä päivänä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös