Formula 1 – 2019 - 10 - Iso-Britannian GP

  • Viestiketjun aloittaja hila
  • Aloituspäivämäärä

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1106
Miten selitätä sen, että Bottakselle ei annettu yhden stopin strategiaa, kuten muut tallit tekivät? Toisekseen Bottaksella oli renkaat aivan kunnossa kun tuli sisään eli siinäkin yritettiin pelata Hamiltonille. Ei Hard-kovuus ollut hidas eilisessä kisassa. Kuten Valtteri sanoi, hän ajeli ensimmäisen stopin jälkeen sopivaa vauhtia eli mediumeilla olisi löytynyt rutkasti enemmän kyytiä, mitä eilen stopin jälkeen esitti. Kyse on rengashallinnasta.
Kuten jo aiemmin selitin niin yhden pysähdyksen strategialla Bottas olisi hävinnyt vielä varmemmin tallikaverilleen. Ensimmäisen pysähdyksen jälkeen Bottaksen vauhti medium-renkaallakin oli niin hidasta, että jos Hamilton olisi tehnyt pysähdyksensä heti perään niin tilanne olisi päätynyt Bottaksen eduksi vain 0,3 s marginaalilla teoreettisesti laskien. Hard-renkaalla ulostulokierros olisi ollut vieläkin hitaampi, jolloin todennäköisyydet olisivat kääntyneet Hamiltonin puolelle.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
474
Kuljettajien erilainen kohtelu Mersulla herättää huomiota muuallakin kuin Suomessa : https://www.autosport.com/f1/news/144807/mercedes-wary-of-unconscious-favouritism

Mielenkiintoinen yksityiskohta, josta ei Lotto Wolffilta kysytä, on kuitenkin se, että päätös aiemman toimintatavan vastaisesti käyttää eri strategioita, tehtiin kisapäivän aamuna. Siis kun Bottas oli ottanut paalun. Tähän asti on vaikuttanut siltä, että järjestys jäädytetään ensimmäisen mutkan jälkeen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa
Kuten jo aiemmin selitin niin yhden pysähdyksen strategialla Bottas olisi hävinnyt vielä varmemmin tallikaverilleen. Ensimmäisen pysähdyksen jälkeen Bottaksen vauhti medium-renkaallakin oli niin hidasta, että jos Hamilton olisi tehnyt pysähdyksensä heti perään niin tilanne olisi päätynyt Bottaksen eduksi vain 0,3 s marginaalilla teoreettisesti laskien. Hard-renkaalla ulostulokierros olisi ollut vieläkin hitaampi, jolloin todennäköisyydet olisivat kääntyneet Hamiltonin puolelle.
Edelleen, Bottas ajoi uusilla mediumeilla sitä vauhtia, että ero pysy riittävän pienenä Hamiltoniin nähden. Eli ei ajanut maksimivauhtia.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
474
Edelleen, Bottas ajoi uusilla mediumeilla sitä vauhtia, että ero pysy riittävän pienenä Hamiltoniin nähden. Eli ei ajanut maksimivauhtia.
Tätä eivät kaikki hahmota, mutta juuri noinhan se meni. Bottas ajoi suunnitelman mukaisesti ja virheettömästi.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
976
Edelleen, Bottas ajoi uusilla mediumeilla sitä vauhtia, että ero pysy riittävän pienenä Hamiltoniin nähden. Eli ei ajanut maksimivauhtia.
Ei siellä kukaan maksimivauhtia ajanut. Jos Hamiltonille oli tulossa yksi stoppi vähemmän, eroa olisi pitänyt kaventaa, eikä pysyä nippanappa stopin keston sisällä.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1106
Edelleen, Bottas ajoi uusilla mediumeilla sitä vauhtia, että ero pysy riittävän pienenä Hamiltoniin nähden. Eli ei ajanut maksimivauhtia.
Eihän taktiikka ole ikinä etukäteen kivenhakattu asia, vaan kilpailun aikana reagoidaan siihen mitä kilpaveljet tekevät ja mihin he pystyvät. Näin myös Mercedekselle

Bottaksen pysähdyksen jälkeen Hamiltonilla oli kaksi vaihtoehtoista taktiikkamahdollisuutta, eikä Bottas voinut tietää kumpaa Hamilton yrittää.

Edelleen painotan, että Bottaksen ensimmäisen pysähdyksen jälkeisen ulostulokierroksen jälkeen teoreettinen ero Hamiltoniin oli vain 0,3 s (jos siis Hamilton olisi tehnyt pysähdyksensä heti perään). Oletko todella sitä mieltä että a) tässä vaiheessa kisaa Bottas ei ajanut täysillä? b) et näe mihin päätös käyttää hard-renkaita olisi johtanut?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Lerclerc vs. Verstappen oli kyllä aika mukavaa vääntöä monta kierrosta :thumbup:

Koko kisan ajan harmitti itseäni vähän se kun Verstappenilla selvästi olisi ollut kyytiä oikeinkin mainiosti mutta oli aina jonkun takana. Ihan vakavissaan ennen kisaa uskoin että Red Bullin kisavauhti olisi sitä luokkaa, että taistelisi tosissaan voitosta. Näin jälkikäteen ei ehkä siihen asti olisi riittänyt (?), mutta mielellään olisin nähnyt Maxin aggressiivista vääntöä kärjessä. No, ehkä ensi kisassa sitten.

Mikähän Vetteliä vaivaa... Kuin varjo menneisyydestä. Liekö motivaation kanssa jo ongelmaa.

Gaslykin sai jo vähän pakkaa kasaan, hienoa.
Jotain Mersun vauhtivarannoista kuvaa hyvin se, että turviksen jälkeen karkasivat maisemaan kierroksessa ja kisan loppuun nopein kierros. Ei muilla ollut mitään palaa siihen vauhtiin.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
No ei todellakaan olis hävinnyt sen enempää ulostulo kierroksella jos olis isketty hardit alle. Suorituskyvyssä med ja hard oli hyvin lähellä toisiaan. Ainut ongelma oli se eka kierros ku piti saada renkaat lämpöihin. Sen jälkeenhän Vale teki eron jos semmoiseksi ettei Hamiltonilla olisi ollut edes saumaa haastaa varikkostopin jälkeen. Jos sieltä olisi Hamilton tullut varikolta aivan vierekkäin Valen kanssa niin Vale ois sen taiston vieny, koska renkaat oli jo lämmöissä. Mahdoton tietysti spekuloida oisko Hamiltonin voinut myöhemmin ohittaa Bottaksen ihan ajamalla.

Jos molemmille olisi laitettu kovat alle ja safety caria ei olisi tullut niin Vale olisi voittanut kisan. Sen puoleen oli ihan sama tuliko SC vai ei, koska Valelle laitettiin mediumit. Olisi hävinnyt joka tapauksessa, koska ei tuolla tehdä kahta stoppia. Aivan käsittämätöntä miten saivat Bottaksen uskomaan kahteen stoppiin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
Olisi hävinnyt joka tapauksessa, koska ei tuolla tehdä kahta stoppia. Aivan käsittämätöntä miten saivat Bottaksen uskomaan kahteen stoppiin.
Väärät kaverit siellä Mersulla näemmä. Toki vuosi aiemmin Valella loppui renkaat vähän ennen maalia ja Pirelliltäkin ennustettiin renkaiden kulumisessa ongelmia kun uusi, ennenkokematon asvalttikin.
 
Ylös