Hamiltonille vaihdelaatikon vaihto ja 5 ruudun penaltti.
Täytyy kyllä myöntää, ettei toivomani Mercedeksen (ja erityisesti Hamiltonin) ”paalulta suvereeniin voittoon, jokaisessa kilpailussa” -kamppanja oikein näytä alkaneen ennakoimallani tavalla. Taitaa rahani olla kiinni väärän värisessä hevosessa...
Bottaksen kauden avauksen auton romutus ja siitä seurannut vaihdelaatikon vaihto, sekä Hamiltonin vaihdelaatikon vaihto kauden toisena viikonloppuna, aiheuttavat Mersun tiimille todella paljon päänvaivaa, jonka näkisin työllistävän tallia vähintään kauden puoleen väliin asti. Mikäli Ferrari ei koe teknisiä ongelmia kauden ensimmäisellä puolikkaalla, on heillä nyt mahdollisuus haastaa Mersua ainakin kauden puoliväliin asti. Red Bullilla näyttää teknisiä haasteita olevan vähintään saman verran, kuin Mersullakin.
Oletan toki Ferrarin ajavan vain noin viisi kilpailua yhdellä koneella, mutta uskoisin sen olevan, joka tapauksessa kaikille moottoreille kokonaisuutta ajatellen paras strategia, koska sanktiot ylimääräisestä moottorinvaihdosta ovat naurettavan kevyet saavutettuun hyötyyn nähden. Pelkään tosin Mercedeksen yrittävän markkinoinnillisista syistä ainakin toisella autolla päästä kausi lävitse kolmella moottorilla.
Saako Mercedes vaihtaa Hamiltonin uuteen vaihdelaatikkoon nyt eri välitykset kuin australiassa käytössä olleeseen? Se puoltaisi mahdollisesti vaihteiston vaihtoa ja voisi tarjota merkittävän tilannetta tasoittavan edun, koska saataisiin Albert parkin rataprofiilin vaatimat erityispiirteet pois vaihdelaatikon optimaalista välitystä haittaamasta.