Formula 1 - 2021 - 19 - Brasilian GP 14.11

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4848
Sijainti
Vantaa
Ja sehän tässä on väärin. Sama tuomio, jos kolaroi nopeudessa 300 km/h tai 100 km/h, vaikka toisessa paljon pahemmat seuraukset.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2458
Niin miten tuon nyt ottaa, miten ne seuraukset sitten määritellään ja mihin vedetään raja? Jos Hamilton ei olisi väistänyt, niin ihan todennäköistä että toisen tai jopa molempien kisa olisi päättynyt siihen. Ero kovempivauhtiseen Silverstoneen ehkä vähän vähemmän romua ja vähemmän paikat kipeänä kavereilla.

Silverstone nyt oli vielä tilanteena paljon tulkinnanvaraisempi kuin tämä. Siinä molemmat osapuolet toiminnallaan edesauttoi osuman syntymistä ja silti isohko rangaistus.
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
717
^Kyllähän Verstappenin mielessä olikin aika paljon enemmän kun vain Hamiltonin ulos ajattaminen...nimittäin Verstappenin asema MM-taistelussa olisi aika paljon parempi tällä hetkellä jos kumpikaan ei olis pisteitä ottanut Brasialiasta. Lopuissa kisoissakin jos vaan paikka sattuu tulemaan, niin yrittää taatusti kolata Hamiltonin ulos kisasta, varsinkin kun nyt on selkeästi ilmaistu, että yrittämisestä ei ainakaan rangaista.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Mahdetaanko mestaruus ratkaista Senna-Prost - tyylisesti kauden loppukisoissa. Toivottavasti ei, vaan reilulla pelillä. Skandaaleja ei kukaan varmasti kaipaa.
 

RaceDirector

Active member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
26
Omaan silmään vaikutti, että Verstappen olisi pysynyt radalla kääntämällä aikaisemmin, eli ei ajanut mutkaan liian kovaa vaan ajolinjan ulkopuolen liukkaus yllätti kun käänsi kunnolla vasta apeksin kohdilla. Silverstonessa Hamilton sen sijaan tuli liian kovaa mutkaan, eikä olisi pysynyt missään olosuhteissa radalla sillä linjalla ja nopeudella. Molemmat arviointivirheitä, mutta riippuu kovin tulkinnasta näkeekö samanarvoisina vai ei.
 

RaceDirector

Active member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
26
Eipä taida olla sallittua sekään.
Pitäisi kahlata sääntöjä läpi ja tutkia millä tavoin aktiivijousitus on kielletty. Automaattisia systeemejä ei ainakaan saa olla, mutta en ole ihan varma sellaisesta jossa kuski itse säätää asiaa (vrt. F-duct).

Edit: Sääntökirjan mukaan ainoastaan akseleille kohdistuva kuormitus saa vaikuttaa jousituksen toimintaan. Eli vain nuo passiiviset hydrauliset järjestelmät, mitä nykyautoissa on, ovat akselikohtaisesti sallittuja.
 
Viimeksi muokattu:

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906
Monella tallilla on käytössä systeemi, jossa jokin jousi painaa auton alemmas suorilla.
Ite oon järkeillyt, että se laskee runkoa kajoamatta jousitukseen. Muuten ei liene laillinen.
Aiemmin kaudella pyöri video, jossa koko RBn takaosa putosi suoralla käsittämättömän paljon ja nyt muutama kisa sitten näki myös Mesestä, että rake on suorilla huomattavasti matalampi
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2458
Downforcehan sen auton painaa alas suorilla, siihen nyt ei sen suurempia konsteja vielä tarvitse. Oma taiteenlajinsa sitten koittaa mahdollisimman hyvin hallita tuota korkeutta kaikissa tilanteissa sääntöjen puitteissa.
 

RaceDirector

Active member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
26
Monella tallilla on käytössä systeemi, jossa jokin jousi painaa auton alemmas suorilla.
Ite oon järkeillyt, että se laskee runkoa kajoamatta jousitukseen. Muuten ei liene laillinen.
Aiemmin kaudella pyöri video, jossa koko RBn takaosa putosi suoralla käsittämättömän paljon ja nyt muutama kisa sitten näki myös Mesestä, että rake on suorilla huomattavasti matalampi
Juuri sellainen on sallittu, koska toimintaan vaikuttaa ainoastaan akselille kohdistuva kuormitus, eli tässä tapauksessa suorilla downforce
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4565
Downforcehan sen auton painaa alas suorilla, siihen nyt ei sen suurempia konsteja vielä tarvitse. Oma taiteenlajinsa sitten koittaa mahdollisimman hyvin hallita tuota korkeutta kaikissa tilanteissa sääntöjen puitteissa.
Niin, tai siis ilmanvastus painaa auton peräpään alas, jolloin diffuussori sakkaa ja itse asiassa downforce pienenee enenmmän kuin pelkästään siipikulman muutos. On aika taiteilua saada oikeajäykkyiset jouset joka radalle, jotta homma pelittää. Jos on kovin nopea mutka, niin ei kauhean suotavaa että downforce pienenee. Siksi joka radalle pitää optimoida se nopeus, missä diffu sakkaa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906
Tässä on selvitetty tota systeemiä aika tarkasti

 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
En tiedä miltä vuodelta video on, mutta ei tuo nyt taas niin uusi keksintö ole. Varmasti kaikilla on sellainen. Yksinkertaisuudessaan ihan hieno keksintö toki. Auton normaalia jousitusta ei tarvitse tehdä niin jäykäksi, koska kolmas jousielementti ottaa aerokuorman vastaan.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2906
Taitaa olla kohtuu tuore video, kun RB alkoi tuosta kitisemään muutama kisa aikasemmin.
 
Ylös