Formula 1 - 202 - 15 - Hollannin GP

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
879
Ja mitä tulee lähetyksen seuraamisen F1TV:n kautta, niin toimi täydellisesti. Android-puhelimella peilasin Wifin välityksellä Philipsin Android-telkkariin ilman mitään ylimääräisiä kilkkareita.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
879
Jommassa kummassa iltapaskassa väläyteltiin jopa, että näkeekö ricciardo kauden loppua mclarenilla? Huhutaan että mclaren haluaisi piastrin heti palvelukseensa ja yrittävät saada Alpinea luopumaan ennen aikaisesti ja ricciardon suoritus oli jälleen kerran luokkaa -100. Piastri tod näk pystyisi pelastamaan kauden loppupuoliskin tai sama ainakin kokeilla. Ricciardoon kanssa se hävitään.

Harmi homma. Toivottavasti symppis aussi löytäis jyvän taas.
Tämä ajatus kävi mielessä itselläkin kesken kisan, että ainakaan mitään menetettävää ei olisi McLarenilla.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906
Minkähän takia Tsunoda laitettiin vielä radalle takaisin keskeyttämään, kun olisi voinut jäädä varikollekin? Turvavyötkin oli jo avannut..
 

rageon

Well-known member
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
291
Mitä ihmettä tämä tarkoittaa? Luin pari kertaa eikä vieläkään mitään havaintoa. Loppuviesti on lähes samaa tasoa.
Joo..o. Carlos carlos. Carloksen vauhti on ollut keskimäärin B-luokkaa, vaikka kaikea epäonnea on toki ollut.

Yhteenvetona voisi taas sanoa, että Verstappen voittaa melkein aina, vaikka auto ei olisikaan niin hyvä. Huvitti kun Skylla väittivät, ettei Verstappen pysty ohittamaan Russelia. Vetäsi sitten heti ensimmäisellä suoralla ohi, kun sai kiinni🤣.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4566
Minkähän takia Tsunoda laitettiin vielä radalle takaisin keskeyttämään, kun olisi voinut jäädä varikollekin? Turvavyötkin oli jo avannut..
Sensorit näytti että renkaat on kunnolla kiinni ja renkaat myös vaihdettiin. Vikurointi johtuikin tasauspyörästön hajoamisesta, mitä ei heti jostain syystä huomattu.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1921
Sijainti
Vyborg
Tänään ajettiin Zandvoortin radalla Hollannissa jonka vei jälleen kerran Max Verstappen kotiyleisön riemuksi voiton!
Kisan kohokohdat
-Kisan alussa ei paljoa tapahtunut joka menikin Verstappenin komennossa ekoihin pysähdyksiin asti. Sitten kisan puolivälin jälkeen alkoi tapahtua, kun Tsunoda pysähtyi radan varteen tultuaan radalle huolimatta, siitä että autossa oli jotain häikkää jo varikkopysähdyksen jälkeen ja sitten tulikin virtuaali turva-auto. Joka vesitti kisan Mercedes kaksikon yhden stopin suunnitelmat täysin ja samalla Max käytti tilanteen hyväkseen ja vaihtoi tuoreisiin koviin renkaisiin pitäen kärkipaikan.
-Sitten vielä kisan loppu metreillä sattui vielä yhden turva-auton radalla ja tällä kertaa syynä tähän oli Bottaksen auton hyytyminen lähtösuoralla mikä sekoitti hieman pakkaa. Max,Russell,Leclerc hyödynsivät mahdollisuuden vaihtamalla pehmeisiin renkaisiin.
-Kisan johdossa ollut Hamilton ei puolestaan vaihtanut pehmeisiin ja turva auton poistumisen jälkeen Verstappen tuoreilla pehmeillä ohitti helposti pääsuoran jälkeen Lewiksen. Hamiltonin ohitti Russell,Leclerc pudoten neloseksi.
-Lopulta Verstappen tuli maaliin ykkösenä,Russell kakkosena,Leclerc kolmosena.
Hamilton joka sijoittui neloseksi kävi kuumana tiimiradiossa tallin päätöksestä olla ottamatta pehmeet alleen. Sainz sai vielä lopussa 5 sekunnin aikasakon Ferrarin päästettyään liian aikaisin pilttuusta.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Huvitti kun Skylla väittivät, ettei Verstappen pysty ohittamaan Russelia. Vetäsi sitten heti ensimmäisellä suoralla ohi, kun sai kiinni🤣.
Tämä. Itsekin ihmettelin, että mitä ihmettä ne oikein puhuvat. Aivan kuin he näkisivät jotain sellaista mitä toivovat, mutta mikä ei kuitenkaan ole todellisuutta. Yhdessä kohtaa toinen selostajista väitti, että Verstappen joutuu kovasti ponnistelemaan pysyäkseen Russelin perässä, vaikka heti perään näyttöön pamahtanut ajanotto kertoi jotain muuta. Verstappen ajoi jatkuvasti Russelia kiinni ja kohta hän meni ohikin. Varsinkin se pitkä hujoppi, entinen f1 kuski itsekin on ärsyttävän puolueellinen. Kansainväliseen ja viralliseen f1-lähetykseen tuollainen ei sovi. Jos lähetys olisi tarkoitettu pelkästään briteille, niin sitten asia olisi ok.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Samalla tavalla Sky'n tunarit hehkuttivat Hamiltonin olevan voittotaistossa vähän joka välissä. Aika epätoivoista se olisi ollut ilman sitä viimeistä turva-autoakin, joka käänsi asetelmat sataprosenttisesti Verstappenille.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906
Sensorit näytti että renkaat on kunnolla kiinni ja renkaat myös vaihdettiin. Vikurointi johtuikin tasauspyörästön hajoamisesta, mitä ei heti jostain syystä huomattu.
Olisi kuitenkin voinut pysäyttää varikkosuoralla, niin olisi mennyt vain varikko kiinni. Nyt ohjeistettiin keskeyttämään radalle.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Mitenkä toi Sainzin ohitus keltaisen lippujen alla oikein meni? Ainakaan mitään rangaistusta siitä ei tullut, eli oliko se sitten laillinen koska keula oli edellä ennen keltaisten lippujen kohtaa? Mikäli näin on, niin sääntöjä pitää kyllä muuttaa, koska eihän tuo nyt turvallinen ohitus missään tapauksessa ollut.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5690
Mitenkä toi Sainzin ohitus keltaisen lippujen alla oikein meni? Ainakaan mitään rangaistusta siitä ei tullut, eli oliko se sitten laillinen koska keula oli edellä ennen keltaisten lippujen kohtaa? Mikäli näin on, niin sääntöjä pitää kyllä muuttaa, koska eihän tuo nyt turvallinen ohitus missään tapauksessa ollut.
Keltaisten lippujen alue ulottuu (tai ainakin pitäisi ulottua) pitkälle ennen Bottaksen autoa. Eli tässä tapauksessa varmaan koko pääsuoran verran. En ole tarkastanut oliko näin, mutta jos vaan keltaisia heilutettiin kuten pitää, niin ohitus kyllä tapahtui myös niiden alla.

Sitä puolestaan en ymmärrä ollenkaan, jos Sainz pääsee rangaistuksetta päästämällä Oconin takaisin ohi. Menee keltaisten lippujen pointti kokonaan vihkoon. Aika-ajoissakin saa lähtöruuturankkua, eikä suinkaan selviä sillä, että kierros otetaan pois.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Keltaisia heilutetaan vaaratilannetta edeltävällä liputuspisteellä ja alue jatkuu seuraavan liputuspisteeseen asti, jossa heilutetaan vihreää. Suuremman vaaran tilanteessa heilutetaan tuplakeltaisia, mitä tässä ei siis heilutettu. Kyseinen liputuspiste on siinä kohtaa, koska sillä on tarkoitus liputtaa ensimmäisen mutkan tilanteita. Bottas nyt vain sattui pysähtymään just sen lippupisteen jälkeen.

Jos sainz on edellä toista autoa ennen lippupistettä, niin silloin hän on edellä. Ei ponderi ymmärrä muuta kuin missä kohtaa rataa se on menossa ja missä kohtaa se kaverin ponderi on. Sehän tässä on ratkaisevaa. Ohitus on kuitenkin alkanut jo hyvän matkaa ennen keltaista aluetta.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Eli tässä tapauksessa ratkaisu olisi liputtaa myös aikaisemmalla lippupisteellä. Koska kyllähän tuossa oli ohitustilanne ihan täysin päällä siinä kohden, autot olivat lähes täysin rinnakkain Bottaksen auton kohdalla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Keltaisia heilutetaan vaaratilannetta edeltävällä liputuspisteellä ja alue jatkuu seuraavan liputuspisteeseen asti, jossa heilutetaan vihreää. Suuremman vaaran tilanteessa heilutetaan tuplakeltaisia, mitä tässä ei siis heilutettu. Kyseinen liputuspiste on siinä kohtaa, koska sillä on tarkoitus liputtaa ensimmäisen mutkan tilanteita. Bottas nyt vain sattui pysähtymään just sen lippupisteen jälkeen.

Jos sainz on edellä toista autoa ennen lippupistettä, niin silloin hän on edellä. Ei ponderi ymmärrä muuta kuin missä kohtaa rataa se on menossa ja missä kohtaa se kaverin ponderi on. Sehän tässä on ratkaisevaa. Ohitus on kuitenkin alkanut jo hyvän matkaa ennen keltaista aluetta.
Ei tässä nyt voida mihinkään vitun ponderiin vedota. Kun samanlainen härpätin sanoi Pérezin rikkoneen ratarajoja jossain aika-ajossa tässä viime aikoina, niin tuomaristo jälkikäteen kumosi tuomion perusteettomana. Kyllä tuomariston pitää in persona käsitellä jokainen kyseenalainen tapaus eikä katsoa vain mystisiä numeroita ruudulta.

Sääntöjä ei kai rikottu koska säännöt ovat tältä osin ehkä liian löyhät. Kuljettajan ei pitäisi ylipäätään saada enää haastaa edellä olevaa tuollaisessa tilanteessa. Yhdyn yllä olevaan eli liputusalueen olisi pitänyt olla laajempi. Eihän siitä tule mitään, että liputetaan viisi metriä ennen onnettomuuspaikkaa.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2458
Tilannetta näkemättä, jos Sainzin keula on edellä keltaisilla tullessa, niin sen toisen osapuolen kai sitä pitäisi ennemmin himmata ja jättäytyä taakse. Mutta nuo keltaiset nyt on muutenkin noin turvallisuuden kannalta aika vitsi oli ohitustilannetta tai ei, kaikki nostaa tasan sen verran että ei sitä omaa parastaan sektoriin aja (tai mikä se raja-arvo nyt sitten onkaan), mutta ei kukaan halua yhtään ylimääräistä hävitä muille ajamalla sen "turvallisemmin".
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ei tässä nyt voida mihinkään vitun ponderiin vedota. Kun samanlainen härpätin sanoi Pérezin rikkoneen ratarajoja jossain aika-ajossa tässä viime aikoina, niin tuomaristo jälkikäteen kumosi tuomion perusteettomana. Kyllä tuomariston pitää in persona käsitellä jokainen kyseenalainen tapaus eikä katsoa vain mystisiä numeroita ruudulta.

Sääntöjä ei kai rikottu koska säännöt ovat tältä osin ehkä liian löyhät. Kuljettajan ei pitäisi ylipäätään saada enää haastaa edellä olevaa tuollaisessa tilanteessa. Yhdyn yllä olevaan eli liputusalueen olisi pitänyt olla laajempi. Eihän siitä tule mitään, että liputetaan viisi metriä ennen onnettomuuspaikkaa.
Mitä sä taas alat synnyttämään siinä? Ponderi kertoo sen kumpi autoista on edempänä. Jos niiden systeemit heittää useita metrejä kuten joku racechrono ja puhelimen gps, niin minä painin väärässä sarjassa eli epäilisin sitä. Jos autot eivät ole tietyssä kohtaa täsmälleen samaan aikaan, niin toinen autoista on silloin edellä ja ponderi/ajanotto kertoo sen. Mitä ihmeellistä siinä on?

Sitä liputetaan vaikka kolme senttiä ennen onnettomuuspaikkaa, jos onnettomuus tapahtuu kolme senttiä liputuspisteen jälkeen. Se on kilpailunjohtajan tms. tehtävä määrätä ennakkoliputus, jos tilanne näyttää niin pahalta ettei kolme senttiä matkana riitä. Nythän matkaa lipulta Bottasin autoon oli ihan reilusti. Mikä siis on ongelmana? Tilanteessa ei ollut mitään vaaraa missään vaiheessa. Vain Sainzin ohitusyritys jostakin toisesta. Ei säännöt ole mitenkään liian löyhät. Ne ovat ihan tarpeeksi tiukat ja niistä pidetään kiinni. Sainz ei saanut mitään rankkua, kun ei tehnyt edes mitään väärää. Hän oli edellä ennen lippupistettä, mutta ei tiennyt eikä nähnyt itse sitä autostaan ja varmuudeksi päästi sen toisen takas edelle.

Kilpakuljettaja on sellainen luonne, että hän ei nosta eikä lopeta ohitusta ennen keltaista lippua, vaikka näkisi keltaiset ennen suoran alkua tai radiolla olisi hänelle asia ilmoitettu. Keltaisiin asti ajetaan täysiä kilpaa, keltaisilla himmataan hiukan ja vain hiukan, että saisi edes pienen edun siihen joka himmaa enemmän. Keltaisten jälkeen kun vihreä heiluu, ajetaan taas kuin järkeä vailla.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Olisi kuitenkin voinut pysäyttää varikkosuoralla, niin olisi mennyt vain varikko kiinni. Nyt ohjeistettiin keskeyttämään radalle.
Ei olisi. Autolla piti päästä ajamaan, että vika tulisi ilmi. Alun perin epäily oli huonosti kiinnitetty pyörä ja nehän vaihdettiin. Oletus on, että auto on kunnossa. Sehän lähti ruudustakin ihan hyvin. Mistä varikkotiellä olisi voinut huomata sen vian, kun siinä vain körötellään? Ja kun selvisi, ettei se ollutkaan huonosti kiinnitetty rengas, käskettiin Yukin heti pysähtyä lisävahinkojen välttämiseksi.

Sua taitaa vaan korventaa SC:n tulo Verstappenille otolliseen aikaan?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Kilpakuljettaja on sellainen luonne, että hän ei nosta eikä lopeta ohitusta ennen keltaista lippua, vaikka näkisi keltaiset ennen suoran alkua tai radiolla olisi hänelle asia ilmoitettu. Keltaisiin asti ajetaan täysiä kilpaa, keltaisilla himmataan hiukan ja vain hiukan, että saisi edes pienen edun siihen joka himmaa enemmän. Keltaisten jälkeen kun vihreä heiluu, ajetaan taas kuin järkeä vailla.
Tämä on minusta ongelma, ennemmin tai myöhemmin jollekin käy (uudestaan) pahasti, Bianchi kuoli koska ei hidastanut riittävästi tuplakeltaisilla. Ja muutoksen pitää tulla nimenomaan järjestäjän puolelta, kuskit totta kai ajavat niin kovaa kuin säännöt sallivat.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Joskus kolmisenkymmentä vuotta sitten oli se käytäntö, että ennen sitä sektoria, missä keltaista lippua heilutettiin, oli keltaisen lipun sektori, missä keltainen lippu oli paikallaan. Ohituskielto oli voimassa jo tällä alueella, mutta varsinaista vaaraa tuolla sektorilla ei ollut.
 
Ylös