Formula 1 - 2021 - 22 - Abu Dhabin GP 12.12

AaaVee

Well-known member
Liittynyt
12.12.2016
Viestit
63
Jos Masi ei olisi keksinyt turva-autokäytäntöjä uudestaan, niin Mersun taktiikka olisi ollut voittava.

Jos normaalit käytännöt olisi ehditty vetää läpi ja kisa käynnistää, niin Max olisi voittanut hillittömän tuurin ansiosta, nyt voitti ainostaan uusien lennosta keksittyjen sääntöjen takia.

Kyllä tämän nyt tapahtuneen voi oikein hyvin nähdä niin, että Masi päätti mestarin.
Mutta eihän tilanteen alkaessa, kukaan tiennyt whditäänkö kisaa jatkaa vai ei. Mersu oletti että kisa ajetaan turva-auton perässä maaliin. RB taas teki ratkaisunsa.. Se päätös olla käymättä varikolla perustui juuri olettamukseen ja siihen, että ratapositio menetetään ja kilpailu ei enää jatku.
Siihen en ota kantaa oliko päätös sitten oikea vai ei. Päätös kuitenkin. Tallit päättivät kuitenkin itse taktiikkansa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5622
Ei päättänyt. Max päätti käydä varikolla Lewis ei. Vai olisko masin pitänyt olla päättämättä kun tiesi, että maxin taktiikka oli voittava?
Miksi Masi antoi sääntöjen vastaisesti vain Hamiltonin ja Verstappenin välissä olleiden autojen ohittaa turva-auton, jos tarkoituksena ei ollut henkilökohtaisesti vaikuttaa mestaruuden ratkeamiseen? Ei tätä tarvitse yrittää selittää miksikään muuksi, kun juttu on niin läpinäkyvä.
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Mutta eihän tilanteen alkaessa, kukaan tiennyt whditäänkö kisaa jatkaa vai ei. Mersu oletti että kisa ajetaan turva-auton perässä maaliin. RB taas teki ratkaisunsa.. Se päätös olla käymättä varikolla perustui juuri olettamukseen ja siihen, että ratapositio menetetään ja kilpailu ei enää jatku.
Lue tuo mun viesti uudestaan muokkasin sitä tässä välissä. :)
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2766
Mutta eihän tilanteen alkaessa, kukaan tiennyt whditäänkö kisaa jatkaa vai ei. Mersu oletti että kisa ajetaan turva-auton perässä maaliin. RB taas teki ratkaisunsa.. Se päätös olla käymättä varikolla perustui juuri olettamukseen ja siihen, että ratapositio menetetään ja kilpailu ei enää jatku.
Kyllä. Se oli ainoa mahdollinen päätös siinä tilanteessa. Ja Red Bull teki tietysti vastakkaisen ratkaisun, oli Mersun päätös mikä tahansa. Molemmat tiimit pelasi omat korttinsa ihan oikein. Jos kisa olisi normaalisti jatkunut, niin Mersun kannalta paska mäihä, noita nyt välillä sattuu. Nyt Masi lähti kikkailemaan ja keksi säännöt uusiksi, että sai kisan käytiin, vaikka normaaleilla toimintamalleilla se ei olisi ehtinyt enää käynnistyä.
 

AaaVee

Well-known member
Liittynyt
12.12.2016
Viestit
63
Kyllä. Se oli ainoa mahdollinen päätös siinä tilanteessa. Ja Red Bull teki tietysti vastakkaisen ratkaisun, oli Mersun päätös mikä tahansa. Molemmat tiimit pelasi omat korttinsa ihan oikein. Jos kisa olisi normaalisti jatkunut, niin Mersun kannalta paska mäihä, noita nyt välillä sattuu. Nyt Masi lähti kikkailemaan ja keksi säännöt uusiksi, että sai kisan käytiin, vaikka normaaleilla toimintamalleilla se ei olisi ehtinyt enää käynnistyä.
Tuomareilla oli kuitenkin oikeus soveltaa pykäliä. Ja tässä niin tehtiin. Ooshan sitä porua tullut sivukaupalla tännekkin, jos olisi ajeltu turva-auton perässä maaliin.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2766
Tuomareilla oli kuitenkin oikeus soveltaa pykäliä. Ja tässä niin tehtiin. Ooshan sitä porua tullut sivukaupalla tännekkin, jos olisi ajeltu turva-auton perässä maaliin.
Niin, tuo kai se nyt sitten ratkaistaan jossain korkeammalla taholla oliko vai ei. Joku raja toivottavasti viimeistään tämän jälkeen vedetään siihen miten paljon on vara soveltaa. Oikeampi ratkaisuhan se turva-auton perässä maaliin olisi ollut. Jos soveltamaan piti lähteä, että väkisin päästään kisaamaan, niin reilu ratkaisu olisi ollut punaiset liput.
 

AaaVee

Well-known member
Liittynyt
12.12.2016
Viestit
63
Niin, tuo kai se nyt sitten ratkaistaan jossain korkeammalla taholla oliko vai ei. Joku raja toivottavasti viimeistään tämän jälkeen vedetään siihen miten paljon on vara soveltaa. Oikeampi ratkaisuhan se turva-auton perässä maaliin olisi ollut. Jos soveltamaan piti lähteä, että väkisin päästään kisaamaan, niin reilu ratkaisu olisi ollut punaiset liput.
Kyllä. Punaiset liput varmasti paras ratkaisu. Mut tää on sitä motorsporttia.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5622
Ei päättänyt. Max päätti käydä varikolla Lewis ei. Vai olisko masin pitänyt olla päättämättä kun tiesi, että maxin taktiikka oli voittava?
Vastataan nyt vielä toisen kerran. Verstappen tuli varikolle, Hamilton ei tullut. Tämän jälkeen turva-auton aikana Hamiltonin ja Verstappenin välissä oli puolenkymmentä autoa. Oli päivänselvää, että tässä tilanteessa Hamilton voittaisi helposti, sillä Verstappenilla olisi mennyt useita sekunteja hukkaan noiden kierroksella ohitettavien kanssa. Jo starttiviivalla ero Ham–Ver olisi ollut 3–4 sekunnin luokkaa, koska välimatka oli niin suuri. Toinen laillinen vaihtoehto olisi ollut päästää kaikki kierroksella varvatut autot ohi, mutta tällöin turva-autoa ei olisi ehditty vetää pois ollenkaan ennen ruutulippua.

Hamiltonin taktiikkahan oli siis VOITTAVA. Mutta Masi mielivaltaisella ja sääntöjen vastaisella päätöksellään käänsi homman täysin ympäri.

edit: olikin tullut jo aiemmin, my bad.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1387
Liikutaan vaarallisella vesillä kun tuomariston päätöksiin ei voida luottaa. Saudeissa Masi löi heti punaiset kun Hamilton kävi tekemässä varikkopysähdyksen ja Verstappen jäi radalle. En olisi aiemmin tällä kaudella tapahtuneiden takia edes antanut tälläistä tilaisuuttaa enää Masille eli Mersulta teki ihan oikein kun jäi radalle.
Verstappen ei olisi koskaan päässyt Hamiltonin lähelle, jos oltais noudatettu sääntökirjaMasilla oli sääntöjen puitteissa kaksi vaihtoehtoa:
a) Kisaa alkaa niin että pakka on sekaisin ja Verstappen olisi pitänyt ohittaa ne 5 autoa siinä edellä.

b) Päästä kaikki kierroksella jääneet pakan ohi jolloin turva-auto olisin pitänyt jatkaa vielä kierroksen, koska viimeiset eivät olisi ehtineet tätä tehdä.
Se on just näin. Itse olen iloinen, että Hamiltonin ja Mersun mestaruusjuhliminen katkesi, mutta eihän kilpailun johto oikein toiminut.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4605
Sijainti
Kokkola
No eiköhän se punaiset liput & lähtö gridiltä olisi ollut paras ratkaisu. Silloin ei olisi tarvinnut miettiä kierroksella jääneiden sijaintia letkassa jne. Ja sitten ehkä Mersukin olisi jo älynnyt vaihtaa ne kuluneet hardit LH:n autosta pois :D
 

AaaVee

Well-known member
Liittynyt
12.12.2016
Viestit
63
Vastataan nyt vielä toisen kerran. Verstappen tuli varikolle, Hamilton ei tullut. Tämän jälkeen turva-auton aikana Hamiltonin ja Verstappenin välissä oli puolenkymmentä autoa. Oli päivänselvää, että tässä tilanteessa Hamilton voittaisi helposti, sillä Verstappenilla olisi mennyt useita sekunteja hukkaan noiden kierroksella ohitettavien kanssa. Jo starttiviivalla ero Ham–Ver olisi ollut 3–4 sekunnin luokkaa, koska välimatka oli niin suuri.

Hamiltonin taktiikkahan oli siis VOITTAVA. Mutta Masi mielivaltaisella päätöksellään käänsi homman täysin ympäri.
Niin eli näin mersulla oletettiin tapahtuvan. Ja päätökset tehtiin sen mukaan muutaman kierros aikaisemmin. Entäpä jos oltaisiin ehditty siivota romut pois ja mennä ihan normaalin protokollan mukaan kisaamaan vika kierros. Olisi tulos täysin sama kuin nyt
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14955
Miksi Masi antoi sääntöjen vastaisesti vain Hamiltonin ja Verstappenin välissä olleiden autojen ohittaa turva-auton, jos tarkoituksena ei ollut henkilökohtaisesti vaikuttaa mestaruuden ratkeamiseen? Ei tätä tarvitse yrittää selittää miksikään muuksi, kun juttu on niin läpinäkyvä.
Näinpä.

Etenkin kun tosiaan vielä erikseen rajattiin ohituslupaa tiettyihin autoihin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5622
Niin eli näin mersulla oletettiin tapahtuvan. Ja päätökset tehtiin sen mukaan muutaman kierros aikaisemmin. Entäpä jos oltaisiin ehditty siivota romut pois ja mennä ihan normaalin protokollan mukaan kisaamaan vika kierros. Olisi tulos täysin sama kuin nyt
Niin mutta kun ei ehditty ja Mersullakin tämä tiedettiin, koska sen näki nopeasti jo romun määrästä. Mitä vittua sinä nyt yrität selittää? Verstappen olisi ollut arviolta noin viisi sekuntia perässä turva-auton jälkeen, jolloin hän ei olisi mitenkään saavuttanut Hamiltonia. Eli olet täynnä paskaa edelleenkin.
 

AaaVee

Well-known member
Liittynyt
12.12.2016
Viestit
63
Niin mutta kun ei ehditty ja Mersullakin tämä tiedettiin, koska sen näki nopeasti jo romun määrästä. Mitä vittua sinä nyt yrität selittää? Verstappen olisi ollut arviolta noin viisi sekuntia perässä turva-auton jälkeen, jolloin hän ei olisi mitenkään saavuttanut Hamiltonia. Eli olet täynnä paskaa edelleenkin.
Menikö nyt tunteisiin?
Normaalilla protokollalla ja kierrosten riittäessä olisivat muut autot pois välistä ja autot 44 ja 33 aivan peräkkäin ajamassa uusintalähtöä. Tällöinkin taktinen ratkaisu rb:ltä olisi tuonut mestaruuden. Punaiset liput tai sitten ajaminen maaliin turva-auton perässä olisi vaikuttanut lopputuloksiin. Ei tämä säännön soveltaminen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5622
Normaalilla protokollalla ja kierrosten riittäessä olisivat muut autot pois välistä ja autot 44 ja 33 aivan peräkkäin ajamassa uusintalähtöä. Tällöinkin taktinen ratkaisu rb:ltä olisi tuonut mestaruuden. Punaiset liput tai sitten ajaminen maaliin turva-auton perässä olisi vaikuttanut lopputuloksiin. Ei tämä säännön soveltaminen.
Sama protokolla sanelee, että kun autot päästetään SC:n ohi, niin SC:n saa vetää pois vasta seuraavalla kierroksella. Sen lisäksi koko automassan ohi päästäminen olisi vienyt enemmän aikaa, joten todennäköisesti kisan aloittaminen olisi lykkääntynyt yhteensä kahdella kierroksella. Mutta tämä on naurettavaa ajatusleikkiä. Entä jos Latifi olisi ajanut seinään kolmea kierrosta myöhemmin? SHAKKI–MATTI!
 

AaaVee

Well-known member
Liittynyt
12.12.2016
Viestit
63
Sama protokolla sanelee, että kun autot päästetään SC:n ohi, niin SC:n saa vetää pois vasta seuraavalla kierroksella. Sen lisäksi koko automassan ohi päästäminen olisi vienyt enemmän aikaa, joten todennäköisesti kisan aloittaminen olisi lykkääntynyt yhteensä kahdella kierroksella. Mutta tämä on naurettavaa ajatusleikkiä. Entä jos Latifi olisi ajanut seinään kolmea kierrosta myöhemmin? SHAKKI-MATTI!
Siitä voidaan vääntää loputtomiin eri variaatioita. Nyt vaan tehtiin näin. Joku siitä aina hyötyy
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2766
Siitä voidaan vääntää loputtomiin eri variaatioita. Nyt vaan tehtiin näin. Joku siitä aina hyötyy
Nojaa. Voiko sanoa että aina hyötyy, kun tämä oli ainoa kerta kun näin on lähdetty toimimaan.. Eri asia jos olisi menty sääntöjen mukaan.

Se, että takana olevalla nyt vaan on kaikki etu puolellaan tuollaisessa tilanteessa on ihan normaalia. Ehkä sillekin asialle jotain täytyisi tehdä, mutta se nyt on asia erikseen eikä liity tähän.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5622
Siitä voidaan vääntää loputtomiin eri variaatioita. Nyt vaan tehtiin näin. Joku siitä aina hyötyy
Sinä väännätkin nyt siitä, että miksi ne laittomat variaatiot ovat "normaalia kisaamista". Hyväksyisit vaan sen tosiasian vaikka sitten pikkaisen itkua turauttaen, että Michael Masi ratkaisi mestaruuden laittomin keinoin. Se ei ole Verstappenin vika mutta se on silti väärin.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Ei olisi. Nopeimman kierroksen piste ei tulisi tullut kenenkään nimiin sitten kun 10 ulkopuolelle olisi jäänyt.
Hä?

Ham olis siis ollut P10 jos olis viimeisellä kierroksella kolaroinut Verstappenin kanssa ja molemmat keskeyttäneet.

HAMin onneksi VER ei olisi saanut nopeimmasta kierroksesta pistettä, koska olisi ollut P11

P12 oli kisassa Ricciardo kierroksen kärjelle jääneenä, joten hänen edelleen olisivat HAM ja VER jokatapauksessa sijoittuneet.
 
Ylös