Antsa Rieppo
Well-known member
Neljän joukossa 2 suomalaista. Aika harvinaista herkkua.#kaikkien aikojen suomalaiskausi
Neljän joukossa 2 suomalaista. Aika harvinaista herkkua.#kaikkien aikojen suomalaiskausi
No, onhan se hyvä tilanne. Mutta kaksi suomalaista parhaiden tallien kakkoskuskeina ei oikein riemua herätä.Neljän joukossa 2 suomalaista. Aika harvinaista herkkua.
Eipä sille oikein mitään voi, että tallikaverit on vaan kovempia. Saavutukset puhukoon puolestaan. Mielummin näin, kun ykköskuskina Williamsilla ja Renaultilla.No, onhan se hyvä tilanne. Mutta kaksi suomalaista parhaiden tallien kakkoskuskeina ei oikein riemua herätä.
Tästä kyllä vahvasti eri mieltä. Kyllähän Kimin menoa esim Lotus-vuosina oli hieno seurata, verrattuna taaperrukseen Ferrarilla, vaikka huonommista sijoista ehkä ajoikin.Eipä sille oikein mitään voi, että tallikaverit on vaan kovempia. Saavutukset puhukoon puolestaan. Mielummin näin, kun ykköskuskina Williamsilla ja Renaultilla.
Kunnioitan mielipidettäsi. Mun mielestä kivempaa kun on kärjessä ja ainahan kisassa voi sattua vaikka mitä. Bottaan viime kausi Willamsilla 'ykköskuskina' tuotti mulle enämpi tuskaa, kun näki ettei sillä kinnerillä ole mitään asiaa 6 parhaan joukkoon normiolosuhteissa.Tästä kyllä vahvasti eri mieltä. Kyllähän Kimin menoa esim Lotus-vuosina oli hieno seurata, verrattuna taaperrukseen Ferrarilla, vaikka huonommista sijoista ehkä ajoikin.
Noihin aikoihin vaan oli helpompaa nousta kauempaakin podium-taistoon. Ehkä autotkin sopivat Kimille silloin paremmin. Nyt ei riitä edes neljännestä ruudusta lähteminen, kun vauhtia ei ole tarpeeksi kärkimiehiin nähden.Kimillehän tää on melkein paras mahdollinen tilanne kun aika-ajossa saa tötöillä menemään miten huvittaa ja vitossijaan jää silti tuommoinen sekunnin turvaväli. Kimillä kun on tapana löytää vauhti vasta kisassa jos viikonlopun aikana on vauhdin löytääkseen (Melbournessa niin ei käynyt). Mielestäni parempi lähtöasetelma kuin kausien 12-13 perustilanne, sankarillinen ajo 11. ruudusta viidenneksi Lotuksella.
Jopa erinomainen suoritus, ettenkö sanoisi. Selvästi vähemmän eroa kuin Melbournessa. Jokohan Bahrainissa oltaisiin kympän päässä ellei jopa tasoissa?Vale puolestaan, vajaat kaksi kymppää Lewiksestä eli ei taaskaan mikään katastrofi. Hamiltonista näkyy kilometrin päähän että mies on selvästi kotonaan näillä autoilla, joten täytyy vaan toivoa, että jotain menee miehen pään sisään koska muuten sitä ei löisi melkein kukaan lähtöruudukossa.
Tai sitten Palmer on vaan surkea. Huomion arvoista kuitenkin, että sekä Hülkenberg että Alonso repivät kalustosta uskomattoman paljon irti samaan aikaan, kun tallikaverit ovat selvästi hitaampia.Huomaatteko muuten, että Hülkenberg murskaa nykyään pystyyn kaikki tallikaverinsa joiden nimi ei ole Sergio Perez?
Jos Valtteri ei tehnyt ajovirheitä, niin tilanne näyttää samalta kuin Rosberg juniorilla Hamiltonin tallikaverina. Hamiltonin dataa tutkimalla Nico osasi parantaa heikkoja alueitaan, ja päihitti lopulta Lewisin MM-taistossa. Ei siis vielä mitään aihetta singota kirveitä kaivoon Bottaksenkaan kohdalla.Karsea skenaario ehkä tulossa: suomalaisilla vottaja auto alla mutta vottoja ei tule koska tallikaveri.
Bottas paljasti, että autoa säädettäessä huominen kisa oli painanut vaakakupissa aika-ajoa enemmän. Kiinan kisaan odotetaan märkiä ja erittäin haastavia olosuhteita.
– Tein pari juttua säätöjen kanssa, mitä piti valita joko aika-ajoon tai kilpailuun. Pidin enemmän kisasäätöjä mielessä, koska uskon, että huomenna kisavauhti ratkaisee todella paljon. Kisassa tulee sattumaan ja tapahtumaan, kilpailu on pitkä. Koitin säätää enemmän kisaan kuin aika-ajoon, toivottavasti se huomenna poikii. Lähdetään siitä syöttämään vain, Bottas sanaili kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa.
– Pari säätömuutosta tuossa oli, joita sitten arvottiin, että kuinka isoja muutoksia tehdään ja insinöörin kanssa puhuttiin, että mikä huomisessa kisassa on mahdollista. Pidettiin vähän huomista silmällä, katsotaan miten auto toimii
.
Jep. Vandoorne ei ole edes mikään maksukuski vaan älyttömän lupaava nuori, joten Alonson suoritus on loistava. Hulkenbergkin ajaa älyttömän hienosti, mutta Palmer ajaa ihan yhtä huonosti kuin viime kauden alussakin eikä aja edes auton tasolla.Tai sitten Palmer on vaan surkea. Huomion arvoista kuitenkin, että sekä Hülkenberg että Alonso repivät kalustosta uskomattoman paljon irti samaan aikaan, kun tallikaverit ovat selvästi hitaampia.
Oikeessa oot ton Bottaksen suhteen. Oon ehkä vähän liian pessimistinen.Mielestäni oli kauden alla ihan selvää, että suomalaiskaksikko lähtee kauteen haastajan asemassa tallikavereihinsa nähden. Puolentoista kisaviikonlopun jälkeen sanoisin, että Kimi on hieman miinuksen puolella, kun taas Bottas yltää varsin selvästi plussan puolelle.
Kimin pitää nopeasti saada auto toimimaan haluamallaan tavalla, joka käytännössä tarkoittaisi sitä, että hän pystyisi vähintään kamppailemaan tasaisesti Vetteliä vastaan. Varsinkin jos/kun Ferrari on mukana mestaruustaistossa, niin mönkään mennyt alkukausi maksaa paljon jos tallikaveri napsii voittoja. Kärjen takana saattaa saada hieman anteeksi alkukauden heikkoja kisoja jos kulku löytyy kunnolla vasta kesän korvalla.
Bottaksen tilannetta pitäisin hyvänä. Ei ole vaikea kuvitella, että Nico Rosberg olisi ajanut ihan samanlaisia suorituksia Australiassa ja Kiinassa kuin Valtteri nyt - ja sitä voi mielestäni pitää jo erinomaisena suorituksena. Aika-ajoissa ero Hamiltoniin Melbournessa kolme kymmenystä ja nyt alle kaksi. Lisäksi ainakin Melbournessa kisavauhti oli Bottaksen osalta lupaavaa.
Kausi on todella nuori, mutta tuota rataa kun Bottas jatkaa niin en näe mitään syytä miksi Mersu haluaisi hänet korvata kaudella 2018.
Tietysti jännä nähdä jos, ja toivottavasti kun, Bottas pääsee ensimmäistä kertaa kunnolla taistelemaan kisassa Hamiltonia vastaan. Miten Bottas toimii sellaisessa tilanteessa ja miten tallin sisäinen ilmapiiri muuttuu? Bottas vaikuttaa strategisesti järkevältä ja kärsivälliseltä kuljettajalta ja sellainen lähestymistapa voi varsinkin Mersulla toimia hyvin. En usko että Mersu hirveän mielellään katselisi samanlaista menoa kuin on totuttu Nicon ja Lewiksen aikakautena.
Tietysti vaarana voi olla liiallinen kiltteys ja kohteliaisuus, mutta en nyt näkisi sellaista riskiä ainakaan vielä. Tietynlaista raivoa ja yrittämistä toki vaaditaan, mutta mielestäni Bottaksen lähestymistapa on tähän mennessä toiminut hyvin. Tuntuu siltä, että hän on tiimin sisällä päässyt ihan hyvään asemaan ja nyt vain pitää odotella mihin suuntaan kausi ja ura kehittyy.
Johtaa varmaan siihen, ettei koskaan lähdetä.Mutta hei, meillähän on uudet sadekelin starttisäännöt - nythän lähdetään seisovalla startilla, kun lähdetään :thumbup: