Formula 1 - 2022 - 18 - Japanin GP

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
2314
Autot kiertää harkoissa rataa lähestulkoon airoilla, mutta jos olisi aika-ajot tai kisa niin ei varmana saisi ajaa. Näkisipä kerrankin sadekelin kisan missä käytettäisiin edes vähän aikaan wet-renkaita. Aina pitää odottaa interin keliä ja sitten vasta päästetään menemään. Kyllä pännii tuo nykyajan linja kun tuomaristo ja osa kuskeista ovat sukkahousut jalassa sadekelien suhteen.


Those were the days! Ja ne monsuunirenkaat Tietääkö joku oliko 2007 enää monsuunirenkaita?
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3027
Full weteillä pystyy ihan hyvin tosi märässäkin, mutta tallit ei sitten millään halua ajattaa. Pelottaako Latifin ja Schumin kaltainen keekoilu?
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
1332
Tän päivän autot vissiin nostaa niin sankan vesisumun taakseen, että ajaminen on näkemisen kannalta liian hankalaa kovin märällä.
Tosin kaipa ne kuskit osaisi säätää vauhtinsa näkökyvyn mukaan.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3027
Tän päivän autot vissiin nostaa niin sankan vesisumun taakseen, että ajaminen on näkemisen kannalta liian hankalaa kovin märällä.
Tosin kaipa ne kuskit osaisi säätää vauhtinsa näkökyvyn mukaan.
Tuossa ne kyllä suhas ihan Ok mielestäni FP1 alussa.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
1961
Kai se ongelma tuon näkyvyyden kanssa on siinä, kun sattuu jotain yllättävää eteen. Kyllähän ne sinänsä radalla pysyisi melkeen sokkona, mutta sitten kun onkin auto edessä poikittain, niin voi tulla rumaa jälkeä. Ja veikkaan että tuon takia ei riskeerata nykyisin yhtään..
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
2314

Tuo iänikuinen "näkyvyys on 0" ja "undriveable". Aina ennenkin ollut näkyvyyden kanssa ongelmia, mutta silti on menty kelissä kuin kelissä. Ei tarvitse mennä kuin muutama vuosi taaksepäin niin ajettiin vielä sadekelin kisaa wet-renkailla vesisumuissa.

Nykyään ollaan turvallisuuden tunne viety niin äärimmäisyyksiin että radan kuivumista odotellaan sukkahousut jalassa niin kauan että sadekelinrenkaatkin ovat turhaan ja laitetaan suoraan interit. Oikarinenkin lähetyksessä sanoi että tuskin tuollaisessa kelissä ajettaisiin aika-ajoja tai kisaa.

Tuo mielestäni tosi noloa sarjalta jossa ajaa maapallon parhaimmat kuskit, mutta nykyään heitä paapotaan kuin amatöörejä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
1332

Tuo iänikuinen "näkyvyys on 0" ja "undriveable". Aina ennenkin ollut näkyvyyden kanssa ongelmia, mutta silti on menty kelissä kuin kelissä. Ei tarvitse mennä kuin muutama vuosi taaksepäin niin ajettiin vielä sadekelin kisaa wet-renkailla vesisumuissa.

Nykyään ollaan turvallisuuden tunne viety niin äärimmäisyyksiin että radan kuivumista odotellaan sukkahousut jalassa niin kauan että sadekelinrenkaatkin ovat turhaan ja laitetaan suoraan interit. Oikarinenkin lähetyksessä sanoi että tuskin tuollaisessa kelissä ajettaisiin aika-ajoja tai kisaa.

Tuo mielestäni tosi noloa sarjalta jossa ajaa maapallon parhaimmat kuskit, mutta nykyään heitä paapotaan kuin amatöörejä.
Kyllähän nykyiset autot jo ihan aerotehokkuuden takia nostavat kosteutta radasta aivan eri malliin, kuin vaikka just jokunen vuosi sitten. Ja turbulenttinen ilma oikein johdetaan nykyään takana olevan silmille, joka kosteella on sitten sumua.

Mutta olisi kyllä hienoa nähdä full wet kisa näilläkin autoilla.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
2314
Kyllähän nykyiset autot jo ihan aerotehokkuuden takia nostavat kosteutta radasta aivan eri malliin, kuin vaikka just jokunen vuosi sitten. Ja turbulenttinen ilma oikein johdetaan nykyään takana olevan silmille, joka kosteella on sitten sumua.

Mutta olisi kyllä hienoa nähdä full wet kisa näilläkin autoilla.
Eipä nuo tän päivän vapaiden harkkojen vesisumu nyt mitenkään eronnut aikaisemmista vuosista. Siellä ne autot kiersivät radalla ihan iloisesti eikä ollut kuin pikku-Schumi keneltä lähti räpylästä seinään ja sekin session jälkee.
 
Viimeksi muokattu:

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1740
Sijainti
Vyborg
Kyllähän nykyiset autot jo ihan aerotehokkuuden takia nostavat kosteutta radasta aivan eri malliin, kuin vaikka just jokunen vuosi sitten. Ja turbulenttinen ilma oikein johdetaan nykyään takana olevan silmille, joka kosteella on sitten sumua.

Mutta olisi kyllä hienoa nähdä full wet kisa näilläkin autoilla.
Sääli sinänsä sadekisojen fanien kannalta että 2020-luvun kilpurit nostavat märän radan vettä enemmän, kuin vaikkapa 90-luvulla. Ysärillä nähtiin lukuisia klassikko sadekisoja ja vielä 10 vuotta sitten nähtiin muistaakseni jänniä märän-kelin kisoja.
Verstappenin mestaruus on jo itsestään selvää ollut muutaman viikon ajan kysymys vain missä se tapahtuu.
Bottakselle tekisi hyvää päästä pisteille pitkästä aikaa. Uskon vakaasti että Bottas pääsee pisteille vielä kauden loppukisoissa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
2314
Sääli sinänsä sadekisojen fanien kannalta että 2020-luvun kilpurit nostavat märän radan vettä enemmän, kuin vaikkapa 90-luvulla. Ysärillä nähtiin lukuisia klassikko sadekisoja ja vielä 10 vuotta sitten nähtiin muistaakseni jänniä märän-kelin kisoja.

vertaus


Jos vertaa tämän päivisiä harkkoja 2016 Brasiliaan niin vesisuihkut näyttivät olevan suurempia 6 vuotta sitten kuin nykyään ja silti ajettiin. Mistä moinen mielikuva joillekin jäänyt että nykyään on niin isot vesisuihkut ettei pystyisi ajamaan? Siitäkö kun on maaefektiä taas lajissa mukana? Laji todisti tänää että autoilla pystyy ajamaan vesisateella ihan hyvin ja vesisuihkut eivät olleet sen kummoisempia. Se on pelkkää sukkahousukansan uskomuksia.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
1332

vertaus


Jos vertaa tämän päivisiä harkkoja 2016 Brasiliaan niin vesisuihkut näyttivät olevan suurempia 6 vuotta sitten kuin nykyään ja silti ajettiin. Mistä moinen mielikuva joillekin jäänyt että nykyään on niin isot vesisuihkut ettei pystyisi ajamaan? Siitäkö kun on maaefektiä taas lajissa mukana? Laji todisti tänää että autoilla pystyy ajamaan vesisateella ihan hyvin ja vesisuihkut eivät olleet sen kummoisempia. Se on pelkkää sukkahousukansan uskomuksia.
Varmaan ihan vittuillakseen eivät aja 🤔
Ei kai FIA ja Liberty ottaisi kuraa ehdoin tahdoin niskaansa, jos sen voisi välttää ajamalla sadekelin renkailla.

Edit:
Tossa on viime vuoden Belgian kisaa turva-auton takana. Lopussa varsinkin kun on märempää niin koko tienoo on tasaisen harmaa ja ajetaan vielä turva-auton takana.

 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
2314
Varmaan ihan vittuillakseen eivät aja
Ei kai FIA ja Liberty ottaisi kuraa ehdoin tahdoin niskaansa, jos sen voisi välttää ajamalla sadekelin renkailla.

Edit:
Tossa on viime vuoden Belgian kisaa turva-auton takana. Lopussa varsinkin kun on märempää niin koko tienoo on tasaisen harmaa ja ajetaan vielä turva-auton takana.

Viime vuoden Spa on oma lukunsa niin kuin Malesia 2009 joissa jaettiin puolikkaat pisteet. Joskus erittäin harvoin sattuu sellaiset olosuhteet ja sumut ettei pysty näkemään. Vaikkakin Verstappen keulilla leijonanpallien kanssa olisi ollut valmis ajamaan Spassa.

Lähinnä tässä ihmettelen tuomareitten munattomuutta seisottaa autoja niin kauan kunnes keli on intereille sopiva. Tapetaan viihde. On monta kertaa todistettu loistavia full wet kisoja kun radan käyttämättömät kohdat ovat niitä parhaimmat pidot tarjoavat linjat ja nähdään hienoa vääntöä. Interin kisat eivät ole lähellekään niin viihdyttäviä kun on vain yksi kuiva linja eikä kannata mennä märälle ohittamaan.

Kyllä vähän ihmettelen kuinka moni täälläkin on sitä mieltä ettei voi ajaa jonkun keksittyjen "suurempien" vesisuihkujen takia josta varoteltiin ja peloteltiin ennen näitä uusia autoja. Tänään se nähtiin että vähintään samanlaista se on kuin viimeiset 20 vuotta.

Raikkonen: F1 looks “ridiculous” not running on very wet tracks
 
Viimeksi muokattu:
Ylös